Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Normandia 1944
Autor Wiadomość
Radosław Kotowski
Podporucznik



Dołączył: 27 Lut 2012
Posty: 676
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016   

Jeżeli chodzi o amerykańską dywizję typu ciężkiego to mam wątpliwości czy działała w takim ugrupowaniu.

Struktura 2DPanc w Normandii.
 
     
Lampon
Kapral


Dołączył: 25 Sie 2008
Posty: 118
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016   

Tak naprawdę można się zastanowić czy do dywizji amerykańskich nie dodać artylerii dywizyjnej (cała samobieżna 54 sztuki), wiem że system przeszedł ostatni modernizację i zrezygnowano z artylerii ale tutaj powinno się jednak ją dodać żeby oddać siłę tej jednostki, no i niszczyciele czołgów. Jeden batalion to coś ponad 40 sztuk (pisze z pamięci). Został jeszcze oddział rozpoznawczy, on się już pojawiał w niektórych wydanych grach tego systemu w strukturach amerykańskich i francuskich dywizjach pancernych. Ale też można pokusić się o dodanie pancernego batalionu rozpoznawczego w niemieckich dywizjach pancernych i grenadierów pancernych, był bardzo silny.
 
     
Radosław Kotowski
Podporucznik



Dołączył: 27 Lut 2012
Posty: 676
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016   

O nie. W Moskwie to już przerabialiśmy. Jeżeli chodzi o artylerię dywizyjną to tylko do siły jednostki. Tak samo oddziały pomocnicze. Przy wyłączeniu artylerii dochodzi do sytuacji że cała artyleria korpusu jest wielokrotnie silniejsza od korpusu piechoty. Jednostki pancerne zamiast zagonami pancernymi rozbijają przeciwnika artylerią.
Albo wyłączmy artylerię dla wszystkich dywizji albo żadną.
Oddziały rozpoznawcze wyłączałbym jedynie wtedy jeżeli działały jako samodzielna grupa.
 
     
Lampon
Kapral


Dołączył: 25 Sie 2008
Posty: 118
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016   

Jeżeli chodzi o artylerie dywizyjną to nie można porównać artylerii amerykańskiej w dywizjach pancernych z okresu 1944-45 do jednostek niemieckich z okresu 1941.
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 20 Kwi, 2016   

Radosław Kotowski napisał/a:
Jeżeli chodzi o amerykańską dywizję typu ciężkiego to mam wątpliwości czy działała w takim ugrupowaniu.

Struktura 2DPanc w Normandii.


Z tego co zostało opublikowane przez Wydawcę to w nowej edycji gry GB w DPanc. ,,ciężkich” będą posiadały po 9 PS, co będzie lepsze niż to było w starej wersji gry, gdzie różnica pomiędzy grupami bojowymi DPanc. USA w wersji lekkiej i ciężkiej wynosiła tylko 1PS. W starej wersji gry Dywizje Panc. USA ,,ciężkie” mimo posiadania większej ilości czołgów od dywizji Brytyjskich są od nich słabsze zarówno w pkt. siły jak i w ilości poziomów sprawności bojowej.
Generalnie uważam, że dywizje pancerne aliantów powinny mieć więcej niż 6 poziomów sprawności bojowej, niemieckie dywizje pancerne znacznie mniej liczne, (nierzadko posiadały mniej niż 100 czołgów) będą miały po 8 poziomów SB. Wiem, że Niemcy mieli lepszy sprzęt ale to wyrażone jest przecież przez gwiazdki.
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016   

Cytat:
Generalnie uważam, że dywizje pancerne aliantów powinny mieć więcej niż 6 poziomów sprawności bojowej, niemieckie dywizje pancerne znacznie mniej liczne, (nierzadko posiadały mniej niż 100 czołgów) będą miały po 8 poziomów SB. Wiem, że Niemcy mieli lepszy sprzęt ale to wyrażone jest przecież przez gwiazdki.

Ale z drugiej strony, alianci zachodni w przypadku strat nie wycofywali aby z frontu jednostek szybciej niż Niemcy?
Inna rzecz, że można by zastosować trzypoziomowy stopień, jak w niektórych grach GMT, gdzie w przypadku silniejszych jednostek mamy dwa standardowe stopnie, oraz trzeci stopień, gdzie po stracie dwóch poziomów kładzie się żeton symbolizujący resztki oddziału.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016   

proste pytanie: 100 Panter czy 600 Shermanów?
nie wszystko oddają same gwiazdki, to skłądowa, siły, modyfikatorów i liczny oddziałów ukazuje różnice potencjałów
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016   

Ok zgadzam się, ale jeżeli gra oddaje przewagę jakościową jednostek niemieckich, to powinna również uwzględnić przewagę przemysłową Aliantów. Np. biorąc przykład z postu Pana Wojtka 100 Panter przeciwko 600 Shermanom, zakładamy, że za jedną zniszczoną Panterę Alianci tracą 6 własnymi czołgami, czyli zniszczenie 50 Panter kosztuje sprzymierzonych 300 Shermanów. Tylko, że Niemcy tracą czołgi nieodwracalnie a Alianci dzięki posiadanej przewadze przemysłowej byli w stanie po kilku dniach zastąpić utracone czołgi nowymi.

By w jakiś sposób uwzględnić powyższe w grze należało by wprowadzić np. taki przepis:

Pkt. 1 - Gracz grający Aliantami może we własnej fazie zaopatrzenia uzupełnić 1 PSB w jednej dowolnej osłabionej jednostce, która posiada zaopatrzenie, nie poruszała się w poprzedniej fazie ruchu, nie stoi w strefie kontroli przeciwnika oraz nie walczyła w poprzednie fazie walki.

Pkt. 2 - W ramach powyższego przepisu, można również odtworzyć utraconą wcześniej jednostkę kładąc jej żeton na odpowiednim sztabie znajdującym się co najmniej 5 pól od jednostek przeciwnika. Po odtworzeniu jednostka posiada 1PSB ale w kolejnej fazie zaopatrzenia spełniając warunki z poprzedniego punktu, można uzupełnić jednostkę do pełnego stanu.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 21 Kwi, 2016   

Poniekąd tak jest. Otóż po zakończeniu scenariusza kolejny zaczyna się częstokroć z pełnymi siłami (u aliantów)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 27 Kwi, 2016   

Żetony są już wydrukowane, w sobotę sprawdzam rozstawienia i wtorek drukuje instrukcję. Od środy rozsyłam grę
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Śro 27 Kwi, 2016   

Jakie są nowości w nowym wydaniu w stosunku do wcześniejszej gry?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 27 Kwi, 2016   

struktury wojsk, inna metodyka walk w scenariuszu D-Day. bark Grup oporu, które zastąpiłem historycznymi batalionami. Wszytsko co dało się ułatwić ułatwiłem, uikając niepotrzebych elementów
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Morris Schaffer
Kadet


Dołączył: 27 Lip 2015
Posty: 7
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 09 Maj, 2016   

A jak zakupić nową wersję? na stronie sklepu widnieje informacja "nakład wyczerpany"

[ Dodano: Pon 09 Maj, 2016 ]
a przepraszam, dopiero teraz odkryłem, że są dwa różne sklepy internetowe TiSu.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 10 Maj, 2016   

jakby coś, zawsze można napisac na mail: tsgzalewski@gmail.com, zapraszam
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Luciao
Chorąży


Dołączył: 20 Lis 2004
Posty: 459
Skąd: Tarnów
Wysłany: Wto 10 Maj, 2016   

Grałem ostatnio w scenariusz z lądowaniem z pierwszej edycji gry. Dla porównania rozłożyć dziś wieczorem nową edycję :)
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 10 Maj, 2016   

powodzenia
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
bartoszeg02
St. szeregowy


Dołączył: 24 Kwi 2014
Posty: 40
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 21 Maj, 2016   

Własnie zasiadam do scenariusza D-Day i pojawiło mi się kilka pytań:
1) nie znalazłem żadnych zasad odnośnie desantu. Jak rozgrywamy procedury walki na plażach? Jakie są limity na polach morskich?
2) w instrukcji jest inna tabelka walki niż ta nadrukowana na planszy - której należy używać?
3) Ile etapów trwa scenariusz? Nigdzie nie ma tego podanego.
4) w niektórych dywizjach np. 82 amerykańska mam 3 żetony z siłą 4 oraz 1 z siłą 3. Czy jest to celowy efekt? Czy wszyscy powinni mieć tyle samo?
5) Czy jest gdzieś rozpiska wszystkich żetonów w grze? Niemieckie dywizje czasem mają 2 żetony czasem 3. Pancerne to już w ogole raz 4 raz 6 i boje się że coś mogę przeoczyć przy rozstawieniu (podobało mi sie w stalingradzie iż tam w nawiasach były wypisane poszczególne numery żetonów wchodzących w skład dywizji)
6) Premie za koncentracje dywizji. Czy jeżeli mam np. niemiecką dywizję 709 gdzie żetony są na szczeblu II to czy 3 takie żetony dają mi dodatkową kolumnę ? podobnie 3 dywizja u (chyba) brytyjczyków gdzie wojska są na szczeblu X czy 3 takie żetony otrzymują premię ?

Na ten moment to tyle :)
z góry dzięki za odpowiedź
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Sob 21 Maj, 2016   

Zakładam, że grasz w nową edycję, mógłbyś wrzucić parę zdjęć z tego scenariusza?
Spróbuję pomóc w oparciu o "starą" Normandię, może nie wszystko się zmieniło :)


1) nie znalazłem żadnych zasad odnośnie desantu. Jak rozgrywamy procedury walki na plażach? Jakie są limity na polach morskich?

Walka na plażach przebiegała standardowo, z pewnymi modyfikacjami. Pozwolę sobie skopiować fragment zbioru uwag do Normandii, które kiedyś przygotował forumowy kolega Razer. Może w nowej edycji zmiany nie były aż tak głębokie i takie wyjaśnienie Ci pomoże grać, przynajmniej do czasu aż WZ odpowie :)

"Dodajemy [15.4] Pola desantowe (kwadraty na morzu z których desantują się jednostki alianckie w ramach uzupełnień), symulują lądowanie aliantów na plażach z okrętów transportowych i z barek desantowych i mają następujące właściwości:
a) mogą na nich przebywać tylko alianci,
b) dotyczy ich punkt o tworzeniu stosów [5.0] oraz dla potrzeb [15.25] przyjmujemy że jest to teren czysty,
c) jednostki na tych polach nie mogą budować fortyfikacji polowych zatem muszą atakować we własnej fazie walki,
d) jednostki lądujące z nich na pole z plażą mogą przesunąć się w SK przeciwnika (inaczej: SK nie rozciąga się na heks pola desantowego - morza), przykład: jednostka brytyjska może w fazie ruchu przesunąć się z heksu 4205 (kwadrat) na heks 4105 (plaża) nawet gdy na polu 4206 znajduje się jednostka niemiecka, również można zejść z heksa 4405 na 4406 lub 4605 na 4606 gdy na 4505 jest jednostka przeciwnika.
e) nie można w żaden sposób atakować jednostek, które się na nich znajdują (są w transportach morskich, gdzieś w Anglii lub na Kanale La Manche),
f) jeżeli jednostki nie będą w stanie zejść z nich na ląd mogą na nich pozostać,
g) jednostki mogą zejść z nich na ląd, tylko na heksy które mają plażę na granicy z heksem pola desantowego i płacą za teren lądowania zgodnie z tabelą charakterystyka terenu, dalej mogą wykorzystać pozostałe punkty ruchu z uwzględnieniem [6.21] oraz [13.21],
h) nie można na nie wchodzić z lądu czyli po zejściu na plażę nie można się na nie wycofać,
i) jeżeli jednostki wykonujące z nich atak otrzymają rezultat zmuszający do wycofania, nie mogą się wycofać (nawet jeżeli istnieje możliwość zejścia na ląd na sąsiedni heks), muszą ponieść straty w PSB,
j) jeżeli jednostkom nie uda się zejść z kwadratów w danym etapie, w następnym etapie w fazie ruchu mogą lądować z innego kwadratu przylegającego do tej samej plaży lub na innej plaży np. z OMAHA na UTAH, również jeżeli plaże danej strefy zostaną zajęte (odbite) przez przeciwnika można wykonywać desant na inne plaże desantowe. Komentarz: zasadniczo należy się trzymać harmonogramu i miejsc desantu ale oczywiście
niehistoryczny rozwój wypadków (np. odbicie plaży GOLD przez Niemców) może spowodować niehistoryczne działania (np. lądowanie uzupełnień brytyjskich na innej brytyjskiej plaży). "

2) w instrukcji jest inna tabelka walki niż ta nadrukowana na planszy - której należy używać?

Ostatnio pytałeś o nową edycję Stalingradu, więc porównaj tabele w obu instrukcjach i tą na mapie i graj według tej która się powtarza, ewentualnie wybierz tą z tabeli z Normandii która będzie wygodniejsza, np. ta z mapy żeby nie sięgać co chwilę do instrukcji :)


3) Ile etapów trwa scenariusz? Nigdzie nie ma tego podanego.

W pierwszej edycji cele były rozpisane pomiędzy 6 VI a 17 VI, taki okres obejmował też kalendarz uzupełnień.

4) w niektórych dywizjach np. 82 amerykańska mam 3 żetony z siłą 4 oraz 1 z siłą 3. Czy jest to celowy efekt? Czy wszyscy powinni mieć tyle samo?

Można chyba przyjąć, że jeżeli na tym słabszym żetonie z obu stron jest siła 3 to wtedy niestety wkradł się błąd. Natomiast jeżeli ten słabszy żeton na rewersie ma np. 2 to wtedy zakładamy że jest ok i widocznie tak ma być.


5) Czy jest gdzieś rozpiska wszystkich żetonów w grze? Niemieckie dywizje czasem mają 2 żetony czasem 3. Pancerne to już w ogole raz 4 raz 6 i boje się że coś mogę przeoczyć przy rozstawieniu (podobało mi sie w stalingradzie iż tam w nawiasach były wypisane poszczególne numery żetonów wchodzących w skład dywizji)

To rozwiązanie ze Stalingradu może być rzeczywiście pomocne. Ja zazwyczaj przed rozstawianiem po prostu rozkładam sobie poszczególne dywizje w stosiki.

6) Premie za koncentracje dywizji. Czy jeżeli mam np. niemiecką dywizję 709 gdzie żetony są na szczeblu II to czy 3 takie żetony dają mi dodatkową kolumnę ? podobnie 3 dywizja u (chyba) brytyjczyków gdzie wojska są na szczeblu X czy 3 takie żetony otrzymują premię ?

Aby uzyskać premię za koncentrację, zawsze wystarczyło zebrać 3 żetony z danej dywizji. Nie miało znaczenia czy była ona podzielona na pułki czy też na brygady. 3 żetony tej samej dywizji = bonus za koncentrację.

W razie dalszych wątpliwości musisz czekać na WZ albo kogoś kto tez ma nową Normandię :)
 
     
bartoszeg02
St. szeregowy


Dołączył: 24 Kwi 2014
Posty: 40
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 21 Maj, 2016   

Dzięki za odpowiedzi - postaram się wrzucić zdjęcia.
7) czy cherbourg nie powinien dawać Niemcom zaopatrzenia? Z czego się orientuję to była wielka twierdza.
8) Na plaży Juta niemcy nie mają żadnej obrony - to nie jest jakiś błąd :) ?
9) Mam wątpliwości odnośnie posiłków aliantów:
8 VI - wchodzi 22/7DPanc - Gold więc jak rozumiem to jest A/22 oraz B/22 brytole z 7 dywizji
10 VI wchodzi 7Dpanc. (br.) - czyli cała 7 brytyjska pancerna ale z niej został mi już tylko jeden żeton 131/7 a może tu jest błąd i powinna wchodzić 7panc amerykańska?
10) Czy to możliwe że niektóre dywizje niemieckiej piechoty mają tylko 2 żetony? W innych grach zawsze były 3 :)
11) Mam napisane w scenariuszu iż "uzupełnienia wojsk są wprowadzane na początku faz ruchu. Jednostka która wkracza na planszę wykorzystują podwójną ilość PR" co to oznacza? Że mają 2 razy wiecej pkt ruchu? Czy wejśc na pierwsze pole kosztuje 2 razy więcej?

[ Dodano: Sob 21 Maj, 2016 ]
Jeszcze jedno pytanie mi się nasuwa -
żeton 439(U) z 716 DP (Niemcy) - jest żetonem nie wykorzystanym - czy może stoi na nieobstawionym polu twierdzy obok miasta Douvres... ?
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Sob 21 Maj, 2016   

7) czy cherbourg nie powinien dawać Niemcom zaopatrzenia? Z czego się orientuję to była wielka twierdza.

Jak najbardziej jest bazą zaopatrzenia, a przynajmniej był w poprzedniej edycji i nie sądzę aby teraz to się zmieniło

8 ) Na plaży Juta niemcy nie mają żadnej obrony - to nie jest jakiś błąd :) ?

Tu nie mogę pomóc. W poprzedniej edycji całe wybrzeże było obstawione dwoma rodzajami jednostek: Gniazdami Obrony -nie walczyły a tylko spowalniały jednostki aliantów, oraz Obroną Wybrzeża - walczyły ale były bardzo słabe. Możliwe, że plaża Juno była obstawiona tylko takimi jednostkami. W nowej wersji ograniczenie ruchu aliantów miało być jakoś inaczej rozwiązane, więc musiałbyś czekać na WZ.

9) Mam wątpliwości odnośnie posiłków aliantów:
8 VI - wchodzi 22/7DPanc - Gold więc jak rozumiem to jest A/22 oraz B/22 brytole z 7 dywizji
10 VI wchodzi 7Dpanc. (br.) - czyli cała 7 brytyjska pancerna ale z niej został mi już tylko jeden żeton 131/7 a może tu jest błąd i powinna wchodzić 7panc amerykańska?

W rozpisce z mojej Normandii jest tak samo :) Jak dobrze pamiętam to robiłem w ten sposób, że 8 VI wchodzi 22/7 DPanc (nie pamiętam czy to był jeden żeton czy też A i B. Natomiast 10 VI po prostu reszta tej dywizji. To plaża Gold więc Amerykanie tam nie lądują. Podobne zapisy powtarzały się chyba przy innych scenariuszach i czasem oznaczało to że wchodzi już tylko artyleria.


10) Czy to możliwe że niektóre dywizje niemieckiej piechoty mają tylko 2 żetony? W innych grach zawsze były 3

Jak najbardziej możliwe :) Znowu wspomogę się uwagami kolegi Razera:

"77, 84, 85, 89, 91, 266, 275, 346, 353, 711, 716, DP i 2 DSpad mają po dwa pułki. Z niektórych DP wydzielono jako samodzielne grupy korpuśne (Korps Gruppe – KG), które posiadały niezależne dowództwa, podporządkowane bezpośrednio korpusom: z 266 – 897/Kentiner, z 275 – 984/Heintz, z 353 – 943/Frobose. KG Eithner składa się z trzech żetonów to jest wybrakowana 265 DP. Te DP (część wymieniona powyżej) z których wydzielono KG nie mają modyfikatora za dywizję"


żeton 439(U) z 716 DP (Niemcy) - jest żetonem nie wykorzystanym - czy może stoi na nieobstawionym polu twierdzy obok miasta Douvres... ?

439 (U) sugeruje, że jest to jednostka umocniona, ja bym ją wstawił do twierdzy skoro jest wolne miejsce. Nawet jeżeli miał to być żeton niewykorzystany to raczej nie zmieni on diametralnie sytuacji na mapie :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 8