Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Ostatnia Wojna Cesarzy (OWC) - Errata autora
Autor Wiadomość
Darth (ocenzurowany)
"Global Thermonuclear War"


Dołączył: 12 Sty 2005
Posty: 1942
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 12 Mar, 2005   Ostatnia Wojna Cesarzy (OWC) - Errata autora

OSTATNIA WOJNA CESARZY – errata

2.1. OZNACZENIA JEDNOSTEK (błąd)
Białymi nadrukami oznaczono jednostki liniowe, czarnymi nadrukami - jednostki drugiej linii.
4.2. MOMENT WYKONANIA (wyjaśnienie)
Gracz zawsze ma prawo wykonać fazę ruchu odwodów w posunięciu przeciwnika, natomiast we własnym posunięciu może ją wykonać tylko wtedy, jeśli nie wykonał fazy ruchu odwodów w posunięciu przeciwnika.
5. PRZEMARSZE JEDNOSTEK (wyjaśnienie)
Przemarsz jednostki w fazie ruchu odwodów nie ogranicza możliwości jej przemarszu w fazie ruchu zwykłego, ani odwrotnie.
6.2. WPŁYW LINII KONTROLI (wyjaśnienie)
Wpływ linii kontroli na przemarsze jest niezależny od tego, jak wiele jest jednostek przeciwnika, których linie kontroli znajdują się pomiędzy danymi heksami.
7.3. WYNIK ATAKU (wyjaśnienie)
Ataki z udziałem więcej niż 8PS mają taką samą szansę powodzenia jak ataki z siłą 8PS. Jeśli na heksie znajduje się ponad 8PS szansa powodzenia jest taka sama jak w ataku na 8PS.
8.1. JEDNOSTKI ROZBITE (zmiana)
Jednostki rozbite nie mają linii kontroli. Jednostki rozbite mają połowę swej normalnej siły, zaokrąglając w dół. Jeśli w danej walce bierze udział więcej takich jednostek, zaokrąglenia dokonuje się po zsumowaniu ich sił (np. siła rozbitego korpusu o sile 3PS i rozbitej dywizji o sile 1PS wynosi w sumie 2PS). Zaatakowana, stojąca samotnie rozbita jednostka o sile 1 ma siłę 1, lecz szansa ataku na nią rośnie o 2.
9.3. TRUDNOŚCI TERENOWE (uzupełnienie)
Obecność mostu nie likwiduje modyfikacji wynikającej z odwrotu przez dużą rzekę.
21.1.DOWODZENIE (wyjaśnienie)
Dowodzenie jest ustalane w tym momencie, w którym ma to znaczenie.
21.1.1 (zmiana)
Jednostki niedowodzone mają w ataku tylko połowę swej siły, zaokrąglając w dół. Jeśli w danej walce bierze udział więcej takich jednostek, zaokrąglenia dokonuje się po zsumowaniu ich sił.
21.1.3. (uzupełnienie)
Jednostki niedowodzone nie mogą być zbierane.
21.2. DZIAŁANIA SZTABÓW (uzupełnienie)
Rozbity sztab nie zapewnia innym jednostkom dowodzenia.
30. MOBILIZACJA (uzupełnienie)
Niemieckie jednostki mogą być przerzucane tylko w obrębie jednego frontu.
30.1. OSŁONA MOBILIZACJI (uzupełnienie)
Jednostki niemieckie nie mogą w pierwszym posunięciu przekraczać granicy na froncie wschodniopruskim.
36.1. ROSYJSKIE ASPIRACJE (zmiana)
W etapach 2-26.XII rosyjskie aspiracje maleją do 4.
37.6. KRYZYS MONARCHII (uzupełnienie)
Jeśli dowodzone rosyjskie jednostki zajmą 3 cele wojny na Nizinie Węgierskiej, gracz rosyjski otrzymuje jednorazowo 10 PZ.

OPCJE
Poniższe reguły mogą być stosowane w grze za zgodą obu graczy. Można stosować wszystkie z nich, tylko wybrane wspólnie, lub przyjąć, że każdy z graczy wybiera jedną z opcji dotyczących jego wojsk. Reguły 47 - 50 stosuje się wtedy tylko dla tej strony, która wybierze jedną z nich.
41. WARIANT BAŁKAŃSKI
IV i VII Korpus austro-węgierskiej 2 Armii pozostają w początkowym okresie wojny na Bałkanach. Liczba oznaczników posiłków na polu 27.IX wzrasta do 10, na polu 3.X do 2, na polach 2-20.XII maleje do 0. Zmianie ulega pula posiłków:

[img]http://www.bankkadr.com.pl/jflis/owc/errata2[/img]

42. REORGANIZACJA
Austro-węgierskie jednostki marszowe (cztery jednostki o odporności 5) nie uczestniczą w grze. Zamiast nich Korpus Szurmay pojawia się jako wprowadzenie w posunięciu 22.VIII. Nie może być dzielony. 7 i 51 DP uczestniczą w grze samodzielnie.
43. REZERWIŚCI
Rozpoczynając od etapu 3.IX gracz dowodzący Sprzymierzonymi może wskazać w każdej fazie zaopatrzenia dwie jednostki Landszturmu, które zamierza sformować. Następnie dla każdej z nich wykonuje rzut kostką. Wynik parzysty oznacza możliwość formowania, wynik nieparzysty - brak takiej możliwości. Formowanie sztabów odbywa się zgodnie z normalną procedurą - nie można wtedy wskazywać drugiej jednostki.
44. TWIERDZA WARSZAWSKA
Twierdza Warszawska nie ulega kasacji - Warszawa jest traktowana jak twierdza o obwodzie zamkniętym i sile 2. Rosyjski XXVII Korpus i 79 DP wchodzą w skład załogi twierdzy - nie uczestniczą w grze.
45. KOLEJ TRANSSYBERYJSKA
Rosja koncentruje tabor kolejowy na Syberii, w celu przyspieszenia transportu tamtejszych jednostek. Liczba przysługujących graczowi rosyjskiemu przerzutów maleje do 2 na fazę. Jako wcześniejsze wprowadzenia pojawiają się:
21.IX - IV Korpus Syberyjski
27.IX - 3 Syberyjska Dywizja Strzelców
9.X - II Korpus Kawalerii
15.X - XXX Korpus
46. WYDOLNOŚĆ ROSYJSKICH KOLEI
W każdym etapie od 22.VIII do 9.X gracz rosyjski wykonuje rzut kostką, aby sprawdzić, ile jednostek udało się ściągnąć na front w ramach wprowadzeń. Kolejność wprowadzania jest zgodna z podaną w karcie kampanii z uwzględnieniem kolejności w wierszu. Liczbę możliwych do wprowadzenia jednostek podaje tabela:

wynik rzutu/22.VIII - 15.IX/21.IX - 9.X

1 6 2
2 5 2
3 5 2
4 5 2
5 4 2
6 4 1
7 4 1
8 4 1
9 3 1
10 3 1
11 3 0
12 2 0

47. NIEPEWNE ZAOPATRZENIE
Liczba otrzymywanych punktów zaopatrzenia nie jest stała, lecz zależy od losu. W etapach przed 15.X Sprzymierzeni otrzymują 15 ZAP plus liczbę równą wynikowi rzutu kostką, zaś Rosjanie 10 ZAP plus wynik rzutu. Od etapu 15.X włącznie Sprzymierzeni otrzymują 12 ZAP plus wynik rzutu a Rosjanie 7ZAP plus wynik rzutu. Każdy z graczy wykonuje oddzielny rzut dla każdego z etapów. Sprzymierzeni zachowują prawo oszczędzania ZAP lub zwiększania otrzymywanej ich liczby kosztem punktów zwycięstwa, Rosjanie zachowują prawo opóźniania lub przyspieszania wprowadzeń kosztem otrzymywanego zaopatrzenia. Jeżeli liczba otrzymywanych przez Sprzymierzonych ZAP przekracza 24 wydatki na formowanie Landszturmu i budowanie okopów nie wliczają się do limitu 8 ZAP, które można przydzielić na jeden front.
48. ZMIANA PLANÓW MOBILIZACYJNYCH
Jednostki pojawiające się w grze zgodnie z regułą 30 nie mają przypisanych miejsc wyładowania, lecz miejsca, w których wjeżdżają na planszę lub są mobilizowane. Jednostki te mogą być przerzucane koleją w pierwszej fazie ruchu własnego posunięcia 16.VIII. Nie obowiązują limity przerzutów, obowiązują jednak ograniczenia wynikające z przepustowości linii kolejowych.:



49. ZDOBYCZNY TABOR
Linie kolejowe na terytorium przeciwnika, prowadzące najkrótszą trasą do zdobytych celów wojny, są traktowane tak jak linie na własnym terytorium. Każdy taki przerzut wymaga jednego dodatkowego transportu i kosztuje 1ZAP na odpowiednim froncie.
50. DOWOLNY PODZIAŁ
Dowolny korpus może zostać podzielony na dywizje, o ile pomiędzy korpusami, dla których przewidziano możliwość podziału, znajduje się korpus o identycznej sile, odporności i narodowości. Jako składowe dywizje wykorzystuje się wtedy żetony przewidziane dla tamtego korpusu. Dowolne dwie dywizje mogą zostać połączone, o ile przewidziano możliwość połączenia w korpus dwóch dywizji o identycznych parametrach. Ograniczeniem takich podziałów i łączeń jest liczba dostępnych żetonów. Reguła ta nie dotyczy niemieckiego Rezerwowego Korpusu Gwardii.

REGUŁY DLA WETERANÓW
Poniższe reguły urealniają dwie sytuacje w grze, które zdarzają się tak rzadko, że nie warto było komplikować podstawowych reguł gry.
4.3. POŚCIG
Jeżeli po fazie ruchu zwykłego gracz ciągle zachował prawo wykonania fazy ruchu odwodów, jego przeciwnik może wykonać swoją fazę ruchu odwodów przed tym, gdy gracz wykorzysta własną.
9.9. UNIKANIE ODDALENIA
Jeżeli droga odwrotu, dająca najmniejsze modyfikacje odporności, prowadzi w kierunku przeciwnym do właściwego kierunku odwrotu, gracz może wybrać odwrót we właściwym kierunku, ale kosztem automatycznego rozbicia jednostki.
20.6. OPÓŹNIENIE UJAWNIENIA
Gracz może opóźnić ujawnienie miejsca tajnej koncentracji i ustawienie na planszy koncentrowanych wojsk. Może w takim wypadku koncentrować w wybranej miejscowości dalsze jednostki w kolejnych posunięciach. Nie może jednak w tym czasie dokonywać tajnych koncentracji w innych miejscowościach. Jeśli tajna koncentracja trwała więcej niż jeden etap, w wybranej miejscowości może wyładować się tyle jednostek, ile etapów trwała koncentracja.


[img][/img]
_________________
Oh, Mother Russia, union of lands,
Will of the people strong in command.
Oh, Mother Russia, union of lands -
Once more victorious the Red Army stands!

[Sabaton - The art of War - Panzerkampf]


Kosovo i Metohija je Srbija!
 
 
 
Darth (ocenzurowany)
"Global Thermonuclear War"


Dołączył: 12 Sty 2005
Posty: 1942
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 12 Mar, 2005   

Ponieważ mam problem ze wstawieniem pierwszego obrazka, tu jest link do eraty na stronir autora:

http://www.bankkadr.com.pl/jflis/owc/errata.htm
_________________
Oh, Mother Russia, union of lands,
Will of the people strong in command.
Oh, Mother Russia, union of lands -
Once more victorious the Red Army stands!

[Sabaton - The art of War - Panzerkampf]


Kosovo i Metohija je Srbija!
 
 
 
qamil
Kapral


Dołączył: 23 Wrz 2004
Posty: 98
Skąd: Janów Lub.
Wysłany: Sob 12 Mar, 2005   

Nie grałem jeszcze z tymi nowymi zasadami (generalnie ciekawe nowe przepisy dot. zaopatrzenia i przede wszystkim 4.3 Pościg-to może zmienić troszke grę...).
Czy ktoś grał z nowymi zasadami i podzieli się swoimi refleksjami?

Czy ktoś mi wyjaśni przystępnie przepis o "Twierdzy Warszawa"? Była Warszawa twierdzą w tym czasie, czy nie? Czy możliwa do zastosowania byłaby reguła opcjonalna-tzn. w dowolnym momencie ogłaszam Festung Warschau ewentualnie na początku gry?
 
 
Bernard
St. sierżant


Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 296
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 01 Lip, 2008   

Czy nie powinno się uwzględnić w erracie, że Osowiec był Twierdzą o zamkniętym obwodzie, a nie tylko przyczółkiem mostowym, jak jest w grze?
 
 
Bernard
St. sierżant


Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 296
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 03 Sty, 2009   

Witam!

Mam pytanie, czy w "Ostatniej Wojnie Cesarzy" w fazie walki, gdy w sąsiedztwie własnej jednostki jest kilka jednostek przeciwnika, to należy wszystkie zaatakować, czy można atak skierować na jeden "stos"?

przykład
Austriacki korpus I, IV, V, sąsiaduje z trzema korpusami rosyjskimi XVII, XXV, XXIV, które stoją na różnych polach, bezpośrenio stykając się z jednostkami austriackimi. Czy gracz reprezentujący stronę austriacką decydując się na atak musi zaatakować wszystkie z nich, czy może skierować atak na jeden wybrany korpus (zwiększajac jednocześnie swoją szansę przebicia się)?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 8