Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Ostrołęka 1831 i nowy system dla lat 1750-1850
Autor Wiadomość
Piottros
Kadet


Dołączył: 14 Sie 2011
Posty: 4
Wysłany: Pon 29 Sie, 2011   

Miło wiedzieć, dzięki za szybką odpowiedź.
 
 
 
czarek0402
Sierżant


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 229
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: Pon 26 Gru, 2011   

Życzę redakcji TiS nowej,kolejnej gry systemu"Napoleon" i zapytam,czy jakkolwiek i kiedykolwiek będzie uwzględniona pogoda,zadymienie w wyniku walki i jej wpływ na pole bitwy?

Czyli jakaś tabela pogoda,zadymienia na dany etap gry lub na dzień bitwy jako całość,coś na podobieństwo z B-35 i innych?

Taka mgła poranna ukryje ruchy przeciwnika i/lub zmniejszy ruchliwość w etapie,deszcz spowoduje również spowolnienie i brak pędu kul armatnich z salw artyleryjskich czyli mniejsze straty z powodu ich ugrzęźnięcia w błocie,dalej każda salwa artyleryjska lub karabinowa powoduje zadymienie oddziału,terenu obok,następnie wiatr spowoduje przemieszczenie chmury dalej lub brak wiatru spowoduje zaleganie chmury na wiele tur i brak widoczności,linii strzału.Pociski artyleryjskie wzniecają pożary lasu,drewnianych chat w wioskach,nie tylko trzeba strzelać do stojących oddziałów wroga,można przecież blokować ich manewr,przejście przez dany obszar,teren,most.

Nie mówiąc już o efekcie psychologicznym na żołnierzach,słyszą wroga,doboszy,dudy,tętent kopyt koni,szczęk broni,a nic nie widać...

Macie jakieś propozycje?Efekt śnieżyc już znamy.

Tak piszę,bo właśnie zacząłem oglądać radziecką epopeję Lwa Tołstoja"Wojna i Pokój" z 1967 roku,reżysera Siergieja Bondarczuka,411minut...a efekty w filmie,bitew pod Schoengrabern i pod Austerlitz robią wrażenie :roll:
_________________
A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym co służą ojczyźnie.

Jan Kochanowski (1530 - 1584)
 
 
czarek0402
Sierżant


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 229
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: Wto 27 Gru, 2011   

Nie rozumiem do końca,znaczy coś się kroi :roll:

Mogłoby coś być...jakieś żetony pomocnicze...typu"dym","chmura dymu","kurz","tuman kurzu",po angielsku po prostu by było"smoke(dust)","cloud of smoke(dust)".Symbolizowało by to oddanie salwy artyleryjskiej, karabinowej lub efekt maszerującej kolumny wojsk po drogach i polach i wzniecenie przez nich kurzu...
Jeżeli mamy żetony z brakiem dowodzenia lub czworobokiem to żeton z chmurą dymu nie będzie za bardzo uciążliwy.Kilkanaście takich żetonów na polu bitwy spowoduje efekt braku widoczności,zadymienia pola walki,taki fog of war.Artyleria nie odda strzału do nadciągającej konnicy,piechota dostanie -1 dodatkowe do próby utworzenia czworoboku z powodu wyłaniającej się nagle z dymu tej konnicy...
Z awersem liczba 2,z rewersem 1 lub piktogram z symbolem chmury pełnej,ciemnej i przerzedzone,jasnej.Rozumiemy to jako etap oddania strzału to 2,w następnym etapie odwracamy do góry nogami na 1,w trzecim zdejmujemy z planszy.Jeżeli uwzględnimy wpływ wiatru,to ta chmura będzie przemieszczać się zgodnie z różą wiatrów.Można przyjąć kierunek niezmienny,ustalony przed bitwą lub zmieniający się co etap.W końcu to półgodziny(godzina) rzeczywistego czasu bitwy.Bitwa zaczynała się często o 6-9 rano,trwała do 18-21 godziny.Na pole bitwy mogła nadejść burza z deszczem,bitwa może być przerwana...

Kontynuując dodajmy bombardowanie pustych,konkretnych celów na polu bitwy...jakiś żeton typu"obszar pod obstrzałem","nawała artyleryjska"...
Bombardujemy heks lasu,aby wzniecić pożar i dym,jest powiedzmy aura(pogoda)słoneczna,podłoże(grunt)suchy,wiatr rozniesie na sąsiednie pole i uczyni drogę przez las nie przejezdną lub utrudnioną...dalej tak samo z drewnianą zabudową wiosek...oddziały przechodzące przez takie pola z automatu staja się zdezorganizowane,tu mam raczej na myśli system pułkowy niż brygadowy,ewentualnie jakaś próba rzutu kostką na w/w sytuację...lub strzelać w most,obszar wokół brodu...aby spowolnić lub uniemożliwić przeprawę...następstwem ostrzału byłby żeton"Pożar","Zgliszcza"...
Oczywiście aura może być słoneczna,grunt mokry z powodu domniemanych deszczów przed konkretną bitwą,wtedy próby podpalenia,zadymienia są niemożliwe lub czasochłonne.

Oczywiście to w formie jakiś tabel,reguł,żetonów jak najprostszych,łatwych do zrozumienia,tym bardziej dla osób za granicą,bo takie się pytają...na boardgamegeek ktoś z Australii pytał się o Borodino 1812,gdzie można to kupić :roll:
_________________
A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym co służą ojczyźnie.

Jan Kochanowski (1530 - 1584)
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Wto 27 Gru, 2011   

Eeee można wprowadzić jakiś element scenariusza - mgła widocznośc jeden heks :)
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Wto 27 Gru, 2011   

Nie ta skala raczej :)
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
czarek0402
Sierżant


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 229
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: Wto 27 Gru, 2011   

Archanioł napisał/a:
Eeee można wprowadzić jakiś element scenariusza - mgła widocznośc jeden heks :)

Archanioł napisał/a:
Nie ta skala raczej :)


Panowie realizm,przede wszystkim realizm...

Ok,mgła,noc,burza,zamieć i inne to widoczność 1heks,zakaz poruszania się lub zdolność na 1 pole i/lub z efektem dezorganizacji,opóźnienia i innych reguł...chodzi o to,że i tak gracze widzą swoje armie wzajemnie,nadchodzące posiłki,konkretne miejsca i czasy...aby po prostu tego nie wykorzystywali w skrytym podejściu lub odejściu,a drugi zrobi kontrpodejście lub kontrpościg...

Jasne,tylko w skali szwadron kawalerii/kompania strzelców/batalion piechoty(?) czy to pułk(Ostrołęka 1831) czy brygada(Borodino 1812) i wyżej(?) też nic nie zrobimy,nie da się...więc jak i gdzie?

Bartłomiej Batkowski napisał/a:
Ale żadnych zasuwających po mapie obłoczków:)


Ok,jakaś kontrpropozycja? :roll: Jak zasymulować ogień przez 1-2 godziny(1-2 tury)Wielkiej Baterii pod Borodino?To tylko 120dział...i ten ciągły,narastający dym,huk,ogień,zapach trotylu,sadzę,drżenie ziemi,zmęczenie działonów i identyczny kontrogień Rosjan?Może w przepisach,regułach,jakiś współczynnik-modyfikator Zadymienia Pola Walki(ZPW).Z każdą godziną walki lub ilością odgórną,zapisaną,ustaloną oddanych salw artyleryjskich,po prostu by narastał czyli +1,+2,+3...wieczorem mógłby maleć...wiadomo zmęczenie walczących narasta,częstotliwość ognia spada...spadający deszcz,wpływ wiatru mógłby wyzerować lub zminimalizować w/w...

Wróćmy do bombardowania pustych heksów...przykład...bateria artylerii stoi na wzgórzu...przez las,puszczę(kilka-kilkanaście heksów) idzie wojsko npla...jest brak widoczności,istnieje tylko pomiędzy heksem skrajnym lasu a baterią...ale rozpoznanie wzrokowe,poprzez pikiety widzi,słyszy się nadciągające wojsko...można i powinno się skierować ogień granatami w korony drzew...efekt psychologiczny echa łamanych gałęzi,liczne drobne rany od konarów i pożary poszycia leśnego wpłynęłyby na oddziały,poruszanie ich,zajmowanie pozycji do natarcia...może żetony z pożarem,ruinami,zgliszcza,pogorzelisko znajdą swoje miejsce...zniszczony most i most już jest przecież.A most pontonowy?Inne? :roll:

Pan z bgg chyba się kontaktował,miał podane wszystko.

Teraz juz chyba wiem o co chodzi z tymi 6 latami... :roll:
_________________
A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym co służą ojczyźnie.

Jan Kochanowski (1530 - 1584)
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011   

Po pierwsze Borodino czy Ostrołęka to tylko gry. Przesuwające się chmurki dymu, zapewne w stronę zgodną z ruchem wiatru, co też determinować może skutecznośc ostrzału (albo i nie) mozna się bawić na kompie, albo w ramach rekonstrukcji.
Po drugie, jesli Ci takich elementów brak, proponuję homes rules. Nikt nie broni grać na zmienionych zasadach.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Sirias
Porucznik



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 717
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011   

Kiedyś miałem zamiar zrobić taką "planszówkę na kompa", ale ciągle te zamiary przekładam w czasie - sam bym to pisał przynajmniej rok, a zebrać ekipę zapaleńców do czegoś tak niszowego i jeszcze to skończyć to wyczyn.
_________________
"Jeżeli dyskutujesz z idiotą, dobrze mieć pewność, że on nie robi tego samego"- Ogden Nash
"Ważną rzeczą jest stale zadawać pytania"- Albert Einstein
"Świat strategów jest jak teatr grecki- kobieta praktycznie nie gra roli."-Sirias
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011   

To tak jak z każda grą, To tylko sie wydaje takie proste, jak się opisuje i podpowiada z boku :) . A jak się samemu wchodzi do rzeki to juz insza inszość. Ale nie trace nadzieii, że i Twój projekt dokończysz kiedyś.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
czarek0402
Sierżant


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 229
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: Śro 28 Gru, 2011   

Oczywiście,to tylko gry.Można się wczuć w grę i to wystarczy...ale jednak pewnych parametrów nie da rady lub ciężko przedstawić na planszy,gdzie każdy dodatkowy żeton,tabela,reguła,karta,kostka zniechęca...Najlepiej na kompie to przedstawić,efekty FOW,LOS,inne współczynniki typu morale,zmęczenie,szyk oddziału,silnik gry je szybko przeliczy i poda gotowe rozwiązania...tylko ktoś to musi zrobić,znać się na tym i napisać :roll: Pozatym gra z AI to gra z AI,a z człowiekiem poprzez PBEM dopiero uatrakcyjnia to,nadaje smaczek...Zgadza się,homes rules są dobre,więc może macie swoje rozwiązania?Sprawdzone w graniu,jak i futurystyczne,które nie zdały egzaminu?Jak zastosować zadymienie na polu walki na planszy heksagonalnej z żetonami wojsk miedzy dwoma naprzeciw siebie graczami?
_________________
A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym co służą ojczyźnie.

Jan Kochanowski (1530 - 1584)
 
 
the_blitz
Szeregowy


Dołączył: 22 Mar 2011
Posty: 10
Wysłany: Wto 03 Kwi, 2012   

co myślicie o takim rozwiązaniu odnośnie art.

przestają obowiązywać 10.18 10,19 i 10.20

Zamiast tego art rozpoczynając ruch wydaje 2PR na zaprzodkowanie a po jego zakończeniu kolejne 2PR na wyprzodkoniwanie. Przy czym art piesza z racji tego ze ma mniej pkt ruchu mogłaby być przykrywana żetonem "Z" jeśli gracz będzie chciał kontynuować ruch w kolejnym etapie i z oczywistych względów nie będzie mogła prowadzić ostrzału. Art konna ma większą ruchliwość więc mogłaby bez problemu w jednej fazie się w ten sposób przemieścić o 4PR

przy takim rozwiązaniu nie trzeba pamiętać o tym która art wykonywała ruch ii nie może strzelać w fazie ruchu przeciwnika oraz o tym ze art konna ma 3 pkt ruchu jeśli strzelała w fazie ostrzału, a w praktyce wychodzi na to samo
 
 
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Sob 27 Wrz, 2014   

http://boardgamegeek.com/...wa-kawaleryjska - scenariusz do Ostrołęki 1831, oddający pole do popisu głównie jednostkom kawaleryjskim.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 27 Wrz, 2014   

Może warto wydrukować go w taktyce najbliższej?
ale to wtedy poproszę mailem ten plik tekstowy
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 8