Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Zmiany w systemie w kolejnych grach
Autor Wiadomość
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   Zmiany w systemie w kolejnych grach

Od czasu do czasu w instrukcji znajdują się zmiany. Są one najczęściej dość subtelne i wylapanie ich może sprawiać problem, zwłąszcz tym, którzy przyzwyczili się pewnych rozwiązań.
Dlatego w tym dziale bede publikował może nawet nie całe pukty, ale sugerował, gdzie i co się zmieniło.

Ruch strategiczny
Nie ma już ograniczeń punktów ruchu. W ruchu strategicznym poruszamy się zwkłą ilościa PR
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

Oczywiście te zmiany będą naniesione w nowych instrukcjach do gier?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 22 Sie, 2015   

tak, oczywiscie
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
hofner
Kapitan


Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 1097
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Wto 13 Paź, 2015   

Zmiana też chyba nastąpiła co do klasy umocnień: żółte -1 , czerwone -2 ponadto żółte w mieście -2 w innym terenie -1. Czerwone zawsze -2.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 14 Paź, 2015   

to juz jest od jakiegoś czasu, ale tak jest
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
  Wysłany: Pon 17 Paź, 2016   

Jakiś czas temu uległ zmianie pkt. 7.12 dot. sposobu ustalania wyników walki i tak po porównaniu sił atakujący/obrońca wszystkie ilorazy większe od 10:1 traktujemy jak 10:1 a ilorazy mniejsze od 1:4 traktujemy jak 1:4. Dopiero do tak uzyskanego wyniku wprowadzamy modyfikatory np. za gwiazdki, umocnienia, teren czy koncentrację dywizji/korpusów.
Nie wiem jaka była intencja i co było powodem tych zmian oraz w jakim stopniu było to testowane i sprawdzone pod kątem realizmu ale moim zdaniem mamy do czynienia z jakimś ,,potworkiem”, najlepiej posłużę się przykładem:

I. Słaba DPanc. niem. składająca się z pzmot. 3PS oraz dwóch osłabionych batalionów panc po 2PS każdy /od jakiegoś czasu prawie każda niem. DPanc. posiada co najmniej dwa bat. panc./ i po czarnej gwiazdce, atakuje na trzy heksy na których broni się dwanaście DPgw. sowieckiej stojące po cztery na każdym z pól. Każda DPgw. posiada po 6PS. Porównujemy siły walczących wojsk 7PS do 72PS, otrzymujemy stosunek sił 1:10 /przygniatająca przewaga obrońcy/, ale zg. z pkt. 7.12 wyjściowy stosunek sił wynosi 1:4 następnie uwzględniamy modyfikatory, sowieci - brak, Niemcy +1 za koncentrację dywizji i +2 za czarne gwiazdki. Ostatecznie wyniku walki poszukujemy w kolumnie 1:1! W tym przypadku siła wojsk obrońcy nie ma żadnego znaczenia wynik walki zawsze będzie na poziomie 1:1.

Jeszcze ciekawiej to wygląda gdy ktoś jeszcze stosuje się do oficjalnych zasad dot. modyfikatorów za białe gwiazdki, przykład:

II. Na sześć heksów atakuje z okrążenia /bez zaopatrzenia/ bat. Tygrysów /trzy komp. 3 x 3PS, 3 x dwie białe i 3 x 1 czarna gwiazdka/, na pięciu heksach bronią się umocnione po cztery DS po 5 PS każda, na szóstym heksie bronią się umocnione trzy DS po 5PS każda wraz z BPanc. /T-34/ 5PS. Porównujemy siłę walczących: Niemcy 3 x 3PS dzielone na pół za brak zaopatrzenia otrzymujemy 5PS. Rosjanie: 24 x 5PS = 120PS. Ostatecznie otrzymujemy stosunek sił 5:120 czyli 1:24, zgodnie z pkt. 7.12 wyjściowo do dalszych modyfikacji przyjmujemy kolumnę 1:4. Uwzględniamy modyfikacje najpierw atakującego +6 za białe gwiazdki, następnie obrońcy -1 za umocnienia. Ostatecznie wyniku walki poszukujemy w kolumnie 3:1 na korzyść Niemców.

Zdaję sobie sprawę, że z tymi przykładami może trochę mnie poniosło :mrgreen: , ale chciałem przez to jak najbardziej dosadnie pokazać o co mi chodzi
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Do okrążenia tych 3 komp. Tygrysów zebrałeś min dwie armie sowieckie, a kto broni pozostałych heksów na mapie. :mrgreen:
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Ha ha ha nikt nie musi bronić bo to taka malutka mapka była :mrgreen: . Ten batalion, bez amunicji, doskonale da sobie radę, nawet z jeszcze z trzecią armią by sobie poradził.
 
     
Michał Jakubik
St. szeregowy


Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 60
Skąd: Aleks Kuj
Wysłany: Pią 02 Gru, 2016   

Jest i trzecia droga

1. Biale gwiazdki nie działają na jednostki pancerne broniace się w umocnieniach
2. Gwiazdki nie kumuluja sie
3. Białe i czarne gwiazdki w ataku nie działaja na jednostki w miescie i lesie, atakujace z miasta i lasu jednostki posiadajace modyfikator gwiazdka na jednostki posiadajace modyfikator gwiazdka (i nie posiadajace) podlegają tabeli wzajemne modyfikacje modyfikatorów.
I wszystko jest ok

[ Dodano: Czw 15 Gru, 2016 ]
1 Przeprawa przez duzą rzekę nie jest mozliwa jeśli prowadzi do bezpośredniego przejścia z heksu bedacego w śąsiedztwie wrogiej jednostki w strefe kontroli tej lub innej wrogiej jednostki.

2.Mosty na małych rzekach moga być odbudowywane, jednostka podchodzi wydaje 3PR , na poczatku fazy ruchu nastepnego etapu jednostka przechodzi na druga stone i w momence po przejsciu
most jest odbudowany. 1 etap odbudowa

3. Most na duzych rzekach, mogą byc odbudowane, sztab podchodzi, w nastepnyn etapie przechodzi na druga strone, na początku fazy ruchu kolejnego etapu most jest odbudowany 2 etapy , sztab nie moze uledz wycofaniu podczas budowy. (tak chyba brzmi wykładnia zasad??)

[ Dodano: Pon 19 Gru, 2016 ]
Czwarta droga

1.Wszystkie gwiazdki na jednostkach zmnieniają barwe na czarną
2.Gwiazdki nie działaja na jednostki w lesie miescie i umocnieniach
3.Gwiazdki działają w obronie i ataku.
4.Gwiazdki się nie kumulują.
5.Modyfikator walki to różnica gwiazdek najleprzych jednostek atakujakujacego i obrońcy.
6.Straty w walce w pierwszej kolejności ponoszą jednostka których modyfikator był uwzgledniany przy ustaleniu stosunku sił
7.Gracz przed ustaleniem stosunku sił moze zadeklarować nie użycia modyfikatora gwiazdka w takim przypadku straty w walce ponosi dowolna jednostka.
8.T-34 w Charkowie otrzymują 1 gwiazdkę

Uwazam że po przyjęciu takiej wykładni wreszcie gra staje sie grywalna, realistyczna i wraca do korzeni WB-95 a nie skeca w stone B-35.
 
     
woj1982
Plutonowy


Dołączył: 20 Sie 2007
Posty: 135
Skąd: włocławek
Wysłany: Pon 19 Gru, 2016   

Jeszcze ze sto innych.a nie lepiej przemyśleć pole walki,przedyskutować i wyklarować jeden pomysł?i zaangażować w to Naczelnego?niż setki wpisów i sam nie wiem które rozgryźć.
 
     
Michał Jakubik
St. szeregowy


Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 60
Skąd: Aleks Kuj
Wysłany: Wto 20 Gru, 2016   

Proszą o zabranie głosu w dyskusji na forum autorów systemu WB-95, w szegolnosci w sprawie tych gwiazdek bo niewontpliwie zamiast uatrakcyjnić rozgrywke skompikowały ja znacznie często doprowadzajac do absurdów, równie duża prosba w sprawie uzupelnienia przepisów gry w szczególności charków (zagadnienia poruszane na forum).
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 20 Gru, 2016   

Michał Jakubik napisał/a:

Czwarta droga

1.Wszystkie gwiazdki na jednostkach zmnieniają barwe na czarną
2.Gwiazdki nie działaja na jednostki w lesie miescie i umocnieniach
3.Gwiazdki działają w obronie i ataku.
4.Gwiazdki się nie kumulują.
5.Modyfikator walki to różnica gwiazdek najleprzych jednostek atakujakujacego i obrońcy.
6.Straty w walce w pierwszej kolejności ponoszą jednostka których modyfikator był uwzgledniany przy ustaleniu stosunku sił
7.Gracz przed ustaleniem stosunku sił moze zadeklarować nie użycia modyfikatora gwiazdka w takim przypadku straty w walce ponosi dowolna jednostka.
8.T-34 w Charkowie otrzymują 1 gwiazdkę

Uwazam że po przyjęciu takiej wykładni wreszcie gra staje sie grywalna, realistyczna i wraca do korzeni WB-95 a nie skeca w stone B-35.


Proponuję żeby swoje propozycje zawsze samemu sprawdzić na różne możliwe sposoby, przetestować możliwe warianty starć, ataku i obrony, czołgi vs czołgi, czołgi+piechota vs czołgi+piechota itd.

Mi tak na pierwszy rzut oka w tym co kolega zaproponował nie pasuje np.:

Wg. pkt. 1, jednostki tygrys posiadają 3 czarne gwiazdki, a T-34 jedną gwiazdkę, czyli w starciu:
Tygrys (3PS) vs T-34 (6PS) – uzyskujemy kolumnę 2:1, a gdyby atakował cały batalion Tygrysów 45 maszyn (3x3PS) na 65 T-34 (6PS) uzyskamy kolumnę 3:1. /wg. pkt. 4 gwiazdki się nie kumulują/, czyli przy wzmocnieniu ataku trzy razy uzyskujemy przesunięcie tylko o jedną kolumnę. ponadto kolumna 3:1 to jest moim zdaniem chyba trochę za mało przy aż takiej dysproporcji sił.

A ile potrzeba dywizji piechoty rosyjskiej żeby wg. tych zasad zatrzymać atak komp. Tygrysów 15 maszyn (3PS)? Z moich obliczeń wynika, że co najmniej trzy dywizje (3 x 5 PS każda) a otrzymujemy dopiero kolumnę 1:1 /jeśli ktoś stosuje się do pkt. 7.12/, lub 1:2. Chyba tygrysy nie były jednak aż takie mocne w walce z piechotą.
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Śro 21 Gru, 2016   

To jest raczej problem wynikający ze skali i prostoty zasad. Jeśli gra ma normalnie skalę pułku i brygady, a w to wrzucamy kompanię, to naturalne, że zasady będą się sypać.

Ideałem byłoby danie tym Tygrysom takiej opcji jak pancerzownicom w B-35, w sensie, możliwości wzmocnienia oddziału sojuszniczego w walce z jednostkami pancernymi przeciwnika i tylko nimi. Jak na kompanię Tygrysów wpadnie dywizja piechoty, to nie ma cudu, granatami rozwalą.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Michał Jakubik
St. szeregowy


Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 60
Skąd: Aleks Kuj
Wysłany: Śro 21 Gru, 2016   

Wojtek-kob napisał/a:
Michał Jakubik napisał/a:


Uwazam że po przyjęciu takiej wykładni wreszcie gra staje sie grywalna, realistyczna i wraca do korzeni WB-95 a nie skeca w stone B-35.


Proponuję żeby swoje propozycje zawsze samemu sprawdzić na różne możliwe sposoby, przetestować możliwe warianty starć, ataku i obrony, czołgi vs czołgi, czołgi+piechota vs czołgi+piechota itd.

Mi tak na pierwszy rzut oka w tym co kolega zaproponował nie pasuje np.:

Wg. pkt. 1, jednostki tygrys posiadają 3 czarne gwiazdki, a T-34 jedną gwiazdkę, czyli w starciu:
Tygrys (3PS) vs T-34 (6PS) – uzyskujemy kolumnę 2:1, a gdyby atakował cały batalion Tygrysów 45 maszyn (3x3PS) na 65 T-34 (6PS) uzyskamy kolumnę 3:1. /wg. pkt. 4 gwiazdki się nie kumulują/, czyli przy wzmocnieniu ataku trzy razy uzyskujemy przesunięcie tylko o jedną kolumnę. ponadto kolumna 3:1 to jest moim zdaniem chyba trochę za mało przy aż takiej dysproporcji sił.

A ile potrzeba dywizji piechoty rosyjskiej żeby wg. tych zasad zatrzymać atak komp. Tygrysów 15 maszyn (3PS)? Z moich obliczeń wynika, że co najmniej trzy dywizje (3 x 5 PS każda) a otrzymujemy dopiero kolumnę 1:1 /jeśli ktoś stosuje się do pkt. 7.12/, lub 1:2. Chyba tygrysy nie były jednak aż takie mocne w walce z piechotą.


Są plusy i minusy to jest gra a nie starcie na realnym froncie.
Przypominam że etatowa kompania czołgów cieżkich miała na etacie w 43 roku 8 maszyn PzKpf VI i 6 maszyn PzKpf IV a nie jak kolega pisze 15 PzkpfVI !!

Gra ma być grą i być przyjemnością a nie walką na niedorzeczne przepisy, stad moja interpretacja gwiazdek i ich zastosowanie w praktycznej rozgrywce.

Jestem zdania że te gwiazdki (a raczej te kompanie-wklejone w kontekst słusznie zauwazył kolega Grisznak) tyko skomplikowały i skręciły w strone B-35, pozostaje tylko wyjść z tego z rozsadkiem.

[ Dodano: Nie 29 Sty, 2017 ]
W instrukcji do gry Charków 1942-43 z 2015r.
1. Czarne gwiazgki nie wpływają na umocnione oddziały wroga - oceniam że jest to krok w dobrą stone.
Co prawda przydało by nie wpływały również jesli obrońca znajduje sie w lesie miescie (to samo by sie miało tyczyć białych gwiazdek).

2. Nadal brakuje w instrukcji wpływu mostów kolejowych na ruch.

3. Domagał bym sie poprawki przepisów dot. konsekwencji zniszczenia dowódzwt tzn. dla blizej stojacych innego dowództwa jednostek.

4. Podobnie nie jest nadmienione nic o przeprawie jednostek przez Duze rzeki w strefach konrtoli i w sasiedztwie wrogich jednostek (poza jedna wzmianką w Uwagach do scenariuszy)

Co do punktów 2-4 Może jakiaś krótka wzmianka w kolejnym nr TiS lub Nowy temat na forum ze zmianami lub uzupełnieniami (ale w takim przypadku zakaz dopisywania komentarzy i zapatań Nowe ginie w gonszczu poźniejszych postów)

Wnosze o nowelizacje w tych punktach.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 8