Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Własne modyfikacje zasad do WB95
Autor Wiadomość
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 15 Wrz, 2013   Własne modyfikacje zasad do WB95

Chciałbym, żeby tu wpisywać propozycje własnych przepisów czy modyfikacji zasad do WB95, które każdy pewnie ma i stosuje podczas rozgrywek.


Na początek podam własną interpretację przepisu dotyczącego testu na poddanie się jednostek spowodowanego brakiem zaopatrzenia.

[14.33] Oddziały, które posiadają żeton braku zaopatrzenia większy niż 2, muszą poddać się testowi na poddanie się jednostek. Gracz który nimi dowodzi rzuca dwoma kostkami K6 (w momencie gdy kładzie żeton braku zaopatrzenia). Do wyrzuconej sumy rzutu kostkami dodaje się liczbę aktualnego braku poziomu zaopatrzenia. Następnie w ,,Tabeli Dezorganizacji” sprawdzamy czy jednostka przeszła test pozytywnie. Jeżeli suma rzutu kostkami wraz z dodanym aktualnym poziomem braku zaopatrzenia, jest równa lub większa od poziomu podanego dla poszczególnych jednostek w Tabeli Dezorganizacji, to oddział traci jeden poziom sprawności bojowej, jeżeli posiada już tylko jeden poziom SB wtedy zdejmujemy go z planszy (poddaje się). Procedurę przeprowadza się osobno dla każdej jednostki nie posiadającej zaopatrzenia pow. 2 poziomu.

Przykład 1: Oddział SS posiada 3 poziom braku zaopatrzenia. Gracz musi wykonać test na poddanie się, wykonuje rzut 2 x K6. Suma oczek wyniosła 2+5 czyli 7. Do wyrzuconej liczby oczek dodajemy aktualny poziom braku zaopatrzenia w tym przypadku 3. Uzyskujemy liczbę 10. Następnie w Tabeli Dezorganizacji sprawdzamy czy jednostka przeszła test pozytywnie. W tym przypadku jednostka SS przeszła test pomyślnie. By jednostka SS nie przeszła testu musiała by wypaść liczba 12+.
Przykład 2: Oddział rosyjskiej gwardii posiada 5 poziom braku zaopatrzenia. Gracz wykonuje test. Suma dwóch rzutów K6 wynosi 6 (3+3). Suma rzutów kośćmi oraz poziomu braku zaopatrzenia wynosi 11. W tym przypadku jednostka traci jeden poziom sprawności bojowej, ponieważ nie przeszła testu pozytywnie. Uzyskana liczba 11 jest równa liczbie podanej w tabeli dezorganizacji dla jednostek gwardii.


Powyższy przepis posiada dwie podstawowe różnice w stosunku do oficjalnych zasad:
1. Różnicuje jednostki pod względem morale i wyszkolenia tzn. jednostki z wyższym morale lepiej wyszkolone, mają znacznie większe szanse na przejście pozytywnie testu na poddanie się niż jednostki słabsze, gorzej wyszkolone ze słabszym morale.
2. Oddziały które nie przeszły testu pozytywnie tracą po jednym poziomie sprawności bojowej na etap. Przez co unikamy sytuacji, w której znikają nam całe jeszcze pełnosprawne dywizje czy pułki w ciągu jednego dnia. [/i]
 
     
Radosław Kotowski
Podporucznik



Dołączył: 27 Lut 2012
Posty: 676
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 16 Wrz, 2013   

Fajna i ciekawa propozycja . Tylko czy SS nie będzie wytrzymywać za długo bez zaopatrzenia ?
 
     
czarek0402
Sierżant


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 229
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: Pon 16 Wrz, 2013   

Popieram. A żartem, to Japończycy powinni być mistrzami :roll:
_________________
A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym co służą ojczyźnie.

Jan Kochanowski (1530 - 1584)
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 17 Wrz, 2013   

Zgadza się, jednostki SS mają większe szanse na przetrwanie ale czy właśnie nie powinny przetrwać dłużej od np. Volksturmu. Skoro np.: Powstańcy Warszawscy słabo wyposażeni, przetrwali bez zaopatrzenia 63 dni cały czas atakowani, to ile mogła wytrzymać pełnosprawna, dobrze wyszkolona, z wysokim morale jednostka SS?
Poza tym gdyby oddziały z brakiem zaopatrzenia, były dodatkowo w fazie walki cały czas atakowane to na pewno nie przetrwały by zbyt długo. A z doświadczenia wiem, że jak w grze uda się okrążyć większe siły przeciwnika to gracz który tego dokonał z reguły przestaje je atakować i tylko biernie czeka tak długo aż okrążone wojska same się poddadzą. W związku z czym ile może wytrzymać jednostka SS, bez zaopatrzenia, której nikt nie atakuje? :grin:

[ Dodano: Śro 18 Wrz, 2013 ]
Jeszcze trochę modyfikacji które sobie wprowadziłem w systemie WB95 i z powodzeniem stosuję:

Zasady Ruchu
Uważam, że jednostki piechoty i kawalerii poruszając się po drogach głównych pokonują za dużą odległość w stosunku do jednostek zmotoryzowanych i pancernych. W związku z czym stosuję przepis, gdzie jednostki piechoty i kawalerii za każde trzy pola przebyte wzdłuż drogi głównej mogą dodatkowo przesunąć się o jedno pole.
Przykład: Jednostka piechoty wydała 1PR wchodząc na heks z drogą główną po czym pokonała wzdłuż tej drogi 3 heksy wydając pozostałe 3PR w związku z czym może dodatkowo przesunąć się jeszcze o jedno pole.
Poruszając się po drogach gruntowych nie otrzymują dodatkowego przesunięcia gdy wykonają cały ruch po drodze.

Uzasadnienie:
- oddziały piechoty posiadające 4PR pokonują po drodze głównej 8 pól (1/2PR), zakładając, że jeden heks to ok. 3-3,5km, to piechota może pokonać w ciągu jednego etapu odległość 24-28km. Jeżeli prędkość marszu wynosiła ok. 4-5km/h to faza ruchu dla oddziałów piechoty trwa od 5-7 godzin.
- jednostki piechoty zmotoryzowanej posiadają 7PR, po drodze głównej pokonują 21 pól (1/3PR) czyli pokonują od 63-73,5km. Zakładając, że szybkość poruszania jednostek zmot. wynosiła ok. 50-60km/h, to faza ruchu dla jednostek zmotoryzowanych trwa ok. 1,5-2,5 godz.
- oddział pancerny posiadający 7PR, po drodze głównej pokonuje 14 pól (1/2PR) czyli od 42-49km. Zakładając średnią prędkość dla czołgów na poziomie 25-30km/h, to faza ruchu dla jednostek gąsienicowych trwa ok 2 godz.

Nie rozumiem dlaczego faza ruchu dla jednostek piechoty ma trwać dwu-trzykrotnie dłużej niż dla jednostek zmotoryzowanych.

Artyleria
[8.13] Zasięg ognia artyleryjskiego wynosi:
- dla artylerii ciężkiej – maksymalnie 4 pola;
- dla haubic oraz artylerii samobieżnej (np.: Wespe, Hummel, Sextonów) – maksymalnie 3 pola;
- dla artylerii rakietowej (np.: Nebelwerfer, Katiusza) – maksymalnie 2 pola;

Uzasadnienie:
Jeżeli heks reprezentuje ok. 3-3,5 km a artyleria ciężka posiadała zasięg ok. >14 km to powinna mieć trochę większy zasięg. W przeciwieństwie do artylerii rakietowej które strzelała na mniejszą odległość, maksymalna donośność artylerii rakietowej wynosiła średnio ok. < 7 km.

Ulepszone umocnienia polowe
[9.24] Jednostki które podczas własnej fazy ruchu znajdują się w umocnieniach polowych (kolor żółty) a podczas ostatniego etapu nie poruszały się, nie były atakowane przez jednostki lądowe, artylerię czy lotnictwo wroga, oraz nie stoją w strefie kontroli jednostek przeciwnika, mogą ulepszyć posiadane umocnienia, zamieniając je na fortyfikacje koloru czerwonego.

Uzasadnienie:
Wydaje mi się, że obowiązujący modyfikator –1 (w terenie innym niż miasto) dla fortyfikacji polowych, jest trochę zbyt mały w sytuacji gdy mamy do czynienia z całą masą różnego typu sprzętu pancernego posiadającego gwiazdki, które wpływają na walkę mimo posiadania przez oddział umocnień. Poza tym jednostki które miały więcej czasu na przygotowanie pozycji obronnych powinny mieć większy bonus do obrony niż oddziały które wybudowały swoje umocnienia na szybko w ciągłej styczności (w strefie kontroli) z wrogiem.


To by było na tyle, niektóre tematy mogłem już poruszyć na tym forum w innym miejscu, ale coś tam się zgubiło podczas awarii, a tak wszystko jest w jednym miejscu.
 
     
czarek0402
Sierżant


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 229
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: Śro 18 Wrz, 2013   

Wojtek, wszystko ok, ale nie każdy oddział np. SS, nawet dobrze uzbrojony, zaopatrzony będzie długo walczył w okrążeniu, ogólnie morale decydowało o wszystkim, czynnik polityczny, dowódczy, ludzki, po prostu czy, jak, kiedy nastąpiła demoralizacja jednostki, stosu, armii.

Mniejszy % przy pełnym PSB, większy % przy jednym PSB. Można wprowadzić dodatkowe rzuty, współczynniki korekcyjne w wypadku utraty sztabu korpusu, armii, odcięcia tyłów jednostki, miasta, linii kolejowej, drogi, mostu, lotniska, portu, sztabu. Ale to już kwestia prób, osiągnięcia kompromisu pomiędzy historycznością a grywalnością. :roll:
_________________
A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym co służą ojczyźnie.

Jan Kochanowski (1530 - 1584)
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 08 Paź, 2013   

17.0 JEDNOSTKI PANCERNE I SPECJALNE

O ile siła jednostki symbolizuje wielkość i liczebność oddziału o tyle posiadane przez jednostkę gwiazdki symbolizują przewagę jakościową, sprzętową, taktyczną lub specjalne zdolności oddziału.

[17.1] Rodzaje gwiazdek:

[17.1.1] BIAŁE GWIAZDKI – białe gwiazdki posiadają najsilniejsze jednostki pancerne oraz ppanc.
Białe gwiazdki wpływają na walkę z oddziałami pancernymi, piechoty i artylerii wroga, zarówno w ataku jak i w obronie, wyjątkiem są oddziały dział ppanc. oraz flak które otrzymują dodatni modyfikator, za posiadane białe gwiazdki, wyłącznie w obronie.

Zasady szczegółowe:
Oddział posiadający białe gwiazdki otrzymuje dodatni modyfikator do walki w następujących sytuacjach:
- +1 za każdą posiadaną przez dany oddział białą gwiazdkę w ataku na broniące się (bez wsparcia piechoty) nieumocnione oddziały pancerne lub artylerii polowej przeciwnika;
- +1 (bez względu na ilość posiadanych przez dany oddział białych gwiazdek) w ataku na nieumocnione oddziały piechoty i artylerii ppanc. oraz na oddziały pancerne pod warunkiem, że bronią się na jednym polu wraz z jednostkami piechoty bądź z działami ppanc;
- +1 (bez względu na ilość posiadanych przez dany oddział białych gwiazdek) w ataku na umocnione oddziały przeciwnika pancerne i artylerii;
- +1 (bez względu na ilość posiadanych przez dany oddział białych gwiazdek) w ataku na umocnioneoddziały piechoty przeciwnika lub na oddziały pośród których bronią się oddziały piechoty, pod warunkiem, że atakujące oddziały pancerne są wpierane przez własne jednostki piechoty;
- Oddziały pancerne z białymi gwiazdkami atakujące samotnietj. bez wsparcia własnej piechoty, umocnione oddziały piechoty przeciwnika, lub oddziały pośród których bronią się oddziały piechoty, nie otrzymują dodatniego modyfikatora z tytułu posiadania białych gwiazdek (w tym przypadku jednostki pancerne traktujemy jak oddziały pancerne bez gwiazdek). Ponadto jednostki broniące się otrzymują modyfikator do walki +1;
- +1 za każdą posiadaną przez dany oddział białą gwiazdkę w obronie przed atakującymi bez wsparcia własnej piechoty oddziałami pancernymi przeciwnika;
- +1 (bez względu na ilość posiadanych przez dany oddział białych gwiazdek), w obronie przed atakującymi oddziałami pancernymi przeciwnika wspartymi jednostkami piechoty;
- +1 (bez względu na ilość posiadanych przez dany oddział białych gwiazdek), w obronie przed atakującymi oddziałami piechoty wroga, pod warunkiem, że oddział z białą gwiazdką broni się na jednym polu wraz z oddziałem piechoty;
- Oddział z białymi gwiazdkami który broni się bez wsparcia własnej piechoty, przed atakującymi jednostkami piechoty wroga nie otrzymuje dodatniego modyfikatora z tytułu posiadania białych gwiazdek.

Białe gwiazdki nie działają, w ataku na oddziały wroga broniące się w mieście, miejscowości, ale tylko w sytuacji gdy pośród broniących się jednostek znajdują się oddziały piechoty.

Białe gwiazdki nie działają, w ataku na oddziały wroga broniące się w lesie, ale tylko w sytuacji gdy pośród broniących się jednostek znajdują się oddziały piechoty.

Białe gwiazdki nie działają, podczas ataku prowadzonego przez dużą rzekę.

Białe gwiazdki nie kumulują się z czarnymi gwiazdkami posiadanymi przez dany oddział np. oddział Tygrys mimo, iż posiada dwie białe i jedną czarną gwiazdkę walcząc z nie umocnionym, samotnie stojącym, oddziałem pancernym bez gwiazdek, dostaje modyfikator +2 (tylko za białe gwiazdki), z tytułu posiadania jeszcze czarnej gwiazdki nie otrzymuje już dodatkowych modyfikacji.
Przykład: dwa oddziały posiadające po dwie białe gwiazdki posiadają w walce z nieumocnionym oddziałem pancernym (bez gwiazdek) modyfikator +4 (+2 za pierwszy oddział i +2 za drugi) .
Przykład: dwa oddziały posiadające po dwie białe gwiazdki i po jednej czarnej posiadają w ataku na oddział pancerny wsparty oddziałem piechoty lub w walce z oddziałem piechoty modyfikator +2 (+1 za pierwszą i +1 za drugą jednostkę).
Przykład: oddział Panter posiadający dwie białe gwiazdki i jedną czarną w walce z nieumocnionym oddziałem pancernym (bez gwiazdek) posiada modyfikator + 2 (za białe gwiazdki). W ataku na oddział pancerny (bez gwiazdek) ale wsparty oddziałem piechoty posiada modyfikator +1.
Przykład: oddział Panter posiadający dwie białe gwiazdki i jedną czarną w walce z umocnionym oddziałem pancernym (bez gwiazdek) posiada modyfikator + 1.
Przykład: Oddział Panter posiadający dwie białe gwiazdki i jedną czarną w walce w obronie przed atakującymi oddziałami piechoty nie dostaje modyfikatora za białe gwiazdki, ostateczny modyfikator +1 za posiadaną czarną gwiazdkę.


[17.1.2] CZARNE GWIAZDKI – jednostki posiadające czarną gwiazdkę dysponują modyfikatorem +1 w walce z oddziałami nieprzyjaciela zarówno pancernymi, piechoty jak i artylerii. Modyfikator wykorzystywany jest w obronie oraz w ataku ale tyko na nieumocnione jednostki przeciwnika.

Zasady szczegółowe:
Czarne gwiazdki nie działają w ataku na oddziały wroga broniące się w mieście, miejscowości, ale tylko w sytuacji gdy pośród broniących się jednostek znajdują się oddziały piechoty.

Czarne gwiazdki nie działają w ataku na oddziały wroga broniące się w lesie, ale tylko w sytuacji gdy pośród broniących się jednostek znajdują się oddziały piechoty.

Czarne gwiazdki nie działają, podczas ataku prowadzonego przez dużą rzekę.

Oddziały pancerne z czarnymi gwiazdkami atakujące samotnie tj. bez wsparcia własnej piechoty, umocnione oddziały piechoty przeciwnika lub jednostki wśród których bronią się oddziały piechoty, otrzymują modyfikator do walki –1.
UWAGA: Powyższa zasada nie dotyczy amerykańskich pancernych grup bojowych (CCA, CCB, CCR). Zakładamy, że każda z grup posiada w swoim składzie jednostki piechoty zmechanizowanej.

[17.1.3] ŻÓŁTE GWIAZDKI (oddziały szturmowe) – jednostki wyróżnione żółtą gwiazdką, otrzymują w ataku na oddziały piechoty i artylerii polowej modyfikator +1 za każdą posiadaną żółtą gwiazdkę.
Przykład: Oddział z dwoma żółtymi gwiazdkami posiada w ataku na piechotę i artylerię polową nieprzyjaciela modyfikator +2.

Zasady szczegółowe:
Żółte gwiazdki kumulują się z innymi gwiazdkami posiadanymi przez daną jednostkę.
Przykład: Oddział posiadający jedną białą i jedną żółtą gwiazdkę posiada w ataku na piechotę nieprzyjaciela modyfikator +2. (+1 za białą i +1 za żółtą gwiazdkę).

Żółte gwiazdki wpływają na walkę również podczas ataku na jednostki piechoty czy artylerii polowej broniące się w mieście, miejscowości i w lesie.

Żółte gwiazdki nie działają gdy nieprzyjaciel wspiera własną obronę oddziałami pancernymi lub działami ppanc.

Żółte gwiazdki nie działają, podczas ataku prowadzonego przez dużą rzekę.

Oddziały pancerne z żółtymi gwiazdkami atakujące samotnie tj. bez wsparcia własnej piechoty, umocnione oddziały piechoty przeciwnika, nie otrzymują z tytułu posiadania żółtych gwiazdek dodatniego modyfikatora do walki. Ponadto broniąca się nieprzyjacielska piechota otrzymuje dodatkowo modyfikator do walki +1.

[17.1.4] NIEBIESKIE GWIAZDKI – Jednostki wyróżnione niebieską gwiazdką należą do oddziałów specjalnych, które oddziaływają na każdą walkę zarówno w obronie jak i w ataku modyfikatorem +1.

Niebieskie gwiazdki nie podlegają zasadą ,,niwelowania wpływu gwiazdek” [patrz pkt. 17.2.]

[17.1.5] ODDZIAŁY PANCERNE NIE POSIADAJĄCE GWIAZDEK - Wszystkie jednostki pancerne które nie posiadają gwiazdek, nie otrzymują dodatniego modyfikatora w walce.
Oddziały pancerne bez gwiazdek mogą być wykorzystane do niwelowania wpływu wrogich jednostek posiadających gwiazdki [patrz pkt. 17.2].

Zasady szczegółowe:
Oddziały pancerne bez gwiazdek atakujące samotnie tj. bez wsparcia własnej piechoty, umocnione oddziały piechoty przeciwnika lub oddziały wśród których bronią się jednostki piechoty, otrzymują modyfikator do walki –1.
UWAGA: Powyższa zasada nie dotyczy amerykańskich pancernych grup bojowych (CCA, CCB, CCR). Zakładamy, że każda z grup posiada w swoim składzie jednostki piechoty zmechanizowanej.


17.2. Niwelowanie wpływu gwiazdek.

[17.2.1] Wpływ modyfikatorów otrzymywanych dzięki posiadanym gwiazdką może być niwelowany przez wrogie jednostki pancerne lub ppanc. i tak:

a) Wpływ modyfikatora oddziału posiadającego jedną białą gwiazdkę jest niwelowany przez:
&middot; Oddział z białą gwiazdką.
&middot; Dwa oddziały posiadające po czarnej gwiazdce.
&middot; Dwie lub kilka jednostek pancernych bez gwiazdek, pod warunkiem, że suma ich siły jest co najmniej dwa razy większa od siły oddziału z białą gwiazdką.
&middot; Jeden oddział posiadający czarną gwiazdkę wraz z jednym bądź kilkoma oddziałami pancernymi bez gwiazdek, pod warunkiem, że siła oddziału/ów bez gwiazdek jest co najmniej równa lub większa od siły oddziału którego białą gwiazdkę chcemy niwelować.

b) Wpływ modyfikatora oddziału posiadającego dwie białe gwiazdki jest niwelowany przez:
&middot; Oddział posiadający dwie białe gwiazdki.
&middot; Jeden oddział posiadający jedną białą i jedną czarną gwiazdkę, pod warunkiem, że siła tego oddziału jest większa od siły oddziału którego wpływ chcemy niwelować.
&middot; Jeden oddział posiadający jedną białą i jedną czarną gwiazdkę wraz z innym dowolnym oddziałem pancernym.
&middot; Dwa oddziały posiadające po jednej białej gwiazdce.
&middot; Trzy jednostki posiadające po czarnej gwiazdce.
&middot; Trzy lub więcej, jednostek pancernych bez gwiazdek, pod warunkiem, że suma ich siły jest co najmniej trzy razy większa od siły oddziału z dwoma białymi gwiazdkami.
&middot; Oddział posiadający białą gwiazdkę wraz z jednostką posiadającą czarną gwiazdkę.
&middot; Oddział posiadający białą gwiazdkę wraz z jednym bądź kilkoma oddziałami pancernymi bez gwiazdek, pod warunkiem, że siła oddziału/ów bez gwiazdek jest co najmniej równa lub większa od siły oddziału którego wpływ chcemy niwelować.
&middot; Oddział z czarną gwiazdką wraz z dwoma lub więcej, jednostkami pancernymi bez gwiazdek, pod warunkiem, że suma siły oddziałów bez gwiazdek, jest co najmniej dwa razy większa od siły oddziału z dwoma białymi gwiazdkami.
&middot; Dwa oddziały z czarną gwiazdką wraz z jedną lub kilkoma, jednostkami pancernymi bez gwiazdek, pod warunkiem, że siła oddziału/ów bez gwiazdek, jest co najmniej równa lub większa od siły oddziału z dwoma białymi gwiazdkami.

c) Wpływ modyfikatora oddziału posiadającego czarną gwiazdkę jest niwelowana przez:
&middot; Każdą jednostkę posiadającą białą gwiazdkę.
&middot; Oddział posiadający czarną gwiazdkę.
&middot; Oddział pancerny bez gwiazdek, bądź kilka oddziałów, pod warunkiem, że siła oddziału/ów bez gwiazdek jest co najmniej równa lub większa od siły oddziału z czarną gwiazdką.

d) Wpływ modyfikatora oddziału posiadającego żółte gwiazdki jest niwelowany przez:
&middot; Każdą jednostkę pancerną lub ppanc. Żółte gwiazdki nie działają gdy w walce uczestniczy wrogi oddział pancerny lub ppanc. W trakcie takiej walki oddział posiadający żółte gwiazdki traktujemy jak oddział pancerny bez gwiazdek.

[17.2.2] Oddziały pancerne które w jakiś sposób ,,utraciły” swoje gwiazdki, (np.: oddziały z czarnymi gwiazdkami w wyniku ataku na umocnionego nieprzyjaciela czy oddziały z żółtymi gwiazdkami ze względu na uczestnictwo w walce wojsk pancernych wroga, lub oddziały z białą gwiazdką podczas ataku na oddziały piechoty broniące się w mieście itd.), traktujemy jak oddziały pancerne bez gwiazdek, tzn. możemy je wykorzystać podczas starcia ale tylko do niwelowania wpływu gwiazdek oddziałów przeciwnika.

[17.2.3] Procedura rozstrzygania wpływu modyfikatorów pancernych na walkę.

a) W pierwszej kolejności sprawdzamy czy w walce po obu stronach uczestniczą oddziały posiadające gwiazdki i czy któraś ze stron może otrzymać z tego tytułu jakieś modyfikacje w tabeli ,,Rezultaty walki”.

b) Następnie sprawdzamy czy uczestniczące w danym starciu oddziały nie ,,utraciły” swoich gwiazdek (np.: oddziały z czarnymi gwiazdkami w wyniku ataku na umocnionego nieprzyjaciela, czy oddziały z żółtymi gwiazdkami ze względu na uczestnictwo w walce wojsk pancernych wroga, lub oddziały z białą gwiazdką podczas ataku na oddziały piechoty broniące się w mieście itd.),

c) Gracz atakujący ustawia swoje oddziały pancerne uczestniczące w danym starciu w kolejności od najsilniejszej do najsłabszej (pod względem ilości i jakości możliwych do wykorzystania w danym starciu gwiazdek) i tak od najsilniejszej:
&middot; Oddział z dwoma białymi i jedną czarną gwiazdką;
&middot; Oddział z dwoma białymi gwiazdkami;
&middot; Oddział z jedną białą i jedną czarną gwiazdką;
&middot; Oddział z białą gwiazdką;
&middot; Oddział z czarną gwiazdką;
&middot; Oddział bez gwiazdek; oddziały które ,,utraciły” swoje gwiazdki [patrz pkt 17.2.2], oraz oddziały z żółtymi gwiazdkami (które w starciach pancernych nie działają);

d) Gracz broniący się rozpoczyna całą procedurę. Porównuje walczące wojska zg. z pkt. 17.2.1. Obrońca ma prawo dowolnie rozdysponować własne oddziały w celu ,,unieszkodliwienia”, tj. niwelowania wpływu gwiazdek jednostek atakujących, z tym, że musi zacząć od najsilniejszego (patrz ppkt. c), oddziału atakującego a dopiero po jego całkowitym ,,zneutralizowaniu” (tzn. gdy atakujący nie otrzyma od tej jednostki dodatniego modyfikatora do walki), może przejść do następnego w kolejności ,,najsilniejszego” oddziału. Cała procedura trwa do czasu aż wszystkie jednostki gracza atakującego zostaną ,,unieszkodliwione”, lub do czasu wykorzystania przez broniącego się, wszystkich własnych jednostek pancernych i ppanc. uczestniczących w danym starciu.

e) Jeżeli po ,,unieszkodliwieniu” wszystkich oddziałów atakującego, obrońcy pozostaną jeszcze własne oddziały od których będzie mógł otrzymać dodatni modyfikator do walki, to wtedy atakujący ma prawo, o ile pozostały mu jeszcze jednostki które nie były do tej pory zaangażowane w walkę, wyznaczyć je do zniwelowania wpływu gwiazdek jednostek gracza broniącego się.

Przykład 1: Oddział Tygrys (3PŚ) dwie białe i jedna czarna gwiazdka wraz z dwoma oddziałami Stug IV (każdy po 3PŚ i po żółtej gwiazdce), atakują nieumocnione cztery oddziały T34 bez gwiazdek (każda posiada po 3PŚ) oraz oddział dział ppanc. 2PŚ (biała gwiazdka). Zgodnie z 17.2.3 ppkt. d, gracz broniący się rozpoczyna procedurę porównania wojsk pancernych uczestniczących w tym starciu, zaczynając od najsilniejszej jednostki w tym przypadku od oddziału Tygrys.
Obrońca zdecydował, że użyje trzy T34 (3PŚ każdy) do niwelowania dwóch białych gwiazdek Tygrysa [zg. z pkt. 17.2.1 ppkt. b] a czwarty T34 (3PŚ) przeciwko jego czarnej gwiazdce [zg. z pkt. 17.2.1 ppkt. c]. W związku z powyższym atakujący nie posiada już oddziału od którego mógłby otrzymać dodatni modyfikator do walki za to obrońcy pozostał jeszcze oddział dział ppanc. posiadający białą gwiazdkę (2PŚ) za który będzie mógł otrzymać dodatni modyfikator +1. W tym momencie atakujący zg. z pkt. 17.2.3 ppkt. e, ma prawo użyć pozostałe niezaangażowane w walkę oddziały, w tym przypadku dwa oddziały Stug IV, których ilość i siła (3PŚ każdy)[ zg. z pkt. 17.2.1 a], w zupełności wystarcza by ,,unieszkodliwić” wpływ białej gwiazdki działa ppanc. Ostateczny modyfikator do tego starcia wynosi 0.

Przykład: Jeden Tygrys (3PŚ) 2 białe i 1 czarna gwiazdka, wraz z dwoma Pz IV (4PŚ) czarna gwiazdka, atakują nieumocnione oddziały rosyjskie tj.: działo ppanc. (2PŚ) biała gwiazdka, dwa T34 (po 3PŚ) bez gwiazdek i dwa T34 (po 2PŚ) bez gwiazdek. Obrońca decyduje, że działo ppanc. (biała gwiazdka) wraz z jednym T34 o sile 3PŚ ,,unieszkodliwią” [zg. z pkt. 17.2.1 ppkt. b], wpływ dwóch białych gwiazdek Tygrysa, a drugi T34 o sile (3PŚ) czarną gwiazdkę [zg. z pkt. 17.2.1 ppkt. c]. Pozostałe dwa T34 wspólnie posiadają tylko 4PŚ co pozwala im zniwelować wpływ czarnej gwiazdki tylko jednego oddziału PzIV [patrz pkt 17.2.1 ppkt. c]. Atakującemu pozostał jeszcze jeden oddział PzIV z czarną gwiazdką za który otrzymuje dodatni modyfikator do tego starcia +1.

Przykład: PzIV (5PŚ) czarna gwiazdka, atakuje nieumocnione dwa oddziały T34 (po 2PŚ każdy). Suma siły T34 wynosi 4PŚ co nie wystarcza zg. z pkt. 17.2.1 ppkt. c, by ,,unieszkodliwić” wpływ jednostki PzIV. Ostateczny modyfikator do walki wynosi +1 na korzyść PzIV.

Przykład: Jednostka Tygrys (3PŚ) 2 białe i 1 czarna gwiazdka atakuje dwa oddziały T34 (3PŚ każdy) bez gwiazdek. Siła i ilość oddziałów T34 wystarcza by zniwelować wpływ tylko jednej białej gwiazdki [zg. z pkt. 17.2.1 ppkt. a]. Jednostce Tygrys pozostała jeszcze 1 biała i 1 czarna gwiazdka przez co modyfikator do walki wynosi +1 (biała gwiazdka nie kumuluje się z czarną zg. z pkt. 17.1.1).


f) Jeżeli po zakończeniu procedury porównania oddziałów pancernych i ppanc. pozostaną jeszcze jakieś jednostki które zachowały swoje gwiazdki ,,nie udało się ich ,,unieszkodliwić”, wtedy kolumnę w tabeli ,,Rezultaty walk”, którą uzyskaliśmy po porównaniu siły oddziałów atakującego i obrońcy, modyfikujemy odpowiednio na korzyść oddziałów które zachowały swoje gwiazdki.
Przykład: Po porównaniu siły oddziałów atakującego i obrońcy uzyskaliśmy kolumnę w tabeli ,,Rezultaty walk” 2:1 na korzyść atakującego. Następnie przeprowadzamy procedurę porównania wojsk pancernych i ppanc. opisaną w pkt 17.2. Załóżmy, że po porównaniu jednostek, atakującemu pozostały jeszcze dwa oddziały, jeden z białą gwiazdką i drugi z czarną, których wpływ na walkę nie udało się obrońcy zniwelować. W tym przypadku kolumnę w tabeli ,,Rezultaty walk” przesuwamy o dwa rzędy w prawo na korzyść atakującego, przez co wyniku walki poszukujemy w kolumnie 4:1.
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013   

Czy ktoś może testował moje zasady dotyczące: ,,modyfikatorów jednostek pancernych i specjalnych”, chętnie poznałbym Wasze opinie na ich temat.

Ja po kilku miesiącach stosowania tych zasad mogę powiedzieć, że:
- Otrzymuje się modyfikacje do walki, które są wynikiem użytej siły, jakości, ilości zaangażowanych jednostek pancernych, składu walczących wojsk i terenu na jakim odbywa się walka.
- Nie dochodzi do absurdalnej sytuacji, w której wzmacniając obronę/atak oddziałami pancernymi tak naprawdę go osłabiamy.
- Zasady wymuszają współdziałanie pomiędzy jednostkami pancernymi a oddziałami piechoty.
- Powstały bardzo fajne różnice pomiędzy np.: rosyjskimi korpusami pancernymi a korpusami zmotoryzowanymi, czy pomiędzy niemieckimi dywizjami pancernymi a dywizjami zmotoryzowanymi. Według oficjalnych zasad, to poza różnicą w ruchu, nie ma w zasadzie żadnych różnic pomiędzy tymi jednostkami. Tymczasem stosując moje przepisy okazuje się, iż większa liczba jednostek czołgów, w rosyjskich korpusach czy niemieckich dywizjach pancernych, (nawet posiadających taką samą siłę co korpusy i dywizje zmotoryzowane), wpływa na walkę i powoduje lepszy stosunek w walce (oddziały pancerne są silniejsze).

Przykład: Rosyjski Korpus Pancerny w składzie: trzy brygady pancerne T-34 o sile 3PŚ każda + brygada piechoty zmot. o sile 3PŚ, atakuje niemiecką dywizję pancerną: pułk pancerny o sile 5PŚ (czarna gwiazdka) + dwa pułki zmot. o sile 4PŚ każdy. Stosunek sił wynosi 12/13, tj. 1:1. Po porównaniu jednostek pancernych (patrz pkt. 17.2.) oddziały T-34 niwelują wpływ czarnej gwiazdki pułku pancernego. Zarówno Rosjanie jak i Niemcy dostają modyfikacje za koncentrację korpusu/dywizji. Ostatecznie rezultatu walki poszukujemy w kolumnie 1:1.

Gdy zamiast Korpusu Pancernego walczy Korpus Zmotoryzowany: trzy brygady zmot. o sile 3PŚ każda + brygada T-34 o sile 3PŚ, to również po porównaniu sił uzyskujemy stosunek 1:1, jednak jedna brygada T-34 o sile 3PŚ nie jest w stanie zniwelować wpływu czarnej gwiazdki pułku pancernego (zg. z pkt. 17.2.) przez co Niemcy dostają dodatkowy modyfikator +1 do walki. Zarówno Rosjanie jak i Niemcy dostają modyfikator za koncentrację. Ostatecznie rezultatu walki poszukujemy w kolumnie 1:2.

Podobne różnice dotyczą niemieckich jednostek pancernych i zmotoryzowanych:
Przykład: Niemiecka DPanc. w składzie: pułk panc. o sile 5PŚ – czarna gwiazdka + dwa pułki zmot. o sile 4PŚ każdy, atakuje rosyjską dywizję piechoty o sile 6PŚ wspartą BPanc. o sile 4PŚ. Stosunek sił wynosi: 13/10 co daje kolumnę w tabeli walki 1:1. Rosyjska BPanc. nie jest wstanie zniwelować wpływu czarnej gwiazdki pułku pancernego (zg. z pkt. 17.2), przez co Niemcy otrzymują dodatkowy modyfikator +1 za czarną gwiazdkę oraz +1 za koncentrację dywizji. Ostatecznie rezultatu walki poszukujemy w kolumnie 3:1.

W tej samej sytuacji DZmot. w składzie: dwa pułki zmot. o sile 5PŚ każdy + batalion panc. o sile 3PŚ – czarna gwiazdka, walcząc z rosyjską dywizją piechoty o sile 6PŚ wspartą BPanc. o sile 4PŚ, otrzymuje stosunek sił: 13/10 co również daje kolumnę 1:1. jednak tym razem siła rosyjskiej BPanc. wystarcza by zniwelować wpływ czarnej gwiazdki batalionu pancernego (zg. z pkt. 17.2). Jedynym modyfikatorem do walki jest +1 za koncentrację dywizji dla Niemców. Ostatecznie rezultatu walki poszukujemy w kolumnie 2:1.

Osobiście uważam, iż różnice w walce pomiędzy rosyjskimi korpusami pancernymi a zmotoryzowanymi czy pomiędzy niemieckimi dywizjami pancernymi a dywizjami zmotoryzowanymi, są jak najbardziej zgodne z prawdą historyczną.
 
     
Krzysiek
St. szeregowy


Dołączył: 25 Lis 2013
Posty: 67
Skąd: Piaseczno k/Warszawy
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Bardzo ciekawe są Twoje spostrzeżenia i całkowicie się z Tobą zgadzam dziś przeprowadziłem kilka testów na mapie i rezultaty walk potwierdzają Twoje modyfikacje
 
     
czarek0402
Sierżant


Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 229
Skąd: Dolnośląskie
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Bardzo fajne, ciekawe, tylko zapytam, o wytłumaczenie, przykłady konkretne, fakty historyczne, dla niemieckiej dywizji pancernej w ataku na rosyjską dywizję piechoty w obronie wspartej brygadą pancerną, 3:1 to mimo wszystko nie za dużo? To jest bez wpływu umocnień, fortyfikacji, terenu, ognia artylerii, lotnictwa?
_________________
A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym co służą ojczyźnie.

Jan Kochanowski (1530 - 1584)
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Podane przykłady nie uwzględniają ewentualnego wpływu umocnień, terenu, artylerii i lotnictwa.

Akurat w tym przypadku wynik 3:1 jest dokładnie taki sam jaki uzyskamy stosując oficjalne zasady z tym, że identyczny wynik 3:1 osiągnęła by również niemiecka dywizja zmotoryzowana.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 16 Gru, 2013   

Wojtek-kob napisał/a:

Akurat w tym przypadku wynik 3:1 jest dokładnie taki sam jaki uzyskamy stosując oficjalne zasady

Mocne, nie chcę być źle zrozumiany, ale nakombinować 4 stron przepisów by i osiągnąć taki sam wynik...
Ja wiem, że to tylko przykład jedne z wielu ale sugeruję zastanowić się na efektem skali, czy owe zmiany zmieniają coś w szerszym aspekcie i czy faworyzuję jedną ze stron konfliktu wobec drugiej w stopnie zbyt przesadnym.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Pon 16 Gru, 2013   

Akurat na podanym przykładzie chciałem tylko ukazać różnicę w walce pomiędzy DPanc a DZmot.

A jeśli chodzi o uzyskiwane wyniki to zabawa zaczyna się w momencie gdy zaczniemy uwzględniać białe gwiazdki i inne modyfikacje.

Na koniec podam jeszcze tylko jeden przykład który potwierdza moje zastrzeżenia.

A. Dwie komp. Tygrys po 3PŚ każda, wraz z dwoma pułkami piech. zmot. po 4PŚ atakują umocniony Rosyjski Korpus Pancerny tj. trzy BPanc T-34 po 6PŚ każda + BPZmot. 4PŚ. Po porównaniu sił [14:22] uzyskujemy stosunek do walki 1:1. Rosjanie otrzymują modyfikatory –1 z koncentrację korpusu i –1 za umocnienia. Niemcy otrzymują +1 za koncentrację dywizji i +4 za białe gwiazdki tygrysów. Ostatecznie rezultatu walki poszukujemy w kolumnie 4:1.

Czy aby na pewno ok. 30 Tygrysów wzmocnionych 5-8 tys. żołnierzy, w ataku na umocnionego tj. przygotowanego do obrony przeciwnika, dysponującego ok. 200 okopanymi i zamaskowanymi czołgami T-34 i ok. 3-4 tyś. żołnierzy, ma nad nim aż czterokrotną przewagę?

B. Tym bardziej, że gdy Rosjan pozbawimy wsparcia czołgów to uzyskamy, po porównaniu sił [14:4] kolumnę 3:1. Rosyjska BZmot. otrzymuje modyfikator –1 z umocnienia, a Niemcy +1 za koncentrację dywizji. Rezultatu walki poszukujemy w kolumnie 3:1.

Czyli wychodzi na to, że po pozbawieniu obrońców wsparcia ponad 200 czołgów uzyskujemy znacznie lepszą kolumnę w tabeli walki. Czy to jest ok.?

Stosując moje zasady (które po usunięciu wszystkich przykładów i po zmianie czcionki na 10 :mrgreen: nie są już aż takie obszerne) uzyskujemy odpowiednio:
Ad. A – 1:1
Ad. B – 5:1

Jak widać różnice w uzyskiwanych wynikach mogą być jednak spore. A które rezultaty są bardziej zgodne z prawdą historyczną to zostawiam już do oceny graczom.

Pozostawiam te moje zasady jako alternatywa dla wszystkich chętnych a gdyby coś było dla kogoś niezrozumiałe to służę pomocą. Przepisy mimo, iż zajmują aż ,,4 strony" to po opanowaniu wszystkich zależności, okazują się bardzo proste, nie wymagają żadnych dodatkowych rzutów kostką ani mozolnego szukania po tabelkach, a uzyskanie modyfikatora do walki trwa naprawdę kilka sekund.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 16 Gru, 2013   

Wojtek-kob napisał/a:
Po porównaniu sił [14:22] uzyskujemy stosunek do walki 1:1

wydaje mi się że to 1:2
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 16 Gru, 2013   

Wojtek-kob napisał/a:
Czy aby na pewno ok. 30 Tygrysów wzmocnionych 5-8 tys. żołnierzy, w ataku na umocnionego tj. przygotowanego do obrony przeciwnika, dysponującego ok. 200 okopanymi i zamaskowanymi czołgami T-34 i ok. 3-4 tyś. żołnierzy, ma nad nim aż czterokrotną przewagę?

To ja zadam pytane osobiste :) . Czy wolałby Kolega 30 tygrysów i dwa pulki niemieckiej piechoty, czy czy 200 T-34 (ta liczba jest znacznie zawyżona) i sowiecką dywizje strzelców?

Z wiedzy historycznej jednoznacznie wybieram 30 Tygrysów a Kolega?
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 17 Gru, 2013   

Wojciech Zalewski napisał/a:
Wojtek-kob napisał/a:
Po porównaniu sił [14:22] uzyskujemy stosunek do walki 1:1

wydaje mi się że to 1:2


Tu mnie kolega zaskoczył bo wydawało mi się zawsze, że skoro np.: 3,51:1 zaokrąglamy do 4:1 to analogicznie 14:22 czyli 0,64:1 powinniśmy zaokrąglać do 1:1.

Ale jeśli nie mam racji to mój błąd i należałoby skorygować podane wyniki o jedną kolumnę.
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Wto 17 Gru, 2013   

Wojciech Zalewski napisał/a:
Wojtek-kob napisał/a:
Czy aby na pewno ok. 30 Tygrysów wzmocnionych 5-8 tys. żołnierzy, w ataku na umocnionego tj. przygotowanego do obrony przeciwnika, dysponującego ok. 200 okopanymi i zamaskowanymi czołgami T-34 i ok. 3-4 tyś. żołnierzy, ma nad nim aż czterokrotną przewagę?

To ja zadam pytane osobiste :) . Czy wolałby Kolega 30 tygrysów i dwa pulki niemieckiej piechoty, czy czy 200 T-34 (ta liczba jest znacznie zawyżona) i sowiecką dywizje strzelców?

Z wiedzy historycznej jednoznacznie wybieram 30 Tygrysów a Kolega?


Według mnie to wszystko zależy od sytuacji bo gdybym miał atakować na 200 T-34, umocnionych, przygotowanych do walki, na zamaskowanych stanowiskach przez co stanowiących trudny cel do wykrycia i zniszczenia, dodatkowo wzmocnionych piechotą. To kolega wybaczy ale wolałbym siedzieć w okopie i się bronić. Ale jeśli to T-34 musiałyby atakować umocnione Tygrysy to fakt wybrałbym Tygrysa.

Tylko, że to jeszcze bardziej utwierdza mnie w przekonaniu, że moje przepisy są dobre i świetnie oddają realia historyczne. Ponieważ gdy odwrócimy sytuację i to Rosjanie będą musieli atakować to uzyskamy według moich zasad:

a. Trzy BPanc. T-34 po 6PŚ + BPZmot. 4PŚ w ataku na umocnione dwie kompanie Tygrysów po 3PŚ wsparte dwoma pułkami piech. zmot. po 4PŚ. Po porównaniu sił 22/14 uzyskujemy kolumnę 2:1, +1 dla Rosjan za koncentrację korpusu pancernego, -1 dla Niemców za koncentrację dywizji, -1 za umocnienia i –2 za Tygrysy. Otrzymujemy stosunek walki na poziomie 1:3.

b. Gdyby Niemcy nie byli umocnieni i doszło by do boju spotkaniowego to również mieli by przewagę ale już tylko na poziomie 1:2.

Tymczasem stosując się do oficjalnej wykładni przepisów, to Niemcy czy będą umocnieni czy też będą walczyć w otwartym terenie z nacierającymi Rosjanami, to w obu przypadkach uzyskamy wynik 1:4 który nie daje Rosjanom żadnych szans.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 17 Gru, 2013   

Wojtek-kob napisał/a:
Według mnie to wszystko zależy od sytuacji bo gdybym miał atakować na 200 T-34, umocnionych, przygotowanych do walki, na zamaskowanych stanowiskach przez co stanowiących trudny cel do wykrycia i zniszczenia, dodatkowo wzmocnionych piechotą.

To ja poproszę o sytuację, gdzie sowieckie T-34 czekały w okopach na Tygrysy. To dopero byłaby rzeź. Taki Tygrys by stanał 2 km od t-34 i rozstrzelał wszystkie. I jeszcze wezwał stukasy. I stąd brała się taktyka sowiecka "na zbliżenia" bo to jedyna skuteczna droga do zniszczenie Niemców

A teraz ciekawostka. Dlaczego wszelkie nawały pod Kurskiem i naloty bombowe były tak bardzo nieskuteczne. Sowieci wykonali przecież kontruderzenie artylerią, ale do dziś nie podają rzeczywistych osiągnięć tegoż, a tymczasem Niemcy nie specjalnie się tym przejęli. Czy ktoś zna ową przyczynę?

I od razu odpowiem, równina kurska leży na złożach rud żelaza (bardzo płytkich), tam kompasy moi panowie nie działają...
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 18 Gru, 2013   

I tu się z Panem zgadzam Tygrysy bardzo dobrze radziły sobie z sowieckimi czołgami w walce na dalszych odległościach, tylko, że napisał Pan również, że jednak Rosjanie potrafili wypracować w miarę skuteczną taktykę walki ,,na zbliżenia” co dawało im szansę na zniszczenie Niemców.
I tego właśnie brakuje mi w oficjalnych przepisach, ponieważ wg. nich sowieckie czołgi czy to w ataku czy w obronie nawet za cenę ogromnych strat nie są wstanie powstrzymać Niemieckich jednostek pancernych.

Ale już się nie spieram, ponieważ trafiłem dziś na temat ,,KURSK 1943” gdzie sprawa wpływu gwiazdek na walkę i związane z tym wątpliwości zostały szczegółowo omówione. Nie chcę się powtarzać.

Pozostaje mi tylko zachęcić graczy do korzystania z mojej wykładni przepisów, ponieważ wydaje mi się, że udało mi się wyeliminować wszystkie dziwne sytuacje do których dochodziło a co do których niektórzy z graczy i ja sam mają zastrzeżenia.
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Czw 19 Gru, 2013   

Wojtek-kob napisał/a:
Wojciech Zalewski napisał/a:
Wojtek-kob napisał/a:
Po porównaniu sił [14:22] uzyskujemy stosunek do walki 1:1

wydaje mi się że to 1:2


Tu mnie kolega zaskoczył bo wydawało mi się zawsze, że skoro np.: 3,51:1 zaokrąglamy do 4:1 to analogicznie 14:22 czyli 0,64:1 powinniśmy zaokrąglać do 1:1.

Ale jeśli nie mam racji to mój błąd i należałoby skorygować podane wyniki o jedną kolumnę.


W NR 23 TiS znajduje się wykres ułatwiający obliczanie stosunku sił i określający do którego przedziału go zaliczyć.Według niego 0,64:1 po zaokrągleniu wynosi 1:2 na korzyść obrońcy.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 19 Gru, 2013   

Wartością graniczną pomiędzy 1:1(=1) a 1:2 (=0,5) jest 0,75, a zatem co jest większe to 1:1 a co mniejsze to 1:2. to częsta przypadłość :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 8