Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
RUCH
Autor Wiadomość
Wojtek-kob
St. szeregowy


Dołączył: 01 Kwi 2013
Posty: 72
Skąd: Śląsk
Wysłany: Sob 06 Kwi, 2013   RUCH

Grając swego czasu w Piotrków 1939r. zastanawiałem się dlaczego nigdy nie udaje mi się grając Niemcami dokonać głębokiego rajdu na tyły wojsk polskich, zawsze jak dokonywałem przełamania to w następnym etapie Polacy wycofywali się i uszczelniali obronę po czym znowu trzeba było przełamywać obronę. Nie było jeszcze wtedy przepisu o ,,przełamaniu pancernym” (który moim zdaniem nie jest za dobry i niepotrzebnie komplikuje przepisy), czy też przepisu o poruszaniu się niemieckich wojsk pancernych (którego też nie stosuję, wprowadza ograniczenia dla Niemców podczas gdy polskie TKS-y czy inne 7TP śmigają po planszy bez problemów, a chyba też nie miały za wesoło z paliwem).

Po dłuższym zastanowieniu się zauważyłem jedną nieścisłość dot. poruszania się jednostek po drogach i w czasie jaki muszą na to poświęcić i tak np.:

- oddział polskiej piechoty posiadający 6PR pokonuje po drodze 12 pól (1/2PR), zakładając, że jeden heks to ok. 2500-3000m, to piechota może pokonać w ciągu jednego etapu odległość 30-36 km (moim zdaniem nierealne, korki na drogach, naloty, zmęczenie, nocne przemarsze, choć możliwe). Zakładając, że prędkość marszu wynosiła ok. 4-5km/h to wychodzi na to, że faza ruchu dla oddziału piechoty trwa od 8-10 godzin.

- oddział piechoty zmotoryzowanej posiada 12PR, po drodze pokonuje 24 pola (1/2PR) czyli od 60-72km. Zakładając, że szybkość poruszania jednostek zmot. wynosiła ok. 60-70km/h (Opel Blitz – 85km/h), to faza ruchu dla piechoty zmotoryzowanej trwała ok. 1godz!!!

- oddział pancerny posiadający 12PR, po drodze pokonuje 24 pola (1/2PR) czyli od 60-72km. Zakładając średnią prędkość dla czołgów na poziomie 30-35km/h, to faza ruchu dla czołgów trwała od 2 do 2,5 godz!!!

Różnica jest ogromna, piechota w trakcie fazy ruchu maszeruje 8-10 godz. podczas gdy oddziały zmotoryzowane zatrzymujemy już po godzinie marszu a czołgi po dwóch :D .

Zastanawiałem się co należało by zmienić by urealnić tę sytuację, myślałem nad zwiększeniem zasięgu oddziałów zmotoryzowanych ale szybko z tego pomysłu zrezygnowałem, oddziały przejeżdżały by całą planszę w ciągu 2-3 etapów.

Postanowiłem spróbować zagrać w ten sposób, iż wszystkie oddziały piechoty czy to polskiej czy niemieckiej w marszu pod drogach wydają 1PR za heks, analogicznie jak po drogach gruntowych, pozostałe zasady pozostawiłem bez zmian.
To był strzał w dziesiątkę, nagle oddziały zmotoryzowane dostały kopa, bez problemu dokonywały głębokich rajdów na tyły wojsk polskich, co zresztą było jak najbardziej zgodnie z historią. Mało tego, dochodziło do tego, że wojska pancerne tak wysforowały się do przodu, że bez specjalnego przepisu o zaopatrzeniu, musiałem je zatrzymać by nie zostać odciętym, ponieważ niemiecka piechota (która również ucierpiała na tych zmianach) nie nadążała za czołgami.

Ruch piechoty w dalszym ciągu pozostał dość realny tzn. oddział piechoty polskiej w fazie ruchu po drodze pokonuje 6 heksów czyli ok. 15-18km co w czasie pokoju zajmuje ok. 4-6 godzin marszu, a w warunkach bojowych jest całkiem dobrym wynikiem.

Zmiany te w moim odczuciu były tak dobre, że stosuję je do dziś i to we wszystkich systemach czy to w W-39, WB-95, czy B-35.
Z tym, że w systemie WB-95, piechota wydając wszystkie punkty ruchu po drodze głównej, dostaje dodatkowy +1PR, a po autostradzie porusza się zg. z tabelą czyli 1/2PR.

Wg. mnie takie, w zasadzie kosmetyczne zmiany, znacznie urealniły rozgrywkę, ogromnie wzrosło znaczenie jednostek szybkich, a poruszanie się oddziałami piechoty wymaga naprawdę dalekosiężnego planowania.

Zachęcam wszystkich do przetestowania tych zmian w swoich grach.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 9