Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Charków 1943
Autor Wiadomość
Andrzej Scheffs
St. szeregowy


Dołączył: 12 Cze 2015
Posty: 41
Skąd: Sieradz
Wysłany: Nie 21 Cze, 2015   

Moje pytanie dotyczy efektów wali w Charkowie 1942-1943.
punkt 7.38 mówi: Oddział pokonany, który zdecydował się na ucieczkę ( a nie na poniesienie strat), nie może w trakcie wycofywania wejść we wrogą Strefe Kontroli (wyjątek 7.41)
zaś niniejszy wyjątek punkt 7.41 mówi: Oddział może wycofywać się przez inne sojusznicze jednostki. Jeżeli odwrót wykonany zostanie przez wrogą Strefe Kontroli, wycofująca się jednostka ( lub stos ) traci jeden poziom sprawnosci bojowej za każde pole odwroty znajdujące się we wrogiej SK.
To jak to jest mozna wchodzić podczas odwrotu we wrogą strefe kontroli czy nie?
Czy ten wyjątek dotyczy wycofywania oddziału we wrogiej strefie ale po innych sojuszniczych jednostkach zajmujacych tą strefe?
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Nie 21 Cze, 2015   

TAK
 
     
Andrzej Scheffs
St. szeregowy


Dołączył: 12 Cze 2015
Posty: 41
Skąd: Sieradz
Wysłany: Śro 24 Cze, 2015   

Mam pytanko ostatnio nabylem gre i zauwazylem ze jednostki 37 armii rosyjskiej nie maja swojego dowodcy a pozostale armie maja czy to blad czy celowa sytuacja.

[ Dodano: Śro 24 Cze, 2015 ]
I jeszcze jedna sprawa z tabeli ruchu wynika ze oddzialy zmotoryzowane poryszaja sie pi drodze gruntowej sprawniej od gasienicowych a przeciez drogi w Rosji byly tak kiepskie ze raczej powinno byc na odwrot moze to blad w druku ale chcialem tylko to zasugerowac
 
     
maciunia
Podporucznik



Dołączył: 26 Sty 2008
Posty: 662
Skąd: WWY
Wysłany: Śro 24 Cze, 2015   

Andrzej Scheffs napisał/a:
I jeszcze jedna sprawa z tabeli ruchu wynika ze oddzialy zmotoryzowane poryszaja sie pi drodze gruntowej sprawniej od gasienicowych a przeciez drogi w Rosji byly tak kiepskie ze raczej powinno byc na odwrot moze to blad w druku ale chcialem tylko to zasugerowac

Nie, nie. To nie błąd, akurat te drogi były regularnie odśnieżane i dobrze oznakowane. :mrgreen:
_________________
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 24 Cze, 2015   

wszystko jest w porządku,
to że ktoś drogą może przejechac 7 PR (14 pól) nie oznacza, że przeciwnik mu na to pozwoli), choć oczywiście róznie bywa...
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Andrzej Scheffs
St. szeregowy


Dołączył: 12 Cze 2015
Posty: 41
Skąd: Sieradz
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015   

Dziekuje czyli tego dowodcy dla 37 Armii poprostu nie ma sa same jednostki?

[ Dodano: Czw 25 Cze, 2015 ]
Czy instrukcja od Charkowa 1942-1943 bedzie pasowala do Krwawej Omahy z TiS nr 3 i czy sa tam tez scenariusze do tej gry prosze o pilna odp zeby mi jej ktos nie sprzatnal z przed nosa a w ciemno nie chce kupowac
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015   

krwawa omaha to inny system
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Andrzej Scheffs
St. szeregowy


Dołączył: 12 Cze 2015
Posty: 41
Skąd: Sieradz
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015   

Szkoda trudno bede musial ja sobie odpuscic. A jaki to system gry?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015   

B-35 batalionow kompanijny, heks - 1 km
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Andrzej Scheffs
St. szeregowy


Dołączył: 12 Cze 2015
Posty: 41
Skąd: Sieradz
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015   

Czyli wszystkie gry wymienione w systemie B-35 sa kompanijne np Arnhem, Warszawa,Kreta,Tygrysy w sniegu czy tylko ta wyjatkiem jest? Zmylil mnie fakt ze gra Normandia 1944 jest w systemie WB-95 dlatego sadzilem ze to dodatek do niej i ze instrukcja od Charkowa bedzie pasowala. Sugerowal bym precyzyjniejsze okreslanie rodzaju gry bo czasopismo jest zafoliowane a z tego co na okladce widac niewiele wynika. Przepraszam jesli sie wymadrzam ale zanim cos kupie chce wiedziec co kupuje;-)

[ Dodano: Czw 25 Cze, 2015 ]
No i co z tym sztabem 37 Armii bo nadal nie wiem nic konkretnego
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 25 Cze, 2015   

jesli nie ma sztabu to go nie ma
B-35 jest systemem batalionowym czasami z kompaniami specjalnymi
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Andrzej Scheffs
St. szeregowy


Dołączył: 12 Cze 2015
Posty: 41
Skąd: Sieradz
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

Przymierzam sie na sobote żeby rozegrac w Charków 1942-1943. Instrukcja jest dla mnie jasna poza małym wyjątkiem chodzi o gwiazdki mam w zwiazku z nimy pytanie
1. Biała gwiazdka zgodnie z tabelką w instrukcji niweluje czarne gwiazdki ale jak to rozumiec:
a. jedna gwiazdka biała niweluje jedną czarna
b. jedna biala niweluje wszystkie czarne biorace udzial w walce
2. Jak to jest z tym dodawaniem wlasnego modyfikatora po niwelowaniu gwiazdek?
a. 1 czarna kontra 1 biała. Biała niweluje czarna ktora nie wplywa na walke a sama powoduje przesuniecie w tabelce o jeden na kozysc bialej gwiazdki?
b. 1 czarna kontra 2 białe. Biale niweluja czarna i powoduja przesuniecie o 2 ( poniewaz sa dwie gwiazdki biale) na kozysc białych gwiazdek
c. a co w przypadku walki 2 czarnych z jedna biała
d. albo walka 1 bialej przeciwko 2 bialymi
3. Czy podobna sytuacja jest w przypadku czarnej/bialej kontra zolta.
Bardzo proszę o jak najdokladniejsze wyjasnienie kwestii gwiazdek.
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

1. Biała gwiazdka zgodnie z tabelką w instrukcji niweluje czarne gwiazdki ale jak to rozumiec:
b. jedna biala niweluje wszystkie czarne biorace udzial w walce

Skłaniałbym się do wersji b), z tabeli wynika, że biała gwiazdka niweluje czarne i nie ma nic o ilości.


2. Jak to jest z tym dodawaniem wlasnego modyfikatora po niwelowaniu gwiazdek?
a. 1 czarna kontra 1 biała. Biała niweluje czarna ktora nie wplywa na walke a sama powoduje przesuniecie w tabelce o jeden na kozysc bialej gwiazdki? -tak

b. 1 czarna kontra 2 białe. Biale niweluja czarna i powoduja przesuniecie o 2 ( poniewaz sa dwie gwiazdki biale) na kozysc białych gwiazdek - tak

c. a co w przypadku walki 2 czarnych z jedna biała - zgodnie z tym co w pkt. 1 biała niweluje czarne i przesunięcie +1
d. albo walka 1 bialej przeciwko 2 bialymi - tu bym zrobił jak w "średniowieczu" czyli zastosował tylko przesunięcie o różnice gwiazdek

3. Czy podobna sytuacja jest w przypadku czarnej/bialej kontra zolta.
- zgodnie z tabelą żółta nie funkcjonuje w walce z innymi gwiazdkami


Dodatkowo Bartłomiej Batkowski na forum wskazywał kiedyś na proste rozwiązanie do białych gwiazdek:

Bartłomiej Batkowski napisał/a:
[17.1.1] BIAŁE GWIAZDKI - wpływają na walkę w ataku oraz w obronie
[17.1.11] Wpływ na walkę - dzielą siłę jednostek pancernych przez 2 (zaokrąglając w górę).
[17.1.12] Białe gwiazdki działają w każdym terenie.
[17.1.13] Wpływ białych gwiazdek na walkę NIE KUMULUJE SIĘ.
[17.1.14] Koniec wątpliwości dotyczących białych gwiazdek. AMEN.

Takie rozwiązanie likwiduje problem "zbyt dobrego" działania białych gwiazdek.

PS. do rozgrywki samemu w ramach testu fajny jest scenariusz "Czarny śnieg" krótki i Rosjanie praktycznie tylko się cofają :)
 
     
waclaw
Plutonowy



Dołączył: 09 Mar 2010
Posty: 121
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

A jak mamy na jednym żetonie czarną i biała gwiazdkę (np.: Tygrysy z 3SS) i atakujemy przeciwnika bez gwiazdek (czołgi + piechota) to:
1) działają obie gwiazdki i dostajemy +2
2) działa jedna, która ?

A w wypadku gdy gramy na zasadę z dzielieniem siły to:
3) dzielimy siłę czołgów na pół, a potem używamy modyfikatora z czarnej +1
4) działa jedna z gwiazdek, która ? (bo może czasem być lepiej podzielić czołgi na pół, a czasem dostać +1 do stosunku sił)

A w przypadku gdy przeciwnik ma jedną biała gwiazdkę a my czarną i białą to:
5) białe się znoszą, zostaje +1 za czarną
6) użycie białych w obronie wyklucza użycie czarnej, a potem białe się znoszą

Ostatnio grałem w Budziszyn z użyciem zasady "biała dzieli siłe" i zrodziło to więcej pytań niż ułatwiło... poza tym utrudniło dość mocno niemieckie kontrataki :)


@Andrzej Scheffs
Zastanów się nad użyciem tych zasad: http://www.taktykaistrate...er=asc&start=62
Podobno się sprawdzają - nie testowałem.
_________________
http://budapeszt1945.szafa.eu.org/
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

"A jak mamy na jednym żetonie czarną i biała gwiazdkę (np.: Tygrysy z 3SS) i atakujemy przeciwnika bez gwiazdek (czołgi + piechota) to:
1) działają obie gwiazdki i dostajemy +2" - ja bym zrobił tak, zakładając że są spełnione warunki do użycia czarnej gwiazdki


"A w wypadku gdy gramy na zasadę z dzielieniem siły to:
3) dzielimy siłę czołgów na pół, a potem używamy modyfikatora z czarnej +1" - konsekwencją pkt 1 zrobiłbym tak


"A w przypadku gdy przeciwnik ma jedną biała gwiazdkę a my czarną i białą to:

6) użycie białych w obronie wyklucza użycie czarnej, a potem białe się znoszą" - ta wersja wydaje mi się lepsza skoro białe gwiazdki znoszą czarne

"Ostatnio grałem w Budziszyn z użyciem zasady "biała dzieli siłe" i zrodziło to więcej pytań niż ułatwiło... poza tym utrudniło dość mocno niemieckie kontrataki :) "

Ja natomiast grałem w Charków 1943 i z normalnym stosowaniem gwiazdek okazało się, że radzieckie odwody pancerne to tak naprawdę niemieccy dywersanci i tylko osłabiają obronę :)
 
     
waclaw
Plutonowy



Dołączył: 09 Mar 2010
Posty: 121
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

Ja chyba grałem zawsze tak, że można wybrać czy białą czy czarna - nigdy dwie na raz z jednego żetonu.

Dominik napisał/a:

Ja natomiast grałem w Charków 1943 i z normalnym stosowaniem gwiazdek okazało się, że radzieckie odwody pancerne to tak naprawdę niemieccy dywersanci i tylko osłabiają obronę :)


Podobnie jest w Kursku, gdzie podstawowa zasada obrony to "trzymać czołgi na tyłach".
W Korsuniu gwiazdki również nieźle mieszają. Miałem taką sytuację, ze bornicy się "stosik Panter" zamaskowanych żetonem piechoty odparł atak trzech korpusów sowieckich, zadając im spore straty (-2) i doporwadzając do załamania sowieckiej ofensywy wyrażonej słowami: "Nie no, to nie ma sensu".

Ogólnie gwiazdki są fajne - dają porcję klimatu, niestety czasem prowadzą do pataologii jak powyżej. Co zrobić, jak żyć? ;)
_________________
http://budapeszt1945.szafa.eu.org/
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

waclaw napisał/a:
Ogólnie gwiazdki są fajne - dają porcję klimatu, niestety czasem prowadzą do pataologii jak powyżej. Co zrobić, jak żyć? ;)


Popieram, jeżeli gwiazdek jest stosunkowo niedużo tak jak w Normandii czy Budziszynie to nie stanowi to wielkiego problemu, a jak się trafi Charków czy inny Kursk gdzie jest dużo takich jednostek to człowiek zaczyna wątpić czy grać zgodnie z zasadami. W Charkowie po pierwszym problemie z gwiazdkami i osłabianiem piechoty, przestałem uwzględniać białe gwiazdki gdy większość punktów siły stanowiła piechota. Rozwiązanie z dzieleniem też mogłoby pomóc.
 
     
Andrzej Scheffs
St. szeregowy


Dołączył: 12 Cze 2015
Posty: 41
Skąd: Sieradz
Wysłany: Pią 17 Lip, 2015   

Jezeli biale gwiazdki mialy by sie nie kumulowac i jedna znosi wszystkie czarne to w takim razie po co w kompani tygrysow z Dywizji Gren. Panc LSSAH 2 biale gwiazki oprucz 1 czarnej. Troche te gwiazdki niepotrzebnie gmatfaja sytuacje nie jestem ich przeciwnikiem bo napewno urealnily by rozgrywke ale przydal by sie jakis jasny przejrzysty przepis bo widze ze nie tylko ja mam z nimi klopot.
Prosze autora gry o wylozenie przepisu co do gwiazdek dokladnie jasno i przejrzyscie w oparciu o przyklady, skoro je wprowadzil to mial jakas koncepcje i powinien najlepiej wiedziec "co z czym sie je"problem jest tylko w zrozumialym przekazie przepisow.

[ Dodano: Sob 18 Lip, 2015 ]
Ponieważ nie uzyskałem odpowiedzi co do gwiazdek ośmieliłem się zaproponować moje rozwiązanie problemu.
1.CZARNA GWIAZDKA - dodaje modyfikator w ataku i obronie o 1 za każdą gwiazdke biorącą udział w walce bez wzgledu czy oddział wroga jest na umocnieniach czy nie gdyż umocnienia już same dodają modyfikator na kożyść obrońcy, a umocnienia nie mają przecież wpływu na obniżenie przeagi taktycznej, wyszkolenia i łączności atakującego, a to wyraża modyfikator czarnej gwiazdki zgodnie z tabelką. Czarne gwiazdki znoszą się jeśli jest stosunek gwiazdek 1:1 a jeśli np atakują 2 gwiazdki przeciwko 1 to atakujący uzyzkuje modyfikator +1 .

2.BIAŁA GWIAZDKA - jako wartość walki przeciwpancernej działa tylko na jednostki z innymi gwiazdkami przez niwelowanie ich działania. 1 biała gwiazdka niweluje 1 czarną lub żółtą albo białą. Jeśli oddział pancerny przeciwnika nie posiada żadnych gwiazdek to gwiazdka dodaje modyfikator +1 za każdą biała zaangażowana w walce. Biała działa w ataku i obronie w przypadku pojazdów opancerzonych lub tylko w obronie w przypadku jednostek nieopancerzonych.

3.ŻÓŁTA GWIAZDKA - dodaje modyfikator +1 w ataku za każdą gwiazdkę biorącą udział w walce w przypadku walki z jednostkami bez gwiazdek ( zastanawiam sie czy w obronie też nie powinna dodawac modyfikator ponieważ artyleria szturmowa może tez z ukrytych zamaskowanych pozycji wspierać obrone i tak też często się działo). Analogicznie jak w przypadku czarnych gwiazdek ich wzajemne oddziaływaniwe znosi się 1 żółta znosi działanie 1 żółtej.

4. NIEBIESKA GWIAZDKA - jako jednostka specjalna działa zarówno w ataku jak i w obronie z modyfikatorem +1 ( choć może żeby unaocznić ich skuteczność i specjalność powinna modyfikować o + 2).

Bartłomiej Batkowski napisał/a:
[17.1.1] BIAŁE GWIAZDKI - wpływają na walkę w ataku oraz w obronie
[17.1.11] Wpływ na walkę - dzielą siłę jednostek pancernych przez 2 (zaokrąglając w górę).
[17.1.12] Białe gwiazdki działają w każdym terenie.
[17.1.13] Wpływ białych gwiazdek na walkę NIE KUMULUJE SIĘ.
[17.1.14] Koniec wątpliwości dotyczących białych gwiazdek. AMEN.

z tym nie mogę się zgodzić bo jak gwiazki mają dzielić sile jednostek pancernych przez 2 skoro niektóre maja odrazu 2 białe gwiazdki co wtedy dzieliły by przez 4 czy jak a skoro sie nie kumulują to po co 2 na jednym oddziale. Albo co w sytuacji gdy będzie atakowało/broniło się kilka oddziałów z białymi gwiazdkami?

TO TYLKO MOJA SUGESTIA ALE CIĄGLE ZASTANAWIAM SIĘ NAD INNYM MOŻE SKUTECZNIEJSZYM ROZWIĄZANIEM TEJ KWESTII.
 
     
Knjaz
Plutonowy


Dołączył: 03 Sty 2016
Posty: 129
Skąd: Reading
Wysłany: Nie 07 Lut, 2016   

Kiedyś miałem Arden, Bagration i Charkow z Dragona. Pamiętam, że to były najprostsze przepisy poza Grunwaldem. Teraz jak widzę Wasze wątpliwości z tymi gwiazdami, to się zastanawiam nad powrotem do tego systemu.
Z tego co zauważyłem, to jest problem z ich wykluczeniem się i ta dziwna sytuacja z osłabieniem stosu, przez jego wzmocnienie czołgami.
A może ktoś, kto jest biegły w przepisach może rozpisać dokładnie, używając pełnych zdań, jak to wygląda?
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Nie 07 Lut, 2016   

Gwiazdki same w sobie problemem nawet nie są (bo jest do nich tabelka, przynajmniej w Moskwie), problemem jest kwestia realizmu, o którą idzie w tej dyskusji.
Idea jest taka, że masz na żetonach pancernych i przeciwpancernych gwiazdki - czarną, białą, żółtą i niebieską. Czarna oznacza większą bojową jednostek pancernych, żółta - większą siłę ognia, biała - większą siłę p-panc, a niebieska - jednostki specjalne. Masz tabelkę, która wyjaśnia, co która gwiazdka daje, w jakim momencie (atak, obrona), na co wpływa i jak to współgra z pozostałymi gwiazdkami. Nie jest to trudne. Tak naprawdę problemy się robią chyba tylko przy większej ilości żetonów z różnymi gwiazdkami na jednym polu.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9