Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Ukraina 1941
Autor Wiadomość
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 15 Maj, 2014   

Grisznak napisał/a:
Czy ja wiem? Po książce Zychowicza pt. "Pakt Sikorski-Beck" zrobiło się o tym
Dno i bzdury :)

Grisznak napisał/a:

A co do scenariuszy fantastycznych, to TiS drukował wszak niemało takich.

Owszem, ale żaden nie było współpracy Polaków z Niemcami, za przeproszeniem...
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

Po rozstawieniu i paru pierwszych etapach:
- kto tu kogo miał atakować? Przewaga liczebna ruskich jest zaiste zdumiewająca.
- rozstawianie jednostek było koszmarem - miejscami nawet gorszym od tego starego systemu ze współrzędnymi. Moja sugestia na przyszłość - dać w instrukcję grafikę mapy podzielonej na większe segmenty (kwadraty) i przy informacji o nazwie strefy, w której stawiamy jednostkę dać też nazwę danego kwadratu. Szczegół, ale bardzo ułatwi rozstawianie - co może być istotne, gdy nie zna się idealnie geografii danej lokacji.
- nie rozumiem, czemu nie dano na mapie linii kolejowych - w takim Tannenbergu nie było z tym problemu, a ładnie tam to działało.

[ Dodano: Pon 09 Lut, 2015 ]
Na Tanuki.pl poszła dziś recenzja Ukrainy 1941.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 09 Lut, 2015   

dziękuję, sensowne i dobre mertyorycznie
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

Jedna rzecz mnie nurtuje - co się dzieje z jednostką mającą status R po otrzymaniu kolejnego takiego statusu? Na potrzeby gry przyjąłem że oznacza to stratę jednego PS.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

ona ma już na tyle przzerąbane, że dalsze R jej nie musza dobijac,
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

Żetony
Dlaczego na niektórych sztabach są umieszczone dwa żółte współczynniki wsparcia w ataku i jak je stosować ?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

mozna wtedy dwukrotnie
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

2 razy wspierać atak w ciągu jednej fazy ataku?
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

Ja to tak odbierałem. Np. na jednym polu mamy stos, i każda jego jednostka atakuje innego wroga - dowództwo z dwoma wskaźnikami wspiera każdy z ataków.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 896
Wysłany: Nie 30 Sie, 2015   

Dzięki

[ Dodano: Czw 31 Gru, 2015 ]
Mapa do Ukrainy

Obszar KOROSTEŃ mam dwa pola z nr5 i dwa pola z nr6 czy można prosić o poprawną numeracje poszczególnych pól.
 
     
MikeR
Kadet


Dołączył: 05 Lut 2017
Posty: 7
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 05 Lut, 2017   

Witam wszystkich serdecznie. Po dłuższych przymiarkach udało mi się w końcu siąść do "Ukrainy 1941" i po rozgrywce pojawiło się kilka wątpliwości, które może uda się wyjaśnić na tym forum:

1) Czy kierunek wycofania się obrońcy po walce jest jakoś regulowany? Np. że powinien się wycofać w stronę swojej najbliższej bazy zaopatrzenia / dowództwa, mieliśmy sytuację że mógł też uciec w stronę zaplecza przeciwnika.

2) Czy bazy zaopatrzenia są całkowicie autonomiczne? Chodzi np. o sytuację gdzie tworzony jest "kocioł Lwowski" który jak się okazuje jest samowystarczalny i okrążone wojska nie tracą siły.

3) Lotnictwo wydało nam się relatywnie słabe - nie wiem czy dobrze interpretujemy przepisy:
- można zaatakować 4 konkretne jednostki bombowcami, średnio w czystym terenie można liczyć tylko na 4 x 1 PS strat?
- z kolei szturmowce bezpośrednio średnio zadadzą 0.5 PS strat na atak bezpośredni - razem można liczyć na 2 PS strat wroga dziennie.
- lotnictwo raczej nie nadaje się do ataku na umocnione lub chroniące się w lepszym terenie jednostki (szanse spadają znacznie)
- wsparcie dywizji szturmowcami zwiększa jej siłę ledwie o 3 PS, co patrząc na konstrukcję tabeli walk może mieć znikomy wpływ na walkę. O ile może o kilka % ułatwić wypchnięcie przeciwnika, to raczej nie wpłynie na zadanie mu większych strat)

4) Tabela walki wydała się nam dość nietypowa na tle innych gier tego typu (różnica PS zamiast stosunku sił). Wynika z niej że (weźmy dla przykładu broniącą się pełną dywizję):
- atak samobójczy na wielokrotnie silniejszego wroga daje wciąż 3% szans na zdobycie terenu
- atak na silniejszego przeciwnika daje nawet 8% szans na zdobycie terenu
- atak przy stosunku sił 1:1 daje aż 17% szans na zdobycie terenu,
- stosunek sił 1.5:1 daje aż 60% szans na zwycięstwo,
- przy stosunku 2:1 (ataku dwóch dywizji na jedną) mamy około 90% szans na zwycięstwo, i fakt tego że obrońca jest okopany/w lesie albo za rzeką niewiele obniża te szanse np. na 85%.
- osiąganie większej przewagi niż 2:1 (np. 3:1) niewiele wnosi - wciąż szanse są na poziomie 92%, przy przewadze 4:1 i więcej mamy 97%.

Dla nas jest to dość dziwne, byliśmy przyzwyczajeni że aby liczyć na sukces należy dążyć do ataku na co najmniej 3:1. Przewaga typu 10:1 powinna prowadzić do rozjechania obrońców bez walki.

Z drugiej strony - okopy, rzeki powinny znacząco wpływać na możliwość obrony, a tutaj bywa z tym różnie, obniżenie wiersza tabeli o 1 poziom potrafi nie zmienić szans, obniżyć je o mizerne 5% albo nawet 24% (spadek z wiersza 10-12 na 7-9).

A suma sumarum i tak w tej odsłonie walka sprowadza się do mozolnego przepychania się o 1 pole, niezależnie jaką przewagą się dysponuje. Dodatkowo Niemcy mogą uniknąć wycofania za cenę 1 PS od całego stosu który się broni.

5) Tabela strat

W naszym odczuciu dokłada to sporo liczenia, a w typowym starciu i tak największa szansa jest na uzyskanie start po 1 PS od łącznych sił atakujących i łącznych sił broniących. Dwukrotne zwiększenie sił (z 1 dywizji na 2 dywizje) daje nam 3% szans na zadanie strat 2PS. Trzykrotne zwiększenie sił daje nam 22% na zadanie 2 PS strat. Przez kilka pierwszych etapów nigdy się nam to nie przytrafiło. Średnio był 1 PS po obu stronach i tyle.

Podsumowując punkty 4) i 5) - pytanie skąd pomysł na odejście od klasycznego modelu rozstrzygania walki z innych gier tego typu? W czym on jest lepszy? W naszym odczuciu każde starcie zajmuje więcej czasu na przeliczenia, a efekty niezależnie od zaangażowanych sił zwykle sprowadzały się do B1 i po punkcie strat dla obu stron (plus ekstra punkt za B1 dla Sowietów).

6) Koncepcja "Atak - Ruch"

Odwrócenie klasycznej zasady spowodowało dość dziwny przebieg konfliktu, Sowieci po obowiązkowym ataku (mimo że często pozornie samobójczym) ponosili 1 PS, czasem zadali 1 PS, i potem w swojej fazie ruchu bez problemu odskakiwali o 1 pole do tyłu. To powodowało że Niemcy tracili możliwość ataku, i w swojej turze musieli iść o pole, następnie znów Sowieci robili obowiązkowy atak i odskakiwali. System ten (po upływie tygodnia i zniesieniu obowiązkowych ataków) doprowadzi do tego, że

Pytanie: Czy nie istnieją jakieś opcjonalne zasady utrudniające oderwanie się od nieprzyjaciela?

7) Koncepcja pościgu jednostek zmotoryzowanych.

Czy dobrze rozumiem że jednego dnia, jeśli jednostka zacznie od ataku, wykona pościg o 1 pole, potem się ruszy, to traci aż 2 punkty zaopatrzenia? A jeśli wykona drugi atak ponownie zakończony pościgiem, to straci 1 dnia aż 3 punkty zaopatrzenia? Czy pierwsza walka i pościg danego dnia wliczają się w ruch danego dnia?

8) Sztaby

Co odzwierciedlają PS sztabów? Czy to są bardziej kompetencje dowódców czy jakieś armijne dodatkowe jednostki artylerii? Chyba to pierwsze, bo mają za dużą ruchliwość.
Tu znów mieliśmy obserwację że wsparcie ataku sztabem, w przeciwieństwie do innych gier tego typu, daje niewielki lub wręcz pomijany efekt (dodanie 1-2 PS do ataku lub obrony niczego nie zmienia).
Czy dowództwa mają jeszcze jakiekolwiek inne znaczenie w mechanice gry (poza tym, że Sowieckie najlepiej wycofać daleko poza linię frontu aby nie dać punktów zwycięstwa Niemcom)?

[ Dodano: Czw 09 Lut, 2017 ]
Nikt z forumowiczów nic nie podpowie? Gra ma swoje lata, ale myślałem że jeszcze grywacie.
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

W zasadzie to, o co pytasz, to kwestie uznaniowe, zasady tego nie regulują, więc możesz rozwiązać to tak jak uważasz, że byłoby najlepiej. Odpowiedzieć na pytania skąd coś się wzięło mogą najwyżej twórcy.

Ja osobiście gram w gry z tej serii, ale wprowadziłem w nich sporo własnych zasad i rozwiązań, aby usprawnić mechanikę i dodać jej nieco chromu, bo tego ostatniego mają one niestety bardzo mało.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
MikeR
Kadet


Dołączył: 05 Lut 2017
Posty: 7
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Grisznak napisał/a:
W zasadzie to, o co pytasz, to kwestie uznaniowe, zasady tego nie regulują, więc możesz rozwiązać to tak jak uważasz, że byłoby najlepiej.

Niektóre kwestie które poruszałem odnoszą się konkretnie do zasad: kierunek odwrotu, zaopatrzenie z baz, zużycie zaopatrzenia jednostki zmotoryzowanej w turze z pościgiem.

Grisznak napisał/a:
Odpowiedzieć na pytania skąd coś się wzięło mogą najwyżej twórcy.

Stąd trafiłem na to forum. Liczę że Pan Wojciech się odezwie.

Grisznak napisał/a:
Ja osobiście gram w gry z tej serii, ale wprowadziłem w nich sporo własnych zasad i rozwiązań, aby usprawnić mechanikę i dodać jej nieco chromu, bo tego ostatniego mają one niestety bardzo mało.

A opisywałeś gdzieś swoje autorskie zmiany? Wiadomo że lepiej skorzystać z już przetestowanych. Jest ciekaw czy próbowałeś powrócić do "klasycznej" tabeli walki i strat.

Kwestia utrudnionego odrywania się od nieprzyjaciela jest bardzo ciekawie rozwiązana w grach z "A Victory Lost" i "A Victory Denied" (pomijając ich inne uproszczenia) - aby oderwać się od strefy albo wejść w strefę kontroli trzeba wydać 2 PR. Niestety trudno to zastosować w grze gdzie piechota ma 1PR na turę.
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Przede wszystkim - zmotoryzowane mają 1 punkt zaopatrzenia na turę i to za niego robią wszystkie akcje.

Po drugie, zasady rozbicia.
Przy odwrocie przed dwukrotnie silniejszym przeciwnikiem robimy test na rozbicie:
1-4 - nic.
5-6 - rozbicie (jednostki SS i spadochronowe - 6)
Przy trzykrotnie i dalej: rozbicie automatyczne.
Jednostka przykryta żetonem rozbicia posiada o 1 więcej PR, zawsze wycofuje się w stronę swojej najbliższej bazy zaopatrzenia lub krawędzi planszy, zaatakowana z automatu dostaje wynik B1 i straty mnożone razy 2.
Uporządkować się może, jeśli jest w strefie, w której nie ma jednostek wroga, rzut k6:
- 4, 5, 6 - jeśli w strefie jest sztab.
- 5,6 - jeśli nie ma sztabu.

Jeśli stosunek sił wynosi 5:1 (po modyfikatorach) i więcej, a 50% lub więcej sił atakującego stanowią jednostki pancerne, to obrońca zostaje automatycznie rozjechany i jest likwidowany.

Przy stosunku sił 8:1 (zmodyfikowanym) atakujący, kosztem 1 PS, automatycznie niszczy obrońcę.

Jednostki górskie dostają modyfikator +1 do walki w górach.

Odwrót musi być zawsze wykonany w stronę (w tej kolejności):
a) swojej krawędzi mapy
b) swojej najbliższej bazy zaopatrzenia

Lotnictwo szturmowe może bezpośrednio wspierać atak. Jego punkty są wówczas traktowane jako modyfikator tabel.

Wyrzucenie dubletu przy rzucie na straty dubluje podwaja ich rezultat.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
MikeR
Kadet


Dołączył: 05 Lut 2017
Posty: 7
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

Grisznak napisał/a:
Przede wszystkim - zmotoryzowane mają 1 punkt zaopatrzenia na turę i to za niego robią wszystkie akcje.

Możesz to rozwinąć - nie rozumiem jak to ma działać?
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pią 10 Lut, 2017   

MikeR napisał/a:
Grisznak napisał/a:
Przede wszystkim - zmotoryzowane mają 1 punkt zaopatrzenia na turę i to za niego robią wszystkie akcje.

Możesz to rozwinąć - nie rozumiem jak to ma działać?

To że jednostka nie płaci drugiego punktu zaopatrzenia za drugi atak, w myśl zasady 5.28.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 11 Lut, 2017   

można wycofac się na dowlne pole, nie jest ich az tak duzo, a cofanie na tyły przeciwnika bywa śmiertelne
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
MikeR
Kadet


Dołączył: 05 Lut 2017
Posty: 7
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017   

Wojciech Zalewski napisał/a:
można wycofac się na dowlne pole, nie jest ich az tak duzo, a cofanie na tyły przeciwnika bywa śmiertelne

Panie Wojciechu, problem w tym że w typowej grze wojennej opartej o heksy i strefy kontroli (B-35 itp.) takie cofanie jest zwykle niemożliwe (atakujący np. tylko z dwóch heksów może się tak ustawić, żeby odwrót obrońcy był tylko możliwy w kierunku zaplecza obrońcy.
A w tej grze (systemie K-2) nie mamy stref kontroli i łatwo jest doprowadzić do sytuacji gdzie przy ataku z dwóch powiatów przeciwnik wycofa się do powiatu który jest pomiędzy powiatami z którego wyprowadzono atak.
Potem okazało się że to wcale nie jest takie śmiertelne, ponieważ jeśli:
- większość jednostek w tej grze ma zaledwie 1 punkt ruchu (ruchy jak w warcabach, trudno o jakiś manewr),
- stref kontroli nie ma,
- taki uciekinier buszujący po zapleczu może sobie poprowadzić "wirtualną" linię zaopatrzenia na około bagnami Prypeci
- ewentualna walka zabierze mu max. 1-2 PS
to gonitwa za takim uciekinierem może zająć wiele dni, a żeby go kompletnie okrążyć może być wymagane ściągnięcie nawet 8 (bo przecież uciekać można też przez węzły) dywizji w tym kilku zmechanizowanych (aby go wyprzedziły).

Stąd właśnie różne wątpliwości które się w naszym gronie pojawiły przy testowaniu systemu K-2 i zauważeniu wielu różnic od typowych heksówek w które gramy od wielu lat.

Byłbym wdzięczny za odniesienie się do moich pozostałych pytań.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017   

oj to chyba nie tak:
1. zakłądam, ze ucieka Rosjanin - to on ma obowiązek atakowania przez pierwsze 7 dni, i... najczęsciej traci PS bartdzo szybko,
2. odciętya jednostak od bazy zaopatrzenia - ginie z predkością 2 PS na dzień (o ile mnie pamięc nie myli).
3. warto zatem atakować z obszarów takich by kontrolwać ucieczkę
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 12 Lut, 2017   

cytat:
Odwrócenie klasycznej zasady spowodowało dość dziwny przebieg konfliktu, Sowieci po obowiązkowym ataku (mimo że często pozornie samobójczym) ponosili 1 PS, czasem zadali 1 PS, i potem w swojej fazie ruchu bez problemu odskakiwali o 1 pole do tyłu.

Ale to jest niemożliwe w tej grze, oddział, który atakował, co najwyżej może zająć pole po wycofanym przeciwniku, nie może sie poruszać w fazie ruchu. Albo walczy albo się porusza.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 9