Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
POLSKA 1939 - poprawki, uzupełnienia i rozwinięcia przepisów
Autor Wiadomość
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 27 Lis, 2012   

1. Nie

2. Mogą

3. wedle uznania, tak

4. w momencie łączenie Nie, ale jeśli dana jednostka zginie, nalezy doliczyć ową wczęsniej włączoną do strat
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Ursus Rex
Szeregowy


Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 18
Skąd: Wierzbin/Warszawa
Wysłany: Śro 28 Lis, 2012   

Dzięki
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 28 Lis, 2012   

się zawsze polecam :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Ursus Rex
Szeregowy


Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 18
Skąd: Wierzbin/Warszawa
Wysłany: Pon 10 Gru, 2012   

Tak celem upewnienia.
1. Tylko lotnictwo bombowe moze atakować transporty kolejowe.
2. Jednostka piechoty zmotoryzowanej nie ma zaopatrzenia (0PZ) i jest w stanie reorganizacji po nieudanym ataku. Czy w ciagu jednego dnia może uzupełnic zaopatrzenie, zreorganizowac się i okopać czy też potrzeba na to kilku dni?
3. Czy po połączeniu dwóch wykrwawionych jednostek można je znowu rozłączyć?
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 10 Gru, 2012   

1. Tak.
2. Może to zrobić w ciągu jednego dnia
3. można
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Ursus Rex
Szeregowy


Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 18
Skąd: Wierzbin/Warszawa
Wysłany: Śro 12 Gru, 2012   

Dzięki za kolejne wyjasnienia.
Potrzebuję jeszcze wyjasnić temat łączenia/rozłaczania wykrwawionych jednostek.
1. Żeby połaczyć dwie jednostki w jedną muszą one stać nieruchomo w jednej strefie, czy można np. wejsc jednostką do strefy i dołaczyć ją do innej. Generalnie jaki wpływ na łączenie jednostek ma ruch.
2. "Uzupełnianie jednostek". Przykład. Niemieckia 73DP wg scenariusza musi zostac wycofana. Stoi ona w jednej strefie z innymi osłabionymi jednostkami. Przed wycofaniem 73DP "oddaje" punkty siły innym jednostkom. Czy jest to dozwolone?
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 12 Gru, 2012   

1. to pytanie mnie troszkę dziwi, bo wychodząc, z założenia, że nie można łączyć czołgów z piechotą, nie można tez kawalerii z piechotą. I mam troszkę problem z odpowiedzią. Moge się domyslac jedynie, i tak odpowiem: Musza stac na jednym polu
2. Idąc tym tokiem rozumowania, to najlepiej zlikwidować taką 73 DP wcielając ją do innych jednostek i po problemie - ale tak nie można. Wycofujemy jednostkę taką jaką ona jest.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Ursus Rex
Szeregowy


Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 18
Skąd: Wierzbin/Warszawa
Wysłany: Czw 13 Gru, 2012   

Juz uściślam o co mi chodzi. Wiem ze można łączyć tylko jednostki jednego typu np. piechota z piechota, czołgi z czołgami itd.
Które z sytuacji są zgodne z przepisami:
1a. W jednym obszarze stoją dwie wykrwawione DP i łacze je w jedną.
1b. Do obszaru w którym stoi DP wchodzi po wycofaniu inna DP i łaczą się w jedną.
1c. Do obszaru w którym stoi DP wchodzi w fazie ruchu inna DP i łączą się w jedną.
Chodzi mi o to czy aby połączyć dwie jednostki w jedną muszą one stać nieruchomo w jednym obszarze czy też mogę połączyć te jednostki gdy spotkały się one w jednym obszarze po wykonaniu ruchu?

2. OK, wycofuje jednostkę z taką siła jaka ma w danym dniu, ale pojawia się inne pytanie:

3. np. 10DPanc (wyjściowo 14PS) została osłabiona do 10PS. Czy można z innej jednostki pancernej "oddać/uzupełnić" 4PS. Jest to sytuacja inna od łączenia dwóch osłabionych jednostek w jedną. Tutaj chodzi mi o przekazywanie PS pomiędzy jednostkami.

To jeszcze pytanie o obronę i straty.
4. W strefie znajdują się dwie DP. Może to wydawać się bez sensu ale czy jeśli ta strefa zostanie zaatakowana to do obrony mogę wyznaczyć tylko jedną DP?

Jeśli na pytanie 4 odpowiedź jest TAK to:

5. Jedna DP się broni, druga stoi bezczynnie. Wynik ataku B1. Chce pozostać w strefie bo mam umocnienia. Straty ponosi broniąca się DP czy obydwie?
6. W przypadku punkt 5 atakują czołgi. Jeśli pozostane w strefie to straty od czołgów ponoszi broniąca się dywizja czy obydwie?

Wiem że zadaję mnóstwo pytań. Teoretycznie mógłbym zagrać tak jak się umówię z innym graczem ale chciałbym zagrać we Wrzesień tak jak to przewidzieli twórcy gry.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 13 Gru, 2012   

1a. OK.
1b. Nie.
1c. Nie.
Muszą stać na jednym obrzarza.

3. nie można, żaden dowódca nie oddałby 4 PS by odeszły sobie na zachód dobrowolnie

4. Można, ale efektowi walki podlegają wszytskie jednostki

Nie ma sprawy, kto pyta wielbłądzi :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
126marcin
Kadet


Dołączył: 27 Gru 2012
Posty: 1
Wysłany: Czw 27 Gru, 2012   

Jestem tu nowy więc bardzo serdecznie chciałem wszystkich przywitać :) Zakupiłem dla syna na gwiazdkę grę POLSKA 1939 . Nie znam innych gier Waszego wydawnictwa i trochę się gubię w przepisach . Mam kilka pytań :
1. W 5.11 jest napisane ,że atakujący posiada 32 PS a obrońca 15 PS ,różnica wynosi więc 17 PS .Ponieważ obrońca znajduje się w lesie -1 rząd w dół,oraz w fortyfikacjach stałych -3 rzędy w dół . Dlaczego więc wyniku poszukujemy w rzędzie 7-9 a nie 4-6 ( - 4 rzędy w dół ) ? Dalej , broniący posiadał 15 PS ,ale ze względu na korzystny dla niego teren strat atakującego poszukujemy 4 rzędy wyżej w linii 25-28 . A nie powinna to być linia 29-32 ?
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 27 Gru, 2012   

MA PAN CAŁKOWITĄ RACJĘ. podane przykłady miały na celu pokazanie mechanizmu "przesównia" wierszy, ale jak najbardziej pownny być identyczne jak tebele.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Ursus Rex
Szeregowy


Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 18
Skąd: Wierzbin/Warszawa
Wysłany: Śro 02 Sty, 2013   

Przymierzam się do rozegrania Planu W oraz Barbarossy i stąd nowe pytania:

1. Nieskoordynowany atak sowiecki z kilku pól. (http://www.taktykaistrategia.pl/forum/viewtopic.php?t=3258 drugi post).
Czy jest to obowiązujący przepis? Jeśli tak czy tez stosuje się go do scenariuszy z 1939r (np. Plan W)?

2 Czy przepis z Barbarossy o tym że ruch sowieckich jednostek pancernych i zmot powoduje utratę 1PS odnosi się też do scenariuszy z 1939r (np. Plan W). Czy ich stan techniczny był wtedy jeszcze całkiem przyzwoity i takich strat nie ma?

3. Gdzieś na forum (nie mogę teraz znaleźć) było żeby po zdobyciu umocnień stałych przeciwnika dawały one stronie przeciwnej obniżone modyfikatory, 2 od przodu i 1 z boku i tyłu. Czy jest to obowiązujący przepis?

4. Na koniec niemieckie jednostki pancerne i zmot.
Przepis 5.28 Możliwość dwukrotnego ataku niemieckich jednostek szybkich (Dpanc, DZmot, DLek).
Jeśli pierwszy atak był udany (B1 lub B1-1) i zakończył się pościgiem, a zaatakowana jednostka/-i piechoty lub kawalerii wycofała się na pole pozbawione modyfikatorów terenowych (takich jak np. las, wzgórza, umocnienia stałe, inna umocniona jednostka), to atakująca/e jednostka/i szybka/ie mogą zaatakować powtórnie.
Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia drugiego ataku jest przeprowadzenie pościgu po pierwszym ataku (kosztem 1PZ). Powtórne ataki wykonywane są po zakończeniu normalnej fazy ataku.
Jeżeli w drugim ataku jednostka/-i obrońcy zmuszone zostaną do odwrotu (otrzymując rezultat B1, B1-1) to pozostają w miejscu i ponoszą straty.
W pościgu i powtórnej walce może uczestniczyć sztab i przydzielone lotnictwo szturmowe.
Jeżeli na atakowanym polu znajdowały ię jednostki pancerne, zmotoryzowane lub przeciwpancerne i w wyniku walki zmuszone zostały do wykonania odwrotu (nawet na pole "czyste"), to nie podlegają one możliwości owtórnego zaatakowania.)
i przepis 5.29 TiS 32 str 9.
Potrzebuję wyjasnienia. Wykonuje atak Dpanc na piechotę. Atak udaje się, piechota wycofuje się. DPanc wykonuje pościg (-1PZ).
5a. Przepis 5.28 sugeruje że można zaatakowac powtórnie tą jednostkę
którą atakowalismy poprzednio, przepis 5.29 że dowolna.
5b. Po drugim udanym ataku wg 5.28 obrońca nie wycofuje sie tylko ponosi stratya wg 5.29 moze się wycofać (i trzeba wykonac poscig wydając kolejny PZ).
5c. Wg 5.28 powtóryn atak jest możliwy na jednostkę stojąca na polu bez modyfikatorów terenowych a wg 5.29 na dowolną.

P.S. Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.
 
 
Ursus Rex
Szeregowy


Dołączył: 22 Lis 2012
Posty: 18
Skąd: Wierzbin/Warszawa
Wysłany: Wto 08 Sty, 2013   

Czyli podsumowując punkt 4. Po pierwszym udanym ataku i pościgu moge zaatakowac powtórnie dowolną jednostkę pod warunkiem ze stoi na terenie czystym. Jesli ta zaatakowana jednostka juz sie wycofywała to pozostaje na miejscu i ponosi straty do wyniku B1 i dodatkowe straty od czołgów.
 
 
ttrotyl
Kadet


Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 3
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

Witam serdecznie
Jestem świeżutki w temacie tego typu gier, proszę więc o wyrozumiałość, jeśli moje pytanie będą dla doświadczonych graczy oczywiste.
"Polska 1939" pierwsze pytania co do instrukcji:
pkt 4.16 - ten niezdozwolony węzeł z rzeką to taki, na którym w jednej z czterech stref tworzącej ten węzeł znajduje się rzeka?
pkt. 4.23 a tabela "Wpływ terenu na walkę i ruch" W pkt 4.23 napisano, że jednostki zmotoryzowane nie mogą przechodzić przez bagna a w tabelce jest koszt poruszania się takich jednostek po bagnach. To o co tu konkretnie chodzi, bo odpowiedź znajdująca się na początku tego wątku przynajmniej dla mnie nic nie wyjaśnia.
Z góry wielkie dzięki za odpowiedź
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 31 Sty, 2013   

wybuchowo witam :)
- tak
- bo jeśi cała strefa jest wolna od wroga to możesz nieuwzględniać terenu, ale bagna powinieneś
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
ttrotyl
Kadet


Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 3
Wysłany: Pon 04 Lut, 2013   

Witam ponownie.
Mam kolejne wątpliwości. Dzisiaj Lotnictwo (już po małej zmianie) i Umocnienia.
Wpierw Lotnictwo
pkt 6.14 mówi o LB z siłą 1. Czy z zapisu w tym punkcie mam rozumieć, że w przypadku LB o sile 1 wynik na kostce 6 i 5 to strata 1 PS, a wyniki 1-4 to bez strat?
pkt 6.23 precyzuje, podobnie jak 6.13 ilość zadanych strat przez LS po udanym ataku. Czy odnosi się to tylko do LS o sile 3, a jeśli tak to jak należy zmodyfikować atak LS o sile 2?
Teraz Umocnienia
pkt. 7.15 definiuje modyfikatory walki dla twierdz i obszarów warownych. Rozumiem, że stosujemy je tak samo jak przy modyfikatorach terenu.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 13 Lut, 2013   

pkt 6.14 mówi o LB z siłą 1.
wynik 6 - strata 2 PS
wynik 5-3 strata 1 PS
2-1 bez strat

pkt 6.23 nie ma w tym względzie modyfikacji
Teraz Umocnienia
pkt. 7.15 dokładnie tak
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
ttrotyl
Kadet


Dołączył: 31 Sty 2013
Posty: 3
Wysłany: Śro 13 Lut, 2013   

Bardzo dziękuję za odp.
W związku z udzielonymi odp. mam jedną wątpliwość. Skoro:
"pkt 6.23 nie ma w tym względzie modyfikacji "
to w jakim celu mamy żetony LS oznaczone zarówno siłą 2 jak i 3?
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 13 Lut, 2013   

czasami :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Legion
Szeregowy


Dołączył: 07 Mar 2012
Posty: 21
Wysłany: Pią 03 Lip, 2015   

Witam, planuję kupić grę "Polska 1939" i mam pytanie. W których numerach TiS znajdują się ewentualnie dodatkowe jednostki (i jakie) będące uzupełnieniami do gry? To samo dotyczy scenariuszy. Czy może te żetony są już dołączane do gier pudełkowych bo trochę bez sensu kupować nr 40 TiS dla jednego żetonu. Pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9