Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Interpretacja przepisów
Autor Wiadomość
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 17 Lip, 2014   

czyli instrukcja 10 stron a tutorial 20 :)
Błagam nie idźmy w tą stronę
Opinie o instrukcjach do naszych gier jakie otrzymuję z zachodu (codziennie) są raczej hura optymistyczne. Przecież zawsze można o coś zapytać. Wymagajmy od siebie nie tylko od instrukcji...
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Czw 17 Lip, 2014   

O ile jednak dobrze pamiętam, to np. angielska instrukcja do Bannockburn była niemal dwukrotnie dłuższa od polskiej, nieprawdaż?
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 17 Lip, 2014   

nieprawdaż
była o 30% krótsza, tylko złożona jest inaczej, w jedną szpaltę i 12 nie 10...
Plotki :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pią 18 Lip, 2014   

Ok, to wszystko wyjaśnia. Aż poszukałem tego tekstu i faktycznie, dwa razy więcej stron, ale inna czcionka + ilustracje. Więc zwracam honor.
Zaś co do przykładów z instrukcji - może fajnie byłoby pod sam koniec dać opis (z detalicznym wyjaśnieniem każdej reguły) przykładowego starcia (lub dwóch starć - w przypadku różnych rodzajów wojsk)? Obecnie jest tak, że przykład dodawany jest do każdego podpunktu zasad - co jest dobre, ale problemy i wątpliwości pojawiają się zwykle wtedy, kiedy kilka reguł nakłada się na siebie. Myślę, że taki zbiorczy opis pod koniec mógłby część tych wątpliwości wyeliminować.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
cahir7
Kadet


Dołączył: 05 Gru 2014
Posty: 1
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 05 Gru, 2014   

Witam,
proszę o odpowiedź początkującemu. Gram w Bannockburn:
1) w dowolnym scenariuszu przy rozstawieniu wojsk dowódcę ustawiamy wg scenariusza na polu np. 555, a poniżej jest napisane np. 7 x jazda (znaczy podporządkowana swojemu dowódcy) i wymienione to samo pole. To jak ustawić te jednostki? Czasem dodane jest w uwagach (ale nie zawsze: gracz rozstawia te jednostki dowolnie) ale jak ta dowolność może wyglądać?
2) w jakich fazach można używać jednostki łuczników: na pewno faza jazdy przeciwnika, potem faza ruchu piechoty przeciwnika, a potem jeszcze faza ruchu własnej piechoty? czyli może strzelać trzy razy? a potem jeszcze walczyć np. w fazie ataku piechoty?
3) w instrukcji podano jak może zginąć wódz, gdy znajduje się na polu ze swoją jednostką. A co jak znajduje się bez jednostki. czy np. nieprzyjacielska jednostka może przejechać przez jego pole i go wyeliminować?
4) odwrót jednostek-
a) gdy wejdzie na teren niedostępny lub w SK wrogiej jednostki lub na tą jednostkę - traci 1 PS czy ulega automatycznej eliminacji?
b) nie może wejść na pole sojuszniczej jednostki (wyj. tratowanie) ale czy jednostka z 1 PS, może wycofać się przez inna swoją jednostkę z 1 PS?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pią 05 Gru, 2014   

1) wokół tego pola
2) tak
3) może
4) odwrót jednostek-
a) gdy wejdzie na teren niedostępny ulega eliminacji
b) może
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Master Yoda
St. szeregowy


Dołączył: 11 Lut 2014
Posty: 56
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 15 Lut, 2015   

Mam dwa pytania dotyczące zasad. Przeglądałem instrukcję Systemu (mam od Legnicy) i forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania (co nie wyklucza, że ich nie było tylko ja źle szukałem). W każdym razie pytam:

1. Czy oddział wykonujący kontrszarżę może być celem ataku w fazie walki? Sytuacja następująca. Oddział wykonuje kontrszarżę skutecznie, po czym z uwagi na oddalenie od dowódcy musi wykonać pościg i w efekcie znajduje się w centrum ugrupowania przeciwnika. Czy może zostać zaatakowany przez jednostki przeciwnika, które dotychczas nie walczyły?

2. W wyniku walki oddział, na którym stał dowódca ulega eliminacji. Sam dowódca jednak żyje (nieudany rzut na śmierć dowódcy) i zgodnie z instrukcją ucieka do najbliższego oddziału. Oddział ten również ma zostać zaatakowany, ale to starcie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte. Czy przy ustalaniu kolumny w tabeli walki należy doliczyć obrońcy również bonus za dowódcę (który uciekł tu z poprzedniego starcia, w wyniku zniszczenia jego oddziału)?

Proszę o odpowiedzi.
_________________
May The Force Be With You
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 15 Lut, 2015   

1. tak

2. tak, dlatego kolejnośc starć często powinna być przemyślana
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Radosław Kotowski
Podporucznik



Dołączył: 27 Lut 2012
Posty: 676
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 15 Lut, 2015   

Czy gdy ostatni oddział zostanie zniszczony dowódcy giną czy mogą uciec poza planszę (mając drogę odwrotu) ?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 15 Lut, 2015   

mogą uciec, raczej nie podetną sobie żył :) , uciekną jak nic :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pon 16 Lut, 2015   

Jakoś to mało rycerskie rozwiązanie...
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
MG
Kadet


Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 3
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 07 Kwi, 2015   

Witam, jestem nowy na forum. Niedawno nabyłem dwie gry z systemu Średniowiecze: Legnicę i Bannockburn. To drugie głównie aby zastąpić Stirling sprzed paru lat, który również kiedyś kupiłem. O tyle, o ile zauważyłem bardzo duży postęp jeśli chodzi o szatę graficzną i generalnie estetykę gier (żetony są super - mam parę gier z GMT i tam zwykle muszę obcinać narożniki aby jakoś wyglądały, a tu bez problemu :) ), to odnośnie zasad już nie jest tak idealnie. Ogólnie mam wrażenie, że zasady zostały napisane z myślą, że większość graczy i tak wie o co chodzi, więc pewne "oczywistości" można pominąć. Konkretnie mam parę pytań:

1. Żeton może się poruszać tylko na środkowe pole strefy przedniej (pomijając tzw. odskoczenie), tak? Wynika to tylko z kontekstu, nie znalazłem miejsca, gdzie byłoby to jednoznacznie sformułowane.

2. W starym Stirlingu była zasada dotycząca innego modyfikowania ataków ze strefy tylnej na kawalerię posiadającą impet. Czy teraz stosuje się w tym przypadku taki sam bonus (dla tej kawalerii) jak przy ataku na nią z jej strefy przedniej?

3. Czy sztandar oddziaływuje faktycznie tylko na oddziały w SK czy na wszystkie otaczające sztandar pola?

4. Czy kontrszarża może być wykonana zanim oddział przeciwnika wykona jakikolwiek ruch? Tak wynika z przykładu, a prowadzi to do sytuacji, kiedy podjeżdżam moją jazdą na odległość dwóch pól do jazdy przeciwnika i w fazie ruchu jego jazdy kontrszarżuję i tym samym niejako powiększam swój zasięg. Czy to prawidłowa interpretacja?

Póki co tyle. Dziękuję z góry za odpowiedzi.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 07 Kwi, 2015   

witam

1. tak

2. pkt 6,43 definiuje wszystkie molziwości.

3. działa w promieniu 1 heksu

4. tak, ale to i przeciwnik może wykonać kontrszarże by uniknąć takich sytuacji.

PS. tak to prawda uczestnicy naszego hobby w większości przypadków są istotami o podwyższonym IQ :) .
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
MG
Kadet


Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 3
Skąd: Polska
Wysłany: Wto 07 Kwi, 2015   

Dziękuję. Czyli rozumiem, że:

2. Przepis 6.43 + modyfikator za impet.

Co do:

4. Na to wpadłem już jak wysłałem posta, ale dzięki za potwierdzenie :)

Jeszcze mam pytanie odnośnie [6.59]. Czy "nie zmusi do ucieczki" należy interpretować "nie zmusi do przesunięcia żetonu" czy "nie spowoduje rezultatu nakazującego ucieczkę".

Reszta w sumie jasna jak na razie. Jak ogarnę Średniowiecze to wrzucę jeszcze wątpliwości odnośnie Kłuszyna, ale to w innym wątku.

[ Dodano: Śro 08 Kwi, 2015 ]
Mogę prosić o odpowiedź odnośnie tego zmuszania do ucieczki?

Przy okazji jeszcze jedna wątpliwość. Jeżeli jeden oddział był atakowany przez kilka i uciekł, czy każdy z atakujących podlega przepisom dotyczącym obowiązkowemu pościgowi, czy tylko jeden?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 08 Kwi, 2015   

MG napisał/a:

W starym Stirlingu była zasada dotycząca innego modyfikowania ataków ze strefy tylnej na kawalerię posiadającą impet.
i
2. Przepis 6.43 + modyfikator za impet.


Pytanie dotyczy ewidentnie obrońcy, jego impet przy ataku od tyłu nie ma znaczenia
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 08 Kwi, 2015   

"nie zmusi do przesunięcia żetonu"

każdy
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
MG
Kadet


Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 3
Skąd: Polska
Wysłany: Czw 09 Kwi, 2015   

Dziękuję za odpowiedzi.
 
     
Baron83
Plutonowy


Dołączył: 20 Gru 2011
Posty: 167
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Nie 24 Maj, 2015   

Witam,

Biorę się za Crecy z instrukcją do Warny i powiem szczerze, że zgłupiałem trochę. Sprawa tyczy się kuszników.

1. W instrukcji napisano, że łucznicy mogą poruszyć się o jedno pole bez zmiany szyku na marszowy. Kusznicy nie mogą?

2. Przy ostrzale z kusz wynik modyfikujemy o strój ochronny. Przy ostrzale z łuków już nie?

3. I konkretnie o sytuacji na początku historycznego scenariusza do Crecy.

a). Na kuszników działają wilcze doły? Chociaż do ich odkrycia by się przydali :lol: .

b). Załóżmy że zeszli do dołów, nie dali się wystrzelać, to jeszcze muszą atakować wręcz? :lol:

c). Trochę mnie zastanawia ostrzał z kusz wyłącznie do celów poruszających się. Załóżmy, że Genueńczycy przetrwali punkty a). i b)., to jeszcze muszą czekać, aż jacyś Anglicy łaskawie się ruszą w tym tłoku? :mrgreen:

To chyba lepiej od razu zdjąć ich z planszy z morale +2 dla Anglików, lub stratować, to chociaż tegoż morale na dzień dobry nie uwalą. Abstrahując oczywiście od tego, że wyszło zgodnie z historią. Zastanawia mnie tylko jak system odzwierciedla pomysł wysłania przed linie wroga kuszników, którzy mogą tam stać cały dzień i nigdy nie strzelić...
_________________
http://www.wojna-mussoliniego.pl www.facebook.com/armiawloska
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 24 Maj, 2015   

1. mogą analogicznie

2. też

3.

a). działają

b). jak tam wejdą to muszą.

c). nie koniecznie poruszajacych się, wystarczy faza ruchu nieprzyajciela.:

stratownie było niejako naturalną formą likwidacji
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Baron83
Plutonowy


Dołączył: 20 Gru 2011
Posty: 167
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: Nie 24 Maj, 2015   

Dziękuję. Całe szczęście tak zagrałem. Tylko to 3c muszę sobie wyraźnie dopisać do instrukcji, bo zawsze grałem źle :oops:
_________________
http://www.wojna-mussoliniego.pl www.facebook.com/armiawloska
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 8