Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Gettysburg 1863
Autor Wiadomość
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 06 Cze, 2009   Gettysburg 1863

W związku z wydaniem w nr 28 TiS gry Gettysburg 1863, proponuję by wsyztskie ewentualne pytania jej dotyczące kierować w niniejszym dziale.

Na początek umieszczam uzupełnienia do rozstawienia w scenariuszu II:

1.
Meade, Hunt, Pleasonton - 2119
Tylor, art./Ranson,art./McGilvery - 2323 (1)
art./Taft, art./Huntington, Fitzhugh - 2323 (1)

2.
VI korp. jankesi pojawia się w strefie L

3.
III korp. jankesi - BP Graham jest 1321 powinno być 1221

Żółta gwiazdka to podwójna możliwość strzału i modyfikowanie każdego rzutu o -1 (na korzyść strzelającego - to na wszelki wypadek)
biała gwiazdka to dukrotny ostrzał
czarna gwiazdka - pojedynczy ostrzał.
Ostatnio zmieniony przez Wojciech Zalewski Czw 25 Cze, 2009, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
pablo8019
Podporucznik


Dołączył: 27 Paź 2005
Posty: 673
Skąd: Markuszów
Wysłany: Pon 08 Cze, 2009   

Do czasu zakupu rzeczonego TiS-a taka mała uwaga edytorska, która nasunęła mi się po ujrzeniu tego tematu w tym dziale: "Gettysburg tutaj? W epoce napoleońskiej?". Czy nie powinien znaleźć się on piętro niżej, w dziale dla gier "od 1870" (po drobnej modyfikacji tytułu)?
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 08 Cze, 2009   

Na chwilę obecną kierujemy się nazwą systemu, ale pomyślimy nad tym
 
 
 
Petru
Szeregowy


Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 11
Skąd: Bełchatów/Warszawa
Wysłany: Nie 14 Cze, 2009   Gettysburg - spostrzeżenia i pytania

Witam!
oto kilka uwag nasuwających sie po przyjrzeniu się dodatkowi Gettysburg:
1. Cudne żetony (mapa zresztą też)
2. Cieszy nowa tabela walki karabinowej i walki wręcz
3. Natomiast mam pytanie do Autora tudzież Wydawcy:
w tabelkach zamieszczonych w numerze podział artylerii wygląda tak:
dalekonośna, lekka+konna, ciężka. Zaś na żetonach i w uzupełnieniu do instrukcji podział jest na : dalekonośną, polową i konną.

Pytanie brzmi zatem czy należy traktować art. polową jak lekką, czy inaczej?

.4. Ponadto, mam pytanie czy istnieje jakaś procedura budowy umocnień dla tego systemu? (W scen. 2lipca wojska Unii częściowo już są okopane, ale istnieją też w żetonach pomocniczych szańce Konfederacji. Ani w instr. Ostrołęki ani w dodatku Albuera nie ma wzmianki o budowie umocnień
Z góry dziękuję za odpowiedź
_________________
Na wojnie ten wygrywa, kto popełnia mniej błędów - Napoleon
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 14 Cze, 2009   

art. polową traktujemy jak lekką

Umocnienia sa przypisywane do pola i są rozpisane w scenriusza, samemu ich nie budujemy
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Petru
Szeregowy


Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 11
Skąd: Bełchatów/Warszawa
Wysłany: Nie 14 Cze, 2009   Gettysburg - spostrzeżenia i pytania

ok. Dziekuję uprzejmie!
_________________
Na wojnie ten wygrywa, kto popełnia mniej błędów - Napoleon
 
 
Chevau-léger
Kadet


Dołączył: 22 Paź 2007
Posty: 8
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

Scenariusz 1 lipca. Pytania:
Czy stosuje się przepisy dotyczące współczynnika dowodzenia (TiS 26) bo w rozstawieniu poczatkowym konfederacki dowódca ma współczynnik 0 i jeśli tak to trzeba czekać na posiłki w następnych etapach az pojawi się jakiś dowódca ze współczynnikiem większym od 0 i będzie mozna się poruszyć.

A może przepisy z TiS odnosiły się tylko do "Albuery" a do Gettysburga tylko przepisy systemowe plus to co w bieżącym numerze TiS?

A co z erratą, która była w TiS 21? Czy stosuje sie również przepisy z erraty do Gettysburga?

P.S. Aż się prosi by sporządzić wersję jednolitą zasad i zamieścić ją do ściągnięcia na stronie TiS. Stan obecny skutecznie zniechęca do gry.
_________________
"Jak nie kochać strzaskanych tych murów
tego miasta co nocą odpływa
kiedy obie z greckiego marmuru -
i umarła Warszawa, i żywa".

(Śpiew murów- Tadeusz Gajcy)
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

Chevau-léger napisał/a:

Czy stosuje się przepisy dotyczące współczynnika dowodzenia (TiS 26)

Stosuje się
Chevau-léger napisał/a:

bo w rozstawieniu poczatkowym konfederacki dowódca ma współczynnik 0 i jeśli tak to trzeba czekać na posiłki w następnych etapach az pojawi się jakiś dowódca ze współczynnikiem większym od 0 i będzie mozna się poruszyć.

To chyba jakies nieporozumienie. Wspłczynnik Dowodzenia nie jest tożsamy ze wsółczynikiem na żetonie zwanym wg instrukcji "modyfikatorem zaangażowania w wal".
Ten pierwszy regulują tabele (z wymienionym konkretnym wspłczynnikiem) a ten drugi (na żetoni służy) do zupełnie innych celów
Chevau-léger napisał/a:

A może przepisy z TiS odnosiły się tylko do "Albuery" a do Gettysburga tylko przepisy systemowe plus to co w bieżącym numerze TiS? .

Przepisy w większośći odnoszą się do systemu, a jelsi tylko do gry, to jest to szczegółowo opisane.
Chevau-léger napisał/a:

A co z erratą, która była w TiS 21? Czy stosuje sie również przepisy z erraty do Gettysburga?.

Tak jest
Chevau-léger napisał/a:

P.S. Aż się prosi by sporządzić wersję jednolitą zasad i zamieścić ją do ściągnięcia na stronie TiS. Stan obecny skutecznie zniechęca do gry.

W grze Borodino będzie pełen zestaw zasad ze wszelkimi zmianami zaproponowanymi przez czytelników
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Chevau-léger
Kadet


Dołączył: 22 Paź 2007
Posty: 8
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

Dziękuję za szybką reakcję.

Rzeczywiście, nastapilo nieporozumienie. Jak rozumiem-skoro nie zostały zamieszczone tabele WD przy scenariuszach (w odróznieniu np. do innych scenariuszy w systemie Napoleon w najnowszym numerze TiS) to nie stosujemy tutaj (w obydwu gettysburskich scenariuszach)przepisów o WD.
_________________
"Jak nie kochać strzaskanych tych murów
tego miasta co nocą odpływa
kiedy obie z greckiego marmuru -
i umarła Warszawa, i żywa".

(Śpiew murów- Tadeusz Gajcy)
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

Dokładnie tak, "problem" scenariusza "1 Lipca" polega na tym, że wojska wchodzą na plansze partiami. Częstokroć dochodzi do sytuacje, w której cześć wojsk nie istnieje, gdy wchodzą kolejne posiłki.
Nie da się w takim wypadku przewidzieć (dla każdej rozgrywki) ile wojsk będzie na planszy pod koniec dnia.
Dlatego tez zdecydowaliśmy po testach, że dla tego scenariusza nie ma WD.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

Ja chciałem zapytac po co dodano tabelę art. ciężkiej skoro w bitwie nie wzięły udziału żadne jednostki tego typu wedle autora gry?
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

A po to by gracze tworzący własne bitwy mogli ją sobie stosować.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

Ale z tego co mi wiadomo to do tej pory nie było w żadnej grze art. ciężkiej więc jak mam "tworzyć" własny scenariusz, skoro nie mam odpowiednich żetonów?

No chyba, że część baterii przerobić na ciężkie.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 20 Cze, 2009   

Na początek to chcę zaznaczyc, że przy cirka 400 metrowym heksie nie da się wszystkiego dokładnie oddać - i nie jest to zarzut tylko zrozumienie dla ograniczeń.

To teraz moje uwagi:

1. Wzgórze Cmentarne to te zalesione dwa pola. Ma ono 640 metrów długości, a to bez lasu to inne samodzielne wzgórze (powinny więc być dwa oddzielne), które się zwie Wschodnim Wzgórzem Cmentarnym. Oba wzgórza wraz ze Wzgórzem Culpa tworzą cos na kształt haczyka Powinny być bliżej Gettysburga o jakies 2 pola i mieć łukowaty kształt.

2. Chłopaki, żeście cholera nie zaznaczyli w ogóle Grzbiety Cmentarnego To co jest jako ten Grzbiet opisane to taka wysoczyzna między Grzbietem Seminaryjnym a Grzbietem Cmentarnym. Grzbiet ciągnął się na długości ok. 3,2 km od Wzgórza cmentarnego w kierunku południowym (obniżając się) aż do Małego Okrągłego Szczytu (są autorzy, którzy twierdzą że Grzbiet cmentarny kończył się Okrągłymi Szczytami).

3. Odległość między Okrągłymi Szczytami na planszy wynosi 1050- do 1200 metrów. W rzczywistości to było ok. 450 metrów. Na planszy mamy 3 heksy a powinien być jeden.

4. Pole pszenicy - powinno być o jeden heks bliżej do drogi na Emmitsburg.

5. Dębowe Wzgórza - wydaje mi się, że są zbyt daleko o jeden - dwa heksy . Rzeczywista odległośc to ok. 2.000 do 2.100 metrów W grze jest ok 7 heksów.

6. Zupełnie nie wiem skąd wzięła się ta droga od farmy McPhersona do Seminarium. Na żadnej mapie z epoki tej drogi nie znalazłem.

7. Nie Farma Herra tylko Taverna Herra i na skraju Grzbietu Herra powinna być (wzgórza Herra znajdowały się w pobliżu Farmy B. Herra na Grzbiecie Herra).
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
usgrant
Chorąży



Dołączył: 09 Gru 2006
Posty: 414
Skąd: Ustroń (Inowrocław)
Wysłany: Nie 21 Cze, 2009   

Witam.

Podpisuję pod tym co napisał Archanioł i dodam też coś od siebie.

1. Mapa bardziej przypomina wariację na temat ówczesnego terenu niż faktyczny stan. O Wzgórzu Cmentarnym i Wzgórzu Culpa Archanioł już napisał. Dodam tylko, że Wzgórze Culpa było praktycznie całe pokryte lasem a na mapie jest w sumie łyse. Wzgórze Cmentarne i jego przedłużenie na południe nijak sie ma do rzeczywistości.

2. Na mapie jest Grzbiet Bannera (powinno być Bennera). W rzeczywistości obszar ten nazywa się Benner's Hill co tłumaczy się jako wzgórze a nie grzbiet.

3. Na północ od Gettysburga daliście Grzbiet Barlowa. Skąd takie dziwadło się wzięło w ogóle? Pamiętam jaka była wojna o Pole Pszenicy. Że niby już po bitwie stało się to miejsce sławne a mapa ma oddać teren jaki był przed bitwą. Barlow natomiast dowodził dywizją w XI korpusie i nazwa przyjęła się właśnie po bitwie. Poza tym to nie był grzbiet a pagórek. Oryginalna nazwa to Blocher's Knoll i powinien znajdować się na polu 2005.

4. Część dróg ma napisane dokąd prowadzą a część nie. Można wiedzieć dlaczego?

5. Na mapie jest raptem 8 farm jednakże było ich znacznie więcej. Na jakiej podstawie wybraliście te a nie inne?

6. Mogliście zaznaczyć całą niedokończoną linię kolejową a nie tylko odcinki biegnące przez wzgórza. Poza tym z mapy można wywnioskować, że tam jest linia kolejowa ale w kawałkach. Brak opisu, ze jest niedokończona.

7. W opisie bitwy autor kilka razy wspomina o Brzoskwiniowym Sadzie ale na mapie nie można go znaleźć. Strumień Wiloughby zgubił "Strumień" na mapie. Samo miasto Gettysburg można było przedstawić graficznie ładniej, według mnie wygląda beznadziejnie.

8. Żetony graficznie wyglądają ładnie ale też mają trochę niedoskonałości. Drugiego dnia bitwy dowódcą I korpusu został gen. Newton, dowodzący dywizją w VI korpusie, w miejsce Doubledaya. brakuje jego żetonu.

9. Jak już dawaliście rysunki dowódców to trzeba było dać prawdziwe na wszystkich. A tak wygląda to jakby w połowie odechciało się i dano pierwszy lepszy z brzegu dla reszty.

10. Nie mam pojęcia czym się kierowaliście klasyfikując artylerię jako polową lub dalekonośną. Wychodzi na to, że artyleria korpuśna to lekka a rezerwowa to dalekonośna. Ale... Artyleria III korpusu Unii ma 30 dział na stanie z czego aż 24 to gwintowane Parrotty a tylko 6 to Napoleony. Wychodzi na to, że powinna być brygada ta dalekonośną. A brygada rezerwowa Ransoma to ma na stanie same Napoleony. Coś się tutaj nie zgadza. A wystarczyło tylko rozbić te brygady na dwa żetony, gładkolufowe i gwintowane baterie. Artyleria I korpusu powinna mieć 3 punkty siły, miała ona 28 dział, podobnie jak reszta.

11. W armii federalnej brygady miały oznaczenia numeryczne np. 1/1/VI czyli 1 brygada 1 dywizji VI korpusu a nie od nazwiska dowódcy. tak robili Konfederaci, wyjątkiem była dywizja Hetha. I tak tez powinny zostac zrobione żetony, w zgodzie z oznaczaniami historycznymi. Skoro jest Iron Brigade, Irish Brigade oraz Lusiana (powinno być Louisiana) dlaczego nie dano innych wyróżniających się nazw brygad?

12. Siła niektórych brygad też nie zgadza się z faktyczną. 200 ludzi to jeden punkt siły, ok. Brygada Pettigrew ma 10 punktów siły czyli 2000 ludzi, w rzeczywistości miała na stanie 2584 czyli powinna mieć 13. Davies ma 2304 więc prawie 12 punktów. jednakże pierwszego dnia bitwy chyba 11 z Mississippi nie brał udziału w walce a miał prawie 600 żołnierzy. Jak będę miał chwilę to napiszę więcej różnic.

Na razie wszystko. Mam nadzieję, że autor gry wypowie się dlaczego zrobił tak a nie inaczej.

Pozdrawiam.
_________________
Unconditional Surrender
 
 
 
Gość

Wysłany: Nie 21 Cze, 2009   

Cytat:
2. Na mapie jest Grzbiet Bannera (powinno być Bennera). W rzeczywistości obszar ten nazywa się Benner's Hill co tłumaczy się jako wzgórze a nie grzbiet.


Mea culpa - jak sprawdzalem nazewnictwo to Bennera wrzucilem do jednego worka z Seminary Ridge i Cementery Ridge. Natomiast czemu tak zrobilem pozostaje zagadka takze dla mnie :/
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 21 Cze, 2009   

usgrant napisał/a:
1. Mapa bardziej przypomina wariację na temat ówczesnego terenu niż faktyczny stan. O Wzgórzu Cmentarnym i Wzgórzu Culpa Archanioł już napisał. Dodam tylko, że Wzgórze Culpa było praktycznie całe pokryte lasem a na mapie jest w sumie łyse. Wzgórze Cmentarne i jego przedłużenie na południe nijak sie ma do rzeczywistości..

Podobnie jak Twoje uwagi czy też wariancje
Nie jestem autorem gry więc mogę swobodnie wypowiadać się w temacie.
Do czasopisma dołączone zostały grafiki zawierające trzy mapy. Na żadnej z nich nie ma wzgórz w całości porośniętych lasami.
Wydaje mi się, że warto spojrzeć do różnych źródeł by tak kategorycznie się wypowiadać.

PS
O polach pszenicy i farmach to chyba dyskusja w kategoriach nieskończoności - ja nie podejmuje się kontynuacji.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Korab
Podporucznik



Dołączył: 13 Lip 2008
Posty: 699
Skąd: Katowice,Wiedeń
Wysłany: Nie 21 Cze, 2009   

usgrant napisał/a:

12. Siła niektórych brygad też nie zgadza się z faktyczną. 200 ludzi to jeden punkt siły, ok. Brygada Pettigrew ma 10 punktów siły czyli 2000 ludzi, w rzeczywistości miała na stanie 2584 czyli powinna mieć 13. Davies ma 2304 więc prawie 12 punktów. jednakże pierwszego dnia bitwy chyba 11 z Mississippi nie brał udziału w walce a miał prawie 600 żołnierzy. Jak będę miał chwilę to napiszę więcej różnic.

Pozdrawiam.


to bolączka nie tylko gettysburga...w ostrołęce również widzimy dziwne cyferki typu że najsilniejszy polski pułk ma 1800 ludzi...
_________________
Deus lo vult!
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 21 Cze, 2009   

Korab napisał/a:
to bolączka nie tylko gettysburga...w ostrołęce również widzimy dziwne cyferki typu że najsilniejszy polski pułk ma 1800 ludzi...

Rozmydlimy dyskusje, ale to na wasze życzenie - ok. A ilu ludzi miał? ów "dziwny" pułk?
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Korab
Podporucznik



Dołączył: 13 Lip 2008
Posty: 699
Skąd: Katowice,Wiedeń
Wysłany: Nie 21 Cze, 2009   

WZ napisał/a:
Korab napisał/a:
to bolączka nie tylko gettysburga...w ostrołęce również widzimy dziwne cyferki typu że najsilniejszy polski pułk ma 1800 ludzi...

Rozmydlimy dyskusje, ale to na wasze życzenie - ok. A ilu ludzi miał? ów "dziwny" pułk?


ok.2400-2500 po stratach oczywiscie mniej...jak podliczylem cala armie polska pod ostroleka to chyba nie dobila 30 tys(wliczylem dywizje giełguda).

Dosyć pochopnie napisałem tamten post,bo to nie jest dyskusja do tego tematu...
_________________
Deus lo vult!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9