Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Polska 1939
Autor Wiadomość
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 16 Paź, 2010   Re: Pytania

Razer napisał/a:
Czy to oznacza że transport kolejami wykonuje się TYLKO pomiędzy miastami oznaczonymi KROPKAMI na mapie ?

Zgodnie z zapisem ze strony 6 (stosujemy schemat linii kolejopwych....)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 16 Paź, 2010   Re: Pytania

Razer napisał/a:
9.Po co jest żeton ,,Atak'' - zakładam że TYLKO do oznaczania jednostek które atakowały aby nie wykonywały ruchu w najbliższej własnej fazie ruchu ?

Doładnie
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Razer
Chorąży



Dołączył: 02 Wrz 2004
Posty: 426
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Nie 17 Paź, 2010   

15. Rozumiem że p4.13,, ... nie uwzględnia się wpływu terenu...'' jest nadrzędny względem 4.16 czyli można w obszarach wolnych od wroga przechodzić przez węzeł z rzeką?

16. Jeszcze raz o 5.13 zacytuję ten punkt:
,,5.13 Oddział obrońcy może pozostać w bronionej strefie i nie musi się wycofywać, ale należy w takim przypadku odjąć jego wojskom 1 PS (od całości sił).'' Według mnie ten punkt wyraźnie mówi o utracie 1 PS od stosu a nie, że każda jednostka traci osobno. Powinien raczej brzmieć:
,,5.13 Oddziały obrońcy mogą pozostać w bronionej strefie i nie muszą się wycofywać, ale należy w takim przypadku odjąć po 1 PS każdemu oddziałowi, który się nie wycofał.''

17.Podejrzewam, że przepis 5.27 jest analogiczny do 5.13 i przy niewycofaniu po walce z pancernymi dodatkowe punkty siły traci KAŻDA jednostka osobno ?

18. 5.22 - jednostka A podlega wycofaniu ale czy przy niewycofaniu jednostki B, A traci PS ?

19.Czy oddział w transporcie kolejowym podlega wpływowi walki analogicznie do 5.22 tzn. a) przy niewycofaniu traci PS , b) przy wycofaniu jednostek broniących ulega zniszczeniu 8.13 ?

20. Rozumiem, że jeden atak można wspierać tylko jedną jednostką lotnictwa szturmowego, niezależnie od tego z ilu stref wychodzi atak ?
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 17 Paź, 2010   

4. Nie wiem skąd pomysł na 3000 Lokomotym (rozumiem, ze to taka przenościa). W grze Polska na planszy raptem jest 4-5 dywizji/bryfad na całej planszy, sa to wojska histotycznie wiezione koleją.
Jeżeli ktoś chce w grze dowieść je do jednego miejsca nie ma przeciwskazań (ja nie spotkałem sie z takm manwrem).

5. Nie może

6. Maksymalna siła dywizji jest rozpisana w tabelach, gracz może zatem połączyć pułki 9. Dp w jeden związek, bo może nawet wcielić dodatkowe wojska, ale ni więcej niże siła dywizji w tabeli.

7., Ucieczką nie, resztą tak?

8. Może jedynie w pościgu

10. Można

11. Ech,... Jeżeli jednostka istnieje w tabeli z siłą 9 PS to do tej siły można mobilizować (np. Grupa Grodno), a jak jej nie ma w tabelach to max 5 PS (np. Gr. Sandomierz)

15. Tak

16. ,,5.13 Oddziały obrońcy mogą pozostać w bronionej strefie i nie muszą się wycofywać, ale należy w takim przypadku odjąć po 1 PS każdemu oddziałowi, który się nie wycofał.''

17. Nie, tu straty liczyy od stosu

18. Nie

19. Po co walczyć z wojskami w transportach, lepiej je rozjechać.

20. Tak
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
Ostatnio zmieniony przez Wojciech Zalewski Pon 18 Paź, 2010, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Razer
Chorąży



Dołączył: 02 Wrz 2004
Posty: 426
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pon 18 Paź, 2010   Pytania

21. Czy obecność jednostki w twierdzy powoduje przecinanie przeciwnikowi linii zaopatrzenia w sąsiadujących strefach , w których nie ma jednostek przeciwnika?

22. Czy można zrobić tak: w strefie są dwie jednostki, dostają wycofanie B1 - jedna (np. z 1PS) się wycofuje i nie traci PS, druga się nie wycofuje i traci 1PS, utrzymując strefę? (Ta pierwsza sobie np. potem hops! i wraca do strefy).

23. Czy dowództwo może samodzielnie atakować ? (p10.03 mówi że nie ale wolę się upewnić)?

24.Czy można atakować samodzielnie stojące dowództwo ? Jeśli tak to wg jakich zasad?

25.Czy można rozdeptać sztab (w pościgu) stojący na polu z jednostką która właśnie zginęła (miała np. 1PS i go straciła w wyniku strat po walce). Podejrzewam, że tak więc warto by dodać w p10.06: (...oddział wejdzie (w fazie ruchu, w pościgu, wycofując się :D )na pole... )

26.Czy transport koleją może odbywać się przez strefę sąsiadującą ze strefą w której jest wróg a nie ma w niej własnego oddziału? (linia zaopatrzenia nie może być)

27.Myślę że przepis o określaniu drogi zaopatrzenia należałoby uzupełnić o dokładną charakterystykę kto co może, a czego nie. Choć w zasadzie sprowadza się to do pytania czy Polacy mogą przez Słowację i Niemcy. Myślę że NIE, chyba że jednostka Polska znajduje się na terytorium Niemiec lub Słowacji i jej droga do bazy zaopatrzenia przecina granicę z Polską tylko raz.

28.Czy można wiedzieć czemu ten Sandomierz nie znalazł się w tabelkach sił ?

29.W p11.01 brakuje informacji co się stanie jak strefa w której jednostka się ,,ładuje'' (garnizon) zostanie zaatakowana (skutecznie lub nie) lub też w ogóle w sąsiedniej strefie jest wróg. Czy może się dalej ładować, czy już nie może, czy może się ,,teoretycznie'' ładować do zakończenia gry jak się nie rusza a ponosi straty itd. Przykład rzeczywisty - 44 DP (3) Tuszyn, w momencie jej pojawienia się Niemcy byli na sąsiednim polu i następnego dnia zaatakowali Tuszyn.

30.P.11.03 jest trochę niefortunnie sformułowany - jeżeli weźmiemy go dosłownie to biorąc pod uwagę przykład z p.11.02 : 17tego stawiamy jednostkę z 1PS. Na początku 18tego (11.03) stawiamy żeton siły (w domyśle kolejny z 2ma PS - bo niby jaki inny skoro 11.03 o czymś musi mówić ) czyli przed rozpoczęciem fazy ataku Niemców oddział ma już 2PS czyli niejako za 17ty dostał 1PS co kłóci się z przykładem z 11.02.
Proponowałbym w przykładzie z 11.02 dodać: ...będzie stała w Chełmie cały dzień 18 września... oraz punkt 11.03 zmienić na: Jednostki mobilizowane (uzupełnienia) pojawiają się na planszy we własnej fazie ruchu ale tej fazie ruchu nie zwiększają siły o 1PS.

31.Przydałby się na początku instrukcji przepis definiujący ,,stos'' aby potem było jasne że jeśli jest więcej jednostek w strefie to jest to ,,stos'' i odpowiednio traci się punkty za niewycofanie od ,,każdej jednostki'' (5.13) [według WZ] oraz od ,,stosu'' (5.27)[według WZ]. Np. w definicji Strefy (str. 3) dodać zdanie: W jednej strefie może przebywać dowolna ilość jednostek [jeżeli może - nic na razie nie było, że nie, a jeżeli tak to można to tu dodać dla jasności], tworzą one wówczas ,,stos''.

32.Nie jest to wprost napisane ale zakładam że kolejność ponoszenia strat w starciu jest następująca: za niewycofanie, za niewycofanie od czołgów, straty po walce ?

33.Czy Polacy mogą wejść na teren Słowacji? Historycznie zapewne NIE, ale jeżeli gra się niehistorycznie to pewnie za takie wejście się Słowacy wkurzą i nie będą czekać do 9tego, i wlezą głębiej niż na jedną strefę ??


34.Nie jestem z tych co się czepiają , że nie ma sztabu o sile 0, albo że strefa obok Jasła nie ma nazwy ale mam taką uwagę: według mnie oznaczenie stref do zdobycia (punktowanych) jest bardzo mylące - przynajmniej mnie zmyliło i aż do 6tego września grałem źle. Otóż korzystając z przykładu z objaśnień - Częstochowa ma datę 3.IX. Byłem święcie przekonany, że to ostateczna data do zdobycia przez Niemców, że dopiero na początku 4tego jeżeli są w Częstochowie Polacy to oni dostają punkt. Natomiast po około 10tym przeczytaniu przepisów dotarło do mnie że jeszcze 4tego Niemcy mogą wykonać atak na Częstochowę i zadać obrońcom straty i lub zmusić do wycofania. Daty nie byłyby mylące gdyby podano je na mapie o jeden dzień większe, czyli np. przy Częstochowie - 4.IX, a wyjaśnienie jak jest w Objaśnieniach do liczenia punktów (szczególnie ostatnie zdanie ) są OK.

Na razie tyle, jak widać gra mi się bardzo podoba, skoro tyle czasu zajmuje mi rozkminianie niuansów przepisów :D
 
 
 
Szakal19890302
Kapral


Dołączył: 30 Lis 2009
Posty: 112
Wysłany: Sob 23 Paź, 2010   

Mam takie pytanie. Ostatnio jak grałem z kolegą w 1. września to zaskoczył mnie pewną interpretacją zasad dotyczących linii zaopatrzenia. Mianowie rzuciłem Pomorską BK i 26 DP z odwodu A. Poznań w pewnym momencie na Niemieckie bazy zaopatrzenia na Pomorzu Środkowym i śmiałymi atakami zniszczyłem je. W korytarzu Polacy i Niemcy przemieszali się i na wzajem poodcinali się od dostaw. Część mojej Armii miała jednak linię od Bydgoszczy lecz nie wszystkie jednostki. Chciałem zagłodzić Niemców i w tym celu poświęciłem kilka słabszych jednostek, ale przeciwnik wziął do ręki instrukcję, poszukał coś w niej, pochylił się nad mapą i stwierdził, że ma zaopatrzenie grossu swoich sił 4. Armii. Popatrzałem chwilę myśląc że może jakimś cudem z Prus Wschodnich dowożą im żarcie, ale nie. Pytam się więc skąd ma zaopatrzenie. On śmiało mi odpowiada, że ze Słowacji. Zrobiłem wielkie oczy i chwilę nie wiedziałem co powiedzieć. Myślę, że żartuje więc mówię mu, żeby mi pokazał jak? I pokazał - od Popradu, przez Małopolskę Wschodnią, Lubelszczyznę, pod Warszawą przez Wisłę i Wielkopolskę (A. Poznań kontratakowała w kierunku na Breslau). Według instrukcji, w którą popatrzałem od razu, linia była poprawnie skonstruowana. Więc pytanie brzmi: Czy nie warto doprecyzować zasad związanych z zaopatrzeniem? Chwilę później linia była zlikwidowana, ale gdyby taka sytuacja zdarzyła się na jakimś konwencie? Co Wy na to?
_________________
"Patrzymy poprzez zatokę
Na bratnie szańce ojczyste
Wy tam na Kępie niezłomnej
My tu na Helskim Półwyspie[...]"
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 24 Paź, 2010   

Panowie, oprócz zasad istnieje logika. Jeżeli nie ma jego wojsk w tych obszarach gdzie ciągnie zaopatrzenie to nie ma tam zaopatrzenia, szkoda że nie pociągnął przez rosję, litwę, i Bałtyk :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Paweł Sulich
Podporucznik



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 627
Skąd: Józefów
Wysłany: Nie 24 Paź, 2010   

Najlepiej to chyba rozwiązać jak w nowym B35: podając maksymalną ilość punktów ruchu na dojazd zaopatrzenia (ewentualnie maks. ilość pól - w tym systemie). To eliminuje różne "wygibasy".
 
 
Khamul
St. sierżant



Dołączył: 28 Cze 2004
Posty: 324
Skąd: Będzin
Wysłany: Pon 29 Lis, 2010   

Odnośnie dowodzenia, czy można poznać parametry GO Śląsk? No i czy jest szansa, aby żeton ukazał się w kolejnym TiSie? Poza tym gdyby przepis o dowodzeniu wszedł do oficjalnych reguł, można by kiedyś pomyśleć o żetonach, które symbolizują brak dowodzenia - osobiście najpierw używałem żetonów z Gettysburga, a teraz po prostu białych rewersów jakichkolwiek żetonów :) .

Poza tym dwa pytania do przepisu 5.29 podanego w ostatnim TiSie:
1. Czy przepis dotyczy całego systemu K-2 (czyli też Polska 1939), jakby to wynikało z czasopisma, czy tylko Barbarossy, jak jest napisane na forum?
2. Czy gdy jednostka pancerna/zmotoryzowana po pierwszym ataku straci ostatni punkt zaopatrzenia, to może wykonać ponowny atak - w przepisach jest przymus pościgu, a jednostka z zaopatrzeniem 0 takiego pościgu wykonać nie może...
 
 
Khamul
St. sierżant



Dołączył: 28 Cze 2004
Posty: 324
Skąd: Będzin
Wysłany: Wto 30 Lis, 2010   

Dzięki :) . A odnośnie pytania nr 1?
 
 
stanley
Porucznik


Dołączył: 14 Lut 2010
Posty: 895
Wysłany: Sob 04 Gru, 2010   

Pozdrawiam panów oficerów.
Mam parę pytań:
1. Jakie są WD dla GO Piotrów oraz GO Wschód.
2. Gdzie użyć i jakie mają WD sztaby A "Północ" (Sosnkowski) i A "Południe"(Kutrzeba).
 
 
Paweł Sulich
Podporucznik



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 627
Skąd: Józefów
Wysłany: Śro 12 Sty, 2011   

A może dorysować Czechosłowację i zrobić scenariusz "Nierozegrana kampania 1938"? Literatura jest, choćby książka Piotra Majewskiego:
http://czytelnia.onet.pl/...r.,nowosci.html
i nie tylko.

Scenariusz Niemcy vs Czechosłowacja, a drugi na połączonych mapach: Rzesza atakuje Czechów, Polacy atakują Rzeszę :)
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 12 Sty, 2011   

ALeż my to już mamy przygotowane :)
 
 
 
darthlen
St. szeregowy


Dołączył: 07 Sty 2011
Posty: 63
Skąd: Luboń koło Poznania
Wysłany: Śro 26 Sty, 2011   

czy w grze zanajdują sie zasady i tabele siły jednostek
 
 
darthlen
St. szeregowy


Dołączył: 07 Sty 2011
Posty: 63
Skąd: Luboń koło Poznania
Wysłany: Śro 26 Sty, 2011   

czy są tam Rosjanie
Jaki jest rozmiar wszyatkich 4 map???
 
 
Kościuszkowiec
Sierżant


Dołączył: 05 Cze 2010
Posty: 224
Skąd: Nowy Dwór Mazowiecki
Wysłany: Śro 26 Sty, 2011   

Wyręczę WZ:

Znajdują się tam zasady tabelki (lepiej jednak jest je, te tabelki sobie skserować, zby mieć możliwość wielokrtotnego użytku, a nie mazać po istrukcji. Są tam żetony Rosjan, Rumunów, Węgrów, Słowaków i Litwinów.
Wymiary: 2x50/70 + 2x30/50
 
 
usgrant
Chorąży



Dołączył: 09 Gru 2006
Posty: 414
Skąd: Ustroń (Inowrocław)
Wysłany: Pią 04 Mar, 2011   

Witam.

Mam pytanie odnośnie maskowania jednostek. Aktualnie gram sam ale może się zdarzyć, że kiedyś zagram z drugą osobą :) Ogólnie to wiem jak to działa ale lepiej mieć oficjalną wykładnię. W którym momencie trzeba żetony odwrócić i kiedy można je ponownie zakryć.

czy uzupełnienia pojawiają się na początku fazy walki czy ruchu? Jeżeli na początku walki to czy mogą atakować? przepisy chyba o tym nic nie wspominają z tego co kojarzę.

Może głupie pytanie ale Reorganizacja w tabeli walki dotyczy atakującego czy obrońcy? Mi pasuje do atakującego ale różnie to bywa :)
i czy dałoby radę zebrać wszystkie zmiany na jednej kartce w formacie .doc lub .pdf i wstawić na stronie aby sobie wydrukować i dołączyć do instrukcji?
_________________
Unconditional Surrender
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pią 04 Mar, 2011   

odkładamy maskowanie, gdy podane zostały wszytkie PS walczących.

na początku fazy ruchu.

Reorganizacja w tabeli walki dotyczy atakującego
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 29 Maj, 2011   

Zostało około 80 gier.
By potem nie było afery, że zabrakło.
 
 
 
Delwin
Szeregowy


Dołączył: 07 Lut 2012
Posty: 16
Wysłany: Wto 07 Lut, 2012   

Pytanie: jak jest z ruchem w terenie "czystym" (bez modyfikatorów)? Do tej pory wydawało mi się, że wiem ale teraz głupieję. Przykładowo: piechota ma 1 PR - czyli może się przesunąć z pola (strefy) A na pole B, kawaleria 2 PR (czyli A-B-C) zmotoryzowane zaś A-B-C-D. Rozumiem, że jak mamy "czysty od wroga" obszar (zgodnie z definicją w słowniczku) to piechota może wykonać ruch jakby miała 2 PR (czyli A-B-C) - jak pisze w 4.13 a piechota i jednostki zmotoryzowane nie mają "karnych" punktów za teren (ale limit jest "standardowy" czyli 3 PR). Czy ta reguła też dotyczy kawalerii (ona ma "karniaki" dla Wisły i bagien)? To znaczy limit "standardowy" zaś teren jest "bezkarny"? Jak należy interpretować tabelę "Wpływ terenu na walkę i ruch" w wierszu 1- jest tam opis "1" = czy to oznacza koszt ruchu z pola na pole jeden zaś BW oznacza "tak samo jak dla terenu czystego"?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 8