Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
ANTYCZNY SYSTEM BITEWNY - GRANIK/JAXARTES
Autor Wiadomość
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 12 Kwi, 2008   ANTYCZNY SYSTEM BITEWNY - GRANIK/JAXARTES

Będzie to system stricte taktyczny - jeden heks to ok. 50 metrów. 1 punkt liczebności to ok. 100 ludzi zarówno w piechocie jak i kawalerii. Każdy z wodzów ma oddzielną inicjatywę i porusza swoją częścią wojska za wyjątkiem głównodowdzącego który może posłać całość wojska do walki. Aktywacje częsciowe (nie bedzie ruszania wszystkim po sobie). System wszedł obecnie w fazę testów. Ile ona potrwa nie jestem w stanie przewidziec . System powstaje z różną intensywnościa prac od 2000 roku. Był wcześniej dosć intensywnie testowany ale czynniki obiektywne spowodowały spowolnienie prac nad nim. Obecnie troszkę zmieniła się koncepcja.


Relacja krótka z pierwszego testu.
Dziś po bardzo długiej przerwie ruszyły testy do gry mojego projektu.
Macedończykami grał mój brat a Persami kolega. Mi przypadła rola obserwatora, pisarza i osoby tłumaczącej zasady. Grano żetonami i na planszy do Great Battles of Alexander do Granika z następującymi zmianami:
1. mój system ustalania inicjatywy,
2. mój system walki
3. mój system aktywacji,
4. mój system reorganizacji.

Walka odbywałą się w ten sposób, że ustalano stosunek sił, wprowadzano modyfikacje w tabeli (którą dzień wcześniej stworzyłem) za walczące formacje (jeśli atakowały rózne formacje stosowano mody liczniejszego oddziału np. ciezka piechota kontra macedońska falanga walczą face to face to -1 do stosuku czyli 1 kolumna w lewo, te same formacje ale falanga atakowana od boku to + 3 kolumny dla cięzkozbroojnych, te same formacje ale falanga od tylca brana +6 dla piechoty). rzut kościa modyfikowany o wspólczynnik wodza i "morale" oddziałów (przy róznych oddziałach wypadkowa). Morale przydzielono w ten sposób, że oddziały o morale 8+ miały "A", 7-"B", 6-"C", 5 "D" i 4- miały "E" (inaczej będzie to wyglądac w grze, ale na czas testu było to po prostu najłatwiejsze) A daje +2 drm, B+1, C=0, D -1, E -2. Jeśli oddział z A walczy z oddziałem z E to A dostaje +4 do rzutu (swoje 2 i 2 z E ze zmienonym znakiem)
Rozegrano dwie gry w sumie w 7 godzin. W pierwszej (ustawienie Diodora) Macedończycy wygrali z łatwością. W drugim granym wedle Ariana (forsowanie Graniku w obliczu nepla) zakończyło się zwycięstwem Persów po niezwykle krwawej bitwie. Testerzy grali według zasad które im wyjaśniłem. Wnioski po starciach które trwały po ok. 3,5 godziny każde były nastepujące:
1. nie było zastrzeżeń do systemu inicjatywy. Obej testerzy grali w GBoA i uznali moje rozwiązanie za ciekawsze i jednocześnie proste, choć z pewnością nieco wydłużające rozgrywkę (o te kilka minut).
2. do systemu walki były zastrzeżenia. Przede wszystkim stosunek sił nie przypadł testerom do gustu. Zaproponowano aby stworzyć tabelę od 1 do 30 (30 to maksymalna siła) gdzie obrońca rzucałby za swoja siłe modyfikowaną ewentualnie o formację i ze swoim modem do rzutu koscią a takujący na swoją. Odczytana straty były stratami w wytrzymałości przeciwnika. Pozostaje tu kwestia relacji modyfikatorów za formacje.
3. zdaniem testerów zbyt złożony jest dwustopniowy system aktywacji. Bardzo wydłuża rozgrywkę (należy pamiętać, ze graliśmy mniejszą liczbą dowódców).
4. podobała się reorganizacja, niezalezna nieco od wodzów (nie trzeba tracić rozkazu), nie trzeba być w zasięgu dowodzenia aby zwiększyć poziom sprawności bojowej. zmniejszanie utraconych pkt wytrzymałosci tylko w ramach dowodzenia.
5. zmniejszanie w wyniku rozbicia oddziałów liczebności. Testerzy postulowali aby wprowadzić większe straty w utracie liczebności niż 1 pkt w przyapdku starcia z piechota i 2 z kawalerią. Sugerowano tu również ujednolicenie ale nie jestem do tego przekonany.

Niedługo kolejne testy.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 12 Kwi, 2008   

Dziś w godzinach 16.30 - 21 przeprowadziłem z kolegą kolejny test gry.
W stosunku do poprzedniej rozgrywki zmieniliśmy zasady aktywacji w ten sposób, iż nie było szczebla posredniego. Dowodca rozkazywał jednostkom w zasięgu dowodzenia bezpośrednio. Można było aktywować tyle jednostek ile wynosił wspólczynnik dowodzenia albo wszystkie oddziały tworzęce linie w zasięgu dowodzenia (w tym drugim przypadku +2 do rzutu na kontynuację).

Rozegraliśmy Granik wg Arriana
Grałem Macedończykami. Po dwóch rozgrywkach dochodzę do wniosku, że Peter Green ma rację - opis bitwy Arriana jest raczej fantastyczny niż prawdziwy. Przegrałem i jest to kolejna porażka Makedonami w tym scenariuszu. Rozegraliśmy 19 etapów a walki były bardzo zacięte. Po raz kolejny sprawdził się system ustalania inicjatywy z bonusami tj. moznością dodatkowej kontynuacji i pauzą dla idącego jako pierwszy. W ciągu 19 etapów 9 razy pierwszy był Aleksander, po 4 Parmienion i Memnon, 2 razy Spitrydates. Nadal są zastrzeżenia do sposobu rozstrzygania walki. Kolega ponownie postulował tabelę w której każdy oddzielnie rzuca kością na straty w wytrzymałości przeciwnika. Postulowano równiez zmiany w tabeli modyfikatorów foramcji.
Jak dobrze pójdzie za 2 tygodnie spróbujemy się z Piotrem
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 12 Kwi, 2008   

Pierwsza wersja tabelki liczebności wojsk macedońskich

_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2008   

Druga część tabelki

_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Hugstyggr
Podporucznik



Dołączył: 04 Sty 2007
Posty: 650
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2008   

Super, że powstanie taki system. Zapowiada się bardzo ciekawie. Co do sposobu rozstrzygania walk, to nie wiem czy nie masz słusznych zastrzeżeń co do pomysłu kolegów. Przy stosunkach sił będzie chyba łatwiej wprowadzać modyfikatory ze względu na różny rodzaj walczących wojsk. Przy rozstrzyganiu starć przy podziale na straty zadane przez atakującego i przez obrońcę, byłoby chyba zbyt dużo roboty. Ale może się mylę. :)

Życzę powodzenia. :)


BTW. Sorki że tutaj, ale ktoś coś kiedyś wspominał na temat wydania gierek z XVII wieku. Przyśniło mi się, czy to jest możliwe? Niestety nie mogę odszukać tego wątku.
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2008   

Hugstyggr napisał/a:
Super, że powstanie taki system. Zapowiada się bardzo ciekawie. Co do sposobu rozstrzygania walk, to nie wiem czy nie masz słusznych zastrzeżeń co do pomysłu kolegów. Przy stosunkach sił będzie chyba łatwiej wprowadzać modyfikatory ze względu na różny rodzaj walczących wojsk. Przy rozstrzyganiu starć przy podziale na straty zadane przez atakującego i przez obrońcę, byłoby chyba zbyt dużo roboty. Ale może się mylę. :)

Życzę powodzenia. :) .


No właśnie wydaje mi się to nazbyt sztuczne i będzie prowadziło do niepotrzebnych komplikacji. Jakoś sobie w tym drugim przypadku nie wyobrażam, aby przesuwać liczebnośc np. o 3 w prawo no bo z obrońcą? Przy zmianie stosunku in plus jest mniejsze prawdopodobieństwo strat atakującego i nie ma potrzeby się bawić w jakieś dodatkowe mody.

Hugstyggr napisał/a:
BTW. Sorki że tutaj, ale ktoś coś kiedyś wspominał na temat wydania gierek z XVII wieku. Przyśniło mi się, czy to jest możliwe? Niestety nie mogę odszukać tego wątku.


Ano był, ale chyba nie na tym forum :)
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Hugstyggr
Podporucznik



Dołączył: 04 Sty 2007
Posty: 650
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2008   

No otóż to. Może w Kraśniku rozwiązanie jakie zasugerował Zulus było dobrą opcją, no ale starożytność a wielka wojna to dwie różne sprawy. W starożytności była o wiele większa różnorodność wojsk, więc wydaje mi się, że robienie stosunku liczebności walczących stron plus dodatkowe modyfikatory to najlepszy pomysł. :) Chętnie bym w to pograł. Może byś wpadł z jakąś próbką na manewry do Łodzi? :idea:
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2008   

Hugstyggr napisał/a:
No otóż to. Może w Kraśniku rozwiązanie jakie zasugerował Zulus było dobrą opcją, no ale starożytność a wielka wojna to dwie różne sprawy. W starożytności była o wiele większa różnorodność wojsk, więc wydaje mi się, że robienie stosunku liczebności walczących stron plus dodatkowe modyfikatory to najlepszy pomysł. :) Chętnie bym w to pograł. Może byś wpadł z jakąś próbką na manewry do Łodzi? :idea:


Brat i kolega nie grali w Kraśnik. Grali natomiast w GBoA i Tyranta a tam rozwiązanie jest takie, że nie ma stosunku tylko jeden 13 kolumn i rzuca się za swoje i przeciwnika straty jeden raz (robi to atakujący). Ten system zdaje się dotychczasowym testerom odpowiadać albowiem przeciwko falandze cięzko uzyskać dobry stosunek sił :)
Kiedy są manewry w Łodzi?
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Hugstyggr
Podporucznik



Dołączył: 04 Sty 2007
Posty: 650
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2008   

16 - 18 maja.
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Nie 13 Kwi, 2008   

Wszystko zależy od grafiku żony :) Jak będzie miała dyżur w pracy to nie przyjadę. Jak będzie wolne to może wpadnę.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Śro 16 Kwi, 2008   

Po głębszym zastanowieniu postanowiłem spróbować zabawy jednostkami walczącymi w rozproszenieu (łućznicy kreteńscy, Agrianie, Ilirowie itp) ale o liczebności 1. muszę dlatego przekostruować tabelkę ostrzału :P
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
Ostatnio zmieniony przez Archanioł Nie 27 Kwi, 2008, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   

Tabelki Persów





_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   

Nic nie stoi na przeszkodzie by mieli siłę 1-1-1-1. To oddaje ichniewielką siłe ale większą wytrzymałość na "ciosy".
Mozna też metoda Średniowieczną zrobić żeotny o sile 2-1 (vez tabelek), ale wtedy więcej żetonów lub pracować nad zmianą sklai 'ludzkiej".
Metod jest co najmniej kilka
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Nie 27 Kwi, 2008   

Każdy oddział będzie miał oddzielny współczynnik odporności. Jednostki o sile 1 (startowej) będą miały odpowiednio wysoki wspólczynnik własny. Jednocześnie dobrowolnie nie będą mogły wchodzić we wrogie strefy kontroli a same takiej strefy nie będa posiadać. Poza tym obowiązkowo będe robić wycofanie przed walką przed formacjami piechoty.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Pon 28 Kwi, 2008   

Tabelka ostrzału.

liczby pod odległością oznaczają minimalny wynik na 2k6 dla uzyskania efektu.

_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Grzesko
Kadet


Dołączył: 20 Maj 2008
Posty: 1
Wysłany: Wto 20 Maj, 2008   

Witam

Czy jest jakiś zbliżony termin kiedy można sie spodziewa gry?
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Wto 20 Maj, 2008   

Myślę, że przed końcem roku produkt trafi do Wydawcy, a kiedy ropzocznie się produkcja to już on musi zdecydować.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Czw 22 Maj, 2008   

Dziś był teścik Jaxartes. Mało żetonów :) graliśmy 2,5 godziny z bratem. Prosta aktywacja. Niestety były małe zgrzyty jeśli idzie o walki. Brat nie mógł zrozumieć, że w tej biwie główną bronią Scytów był łuk a nie szarżowanie na białą broń. Uzyskiwał niskie stosunki (max gdzieś 3:1) i dostał zdrowe bańki. Umówiliśmy się, że w tej bitwie następnym razem ja zagram Scytami.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Nie 22 Cze, 2008   

No i zagraliśmy rewanży w Jaxartesa Grałem Scytami, tym razem rozgrywka była nieco dłuższa bo ok. 3 godzinna. Bitwa zakończyła się wynikiem nierozstrzygniętym Unikałem jak mogłem walki wręcz a moi łucznicy zdrowo masakrowali formacje nieprzyjaciela Muszę jednak przyznać, że dziś braciakowi Bogowie Kości nie sprzyjali
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Piotr Wodtke
Kapitan



Dołączył: 02 Lut 2005
Posty: 1014
Skąd: Grudziądz/Płock
Wysłany: Pon 23 Cze, 2008   

Ja bym chętnie też potestował. :cry:
_________________
Paragraf dwudziesty drugi:
„Człowiek, który chce się zwolnić z działań bojowych, nie jest prawdziwym wariatem.”
Joseph Heller, "Paragraf 22"
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 8