Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Informacje ogólne o systemie
Autor Wiadomość
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 03 Kwi, 2008   Informacje ogólne o systemie

Witam :D
Chciałem ogłosić iż trwają zaawansowane prace nad tworzeniem nowego systemu, jakim jest w tej chwili roboczo nazywany system „Kompania”.
System rzecz jasna będzie tyczył się wyłącznie II wojny światowej. Główną strukturą jaką chcemy zastosować w systemie jest jak sama nazwa wskazuje kompania, ale oczywiście nie obędzie się bez takich struktur jak bataliony czy pułki .
Celem systemu będzie taka komplikacja przepisów by te pozwalały rozegrać bitwę w 6-9 godzin, gdzie będzie można jasno stwierdzić kto daną bitwę wygrał, a kto przegrał.
Na razie o mechanice gry nie będę się dokładnie wypowiadać, gdyż ta dopiero się dociera w grach testowych. Najważniejsza jest gry walność systemu, bez dużej ilości rzucania kostkami i przeglądania tabel . Rozwiązania dążą do szybkości i przejrzystości przepisów, by te nie spowalniały gry i nie odciągały gracza co chwila do instrukcji.
Niestety mam złą informacje dla osób szukających tanich gier. Naszym mottem przy wydawaniu gry będzie jakość wykonania gry (żetony, mapa oraz karty) jakie będą się znajdować w danym zestawie, czyli co za tym idzie cena gry będzie podejrzewam droższa niż obecnie wydawane gry TiS-u. Ciężko mi powiedzieć o ile droższa, gdyż to jeszcze nie ten etap zaawansowania by móc mówić o jakichś kwotach. Nie mniej chcę się zaasekurować i już teraz Was poinformować by później nie było niespodzianki. Cenowo określam to jako średnią półkę jeśli założymy, że gry tanie to takie do 60zł, a gry drogie to takie od 120zł.
Wg aktualnych informacji jakie posiadam od zespołu, gra zostanie wydana autonomicznie choć to się może jeszcze zmienić i gra może zostanie wydana przez TiS. Przewidywany termin wydania to pierwszy lub drugi kwartał 2009 roku.
Gdy powstanie system, będziemy chcieli go Wam zaprezentować na stronie internetowej w sposób bardziej szczegółowy niż opis (zdjęcia). Dodatkowo chcemy pójść za wzorem firmy GMT i zamieścić część instrukcji na stronie do Waszej dyspozycji (oczywiście w okrojonym wydaniu) by można było się z systemem w miarę zaznajomić i stwierdzić czy warto go zakupić czy też nie (kota w worku nie będzie).
Jeśli Wojtek zezwoli chcemy pójść dalej i będziemy chcieli publikować scenariusze i ewentualne rozszerzenia w specjalnym dziale Taktyki i Strategii jak i również na stronie internetowej.
Pierwszą bitwę jaką zamierzamy wydać to BASTOGNE 1944-45.
Oto niektóre założenia systemu:
- zmienna inicjatywa,
- aktywacje zmienne w zależności od wartości dywizji,
- 3 rodzaje starć (szturmy, walka z marszu oraz rajdy pancerne),
- 2 rodzaje kontrataku: defensywny i ofensywny,
- karty walki,
- karty zdarzeń,
- szeroki wachlarz modyfikacji podczas starć,
- zaopatrzenie podzielone na stacjonarne i mobilne,
- 4 rodzaje trakcji (piesza, konna, zmotoryzowana, gąsienicowa),
- 4 rodzaje mobilności w zależności od charakteru oddziału,
- wydatny wpływ pogody na poruszanie się jak i walkę.
- możliwość poruszania się w strefach kontroli wrogich oddziałów,
- lotnictwo uproszczone, ale uwidoczniające swoją siłę i wpływ na walkę,
-zmieniona siła artylerii jak i oddanie jej wpływu podczas starcia,
- mobilność i siła jednostek bardziej oddająca ich faktyczne możliwości,
- pojawienie się morale, elitarności i skuteczności poszczególnych oddziałów będzie odgrywać konkretną role podczas starć,
- szersze zastosowanie dowódców i ich wpływ na pole bitwy,

To tyle słów wstępu.
Czekamy na ewentualne pytania.
Pozdrawiam.
Zespól Pomorski 8)
 
 
 
Gość

Wysłany: Czw 03 Kwi, 2008   Re: Informacje ogólne o systemie

Arecki napisał/a:

Oto niektóre założenia systemu:
- zmienna inicjatywa,


Bardzo dobry pomysł.

Cytat:
- aktywacje zmienne w zależności od wartości dywizji,


Przetestowane przez Południowców - Małopolan - sprawdza się doskonale -jedyna wada to wydłużenie czasu gry.

Cytat:
- możliwość poruszania się w strefach kontroli wrogich oddziałów,


Sugerowałbym kilka rodzajów stref (np. brak strefy, strefa ograniczona, strefa pełna).

Cytat:
-zmieniona siła artylerii jak i oddanie jej wpływu podczas starcia,


Sugeruję uwzględnienie, poza liczebnością luf w pododdziałach, takze siły artylerii jako funkcji masy wystzrelwianych w zadanym czasie pocisków.

Cytat:
- mobilność i siła jednostek bardziej oddająca ich faktyczne możliwości,


Dotyczy to w szczególności ruchliwości alianckiej artylerii holowanej (w całości motorowej) oraz ruchliwości artylerii gdzie indziej niż po drogach (żadną miarą ruchliwość piechoty nie równa się ruchliwości artylerii holowanej, zwłaszcza ciągnionej przez lory).

Cytat:
- pojawienie się morale, elitarności i skuteczności poszczególnych oddziałów będzie odgrywać konkretną role podczas starć,


Pierwszorzędna sprawa.

Cytat:
- szersze zastosowanie dowódców i ich wpływ na pole bitwy,


Zwłaszcza przez koordynację działań - dotychczasowe zasady pozwalające na wpływanie dywizjonera na walkę pojecynczego batalionu sa lekko nierealne.
Ostatnio zmieniony przez Gość Pią 04 Kwi, 2008, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Gość

Wysłany: Czw 03 Kwi, 2008   

Sugerowałbym takze skorzystać z pomysłu JB (trzeba oddać Przemkowi, co się mu słusznie należy) opdnośnie jednostek inżynieryjnych - to znaczy ze sposobu użytego przez mnie w Kraśniku (żetony saperskie).
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Czw 03 Kwi, 2008   

Piękna sprawa. Oby tak dalej :)
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Hugstyggr
Podporucznik



Dołączył: 04 Sty 2007
Posty: 650
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Zapowiada się bardzo ciekawie. :) Będę miał w pogotowiu kaskę.




Pozdrawiam.
 
 
 
Pan P.
Kapitan



Dołączył: 08 Paź 2004
Posty: 1152
Skąd: Szczecin
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Trzymam za was kciuki, i mam nadzieje ze z WZ sie dogadacie.
_________________
http://lobuzio.blogspot.com/ zapraszam

(\ /)
(O.o)
(> <)

This is Bunny.

Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
 
 
 
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Pan P. napisał/a:
Trzymam za was kciuki, i mam nadzieje ze z WZ sie dogadacie.


Spokojnie, z Wojkiem zyje w jak najlepszych relacjach i miedzy Nami nie ma zadnych konfliktów. Tak wiec gra gitara :)

Zulu von Auffenberg napisał/a:
Sugerowałbym takze skorzystać z pomysłu JB (trzeba oddać Przemkowi, co się mu słusznie należy) opdnośnie jednostek inżynieryjnych - to znaczy ze sposobu użytego przez mnie w Kraśniku (żetony saperskie).


Z tego rozwiazania bedziemy jak najbardziej korzystac, bo jest one proste i szybkie. Oczywiscie odrobine je zmodyfikujemy do Naszych potrzeb.
W imieniu teamu dziekuje za udostepnienie Nam tego pomysłu :)

Zulu von Auffenberg napisał/a:
Sugeruję uwzględnienie, poza liczebnością luf w pododdziałach, takze siły artylerii jako funkcji masy wystzrelwianych w zadanym czasie pocisków.


Rozwiazanie idzie w modyfikacje podczas walki, ktora jest szybka, prosta i mysle oddajaca znaczenie artylerii podczas starcia.

Zulu von Auffenberg napisał/a:
Sugerowałbym kilka rodzajów stref (np. brak strefy, strefa ograniczona, strefa pełna).


Takie rozwiazanie zdecydowanie skomplikuje gre. Kombinacje z SK zle mi sie kojarza. Albo jest albo nie ma SK i sprawa jest prosta, jedyne co bedziemy kombinowac to wplyw terenu na SK.

Zulu von Auffenberg napisał/a:
- aktywacje zmienne w zależności od wartości dywizji,
Przetestowane przez Południowców - Małopolan - sprawdza się doskonale -jedyna wada to wydłużenie czasu gry.


Tutaj rowniez dziekujemy za udostepnienie pomyslu :)

Pozdrawiam 8)
 
 
 
Gość

Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Arecki napisał/a:
Zulu von Auffenberg napisał/a:
Sugerowałbym kilka rodzajów stref (np. brak strefy, strefa ograniczona, strefa pełna).


Takie rozwiazanie zdecydowanie skomplikuje gre. Kombinacje z SK zle mi sie kojarza. Albo jest albo nie ma SK i sprawa jest prosta, jedyne co bedziemy kombinowac to wplyw terenu na SK.


O tym samym mówimy, tylko inaczej to opisujemy.

x<y<z

Oddział o sile do x - nie posiada strefy.
Oddział o sile y do z - posiada strefę tylko na pola z terenem czystym, ewentualnie pagórkowatym.
Oddział o sile z+1 posiada strefe pełną - na wszystkie rodzaje heksów.

Uzasadnienie:
im bnardziej wymagający teren, tym trudniej go obsadzić małymi siłami (choć oczywiście można twierdzić, że obsadzenie kilku, witrualnych miejsc na heksie wystarczy - kwestia założenia).
 
 
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Przypomniała mi sie jeszcze jedna rzecz.

Mianowicie zetony.
Z tematu o zetonach wyczytalem, ze czesc z Was sklania sie do czarno-bialych, druga czesc do kolorowych.
Informuje zatem, ze zetony w systemie KOMPANIA, beda kolorowe i zarazem niekonwencjonalne (tzn nie kwadratowe jak wszystkie zetony dotychczas - narazie to niespodzianka, wiec nie bede mowic jakie :) ).
Projekty zetonow juz niektore osoby widzialy choc od tamtej prezentacji wyglad zetonow sie zmienil.
Niemniej jednak podstawa jest jakosc i wizualizacja zetonu. Zetony juz sa testowane w grach testowych, wiec nie jest to tylko pisanie o kosmosie :) Jak przyjdzie odpowiedni czas to zaprezentujemy Wam zetoniki :)

Chyba to tyle jesli chodzi o zetony. Jesli ktos ma jakies pytania to smialo pytac. Mam nadzieje ze bede mogl odpowiedziec :P

Pozdrowionka :)
 
 
 
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Zulu von Auffenberg napisał/a:
Arecki napisał/a:
Zulu von Auffenberg napisał/a:
Sugerowałbym kilka rodzajów stref (np. brak strefy, strefa ograniczona, strefa pełna).


Takie rozwiazanie zdecydowanie skomplikuje gre. Kombinacje z SK zle mi sie kojarza. Albo jest albo nie ma SK i sprawa jest prosta, jedyne co bedziemy kombinowac to wplyw terenu na SK.


O tym samym mówimy, tylko inaczej to opisujemy.

x<y<z

Oddział o sile do x - nie posiada strefy.
Oddział o sile y do z - posiada strefę tylko na pola z terenem czystym, ewentualnie pagórkowatym.
Oddział o sile z+1 posiada strefe pełną - na wszystkie rodzaje heksów.

Uzasadnienie:
im bnardziej wymagający teren, tym trudniej go obsadzić małymi siłami (choć oczywiście można twierdzić, że obsadzenie kilku, witrualnych miejsc na heksie wystarczy - kwestia założenia).


Chyba ze tak. W takim razie zesmy sie nie zrozumieli :)
Jakby nie bylo : bajka, rower i do przodu :P

Pozdro 8)
 
 
 
Espada
Chorąży



Dołączył: 13 Sie 2004
Posty: 439
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Sprawa SK jest jak najbardziej otwarta.
Założenie generalne w tworzeniu zasad jest takie, że pewne zasady będą obowiązywać w podstawowej wersji instrukcji do gry ale będą też istnieć tzw. "zasady opcjonalne" które to znacznie grę skomplikują - tego się nie daje uniknąć przy skali kompanijno-batalionowej, które to właśnie gracze będą mogli ale nie będą musieli stosować.
Oczywiście istnienie bardziej szczegółowych zasad nie będzie psuć równowagi gry, ale po prostu ją troszkę jak pisałem skomplikuje.
Pozdrawiam!!!
_________________
In mare via Tua!!!
 
 
 
Sirias
Porucznik



Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 717
Skąd: Gliwice
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Ja osobiści mam bardzo ambiwalentne uczucia względem zmiennej inicjatywy. Zbyt często w grach dochodzi do sytuacji, gdy gracz przejmujący inicjatywę wykonuje dwie całe tury pod rząd, co często prowadzi do jego zwycięstwa.
_________________
"Jeżeli dyskutujesz z idiotą, dobrze mieć pewność, że on nie robi tego samego"- Ogden Nash
"Ważną rzeczą jest stale zadawać pytania"- Albert Einstein
"Świat strategów jest jak teatr grecki- kobieta praktycznie nie gra roli."-Sirias
 
 
Gość

Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Sirias napisał/a:
Ja osobiści mam bardzo ambiwalentne uczucia względem zmiennej inicjatywy. Zbyt często w grach dochodzi do sytuacji, gdy gracz przejmujący inicjatywę wykonuje dwie całe tury pod rząd, co często prowadzi do jego zwycięstwa.


Zagraj Sirias w Tannenberg. Tam jest zmienna inicjatywa, ale żeby ją zdobyć trzeba się mocno napocić, żeby jej nie stracić, też.
 
 
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 04 Kwi, 2008   

Sirias napisał/a:
Ja osobiści mam bardzo ambiwalentne uczucia względem zmiennej inicjatywy. Zbyt często w grach dochodzi do sytuacji, gdy gracz przejmujący inicjatywę wykonuje dwie całe tury pod rząd, co często prowadzi do jego zwycięstwa.


System zakladany przez Nas, moge Ci smialo powiedziec, ze wyklucza taka ewentualnosc:
inicjatywa -> ruch mój wszystkim -> ruch Twój wszystkim -> koniec etapu ; inicjatywa -> ruch Twój wszystkim -> ruch mój wszystkim.

Inicjatywa w systemie "KOMPANIA" bedzie na zupelnie innych zasadach rozgrywana tak, wiec mysle spokojnie Panie Strategu :)

Pozdrawiam 8)
 
 
 
Espada
Chorąży



Dołączył: 13 Sie 2004
Posty: 439
Skąd: Gdynia
Wysłany: Sob 05 Kwi, 2008   

Zmienna inicjatywa w "KOMPANII" ma na celu oddać różnice w jakości "szybkości-reakcji"(ciężko mi to jakoś jednym słowem opisać) poszczególnych związków taktycznych (pułków,brygad, Grup Bojowych, dywizji a naprawdę sporadycznie korpusów) względem innych związków przeciwnika.
Istnienie takiej zmiennej inicjatywy jest jednym z pierwszych elementów reakcji drugiego gracza na zmiany jakie następują na mapie, a muszę przyznać się że form reakcji mamy aż trzy:
:arrow: zmienna inicjatywa
:arrow: karty walki /ew. karty zdarzeń
:arrow: dwa rodzaje kontrataku
Tymi sposobami chcieliśmy dać drugiej stronie możliwość reakcji od szczebla całego związku taktycznego aż do poszczególnych bayonów/kompanii włącznie. I jeśli akurat "zmienna inicjatywa" będzie generowana losowo, z oczywiście dużą ilością modyfikatorów, to już pozostałe dwa sposoby reakcji będą bezpośrednio uzależnione od woli i możliwości gracza.
Pozdrawiam!!!!
_________________
In mare via Tua!!!
 
 
 
slowik
Major


Dołączył: 08 Lis 2004
Posty: 1675
Skąd: ur.: Torun; zamieszkania: Wieden
Wysłany: Sob 05 Kwi, 2008   

Rewelacyjne by byly zetony albo heksagonalne albo okragle ze wskaznikiem frontu danej formacji :)
 
 
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 05 Kwi, 2008   

slowik napisał/a:
Rewelacyjne by byly zetony albo heksagonalne albo okragle ze wskaznikiem frontu danej formacji :)


Hmm.... a kolega ma u Nas jakas wtyke czy jak :?: :idea:

Nie bede ukrywal, ze trafiles ale nie powiem w ktora wersje :P

Pozdro 8)
 
 
 
slowik
Major


Dołączył: 08 Lis 2004
Posty: 1675
Skąd: ur.: Torun; zamieszkania: Wieden
Wysłany: Sob 05 Kwi, 2008   

Wtyki nie mam Tomaszu ale mysle ze w tej skali takie rzeczy moga dobrze wygladac i miec wielki sens w praktyce :)
 
 
Espada
Chorąży



Dołączył: 13 Sie 2004
Posty: 439
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pon 07 Kwi, 2008   

Dobra teraz spróbujemy sprzedać troszkę dokładniejszych info na temat pewnych elementów jakie będą funkcjonować w "KOMPANII".
Zacznę może od skali.
:arrow: Otóż mapę będziemy stosować klasyczną, heksagonalną gdzie jeden heks będzie w przybliżeniu odpowiadać 4km kw terenu
(2km x 2km). Taki podział terenu w znaczny sposób upraszcza Nam
zasady dotyczące tzw. "pojedynków ogniowych", które to w b35 nazywamy WO. Wielkość heksu tak jakby od razu determinuje Nam upraszczające grę zlikwidowanie "pojedynków ogniowych" gdyż w ogólnie toczących się starciach pancernych dystans walk nie przekraczał Naszej heksowej średniej , czyli od 2-4km.
Taka skala także nie koliduje również z stosowaną skalą taktyczną w grze, a dokładnie...
:arrow: Podstawową jednostką bojową w siłach typowo pancernych/ew. zmechanizowanych będzie kompania lub w siłach sowieckich batalion, ale nie będzie to regułą stosowaną non stop, a raczej będziemy się starać elastycznie tworzyć żetony. W jednostkach piechoty żetony funkcjonować będą najpewniej w batalionach, podkreślam najpewniej ponieważ musimy ten rodzaj wojsk jeszcze przedyskutować i przetestować, a w artylerii najpewniej dywizjon (j.w. z piechotą). Moim osobistym zdaniem najwięcej trudności będą sprawiać Nam pododdziały tzw. "specjalne"/lub inaczej wsparcia, których to istnienia nie możemy przekreślać a ich funkcjonowanie w pełnych batalionach wydaje mi się sprzeczne z ogólnym zamysłem twórców gry - nacisk na współdziałanie wojsk. Dlatego jeszcze nie podjęliśmy ostatecznej decyzji czy będą to jakieś sztuczne twory tzw. półbataliony, półdywizjony czy nawet pojedyncze kompanie.
:arrow: Zasady wojsk inżynieryjnych zapożyczyliśmy z pomysłu "Kraśnikowskiego"(za pozwoleniem kolegi Zulusa) ale przyznamy się szczerze, że wpadliśmy na jeszcze ciekawszy pomysł z
wykorzystywaniem tzw. torów punktowych o szerszym zakresie działania. Na razie nie zdradzę jeszcze czego dokładnie taki tor miałby dotyczyć - oprócz samych saperów, jak będziemy pewni swego to damy znać.
:arrow: Dalej, dowodzenie.
Największe struktury taktyczne jakimi będziemy dowodzić to najpewniej dywizje, które to z racji struktury podstawowej gry będą grupowane w bojowe grupy manewrowe - o szczeblu wzmocnionej brygady, i jeśli w amerykańskich DPanc wiemy odgórnie że będą istniały sztaby poszczególnych "CC" to jeszcze nie zdecydowaliśmy się na podział w innych armiach. Osobiście uważam, żeby już nie zwiększać liczby żetonów w grze za to większy nacisk położymy na współdziałanie poszczególnych rodzajów wojsk, piechota-tanki-artyleria, niźli na płodzenie większej liczby sztabów. Choćby dlatego,że w Naszym zamyśle istnienie sztabów Dywzji ma przedstawiać je jako centra zarządzania logistycznego-organizacyjnego i koordynującego działania bojowe (m.in. w wykorzystaniu sił inżynieryjnych), aniżeli komórek bezpośrednio i w sposób znaczny wpływających na walkę.
Na razie tyle tego, jak mi się coś jeszcze w tej tematyce przypomni i postanowię ponownie spłodzić taki konkretny post to się odezwę.
Czekamy w imieniu zespołu na pytania, i bardzo chętnie poczytamy o innych ciekawych pomysłach.
Pozdrawiam!!!
_________________
In mare via Tua!!!
 
 
 
Bergman
Kapitan



Dołączył: 22 Paź 2004
Posty: 1367
Skąd: Żory
Wysłany: Śro 23 Kwi, 2008   

a ja się założe że żetony będą heksagonalne. :wink:
A kiedy w końcu pokażecie próbke?
_________________
- Jak się nazywasz przystojniaku?
- Borewicz
- A jak masz na imię?
- Porucznik
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,42 sekundy. Zapytań do SQL: 9