Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Magnuszew 1944
Autor Wiadomość
Paweł Sulich
Podporucznik



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 627
Skąd: Józefów
Wysłany: Pią 07 Mar, 2008   Magnuszew 1944

Pytanie do scenariusza "Desant 8 Armii":

czy w ciągu tych sześciu etapów nie wchodzą żadne posiłki dla Niemców? 8 żetonów to trochę mało, a z historycznego wprowadzenia wynika, że nieliczne jednostki się jednak pojawiły.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 08 Mar, 2008   

Owszem wchodzą w następującej kolejności

1 sierpnia, 1 etap - 1132 BGren - E, F
1 sierpnia, 1 etap - 902 bdz.szt. - E, F
1 sierpnia, 2 etap - 130 pp/45 DG - Warka
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
Ostatnio zmieniony przez Wojciech Zalewski Śro 12 Mar, 2008, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Paweł Sulich
Podporucznik



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 627
Skąd: Józefów
Wysłany: Nie 09 Mar, 2008   

Dziękuję :)

Wszystko ok.
Ostatnio zmieniony przez Paweł Sulich Pon 10 Mar, 2008, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
m_kowal
Porucznik



Dołączył: 05 Lut 2005
Posty: 818
Wysłany: Nie 09 Mar, 2008   

No wlasnie - czy to jacys niewidzialni komandosi?
 
 
 
p-panc
Plutonowy


Dołączył: 05 Sie 2004
Posty: 164
Wysłany: Wto 11 Mar, 2008   

1.Odnośnie strat podczas przeprawy jednostek rosyjskich za dnia - wyrażenie:

6 - bez strat
5- strata 5 PS, ..., 1 - strata 1 PS oznacza że:

1) wynik rzutu kością: 4 - strata 4 PS, 3 - strata 3PS i 2 - strata 2 PS :?:
czy może:
2) wynik rzutu kością od 2 do 5 oznacza stratę 5 PS :?:

2. Oprócz, co stało się z 79 pułkiem niemieckiej 45 DGren, który znalazł się w rejonie walk, jak to jest pokazane na mapie (zamieszczonej w wprowadzeniu historycznym)w czasie 1 i 2 sierpnia a potem już śladu po nim nie ma (tzn. ani na późniejszych mapach ani w samym scenariuszu)? Po prostu pojechał koleją dalej na inne odcinki? I czy wogóle istniała taka formacja, bo w tabeli do 45 DGren nie ma takiego pułku (tylko 130, 133, 135).

3. Jeszcze jedno: Z map wynika że 133 pułk 45 DGren przyjechał koleją dopiero miedzy 3 a 5 sierpnia, natomiast w spisie uzupełnień pojawia się on już 1 sierpnia w 2 etapie... Czy na mapie jest błąd czy może w uzupełnieniach (może zamiast tego 133 pułku powinien być 130, który na mapie z 3-5 sierpnia znajdował się już w rejonie walk, czyli że był wcześniej niż 133) :?:
 
 
Przemo_74
Kapral


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 99
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 12 Mar, 2008   

Mam pytanie - dlaczego w składzie 1 B. Panc. brak jest bat. piechoty zmotoryzowanej ?
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 12 Mar, 2008   

Przemo_74 napisał/a:
Mam pytanie - dlaczego w składzie 1 B. Panc. brak jest bat. piechoty zmotoryzowanej ?

A był takowy na przyczółku warecko-magnuszewskim?
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 12 Mar, 2008   

p-panc napisał/a:
1.Odnośnie strat podczas przeprawy jednostek rosyjskich za dnia - wyrażenie:

6 - bez strat
5- strata 5 PS, ..., 1 - strata 1 PS oznacza że:

1) wynik rzutu kością: 4 - strata 4 PS, 3 - strata 3PS i 2 - strata 2 PS :?:
czy może:

Prawidłowa interpretacja

p-panc napisał/a:
2. Oprócz, co stało się z 79 pułkiem niemieckiej 45 DGren, który znalazł się w rejonie walk, jak to jest pokazane na mapie (zamieszczonej w wprowadzeniu historycznym)w czasie 1 i 2 sierpnia a potem już śladu po nim nie ma (tzn. ani na późniejszych mapach ani w samym scenariuszu)? Po prostu pojechał koleją dalej na inne odcinki? I czy wogóle istniała taka formacja, bo w tabeli do 45 DGren nie ma takiego pułku (tylko 130, 133, 135).

Na mapie jest pomyła to był 130 pp z 45 DG (w następnych dniach przybyły kolejne pułki). 79 wziął się w wyniku skopiowania (mój błąd)

p-panc napisał/a:
3. Jeszcze jedno: Z map wynika że 133 pułk 45 DGren przyjechał koleją dopiero miedzy 3 a 5 sierpnia, natomiast w spisie uzupełnień pojawia się on już 1 sierpnia w 2 etapie... Czy na mapie jest błąd czy może w uzupełnieniach (może zamiast tego 133 pułku powinien być 130, który na mapie z 3-5 sierpnia znajdował się już w rejonie walk, czyli że był wcześniej niż 133) :?:

powinien tam być 130 pp (już to poprawiłem).
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
p-panc
Plutonowy


Dołączył: 05 Sie 2004
Posty: 164
Wysłany: Śro 12 Mar, 2008   

Dzięki za wyjaśnienia, jeszcze tylko jedna uwaga - w początkowym rozstawieniu wojsk (scenariusz "Studzianki Pancerne), w rozstawieniu armii czerwonej jest napisane:

28 KGw.

Sztab,
1087, 11 BPanc., 34 pcz. 1316
(osłabione o 6 PS)
3210
39 DGw. 1316, 1118, 916
itd.

Cóż to za tajemnicza liczba 3120? :)

Aha i czy siły jednostek I/21, II/21 i I/55 z niemieckiej 17 DP w tabach wojsk do scenariusza są poprawne? Pytam, bo reszta tego rodzaju jednostek piechoty posiada punkty rozłożone w sposób nastepujący : 4 4 3 2 1, a trzy wspomniane formacje mają 5 4 3 2 1
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 12 Mar, 2008   

to tajemnicze 3210 należy omijać wielkim łukiem :) . Nie zauwazyłem, to po prostu nie skasowana linia tekstu :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Przemo_74
Kapral


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 99
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 13 Mar, 2008   

WZ napisał/a:
Przemo_74 napisał/a:
Mam pytanie - dlaczego w składzie 1 B. Panc. brak jest bat. piechoty zmotoryzowanej ?

A był takowy na przyczółku warecko-magnuszewskim?


Wg rozkazu dowódcy 1 B.Panc. miał rozpocząć przeprawę o 5 rano 10 VIII, były opóznienia, ostatecznie o 20 tego dnia po zakończeniu przeprawy batalion (bez baterii 45 ppanc.) skoncentrowal się w lesie Gaj (2,5 km na płn. od Przydworzyc) - dane za Studzianki 1944 J.Przymanowskiego.
Batalion składał się z 3 kompani strzeleckich, kompani ckm, kompani rusznic ppanc., kompani moździerzy (6 m82) i baterii armat ppanc. (4 x 45 ppanc.) - dane za Magnuskim i Lalakiem.

Wg Przymanowskiego w 4 korpusie gw. były (niewymienione w scenariuszu)
jednostki przydzielone 35 D. GW - 282 p.moźdz., 37 i 55 dappanc. a dywizyjny pułk artylerii miał numer 118,
jednostki przydzielone 47 D. GW (od 12 VIII) - 1314 pal, 279 p.moźdz.
jednostki przydzielone 57 D. GW - 65 dappanc.
jednostki przydzielone 4 Korpusowi - 40 p.cz.ciężkich (ok. 50 % stanu).
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 13 Mar, 2008   

Przemo_74 napisał/a:
(od 12 VIII) -

Zapewne w 8 Armii Gw. było jeszze wiele innych jednosek, ostatecznie walczyła tam jeszcze bardzo długo. Nasze scenariusze trwają po 2-3 dni i obejmują daty:
1-2 września
9-10 wrzesnia.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
kamil
Plutonowy


Dołączył: 22 Maj 2004
Posty: 182
Skąd: Stolica
Wysłany: Czw 13 Mar, 2008   

Te dappanc o których pisze Przymianowski to były organiczne dywizjony Dywizji Strzeleckich. Przymianowski zresztą myli ich numeracje.

35 gw DS. – 37 dappanc (więc wcale nie był on przydzielony dywizji tylko była jej częścią)
47 gw DS. – 55 dappnc
57 gw DS. – 64 dappanc

118 gw. pułk artylerii to był, ale w składzie 36 gw. DS. walczącej w tym czasie w składzie 25 gw. KStrz. 7 gw. Armii 2 Frontu Ukraińskiego. 35 gw DS. miała w swoim składzie 65 gw. part.
Natomiast co do 40 gw. pulku czołgów cięzkich to w 8 gw. Armii nie było takiego związku w tym okresie. Tak że nie zawsze można wierzyć Przymianowskiemu.
 
 
 
Przemo_74
Kapral


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 99
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 13 Mar, 2008   

WZ napisał/a:
Przemo_74 napisał/a:
(od 12 VIII) -

Zapewne w 8 Armii Gw. było jeszze wiele innych jednosek, ostatecznie walczyła tam jeszcze bardzo długo. Nasze scenariusze trwają po 2-3 dni i obejmują daty:
1-2 września
9-10 wrzesnia.


1. Data 12 VIII dotyczy tylko jednej z tych dywizji.
2. Gdyby jednostek było więcej, to można by stworzyć dłuższe scenariusze.
3. W scenariuszu jest 295 ppanc - wg Przymanowskiego I/295 ppanc wszedł do walki 12 VIII.

W scenariuszu zarówno w składzie 57 jaki 88 DS Gw. występuje 128 pa, podczas gdy w 88 DS Gw. winien być 194 pa.
 
 
Przemo_74
Kapral


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 99
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 13 Mar, 2008   

kamil napisał/a:
Te dappanc o których pisze Przymianowski to były organiczne dywizjony Dywizji Strzeleckich. Przymianowski zresztą myli ich numeracje.

35 gw DS. – 37 dappanc (więc wcale nie był on przydzielony dywizji tylko była jej częścią)
47 gw DS. – 55 dappnc
57 gw DS. – 64 dappanc

118 gw. pułk artylerii to był, ale w składzie 36 gw. DS. walczącej w tym czasie w składzie 25 gw. KStrz. 7 gw. Armii 2 Frontu Ukraińskiego. 35 gw DS. miała w swoim składzie 65 gw. part.
Natomiast co do 40 gw. pulku czołgów cięzkich to w 8 gw. Armii nie było takiego związku w tym okresie. Tak że nie zawsze można wierzyć Przymianowskiemu.


1. Jakie jest źródło tych informacji ?
2. Niezależnie czy dywizjony ppanc były jednostkami dodatkowo przydzielonymi do poszczególnych DS czy jednostkami organicznymi tych dywizji, to powinny być wykazane w składzie dywizji, jeżeli dywizjony ppanc. niemieckich 17 Inf.Div. i 45 VG Div czy bateria ppanc. 1132 Gr.Brig. , występują w scenariuszu jako odrębne jednostki.
3.Niewątpliwie Przymanowski nie jest wiarygodny jeśli chodzi o skład jednostek niemieckich, ale sądziłem że OdB jednostek 8 A było mu dobrze znane.
 
 
kamil
Plutonowy


Dołączył: 22 Maj 2004
Posty: 182
Skąd: Stolica
Wysłany: Czw 13 Mar, 2008   

Dane odnośnie składu radzieckich dywizji pochodzą z: W. I. Fjeskow, K.A. Kalasznikow, W. I Golikow Zwycienstwa i porażki Armii Czerwonej 1941-1945 r. Tomsk 2003r.
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 13 Mar, 2008   

Przemo_74 napisał/a:

2. Niezależnie czy dywizjony ppanc były jednostkami dodatkowo przydzielonymi do poszczególnych DS czy jednostkami organicznymi tych dywizji, to powinny być wykazane w składzie dywizji, jeżeli dywizjony ppanc. niemieckich 17 Inf.Div. i 45 VG Div czy bateria ppanc. 1132 Gr.Brig. , występują w scenariuszu jako odrębne jednostki.

Nie koniecznie. sowieckie pułki piechoty w przeciwieństwie do pułków niemieckich były o wiele słabsze, dlatego tez wszystkie jednostki organiczne dywizji są "statystycznie" rozdzielane pomiędzy pułki piechoty I tak np jest z armatkami p-panc kalibru 45 mm. W niemickich wojskach podstawową armatą p-panc. była 75 mm (PaK) i dlatego jest ona wyróżniana.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Przemo_74
Kapral


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 99
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 15 Mar, 2008   

Przemo_74 napisał/a:
WZ napisał/a:

Nie koniecznie. sowieckie pułki piechoty w przeciwieństwie do pułków niemieckich były o wiele słabsze, dlatego tez wszystkie jednostki organiczne dywizji są "statystycznie" rozdzielane pomiędzy pułki piechoty I tak np jest z armatkami p-panc kalibru 45 mm.


1. Mówimy o stanach etatowych czy faktycznych niemieckiego i radzieckiego pp ?
2. Nawet biorąc pod uwagę stany faktyczne jednostek to coś przeliczenie punktowe wydaje mi się wątpliwe. Przykład:
6 sierpnia liczebność 3 bat. z dywizji HG wynosiła:
I/1 pgren.panc - 319 ludzi
III/ 1 pgren. panc - 308 ludzi
III/ 2 pgren panc - 365 ludzi
3 sierpnia liczebność 100 p. strz. gw. - 1240 ludzi
podczas gdy w grze 3 niemieckie bat. to 12 PS a 100 p. strz. gw. (z wliczoną częścią jednostek dywizyjnych) to 5 PS.


Dodać należy o umiejętności żołnierzy niemieckich, samodzielność pododdziałów, doświadczenie, nasycenie bronią maszynową itp.

Stąd też pułki grenadierów dywizji niemieckich mają może i sporo PS ale również niewiele poziomów, straty 4 PS to utrata całego pułku, a tyle można ponieść w 2,3 atakach.
 
 
usgrant
Chorąży



Dołączył: 09 Gru 2006
Posty: 414
Skąd: Ustroń (Inowrocław)
Wysłany: Nie 16 Mar, 2008   

Witam,

mam kilka pytań odnośnie żetonów w grze:

1. Polska brygada pancerna w grze składa się z 4 pułków chociaż w rzeczywistości w swoim składzie ma tylko 2, skąd ta różnica? I czy wszystkie 4 oddziały biorą udział w walce? Poza tym całość liczy 20 PS, wiem, że Polacy byli świetnymi żołnierzami ale bez przesady. Nawet posiadając stany etatowe, nigdy by nie osiągnęli takiej siły. Brygady pancerne Sowietów mają maksymalnie 11 PS, czemu aż taka dysproporcja?

2. Dołączone są żetony 2 brygady artylerii ciężkiej (7,8,9/2) ale ani w scenariuszach ani w tabelach nie mogę jej znaleźć, ma ona brać udział w tych dwóch scenariuszach?

3. Dlaczego praktycznie cała artyleria strony radzieckiej nie jest zmotoryzowana? Czyżby miała tylko napęd konny albo obsługa je przemieszczała? :D

4. Na mapce przedstawiającej walki w dniach 6-11 sierpnia, za Wisłą znajdują się cztery brygady artylerii 1,2,3, i 5. 1 jest lekką ale na żetonach znajdują się ciężkie działa, 2 brygada jest ale nie ma o niej wzmianki w scenariuszach. 3 w ogóle nie ma. 5 już jest. Czy to jest błąd czy tak ma być?

5. Czy wszystkie radzieckie dywizje piechoty miały takie same stany liczebne? Czy to tylko pewne uproszczenie?

6. Na stronie 13 jest struktura 8 Armii Gwardii i ewidentnie wypisana jest 40 brygada artylerii, natomiast żeton jest jeden i to w skali pułku. poniesione straty w trakcie kampanii to sprawiły?
 
 
 
Przemo_74
Kapral


Dołączył: 23 Lut 2008
Posty: 99
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 16 Mar, 2008   

Jeszcze co do siły radzieckiego pp i niemieckiego pułku gren. pancernych (2 bat. zmot.) oraz pułku piechoty (2 bat.).
W grze stosunek tych jednostek w PS jest 5 do 8. .
Etat radzieckiego pp gwardii (bez oddziałów dywizyjnych) - 2719 żołnierzy, 1414 kb/kbk, 781 pm, 66 r.ppanc., 162 rkm, 54 ckm, 18 m50, 27 m82, 8 m120 , 12 x 45 ppanc., 4 ar 76.
Niemiecki pułk. gr.panc. (2 bat.zmot.)- 2228 żołnierzy, 1787 kb/kbk, 235 pm, 144 rkm, 26 ckm, 14 m82, 8 m120 , 12 x 20 plot, 9 x 75 ppanc., 6 ar 150 (sam.).
Niemiecki pp (2 bat.) - 2008 żołnierzy, 1373 kb/kbk, 332 pm, 107 rkm, 24 ckm, 12 m82, 8 m120 , 3 x 75 ppanc., 6 ar 75., 2 ar 150.
Oczywiście niemiecki pułk ma pewną przewagę w sile ognia, ale czy wynosi ona aż 60 %, zwłaszcza w przypadku niemieckiego pp ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 8