Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Różne pomysły
Autor Wiadomość
Maschadow
St. sierżant


Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 306
Skąd: W-wa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2007   Różne pomysły

Chciałem zaproponować, kilka pomysłów na zmiany w zasadach rozgrywki. Od razu mówię, że wszystkie zasady powinny występować razem bo kosztem osłabienia w jednym aspekcie strona otrzymuje wzmocnienie w innym. Główne założenie to przyspieszenie rozgrywki i uczynienie jej grą skłaniającą do działań strategicznych, nagradzająca za takie działania. Np. uniknięcie sytuacji, w której czołgi po przełamaniu pancernym skręcają na boki a nie jadą dalej.

1. Bataliony i pułki kawalerii stojące samotnie tracą pola kontroli, kontrolują tylko pole na którym stoją. Dopiero trzy jednostki, artyleria dolicza się jako trzecia jeśli ma modyfikator ognia powyżej jednego punktu, mają tradycyjnie rozumianą strefę kontroli.

2. Wprowadza się kategorię grup operacyjnych. Grupa operacyjna to jednostki, których pola kontroli przylegają do siebie. Stojące obok bataliony, lub pułki oddalone do dwóch hexów. Wyjątek: między jednostkami okopanymi lub w fortyfikacjach następuje podwojenie zasięgu komunikacji, ale nie kontroli.

3. Jednostki wchodzące w skład GO wycofują sie dopiero po ukończeniu wszystkich walk tej grupy. W tym celu w trakcie walk na jednostkach, które walkę wygrały kładzie się żeton natarcia z cyfrą odpowiednią do liczby pól wycofania przegranego z tabeli walki. Pierwsze z GO cofa się jednostki, które mają największą tą cyfrę. Jednostki, z danej GO, które nie walczyły ale zgodnie z terminem GO mają łączność z sąsiadem mogą sie wycofać maksymalnie o ostateczny wynik B sąsiada minus jeden, ale nie mogą jednocześnie wejśc w potencjalną strefę pościgu innych jednostek!. Rzucają też na dezorganizację jak w normalym wycofaniu. Po wycofaniu GO następuje pościg atakujących zgodnie z tym co mają napisane na żetonie. Tylko pierwsze pole muszą zająć przeciwnika a potem mogą ścigać jak chcą.

4. Oderwanie się od przeciwnika, który nie jest w natarciu to wydatek rzędu jednego punktu ruchu, odejście od nacierającej jednostki to plus dwa PR. Oderwanie od przeciwnika nic nie kosztuje jeśli oddzial zaczyna ruch z pola ufortyfikowanego, z linią umocnień lub okopów.
Ostatnio zmieniony przez Maschadow Czw 01 Mar, 2007, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
DN
Szeregowy


Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 446
Wysłany: Śro 28 Lut, 2007   

Testowałeś może w praktyce?

Nie podoba mi się że w punkcie trezcim pościg nastepuje dopiero po wycofaniu calej GO. Wyklucza to sytuacje w ktorej zalozmy GO tworza jednostki stojace na 3 polach wszystkie frontem do przeciwnika. Zgodnie z obecnymi zasadami mógłbym zaatakować jednostki na skrajnych polach, a ta w srodku okrazyc i w 3 ataku np. zniszczyc lub bardzo osłabić.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2007   

Jest testowany następujący pomysł:

Na jednym polu może stać maksymalnie 7 PS
Artyleria jest wliczana do stosu z wielkością modyfikatora
PS czołgów są dzielone (do stosu) przez 2

Oddział mający 2 PS nie ma strefy kontroli

Takie rozwiązanie likwiduje ustawianie oddziałów niejako za sobą w celu zniwelowania ucieczki gracza, a jednocześnie nie zmienia żadnych innych zasad gry, które same w sobi się sprawdzają
Zmiana ta wynika z faktu, że na 3 km w ugrupowaniu obronnym stał jeden pułk piechoty, Tymczasem Mu gracze stawiamy np 24 PS i niech ktoś nas przepchnie. Niemcy natomiast atakują nas stosami po 24 PS + modyfikatory i tak się przepychamy.
W tym modelu takie rozwiązania sie nie sprawdzą
 
 
 
Maschadow
St. sierżant


Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 306
Skąd: W-wa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2007   

DN napisał/a:

Nie podoba mi się że w punkcie trezcim pościg nastepuje dopiero po wycofaniu calej GO. Wyklucza to sytuacje w ktorej zalozmy GO tworza jednostki stojace na 3 polach wszystkie frontem do przeciwnika. Zgodnie z obecnymi zasadami mógłbym zaatakować jednostki na skrajnych polach, a ta w srodku okrazyc i w 3 ataku np. zniszczyc lub bardzo osłabić.


To jest założonym celem tej zmiany. Ograniczone, przez utratę batalionowej strefy kontroli, mozliwości zatrzymania przeciwnika w kazdym miejscu plus koszt wychodzenia ze stref natarcia, np. oddziałowi piechoty zostają tylko cztery PS jesli nie stoi w okopach, spowoduje, że Niemcy będa mogli przełamać się operacyjnie. Jednoczesnie Dywizja polska nie zostanie zniszczona w serii otoczeń taktycznych ale dopiero gdy znajdzie sie w kotle. Choc mozna sobie wyobrazić sytuację, że bedzie przez dłuzszy czas uciekać w bok z kierunku przełamania wroga co wydaje się dość historyczne.

Wszędzie tam gdzie jednostki stoją w większym oddaleniu walka będzie wyglądać tak jak zawsze. Zmiana pozwoli jednak wykorzystać graczowi bezpośrednią łączność między jednostkami, wspierających się o swoje strefy kontroli, zachowującymi się jak GO. Wyobraźmy sobie, że w toku walk sąsiedni batalion należący do tej samej grupy cofa się o trzy kilometry, Niemcy wychodzą na flankę, w ciągu następnych czterech godzin batalion dalej się cofa a Niemcy zaczynają wychodzić na tyły pierwszego niezaangażowanego oddziału, czy naprawdę należący do tej samej grupy batalion nie podjął by ruchu w tył?
Ostatnio zmieniony przez Maschadow Śro 28 Lut, 2007, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Gość

Wysłany: Śro 28 Lut, 2007   

WZ napisał/a:

Zmiana ta wynika z faktu, że na 3 km w ugrupowaniu obronnym stał jeden pułk piechoty, Tymczasem Mu gracze stawiamy np 24 PS i niech ktoś nas przepchnie.


Nie wszędzie się da ustawić 24 ps na stosie, niemniej ograniczenie stosów do 7 ps jest rozsądne i mi się podoba.
 
 
Maschadow
St. sierżant


Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 306
Skąd: W-wa
Wysłany: Śro 28 Lut, 2007   

DN napisał/a:
Testowałeś może w praktyce?



Nie. Prawdopodobnie cos mogłem pominąć.
 
 
 
Gość

Wysłany: Czw 01 Mar, 2007   

Bardzo ciekawe pomysły.
Ja myślełem jeszcze nad czymś takim żeby jednostki różnych dywizji nie mogły jednocześnie atakować jednego pola (hex'u). Chodzi o współdziałanie. Żeby się na to zdobyć dywizje muszą być dowodzone przez korpus albo grupę operacyjną. To samo artyleria - może wspierać atak jednostek tylko swojej dywizji albo swojego korpusu (art. korpuśna).

A jednostki należące do różnych armii nie powinny w jednym etapie wogóle atakować jednego pola, ani jednocześnie, ani w rozdzielonych atakach.

Można by jeszcze dowództwom polskim i niemieckim dać modyfikatory określające jak dobre jest dowództwo w organizowaniu współdziałania. Oczywiście Nemcy będą w tym lepsi bo maja lepszą łączność.
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 01 Mar, 2007   

AdamII napisał/a:
Bardzo ciekawe pomysły.
Ja myślełem jeszcze nad czymś takim żeby jednostki różnych dywizji nie mogły jednocześnie atakować jednego pola (hex'u). Chodzi o współdziałanie. Żeby się na to zdobyć dywizje muszą być dowodzone przez korpus albo grupę operacyjną. To samo artyleria - może wspierać atak jednostek tylko swojej dywizji albo swojego korpusu (art. korpuśna).


To już przerabialiśmy w Lublinie. Okazało się, że gdy ja stosowałem ten przepis Polacy koncentrowali artylerię i nagle Niemcy nie byli w stanie się przełamać, bo mogli angażować artylerię tylko z nacierających jednostek.

Należy zastanowić się, czy takie ograniczenie nie powinno być stosowane symetrycznie, z podobnym ograniczeniem dla Polaków.
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Gość

Wysłany: Czw 01 Mar, 2007   

Na pewno musi być symetria.
Poza tym w grze drugowojennej na szczeblu batalionu takie ograniczenia są przesadą, chyba, że byłby wyjątek od reguły poprzez organizację sztabów dywizji (których tu nie ma) przez sztaby korpusów.
Inaczej faktycznie można walić łbem o polski mur.
 
 
Maschadow
St. sierżant


Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 306
Skąd: W-wa
Wysłany: Wto 06 Mar, 2007   

Po namyśle stwierdzam, że wypróbujemy pułkowy system kontroli, trzy jednostki lub jedna i ekwiwalent w artylerii. Ufortyfikowane oddziały, np. Śląsk, Koło, Warta koło Sieradza, miałyby strefę kontroli w sile batalionu, co ma oddawać przygotowane pola ostrzału.
 
 
 
PzKpfw II
Major



Dołączył: 18 Mar 2004
Posty: 1554
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 07 Mar, 2007   

Panie Maschadow,pomysły warte przetestowania,proponuję testową rozgrywkę pod Piotrkowem w najbliższy piątek.Ja już wcześniej się z Tobą zgodziłem w kwestii zmian,są one jak najbardziej uzasadnione i świetnie zmienią mechanizm,dość w chwili obecnej kostyczny,całej rozgrywki.Propozycja ze współczynnikiem dowodzenia też warta jest uwagi,bo w chwili obecnej rola sztabów sprowadza się tylko do modyfikowania rezultatu walki niestety,pomijając rzeszę ważnych dla walki spraw.
_________________
https://boardgamegeek.com/geeklist/232305/hexmagazine-heksmagazynek
https://www.youtube.com/r...y=heksmagazynek
https://www.facebook.com/Heksmagazynek/
 
 
Paweł Sulich
Podporucznik



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 627
Skąd: Józefów
Wysłany: Śro 07 Mar, 2007   

Cytat:
Na jednym polu może stać maksymalnie 7 PS


To jest zmiana w dobrym kierunku, nie będzie "przepychanek" i sytuacji, w których Niemcy zawsze chodzą całymi dywizjami. Do tej pory na 1 polu stał batalion piechoty i cała art., a na drugim reszta dywizji i weź tu graj Polakami :cry:

Poza tym przewaga skoncentrowanej broni pancernej byłaby realniejsza.

Czekamy na wyniki testów
:)
 
 
DN
Szeregowy


Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 446
Wysłany: Śro 07 Mar, 2007   

ograniczenie stosow do 7PS ma przy obecnych tableach strat obroncy bardzo powazna wade: mianowicie straty te beda bardzo male, co bedzie wplywalo na bardzo wolne topienie kotlow.

nie wiem czy dobrym pomysłem nie byłoby przy okazji poprawienie tabelki ze stratami dla obroncy
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 07 Mar, 2007   

tabele będzie zmieniona
chyż 24 PS x 6 heksów to był max
terz będzie (jak będzie :) ) 7 x 6 heksów
więc i przedziały sie zmienią
Ale to na szczęście tylko jedna tabelka z samego dołu
 
 
 
Maschadow
St. sierżant


Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 306
Skąd: W-wa
Wysłany: Śro 07 Mar, 2007   

Myślę, że wspólne wycofywanie sobie na razie odpuścimy i wypróbujemy tylko system pułkowy, pole kontroli ma pułk lub ekwiwalent.
 
 
 
Mardok
Chorąży



Dołączył: 15 Kwi 2004
Posty: 431
Skąd: Warszawa/Kielce
Wysłany: Czw 08 Mar, 2007   

A co z batalionem o sile 3 PS lub dwoma batalionami (kazdy po sile 2)?
_________________
"Gdyby mi pozwolono, sam bym zepchnął Niemców, a potem Brytyjczyków do kanału La Manche i urządziłbym drugą Dunkierkę" G. S. Patton
 
 
 
DN
Szeregowy


Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 446
Wysłany: Czw 08 Mar, 2007   

a co z rajdami pancernymi, teraz mozna rozjechac 2PS 20PS , czyli zgodnie z zasada conajmniej 10:1, a jak teraz bedzie przy ograniczeniu stosu do 7PS?
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 08 Mar, 2007   

1. Ograniczenie liczebności wojsk na heksie (do 7PS).

Wpływ:
- tabela strat i pewnie też walki
- modyfikatory artylerii, generalnie wg tych zasad nie mamy jak ustawić artylerii o modyfikatorze 1,5
- rajdy pancerne i cały przepis o przełamaniu pancernym

2. Strefy kontroli:
- tego niestety nie rozumiem, dlaczego dopiero pułk ma posiadać strefę kontroli; rozumiem, że batalion składający się z kilkuset jeżeli nie więcej chłopa nie był w stanie wychylić nosa poza swoje 1,5km????

Generalnie powyższe propozycje zmieniają całkowicie mechanikę gry. To nie są izolowane modyfikacje (jaką było np przełamanie pancerne), ale zmiana całego systemu - de facto wpływ na różne aspekty rozgrywki jest taki, że należałoby napisać instrukcję od nowa.

Poddaję pod rozwagę, czy aby na pewno ładować się w taką operację, z tego co wiem, w grę w jej obecnym kształcie gra się całkiem przyjemnie i co ważne również mniej więcej w zgodzie z realiami historycznymi. Nie wiem po co robić od nowa coś co działa dobrze. :?: :?
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Maschadow
St. sierżant


Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 306
Skąd: W-wa
Wysłany: Czw 08 Mar, 2007   

Odniosę się do 2 punktu Romana. Zakładam, że dopiero pułk może kontrolować więcej niż 3 kilometry terenu. Dwa bataliony ustawione razem pozwalają uniknąć rozjechania. Ustawione w dobrym terenie i w w sporej odległości do wroga skutecznie go opóźnią, tym bardziej, że pojedyńczy oddział rozpoznawczy musiałby stanąc dokładnie za jednostką, żeby ją zablokować(brak strefy kontroli dotyczy obydwu stron). Natomiast nie wystąpi już sytuacja, że gracz ustawiając dwa bataliony, w czystym terenie i w odłegłości "kilku godzin marszu" od wrogiej dywizji pancernej, może zakładać, że nie tylko ją opóźni ale też wyniesie z tej walki obydwa bataliony.
Góry Świętokrzyskie, duże kompleksy leśne, rzeki, to dobry teren do działań pojedyńczych batalionów. Czysty teren, patelnia, wymaga użycia dużych sił.
 
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 09 Mar, 2007   

Maschadow napisał/a:
Góry Świętokrzyskie, duże kompleksy leśne, rzeki, to dobry teren do działań pojedyńczych batalionów. Czysty teren, patelnia, wymaga użycia dużych sił.


Z tego co wiem jest coś takiego jak rajdy pancerne i na patelni 1 batalionu nie ustawisz :)

Po drugie podobe uwagi było do WB95, gdzie mówiono o tym, że obrońca wycofuje się bez strat. Spróbuj wycofywać się w Piotrkowie, to Niemcy są w Łodzi szybko (przy użyciu przełamania pancernego oczywiście).
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 8