Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
B35 - IV edycja.
Autor Wiadomość
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   B35 - IV edycja.

Witam,

Chciałbym ogłosić, że trwają prace nad IV edycją przepisów do B35. W zamierzeniu chciałbym, żeby nowe przepisy pojawiły się już w "Warszawie 1944" ale to jeszcze nie jest przesądzone.

Zakładam ten temat, abyście mogli składać swoje uwagi na temat przepisów B35. Nie chcę jednak, żeby pojawiały się tutaj posty na temat "życzeń", ale opisy problemów jakie napotkaliście w czasie gry z interpretacją/niejasnością przepisów. Pomoże mi to zebrać najczęściej występujące przypadki i te przepisy, które wymagają szczególnej uwagi.

Zbieram informacje na temat:
1. Niejasnych przepisów
2. Nielogicznych sytuacji wynikających z przepisów

Zachęcam - każdy tutaj może przyczynić się do wzrostu jakości systemu B35!
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

Główne przepisy obecnie na tapecie:

1. Widoczność
2. Walka z marszu
3. Straty w walce (wielkość zadawanych strat)
4. Walka ogniowa
5. Atrtyleria
6. Działania saperskie, zwłaszcza minowanie i niszczenie obiektów.

W temacie WO jest również plan wprowadzenia systemu usprawniającego znacznie tę procedurę, przy zachowaniu obecnej różnorodności sprzętu i możliwości, ale to pewnie już w wersji 4.5.
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
preclo
Kapitan



Dołączył: 17 Mar 2004
Posty: 1406
Skąd: 1-sza Eskadra Wiatraków, Świdnik
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

To ja jednak mam jedno życzenie - aby osoby odpowiedzialne za IV edycję instrukcji zamieściły tutaj aktualne propozycje zmian jakie mają zostać wprowadzone. Pozwoli to jeszcze na etapie tworzenia zapoznać się wszystkim ze zmianami i ewentualnie skorygować błędy. A nie post factum.

Ponadto pozwolę sobie wyrazić nadzieję, że instrukcja będzie napisana dobrze i będzie spójna logicznie, jak to jest obecnie w przypadku III edycji. (bo choć ciężko się w nią czasem wczytać to trzeba jej oddać, że jest bardzo spójna, a przez to niewiele jest pól do nadinterpretacji)
Mam nadzieję, że nowe przepisy i poprawki do IV edycji nie będą wprowadzana w oderwaniu od pozostałej spójnej części.

A jak sobie przypomnę jakieś kwiatki z III-ed to napiszę.
_________________
RZut, RZucać a NIE żut, żucać :|
Żeton a NIE rzeton :|
Błagam !, nie profanujcie chociaż tych słów :)
...::: [ www.bykom-stop.avx.pl ] :::...
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

NIe mamy zamiaru zmieniać mechaniki gry a jedynie uzupełnić przepisy o to wszytsko co się urodziło w trakcie ostatnich dwóch lat.
Zlikwidujemy też przepisy "martwe".
 
 
 
Gonzo
St. sierżant


Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 337
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

WZ napisał/a:
NIe mamy zamiaru zmieniać mechaniki gry a jedynie uzupełnić przepisy o to wszytsko co się urodziło w trakcie ostatnich dwóch lat.


To można poczytać dział z zadaniami Areckiego ...

WZ napisał/a:
Zlikwidujemy też przepisy "martwe".


Są takowe ?
 
 
preclo
Kapitan



Dołączył: 17 Mar 2004
Posty: 1406
Skąd: 1-sza Eskadra Wiatraków, Świdnik
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

WZ, ale ja nie mówię o zmianie mechaniki, tylko właśnie o przepisach!
Jeśli nowe/poprawione przepisy zostaną "wkomponowane" do instrukcji na chybcika bez pomyślunku to zamiast spójnej instrukcji wyjdzie nam potworek jaki mieliśmy na przykładzie Falaise, gdzie dwa przepisy w odstępie strony wykluczały się wzajemnie i sprawiały wrażenie dopisywania przez różne osoby.

Dlatego też proponuję:
a) zamieszczać tutaj wszystkie propozycje bo im więcej korektorów (KOREKTORÓW, nie twórców nowych przepisów, bo wiadomo że każdy by chciał dorzucić coś od siebie) tym łatwiej wychwycić ewentualne błędy
b) ostatecznie składem wszystkiego powinna się zająć jedna i TYLKO JEDNA osoba, to również powinno zmniejszyć ryzyko wystąpienia wewnętrznych sprzeczności instrukcji.

Bo nic tak nie psuje zabawy i nie wprowadza zamieszania jak niespójne reguły.
_________________
RZut, RZucać a NIE żut, żucać :|
Żeton a NIE rzeton :|
Błagam !, nie profanujcie chociaż tych słów :)
...::: [ www.bykom-stop.avx.pl ] :::...
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

W Falaise jest standardowa instrukcja do III edycji więc nei bardzo wiem o jakich wzajemnych wykluczeniach mówisz.
 
 
 
preclo
Kapitan



Dołączył: 17 Mar 2004
Posty: 1406
Skąd: 1-sza Eskadra Wiatraków, Świdnik
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

O pierwszej instrukcji do Falaise, tej zanim jeszcze została poprawiona i wydana instrukcja do III edycji.
To było w okolicach 2002/2003.
A jeszcze bardziej to było widoczne na przykładzie drugiej edycji B-35.
_________________
RZut, RZucać a NIE żut, żucać :|
Żeton a NIE rzeton :|
Błagam !, nie profanujcie chociaż tych słów :)
...::: [ www.bykom-stop.avx.pl ] :::...
 
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

III edycja jest w marę spójnym systemem, ale jest kilka sytuacji o których autor nie pomyśał i które wymagają uszczegółownienia lub podania przykładu obrazującego zastosowanie, część przepisów zostanie zmieniona, gdyż uznaliśmy z WZ, że wypaczają realizm gry - nie zmieni to ogólnego obrazu gry, zamiarem jest wyjaśnić pewne sytuacje, które nie są dostatecznie precyzowane przez obecne przepisy.

Źródło wiedzy o potrzebach zmian:

1. Zadnia Areckiego
2. Rozegrane gry
3. Wasze sugestie
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Grohmann
Porucznik



Dołączył: 23 Mar 2004
Posty: 896
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

Proponowałbym założyć drugi temat, w którym można by omówić wszelkie propozycje zmian przepisów , zarówno od strony autorów jak i graczy.
Mam tu na myśli przepisy, które nie zmieniają samej mechaniki systemu, lecz tylko poszczególne zagadnienia. Np. kwestie WO.

Pierwszy temat z kolei służyłby wyłącznie wyłapywaniu luk, niejasności itp. rzeczy wymagających dopracowania ale nie zmian.

Co ty na to romenie ?
_________________
Get the graal or die tryin.
 
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

Zmiana to zmiana. Czy wynika z propozycji, czy też już istniejącej luki. Ten temat ma służyć wyłącznie zgłaszaniu takich propozycji, a nie dyskusji o systemie, czy jakości instrukcji w tej, czy innej grze.

Proszę o podawanie konkretnych przypadków, gdy zauważę, że zaczyna się wątek niezwiązany z konkretną sytuacją lub propozycją, posty będę kasował lub przenosił do właściwych tematów.
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Grohmann
Porucznik



Dołączył: 23 Mar 2004
Posty: 896
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 18 Lut, 2007   

Zmiana, zmianie nie równa. ;)

Po za tym nie za bardzo rozumiem Twój tok myślowy. Piszesz, aby umieszczać propozycje zmian, i jednocześnie aby obywało się bez dyskusji nad systemem. Prawdę powiedziawszy nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić.
Zapodając propozycję, wypada ją jakoś uargumentować. A gdzie pojawiają się argumenty, tam pojawią się i kontrargumenty, a to oznacza dyskusję...

Po za tym chyba nie do końca zrozumiałeś moją propozycję. Zaapelowałem aby stworzyć drugi (osobny) temat, w którym można by było umieszczać tego typu dyskusje, aby właśnie zadośćuczynić temu co napisałeś w pierwszym poście tego tematu. Oczywiście mogę go stworzyć samodzielnie, ale chyba lepiej by było aby miał on błogosławieństwo ojców dyrektorów:)
_________________
Get the graal or die tryin.
 
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Lut, 2007   

No to mnie źle zrozumiałeś :)

Piszę, żeby zamieszczać konkrety, dotyczące sytuacji nielogicznych/niejasności w przepisach napotkanych przez was. Dyskusje na temat konkretnej sytuacji są jak najbardziej ok.

Natomiast dyskusje czy instrukcja z Falaise czy jakakolwiek inna jest w porządku, oraz inne dyskusje typu "co sądzę o systemie B35" powinny być zamieszczane w innym temacie.

Co do dwóch wątków to jest to niepotrzebne. Wszelkie podsumowania będę robił w poście nr 2, co do innych duskusji to tematy już istnieją.
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
m_kowal
Porucznik



Dołączył: 05 Lut 2005
Posty: 818
Wysłany: Pon 19 Lut, 2007   

To ja zamieszcze bardzo konkretny przyklad:

artyleria:
polowa
samobiezna
zmotoryzowana
niezmotoryzowana

ktora jest ktora i kiedy ma ile sily.

Jest to strasznie nakrecone i czasami latwo sie pogubic. Jest potrzebna latwa, jedna wielowymiarowa klasyfikacja artylerii z konkretnymi cechami kazdego rodzaju.
 
 
 
Mardok
Chorąży



Dołączył: 15 Kwi 2004
Posty: 431
Skąd: Warszawa/Kielce
Wysłany: Pon 19 Lut, 2007   

Ale przecież jest opisane w rodziale 12.0 na samym początku z podziałem na trzy typy artylerii.

Pojęcie artylerii polowej tez tam się znajduje
_________________
"Gdyby mi pozwolono, sam bym zepchnął Niemców, a potem Brytyjczyków do kanału La Manche i urządziłbym drugą Dunkierkę" G. S. Patton
 
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Lut, 2007   

Artyleria dzieli się na 3 podstawowe grupy:
:arrow: polowa
:arrow: p-lot.
:arrow: p-panc.

Każda z grup może zawierać jednostki zmechanizowane (samobieżne), zmotoryzowane, niezomotoryzowane.

Jest to całkiem nieźle opisane w rozdziale 12, trochę zamieszania wzbudza zdanie w punkcie [12.5.2] Artyleria samobieżna walczy bezpośrednio wszystkimi posiadanymi punktami siły. - w domyśle jest to artyleria samobieżna p-panc. Podobnie jest z określeniem artylerii jako pancernej. "Pancerność" bierze się z ogólnego podziału jednostek i stanowi tutaj 3 wymiar (większość błędów polaga na tworzeniu z "pancerności" 4 elementu wymienionych wyżej grup). I tak:

Hummel (artyleria samobieżna polowa) jest jednostką pancerną
Achilles (artyleria samobieżna p-panc.) jest jednostką pancerną
88-tki (artyleria p-lot./p-pan. może być zmotoryzowana lub nie) nie jest jednostką pancerną.

Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienie rozwieje wątpliwości. W ramach IV edycji rozdział 12 ulegnie liftingowi, aby ten podział stał się bardziej jasny.[/img]
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
Ostatnio zmieniony przez Kragdob Pon 19 Lut, 2007, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
preclo
Kapitan



Dołączył: 17 Mar 2004
Posty: 1406
Skąd: 1-sza Eskadra Wiatraków, Świdnik
Wysłany: Pon 19 Lut, 2007   

r1omen napisał/a:
Natomiast dyskusje czy instrukcja z Falaise czy jakakolwiek inna jest w porządku, oraz inne dyskusje typu "co sądzę o systemie B35" powinny być zamieszczane w innym temacie.

"Co sądzę o samym systemie" i owszem w innym temacie, ale akurat kwestia poziomu poszczególnych edycji instrukcji do systemu jest w temacie nowej edycji sprawą niezwykle kluczową i jak najbardziej na miejscu, aby wiedzieć co powielać, a czego unikać.

Dlatego też w dobrej wierze! zwróciłem uwagę na fakt poziomu spójności instrukcji do B35 na przestrzeni jej ewolucji.
I w całym rozrachunku jakby nie patrzeć najwyższy poziom spójności osiągnęła właśnie trzecia (ostatnia) edycja, co trzeba oddać osobie która zajmowała się jej składem, że zrobiła dobrą robotę. (Kwestie osobiste pozostawiam na boku)
Właśnie dzięki temu taki przykładowy rozdział o artylerii jest napisany bardzo dobrze. Rozstrzygnięcie kwestii do którego rodzaju należy dana jednostka jest bezproblemowe! Fakt przepis może nie jest napisany najbardziej strawnym językiem, ale uważam, że dwukrotne przeczytanie rozwiewa wszelkie wątpliwości. I sądzę, że to nie wymaga korekt.

Dlatego też podjąłem ten temat, bo życzę i sobie i nam wszystkim nowej instrukcji właśnie o takim, lub nawet lepszym stopniu spójności. Bo pamiętajcie nie wystarczy dodać nowy/zmieniony przepis, sztuka to wkopmonować go w już istniejącą całość.

I nie traktujcie tego bynajmniej jak jakiejś szpili, bo nie takie są moje intencje.
Raczej jak dobrą radę, a jednocześnie wymagania klienta odnośnie kolejnej wersji produktu.


A ciekawość domaga się informacji na temat planowanych zmian i stąd też prośba o zamieszczanie tych nowinek.
_________________
RZut, RZucać a NIE żut, żucać :|
Żeton a NIE rzeton :|
Błagam !, nie profanujcie chociaż tych słów :)
...::: [ www.bykom-stop.avx.pl ] :::...
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 19 Lut, 2007   

Przecież naszym celem jest właśnie doprowadzenie do jak największej spójności instruko. A ponieważ życie czasem nas zakakuje, więc i instrukcja musi być dostosowywana do życia.
Pracują nad nią Roman, Arecki, Mardok i wszyscy chętni.
Właśnie dzięki casusom Espady i rozwiązaniom w zadaniach wychodzą elementy niedomówione lub niedposana lub niedopisane szczegółowo. To wszystko chcemy teraz uszczegółowić rysunkami, przykłądami i tekstem.
 
 
 
Grohmann
Porucznik



Dołączył: 23 Mar 2004
Posty: 896
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 20 Lut, 2007   

Sądzę, że warto uzupełnić zasady ruchu o przepis, który jasno stwierdzi, iż jednostki należy ruszać kolejno po sobie. Oraz, że po zaczęciu ruchu przez następną jednostkę ruch poprzedzającej jednostki uważa się za zakończony.

Dla graczy otrzaskanych we wszelkiego typu grach wojennych to oczywistość. Ale są rekruci, mniej doświadczeni bądź wątpiący którym taki przepis mógłby być mocno przydatny.
Vide ostatnia sytuacja w zadaniach.
_________________
Get the graal or die tryin.
 
 
 
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Nie 25 Lut, 2007   

Roman prosze o sprecyzowanie punktu 34.1.5. Teoretycznie jest on jasny, ale co w przypadku kiedy oddzial piechoty broni sie za rzeka w miescie :?: :!:
Trzeba napisac ze albo zolte gwiazdki dzialaja zawsze ( oprocz terenu czystego i nieumocnionej jednostki piechoty ), albo napisac jasno kiedy nie dzialaja. WZ mowi ze dzialaja zawsze, ja tez tak gralem ze dzialaja zawsze, ale w mysl przepisu nie dzialaja za rzeka i obronca siedzi w miescie. Prosze zrob czytelniejszy ten przepis.

Pozdrawiam 8)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,32 sekundy. Zapytań do SQL: 8