Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
System B-35, zmiany, upgrady itp.
Autor Wiadomość
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 20 Wrz, 2006   System B-35, zmiany, upgrady itp.

Shimano Panowie 8)

Zalozylem ten temat w mysli ze bedziemy tutaj dyskutowac nad mozliwoscia zmian w systemie B-35, by byl lepszy , ciekawszy i bardziej wciagajacy. Nie mowie tutaj nad dlubaniem w kazdym przepisie i udowadnianiem ze jest zly, niedobry i nalezy go zmienic (choc to gdzie niegdzie tez by sie przydalo) , ale bardzie od wprowadzenia czekos nowego co nie za mocno skomplikuje i tak juz skomplikowany system.

Moja innowacja w tym systemie jest wprowadzenie (miala byc niespodzianka na manewrach w Lublinie, ale prawie polowa chlopakow z B-35 nie przyjedzie wiec co to za niespodzianka) do systemu B-35 KART ZDARZEN, ktore bedzie mozna zagrac w odpowiednim momencie gry ( w zaleznosci od karty).
Niektorzy pomysla ze zgapilem to z gry Stalingrad ktora niedawno wyszla, jednak moje prace byly juz wczesniej rozpoczete.
KARTY ZDARZEN wprowadza do gry dodatkowy dreszczyk emocji i zaskoczenia. Nie bedzie mozna juz w 100% przewidziec rezultatu walki , a tym samym gracz matematyczny dostanie psztyczka w nos :)
KARTY oczywisnie nie bede na zasadzie tracisz zeton bo wybuchla np bomba (oczywiscie bzdura ale to taki przyklad pierwszy z brzegu) , ale karty beda w delikatny sposob wprowadzac zament podczas ruchu, w walkach i przy innych fazach gry.

Podam przyklad paru kart jakie sa juz opracowane przeze mnie i czekaja na debiut:

Taktyk - Zdarzenie moe zostac rzucone na siebie lub na innego gracza podczas rozpatrywanego starcia. W danym starciu jeden z Twoich dowódców wykazal sie znakomitymi umiejetnociami taktycznymi na polu walki. Ustalajac stosunek walki przesun modyfikator o 1 na swoj korzysc.
Walki uliczne - Zdarzenie moze zosta rzucone podczas walk toczcych sie w miescie lub miasteczku na swój lub przeciwnika oddzial piechoty, Oddzial piechoty w ataku i obronie posiada o 1/2 wiecej punktów sily oraz jego straty poniesione w walkach ulicznych sa mniejsze o 1 punkt.
Zator drogowy - Zdarzenie moze zostac rzucone na swój lub przeciwnika oddzial / stos, w fazie ruchu. Oddzial / stos wpada na swojej trasie przejazdu na zator drogowy, który powoduje natychmiastowo utrate przez dany oddzial / stos 1/2 posiadanych punktów ruchu.
Braki paliwowe - Zdrzenie moze zostac rzucone na swoj lub przeciwnika oddzial zmotoryzowany lub pancerny. Oddzial ten w wyniku niedoboru paliwa traci podczas swojego ruchu 3 PR.

To sa przykladowe KARTY ZDARZEN i jest ich sporo wiecej. Jak widzicie nie ingeruja one w zasady B-35 oraz nie naruszaja ich wlasciwosci, po prostu modyfikuja w delikatny sposob pewne parametry , ktore moga zawarzyc lub wprowadzic zamieszanie w szeregach Waszych przeciwnikow. Wprowadzenie KART ZDARZEN w znacznym stopniu (wg opinii mojej, ESPADY i Zygfryda) podniosa atrakcyjnosc grania w B-35 i zrobia z niego bardziej ciekawy system, a w mniejszym stopniu matematyczny.

Czekam na Wasze opinie i ewentualnie nowe pomysly do KART ZDARZEN jak i nawych innowacji jakie mozna by wprowadzic do tego systemu by go jeszcze bardziej uatrakcyjnic.

PS. Debiut KART ZDARZEN i chrzest bojowy w Lublinie (oczywiscie jesli sie pojawie) i jesli sie sprawdza jak mysle to beda dostepne dla Was (w jaki sposob to sie jeszcze zastanowie :twisted: ).

Pozdrawiam 8) [/b]
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 20 Wrz, 2006   

Ja jestem jak najbardzij ZA, ten pomysł planowaliśmy wprowadzić do września 39, Tylko tu muszą być spełnione następujące warunki:
- nie można przesadzic z ich siłą
- muszą być "proporcjonalne", w sensie podobne dla każdej ze stron,
- najlepiej by opisywały jakieś konkretne wydarzenie z historii (w kampanii wrzesniowej to dość proste)
- muszą być łatwe w użyciu
- musi ich być dużo
 
 
 
Arecki
Generał (moderator)



Dołączył: 16 Mar 2004
Posty: 560
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 20 Wrz, 2006   

Wszystkie punkty sa spelnione oprocz ostatniego tj. musi byc ich duzo.
Uwazam ze masz racje musi byc ich odpowiednia ilosc by byly zroznicowane, ale mysle ze nie moze ich byc wiecej niz 30-40 kart. Poniewaz zbyt czeste uzywanie kart moze wypaczyc system i zamiast grania bedzie granie karciane. Karty musza byc dodatkiem, nie wymiennikiem.
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 20 Wrz, 2006   

użyć możnaby najwyśżej 1 kartę na etap
 
 
 
Grzegorz
Chorąży



Dołączył: 19 Maj 2006
Posty: 392
Skąd: Legnica
Wysłany: Śro 20 Wrz, 2006   

Ja bym proponowal 2 razy na etap w obronie i w ataku.
 
 
 
kisiel1815
Sierżant


Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 215
Wysłany: Śro 20 Wrz, 2006   

Komentując na świeżo, przyznam że to bardzo dobry pomysł.
Na początek będą potrzebne testy żeby wyważyć całą sprawe.
Ja skłaniałbym się do 2 kart na etap dociąganych ze wspólnej puli(tak żeby do końca gry ktoś nie miał pewności czy dostanie jakąś karte), a zagrywanie to jedna karta na ruch jednego gracza(jeżeli więcej graczy to jedna na swój i po jednej na każdego przeciwnika).Po zakończeniu etapu karty są odrzucane na stos kart użytych(albo wybrana z nich,tak żeby ktoś nie kisił się z dwoma kartami "obrona w mieście" jak ma 1 miasto na mapie :lol: ) i dolosowuje się 2 nastepne na nowy etap(można dolosowywać 3 i jedną z nich odrzucać na początku etapu+ 1 na koniec, tak by rotacja kart była duża i trudna do przewidzenia) Ilość kart już ma mniejsze znaczenie, ale uważam że im więcej możliwości tym ciekawiej.
Karty które będą bardzo mocne wgrze można ograniczyć np. do 2 na talie a takie które są słabsze można zwiększyć do np. 5.
Jednej rzeczy bym nie chciał - tzn. odejścia od strategii/taktyki do szczęścia, tak więc karty ok ale muszą być miłym dodatkiem a nie decydującym elementem, czyli to co napisaliście wcześniej.
 
 
 
SSupras
Sierżant



Dołączył: 15 Mar 2005
Posty: 221
Skąd: Gliwice/Baniocha Ostrzeżenia: 5/4
Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   

A mi się ten pomysł nie podoba, ale jestem znany z tego, że nic mi się nie podoba, więc pewnie nikt się tym nie przejmie :twisted:

Za bardzo mi to przypomina inne gry, które się stają obecnie modne teraz. Wychodzi na to, że B35 nie jest jakimś niezmiennym systemem, tylko idzie z duchem czasu i nowymi modami. Ciekawe, czy jeśli żetony stracą popularność, to kiedy z żetonów się przesiądzie na figurki? :twisted:

Ja myślę, że może lepiej byłoby zrobić coś nowego, a nie grzebać w starym, sprawdzonym B35, ale z drugiej strony, jakieś zmiany w każdej edycji powodują, że łatwiej sprzedać odgrzewane kotlety... A z czegoś przecież trzeba żyć...
_________________
Obrońcy Krzyża to żadna nowość - już kiedyś byli tacy jedni z krzyżami na czołgach...
 
 
 
Grzegorz
Chorąży



Dołączył: 19 Maj 2006
Posty: 392
Skąd: Legnica
Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   

Ale przeciez nikt koledze nie kaze grac z kartmi. Pomysl wprowadza ciekawe rozwiazania, ile to razy czytaliscie ksiazki o dzialaniach militarnych i np. w przypadku wrzesnia zatory drogowe glowny przesladowca 11 KDP. Choc takze jestem konserwatysta co do B-35 to karty przelkne, ba nawet zassam :wink:
Ostatnio zmieniony przez Grzegorz Pią 22 Wrz, 2006, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Karol3414
Major



Dołączył: 19 Kwi 2004
Posty: 1650
Skąd: 60 Pułk Piechoty Wielkopolskiej, Ostrów WLKP.
Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   

SSupras napisał/a:


Za bardzo mi to przypomina inne gry, które się stają obecnie modne teraz. Wychodzi na to, że B35 nie jest jakimś niezmiennym systemem, tylko idzie z duchem czasu i nowymi modami. Ciekawe, czy jeśli żetony stracą popularność, to kiedy z żetonów się przesiądzie na figurki? :twisted:


To że coś idzie z duchem czasu to nie jest wada.

Jestem za kartami, ale w formie opisanej przez WZ, chodzi głównie o wydarzenia historyczne lub zagrania związane z innym historycznym faktem.
Oczywiście jest to podobne rozwiązanie jak w innych systemach ale nie znaczy to że jest ono złe, wystarczy ylko trochę je zaadoptować.
Mam jedno ale, myślę że lepiej by sprawdzało się to w WB95.
Aha, nie bardzo Areckiego, niby dlaczego na własne wojska miałby rzucać kartę "brak paliwa", no chyba że będzie to element losowy, tzn. gracz deklarujący użycie karty będzie ciągnął ją ze stosu i nie będzie wiedział co mu się przydarzy. W takim wypadku nie będzie też istniało nadużywanie kart, gdyż zawsze można polepszyć sytuację przeciwnika zamiast swojej.
_________________
Za gruzy naszych miast,
za braci naszych krew.
 
 
 
m_kowal
Porucznik



Dołączył: 05 Lut 2005
Posty: 818
Wysłany: Czw 21 Wrz, 2006   

Mi sie ten pomysla jak najbardziej podoba, ale ilosc kart na etap bym zminimalizowal (1 na etap) lub nawet 1 na dwa etapy. W taki sposob karty rzeczywiscie beda dodatkiem i nie bedziemy mieli sytuacji z ciglym ich zagrywaniem.

Czyli: karty - TAK, ich czestotliwosc - nie za duza.
 
 
 
Karol3414
Major



Dołączył: 19 Kwi 2004
Posty: 1650
Skąd: 60 Pułk Piechoty Wielkopolskiej, Ostrów WLKP.
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Ale jeśli będą one losowane to nikt nie będzie ich nadużywał. W końcu nigdy nie będziesz wiedział czy wylosujesz -1 dla siebie czy dla przeciwnika.
Mogłoby być tak: każdy gracz losuje dwie karty raz na dwa etapy (obowiązkowo) i decyduje któremu stosowi je przyporządkować.
Po wylosowaniu gracz odkrywa karty i widzi co mu się stało. Karty typu brak paliwa przydziela w fazie ruchu te lub następnej (wg uznania własnego) karty wpływające na walkę przydziela w fazie walki analogicznie do fazy ruchu. Wykorzystanie kart jest obowiązkowe niezależnie czy są one dla nas korzystne czy nie. Fakt faktem, przydałoby się zróżnicowanie większe niż Arecki na razie proponuje.
I nad tym proponuje pomyśleć graczom i podzielić się swoimi pomysłami tutaj właśnie, a jak już będzie opracowana koncepcja to systemowcy ją przetestują i zadecydują wespół z WZ czy gra jest lepsza czy nie.
Z mojej strony tylko prośba o to by karty były rozszerzeniem bezpłatnym dostępnym na stronie lub też w TiS-ie.
_________________
Za gruzy naszych miast,
za braci naszych krew.
 
 
 
Grzegorz
Chorąży



Dołączył: 19 Maj 2006
Posty: 392
Skąd: Legnica
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Ja mam pomysl na karte np. atak partyzantow na kolumne zaopatrzeniowa-> powoduje ze oddzial walczy na zasadzie braku zaopatrzenia. Kolejna to np. w wyniku naglej nawaly artyleryjskiej zniszczeniu ulega caly sprzet lacznosci z dywizja->wszystkie konsekwence zwiazane z brakiem dowodzenia. Co panowie na to?
 
 
 
Karol3414
Major



Dołączył: 19 Kwi 2004
Posty: 1650
Skąd: 60 Pułk Piechoty Wielkopolskiej, Ostrów WLKP.
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Grzegorz napisał/a:
Ja mam pomysl na karte np. atak partyzantow na kolumne zaopatrzeniowa-> powoduje ze oddzial walczy na zasadzie braku zaopatrzenia. Kolejna to np. w wyniku naglej nawaly artyleryjskiej zniszczeniu ulega caly sprzet lacznosci z dywizja->wszystkie konsekwence zwiazane z brakiem dowodzenia. Co panowie na to?

Atak partyzantów mi się podoba. Tylko czy na zachodzie ruch oporu był aż tak aktywny? Myślę że jeśli już to karta tego typu po wylosowaniu i zastosowaniu powinna być odkłądana na bok, nie powinna już wracać do gry.
Karty więc powinny się dzielić na jednorazowe i wielorazowe, jednorazowe po wylosowaniu i zagraniu są odkładane a wielorazowe po wylosowaniu i zagraniu wracają do puli kart.
Jeśli zaś chodzi o nawałę to już nie bardzo bo takowa najpierw musiała by być zadeklarowana przez przeciwnika. Musiałaby być dodatkowa talia kart w której byłyby dodatkowe efekty starcia.
_________________
Za gruzy naszych miast,
za braci naszych krew.
 
 
 
m_kowal
Porucznik



Dołączył: 05 Lut 2005
Posty: 818
Wysłany: Pią 22 Wrz, 2006   

Karol3414 napisał/a:
Ale jeśli będą one losowane to nikt nie będzie ich nadużywał. W końcu nigdy nie będziesz wiedział czy wylosujesz -1 dla siebie czy dla przeciwnika.

....

Z mojej strony tylko prośba o to by karty były rozszerzeniem bezpłatnym dostępnym na stronie lub też w TiS-ie.


Wolalbym aby naduzywanie bylo wyeliminowane w taki sposob, ze kart sie malo dostaje i zadko - aby to byly prawdziwe dodatki. Jezeli mialbym co etap losowac 2 karty to zdecydowanie jak dla mnie za duzo. 1 kart na etap, dwa to maks - i powinny to byc karty ktore da sie uzyc.

A odnosnie drukowania w TiSie to jest to super pomysl - zdecydowanei popieram.
 
 
 
Karol3414
Major



Dołączył: 19 Kwi 2004
Posty: 1650
Skąd: 60 Pułk Piechoty Wielkopolskiej, Ostrów WLKP.
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2006   

m_kowal napisał/a:
Karol3414 napisał/a:
Ale jeśli będą one losowane to nikt nie będzie ich nadużywał. W końcu nigdy nie będziesz wiedział czy wylosujesz -1 dla siebie czy dla przeciwnika.

....

Z mojej strony tylko prośba o to by karty były rozszerzeniem bezpłatnym dostępnym na stronie lub też w TiS-ie.


Wolalbym aby naduzywanie bylo wyeliminowane w taki sposob, ze kart sie malo dostaje i zadko - aby to byly prawdziwe dodatki. Jezeli mialbym co etap losowac 2 karty to zdecydowanie jak dla mnie za duzo. 1 kart na etap, dwa to maks - i powinny to byc karty ktore da sie uzyc.

A odnosnie drukowania w TiSie to jest to super pomysl - zdecydowanei popieram.

Właśnie o to chodzi, losujesz dwie karty, raz na dwa etapy. Musisz je wykorzystać, niezależnie czy są dla Ciebie korzystne czy nie (szczęście wojenne też jest zmienne). Jak nie wykorzystasz karty w etapie pierwszym to może się okazać że będziesz musiał użyć jej w mniej korzystnych okolicznościach.
_________________
Za gruzy naszych miast,
za braci naszych krew.
 
 
 
Grzegorz
Chorąży



Dołączył: 19 Maj 2006
Posty: 392
Skąd: Legnica
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2006   

Proponowal bym takie rozwiazanie, jezeli karty sa niekorzystne ich przeznaczenie wybiera (jezeli jest taka mozliwosc) przeciwnik oczywiscie taka zaleznosc istniala by w obydwie strony. No bo patrzac logicznie jezeli wyciagniesz kart np: korki w czasie szczytu :wink: , to kto da te modyfikatory wlasnym jednastka na froncie? Kazdy bedzie raczej staral sie dac taki prezenci jakiejs jednostce malo istotnej i idacej gdzies w 4 rzucie armii.
_________________
To ja i moj MP40
 
 
 
Karol3414
Major



Dołączył: 19 Kwi 2004
Posty: 1650
Skąd: 60 Pułk Piechoty Wielkopolskiej, Ostrów WLKP.
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2006   

Grzegorz napisał/a:
Proponowal bym takie rozwiazanie, jezeli karty sa niekorzystne ich przeznaczenie wybiera (jezeli jest taka mozliwosc) przeciwnik oczywiscie taka zaleznosc istniala by w obydwie strony. No bo patrzac logicznie jezeli wyciagniesz kart np: korki w czasie szczytu :wink: , to kto da te modyfikatory wlasnym jednastka na froncie? Kazdy bedzie raczej staral sie dac taki prezenci jakiejs jednostce malo istotnej i idacej gdzies w 4 rzucie armii.

No i właśnie dlaczego nie, problem w tym że czasem każda jednostka jest potrzebna i czasem każda ma pruszać sięz maksymalną prędkością. Przecież na froncie ruchem kierowały oddziały MP i wiadomo że priorytet poruszania otrzymywały potrzebne jednostki i o tym decydował gracz dowodzący a nie przeciwnik. Problem się robił jak wszystko było potrzebne, zaopatrzenie, uzupełnienia itp.
_________________
Za gruzy naszych miast,
za braci naszych krew.
 
 
 
Grzegorz
Chorąży



Dołączył: 19 Maj 2006
Posty: 392
Skąd: Legnica
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2006   

No ale np. Prugar Ketling nie byl wszechmocnym i nijak niemogl poradzic na barykady taborowe. Niewiem czy mnie kolega dobze zrozumial. Jezeli karty maja wprowadzac element losowy to co z tego ze wybierzemy sobie jakis najmniej potrzebny oddzial i go np. Zmodyfikyjemy ze sie zawieruszyl wpadl w korki czy co tam jeszcze. Dobze bedzie ze kiedy wypadnie ci jakis ujemny modyfikator zadecyduje o jego przydzieleniu npl. takie moje zdanie. Wlasnie npl wybierze do ujemnego modyfikatora najpotrzebniejszy oddzial i wtedy zaczyna robic sie losowo, no chociaz nie do konca, poniewasz nadal jest ingerencja gracza.
_________________
To ja i moj MP40
 
 
 
Karol3414
Major



Dołączył: 19 Kwi 2004
Posty: 1650
Skąd: 60 Pułk Piechoty Wielkopolskiej, Ostrów WLKP.
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2006   

Grzegorz napisał/a:
No ale np. Prugar Ketling nie byl wszechmocnym i nijak niemogl poradzic na barykady taborowe. Niewiem czy mnie kolega dobze zrozumial. Jezeli karty maja wprowadzac element losowy to co z tego ze wybierzemy sobie jakis najmniej potrzebny oddzial i go np. Zmodyfikyjemy ze sie zawieruszyl wpadl w korki czy co tam jeszcze. Dobze bedzie ze kiedy wypadnie ci jakis ujemny modyfikator zadecyduje o jego przydzieleniu npl. takie moje zdanie. Wlasnie npl wybierze do ujemnego modyfikatora najpotrzebniejszy oddzial i wtedy zaczyna robic sie losowo, no chociaz nie do konca, poniewasz nadal jest ingerencja gracza.

No właśnie, zadecyduje nieprzyjaciel i wstawie Ci modyfikator za zator w miejscu gdzie taki zator byłby niemożliwy ale ułatwi jemu.
Może tak, w tym przypadku procedura wyglądać może:
przeciwnik wybiera 3 oddziały ja wybieram 3, rzut kostką K6 i mamy odpowiedź gdzie jest zator.
_________________
Za gruzy naszych miast,
za braci naszych krew.
 
 
 
Grzegorz
Chorąży



Dołączył: 19 Maj 2006
Posty: 392
Skąd: Legnica
Wysłany: Pon 25 Wrz, 2006   

To zalezy na czym takie modyfikacje beda polegac bo jezeli na redukcji pnktow ruchu to 1/2 biedy, racja po twojej stronie kiedy np:oddzial staje na czystym polu to niby z kad tam zator? Z tym ze nie ma zetonow reprezentujacych jednostki wiozace zaopatrzenie czy mas uciekinierow czy jeszcze tym podobnych rzeczy ktore sa w stanie zastopowac oddzialy. Pozatym inna kwestia jak dlamnie to jezeli karty maja dotyczyc systemu b-35 to w ktorych grach Historycznych, czy moze w scenariuszach hipotetycznych? Bo wezmy na ten przyklad taka karte z partyzantami to o ile w scenariuszu dowolnym jest to do przelkniecia to w hist. juz raczej nie. Niemniej kazdy dozuci cos od siebie i bedzie miarka ktora zlozy sie na konstruktywny pomysl.
_________________
To ja i moj MP40
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 8