Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
STIRLING 1297
Autor Wiadomość
Tojo
St. szeregowy


Dołączył: 16 Lut 2006
Posty: 41
Skąd: lubelskie
Wysłany: Wto 21 Lut, 2006   

Nie ma sprawy będziemy rozdeptywać łuczników jazdą.
 
 
Von Blaskowitz
St. szeregowy



Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 69
Skąd: Kattowitz
Wysłany: Wto 21 Lut, 2006   

ummm... troche sie spóźniłem... ale szczerze mówiąc traktowałem obniżenie pancerza u angielskich piechurów jako np.:"utratę tarczy" czy "osłabienie walką";]... no ale cóż jak WZ stwierdził, kadeci zaqwsze coś wynajdą...
_________________
O. W. Śląsk
SH
 
 
JarekA
Szeregowy


Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 20
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: Pią 24 Lut, 2006   

Mam pytanie o zasady, bo wczoraj troche pograłem i pojawiły się wątpliwości.
1. Czy oddział, który nabrał impetu w swojej fazie ruchu, ale nie walczył w danym etapie w zadnej z faz oraz nie poruszył się w swojej fazie ruchu w kolejnym etapie - traci impet?
2. Gdy walka zakończy się wynikiem, który nie powoduje konieczności ruchu (czyli Bx Ax) to co się dzieje z impetem (przepis stanowi ze traci się 1 pkt impetu ale czy nie powinno być że cały?)
3. Czy ataki w fazie ruchu trzeba wykonywać kolejno, tzn podjazd jednostką 1 do przeciwnika i walaka, potem ruch kolejnego oddziału i walka, czy tez moge podjechac najpierw kilkoma oddziałami i dopiero potem zaatakowac nimi wszystkimi?
4. Czy do walki w fazie ruchu licze PS wszystkich oddziałów w starciu czy stosunek sił ustala się tylko dla oddziału atakującego który "dojechał" do walki i atakowanego? (chodzi o sytuacje gdy kawaleria dołącza do toczącej się już walki).
5. I dalej - jeśli kawaleria chce zaatakować w fazie ruchu a wjechała w strefy kontroli kilku oddziałów to walczy z jednym czy ze wszystkimi?
6. Czy oddział, który ma w swojej strefie kontroli/ataku kilka oddziałów przeciwnika zawsze musi walczyć z wszystkimi czy może z jednym wybranym?
 
 
 
Robert E.Lee
Plutonowy


Dołączył: 08 Wrz 2004
Posty: 123
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: Pią 24 Lut, 2006   

No to kolej na mnie tym razem oto druga garść pytań, które nasunęły mi się w czasie gry z mym „bratem bliźniakiem”, którego nie mam :D :
1. czy pościg możliwy jest przez wrogą strefę kontroli, w której wrogi oddział ma impet 2 lub 3 (już wiem, że ucieczka nie jest możliwa),
2. jak obliczamy siłę ostrzału łuczników, kuszników, łuczników konnych i bombard kiedy jednostki te są w stanie dezorganizacji, chodzi mi o to czy mogą prowadzić ostrzał w trakcie ruchu, a jeśli tak to o ile ma być mniej skuteczny bo chyba powinien,
3. czy możemy porządkować oddziały we wrogich strefach kontroli, a jeśli jest to zabronione czy wyklucza się również możliwość porządkowania w strefie tylnej jazdy,
4. czy podczas dezorganizacji wykonuję jednostką zwroty i płace za nie w punktach ruchu
5 czy jednostka w stanie dezorganizacji może sama atakować, czy też paragrafy z 16.3 dotyczą jedynie obrony jednostek będących w stanie dezorganizacji,
A teraz czas na interpretację przykładu walki, atak przeprowadzają trzy oddziały np.1,2,3 bronią się oddziały A i B, przy czym oddział 1 ma w strefie kontroli tylko jednostkę A, oddział 3 ma w strefie kontroli tylko jednostkę B a oddział 2 ma w strefie kontroli jednostki zarówno A jak i B, i teraz czas na interpretację toczonych walk, czy oddział 2 atakuje wspólnie z oddziałami 1 bądź 3 jeden z dwóch oddziałów wrogich np. 1 i 2 wspólnie atakują A, czy też najpierw atak przeprowadza oddział 2 na jednostki A i B lub też czeka aż rozstrzygną walki oddziały 1 i 3 i w razie ich niepowodzenia sam atakuje, osobiście uważam, że poprawną interpretacją jest pierwsza wersja ale pewności nie mam.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 25 Lut, 2006   

1. nie jest możliwy w SK oddziałów z impetem 2 i 3
2. W przypadku D nie powinno się strzelac z ukuf i kuszuf :) ani żadnej innej broni miotającej,
3. można oddezorganizowywać jesli się nie ruszały i nie walczyły (tylko te dwa warunki)
4. oczywiście
5 może atakować
oddział 2 atakuje wspólnie z oddziałami 1 bądź 3 jeden z dwóch oddziałów wrogich np. 1 i 2 wspólnie atakują A
Tak jest poporawnie
 
 
 
cobra67
Kadet


Dołączył: 19 Paź 2004
Posty: 8
Skąd: Będzin
Wysłany: Nie 26 Lut, 2006   

Tak jak napisałem w innym poście cieszę się że wreszcie coś ruszyło się w średniowieczu ale niestety ta gra mnie całkowicie zniechęciła. Jak to jest ze instrukcje do Grunwalda i Wiednia zrozumiałem po pierwszym czytaniu a tu nie rozumiem wcale??? Zapłaciłem za grę 49 zł i uważam że tak niedopracowana instrukcja nie powinna się znaleźć w pudełku! Tak jak ktoś napisał trzeba się domyślać co autor miał na myśli pisząc instrukcję. Wielka szkoda bo jak napisałem już na forum po zapoznaniu się z instrukcją wolałem rozłożyć 15 letniego Grunwalda i w niego zagrać. WZ nie denerwuj się ale jak widzisz to nie tylko moja opinia, sam się nieprzyjemnie czuje bo nie lubie krytykować i rozumiem jak sie możesz poczuć. Nie miej mi zazłe jestem troche zawiedziony.

Wcześniej nie miałem do czynienia dużo z planszówkami jestem początkujący. Mam wiele pytań nie wiem od czego zacząć. Kurcze na początku chciałem ją od razu na allegro pchnąć za połowę ceny by choć trochę odzyskać no ale w końcu jestem maniakiem średniowiecza i nie odpuszczę tak łatwo bo będą wychodzić nowe gry w tym systemie to jak teraz tego nie zagram to już w ogóle później nic nie zagram.


Pierwsze pytanie bardzo proste:
Paragraf 6.13. Pisze że atakujemy wszystko co jest w strefie kontroli jednostki. I teraz zobaczmy na stronę nr 10 z przykładami rysunek 4. Powiedzmy że zamiast atakującej kawalerii widzimy piechotę. I tak jednostka nr 1 może atakować nr 31 i 30 a jednostka 2 atakuje tylko nr 31. Jednostka 3 atakuje 31 i 32 i 33 jednostka 4 tylko jednostke 33. Pytanie. Jak przeprowadzić te ataki?

Jadąc od lewej, atakuję 1 na 30 i 31. Czy mogę teraz zaatakować wspólnie jednostkami 1 i 2 jednostkę 31? Jeśli została ona na miejscu po poprzednim ataku? I dalej analogicznie do następnych starć?

Jak wykonać szereg takich uderzeń?

Drugie pytanie
Czy po wycofaniu o jeden punkt (nie ucieczka) można wejść na pole z którego wycofała się jednostka?
 
 
 
preclo
Kapitan



Dołączył: 17 Mar 2004
Posty: 1406
Skąd: 1-sza Eskadra Wiatraków, Świdnik
Wysłany: Nie 26 Lut, 2006   

Jednostka może atakować i być atakowana tylko raz w danej fazie walki.
Z tego wynika też, że powyższy Twój tok rozumowania jest nie do końca poprawny.

Na prostym przykładzie to będzie tak.
Stoją naprzeciw siebie jednostki A i B (jednego gracza) i 1 i 2 (drugiego), w ten sposób, że 1 ma w strefie kontroli A, 2 ma w strefie kontroli A i B.
Analogicznie A ma 1 i 2, zaś B ma tylko 2.

Wtedy aby przeprowadzić te ataki atakujesz jednym jednego, a drugim drugiego - w tym przypadku A - 1 i B - 2.
Nie można zrobić tak, że A atakuje 1 i 2, a następnie B zaatakuje 2, bo to będzie podwójny udział w walce jednostki 2.

Myślę, że jest to zrozumiałe.
_________________
RZut, RZucać a NIE żut, żucać :|
Żeton a NIE rzeton :|
Błagam !, nie profanujcie chociaż tych słów :)
...::: [ www.bykom-stop.avx.pl ] :::...
 
 
 
Von Blaskowitz
St. szeregowy



Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 69
Skąd: Kattowitz
Wysłany: Nie 26 Lut, 2006   

w ptzykładzie który rozpatrujesz należy zastowsować zasadę walki "jeden na kilku lub kilku na jednego" oraz iż każdy oddział w fazie walki może walczyć tylko raz... oznacza to że każda jednoska moze zaatrakować na tym przykładzie tylko jeden oddział( 1 atk. 30; 2 atk. 31... itd.) więc niemożesz zaatakować najpierw 1 na 30 i 31 a potem 1 i 2 na 31...

[dokładniejsze przykłady post wyzej]

Wycofanie to też ucieczka...

jeśli się mylę niech słowo WZ mnie poprawi;]
_________________
O. W. Śląsk
SH
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 26 Lut, 2006   

To ja tak tylko gwoli informacji skoro kolega jest początkujący:
Nie jest łatwo napisac przepisy bezbłędnie, mylę nawet, że jest to niemożliwe
Proponuję popatrzeć na erraty gier zachodnich klasyków
Niektóre mają 5 wydanie i jesze do nich są erraty
Gra żyje tak jak gracze w nią grajcy i czasami nei da się przewidzieć wszystkiego
A teraz odpowiedzi

Pierwsze pytanie bardzo proste:
Paragraf 6.13.
Hmmm... jakby tu zacząć.?
Otóż jest napisane w instrukcji właśnei w 6.13, że każda jednostka musi wykonać ataka na wroga w swojej (umownej) SK. jeżeli zatem 1 zaatakuje 30 to 2 nie zaatakuje nikogo, a to jest zabronione
W opisanym przypadku musi dojśc do walk jeden na jednego.
To zresztą jest opisane dokładnie w Waraincie drugim (obok obrazka)

Tu nie należy doszukiwać się jakichś ukrytych treści, gra jest prosta i taką ma pozostać, Oczywiscie będzie się zmieniała wraz z inwencją czytelników i ich pomysłami. I na pewno (mam nadzieję) znajdzie uznanie przeciwników.
Na pocieszenie powiem tylko , ze jest to jedna z najczęsciej kupowanych gier.

2
tego pytania nie rozumiem, bo jeśli ktoś wycofał się we włąsnej fazie ruchu, to przeciwnik wykonuje ruch dopiero we włsnej fazie ruchu
 
 
 
JarekA
Szeregowy


Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 20
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: Pon 27 Lut, 2006   

No dobrze, ale ja ponawiam swoje pytanie:
Walcza oddziały 1 z A, w swojej fazie ruchu oddział kawalerii 2 atakuje A. Czy w ataku w fazie ruchu w tym przypadku dodajemy PS 1 i 2 czy tylko kawalerii? Czy efekty walki dotyczą 1,2 i A, czy tylko 2 i A?

WZ napisał że "Otóż jest napisane w instrukcji właśnei w 6.13, że każda jednostka musi wykonać ataka na wroga w swojej (umownej) SK."
Czy ta zasada dotyczy tez walk w fazie ruchu?
(to jest dla mnie troche niejasne, na razie gram tak ze licze tylko PS kawalerii i atakowanego)


Po drugie co się dzieje z impetem oddziału, który się nie porusza (w poprzednim etapie nabrał rozpędu ale nie miał okazji powalczyć ani w fazie rychu ani w fazie walki).


Po trzecie: W Stirling Angielskiej kawalerii z 2 gwiazdkami liczy się je tylko gdy atakuje. Czy ta zasada doryczy tez kawalerii dwugwiazdkowej w Swiencinie?
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 27 Lut, 2006   

No dobrze, ale ja ponawiam swoje pytanie:
Nie rozumiem pytania. w końcu kto walczy z A? 1 czy 2?

Jeżeli atakujasz podczas ruchu, to chcą stakowac musisz zaatakowac wszystkich w swoje SK, nie można dokonywać wyboru, w typie a teraz to wybiore tego a potem tamtego. w ten sposób podziurawiłbyś byś go dowolnie, nie uwzględniająć wpływu sąsiadów

w takim przypadku impet spada do 0
Jesli oddział nei poruszał sie cały etap


gwiazdki liczy się zawsze w ataku i w obronie
 
 
 
JarekA
Szeregowy


Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 20
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: Pon 27 Lut, 2006   

Jeszcze raz:
1 - oddział piechoty Zdzisia
2 - oddział kawalerii Zdzisia
A - oddział piechoty Józka

Oddział piechoty 1 Zdzisia ma w swojej strefie ataku/kontroli oddział piechoty A Józka (walczą sobie juz ze 3 etapy). W fazie ruchu oddział 2 (kawalerii Zdzisia) atakuje oddział piechoty A Józka.

I teraz: czy w tym ataku kawalerii uwzglednia się PS piechoty 1 Zdzisia
czy też nie bierze ona w tym przypadku udziału w rozstrzyganiu tej walki (w fazie ruchu)?

Jeśli nie walczy i nie uwzględnia się go przy realizacji efektów starcia, a kawaleria bedzie mosiała się wycofać po przegranej walce, to czy oddział A może tak sobie opuścić walką z piechotą 1 ? Oraz co w przypadku gdy kawaleria pogoni oddział A (ten Józka) to czy piechota Zdzisia tez może gonić czy nie ?

Jeśli odpowiedz będzie brzmiała że piechota nie bierze udziału w walce w fazie ruchu ze wszystkimi tego konsekwencjami, to proszę się zastanowić co by było gdyby Zdzisiu miał w tym przypadku 2 oddziały kawalerii (1 walczący z A i 2 dołączający się do walki w swojej fazie ruchu).
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 27 Lut, 2006   

jeśli jest to walka w ruchu, to nie jest uwaględniany 1 Zdzisia

- faza walki jest inną fazą niż faza ruchu, tak więc jeśli jazda się wycofała a piechór nie pogonił jej i został na miejscu bedize walczył z piechotą Zdziśka
- nie można gonić jeśli się nei walczyło,a w tym przypadku walczyła jedynei kawaleria

Wtedy zapewna, pierwszy oddział wiązałby walką (pewnie nierozstrzygniętą) a ze skrzydła spadłoby uderzenie przyjaciela Zdziśka, Mańka
i to pewnie Maniek odniósł by zwycięztwo i pogonił wroga a Zdzisiek jesliby by przeżył , na pewno by nie gonił bo by nie chciał wpaść pod swoich ludzi od Mańka, Poza tym mógłby gonić już w następnej fazie ruchu czyli po jakichś 20 minutach max
 
 
 
cobra67
Kadet


Dołączył: 19 Paź 2004
Posty: 8
Skąd: Będzin
Wysłany: Pon 27 Lut, 2006   

Kolejne proste pytanie.

Jak liczyc straty jeśli w ataku brało udział kilka jednostek?

Np. Atakując dwoma jednostkami o sile 4 wypadł wynik np A1-1 atakujący musi ponieść straty - 1 i wycofac sie o jedno pole. Straty w ludziach ponosi dowolnie wybrana jednostka czy wszystkie biorące udział jednostki. I tak samo dalej, wycofuje sie jedna wybrana jednostka czy wszystkie biorące udział w ataku?
 
 
 
farmer
Plutonowy



Dołączył: 03 Lut 2006
Posty: 127
Wysłany: Pon 27 Lut, 2006   

Wycofują się wszystkie.
Ponosi straty jedna - suma strat dla wszystkich atakujacych ma wynieść 1, więc z konieczności uszkadzasz tylko jeden oddział.

Tak przynajmniej ja to rozumię :) .

Pozdr,
 
 
Von Blaskowitz
St. szeregowy



Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 69
Skąd: Kattowitz
Wysłany: Pon 27 Lut, 2006   

Hymmm... Chyba muszę zrewidować moje poglądy na temat zasad... może są one za proste :shock:
_________________
O. W. Śląsk
SH
 
 
JarekA
Szeregowy


Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 20
Skąd: Gorzów Wlkp.
Wysłany: Wto 28 Lut, 2006   

Teraz gra się już całkiem przyjemnie.
No ale skoro znowu cos mi nie pasuje to ośmiele się ponownie tymi wątpliwościami podzielić. Z lekką obawą, bo czekam na przesyłke od WZ, a jak go za bardzo zirytuje to sobie pewnie jeszcze poczekam :)

Ale co tam:
11.0 Morale
12.0 Dowódcy

Jak się ma pkt 11.13 pkt do 12.24? Jeżeli dotyczy tego samego, to jaka wartość jest prawidłowa?
 
 
 
Von Blaskowitz
St. szeregowy



Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 69
Skąd: Kattowitz
Wysłany: Śro 01 Mar, 2006   

Garść pytanek jeszcze... niedoszukałem sie ich na wcześniejszych postach... mam nadzieję że niczego nieprzeoczyłem;]

1. Jeśli oddziały broniacego są na brodzie i terenie czystym...
a) i mają równą siłę to jaki modyfikator sie uwzględnia?
b)jeśli jeden jest silniejszy to uwzględnia sie tylko teren na którym on stoji?(zasada większości)
2. Bród wpływa na walkę +2 czy -2 (oddziały stojace na brodzie mają bonusy do walki? znaczy w rzece można sie łatwiej bronić :shock: ?)
3. pisze ze dowódca sie cofa wraz z oddziałem czy może też ścigać wraz z oddziałem?(jesli oczywoście chce)
4.Czy można przemieścić sztandar z oddziału na oddział(pole sąsiadnie) lub dobrowolnie zostawić go na polu aby kolejny oddział go przejął?
5. Bonus w morale uwzględnia sie tylko kiedy odbywa sie atak czy również w trakcie oborny(broniacy morale +1)
_________________
O. W. Śląsk
SH
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 01 Mar, 2006   

to teraz niech kolega wkeii moje odpowiedzi z priva
 
 
 
Von Blaskowitz
St. szeregowy



Dołączył: 20 Lis 2005
Posty: 69
Skąd: Kattowitz
Wysłany: Śro 01 Mar, 2006   

Ojciec R. Naczelny odpowieda na moje pytania zadane 2 posty wyzej;]:

1. Jeśli oddziały broniacego są na brodzie i terenie czystym...
a) teren czysty
b)nie ma znaczenia uwzględnia się korzystniejszy dla obrońcy
2. atakując z brodu masz -2 do walki czyli korzystneij dla tego kto nei jest na brodzie
3. może
4.można, ale nie można kobinować, ze najpierw ze sztandarem zaatakuje 1 potem 2 i tak dalej, bo vędą sobei oddawały sztandar, dsztandar może przejśc z jednostki na drugą stojacą obok
5. ataku

A właśnie, Jarek: uznaję (przynajmniej ja) że za głównodowodzącego jest 10 pkt. Mor. a za skrzydłowego 8(każdy inny)... (w instrukcji jest że sześć jeśli dobrze pamiętam, to stosuj 10 i 6;])
_________________
O. W. Śląsk
SH
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 9