Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
[ DLA POCZĄTKUJĄCYCH ] Jak rozpocząć przygodę z grami.
Autor Wiadomość
preclo
Kapitan



Dołączył: 17 Mar 2004
Posty: 1406
Skąd: 1-sza Eskadra Wiatraków, Świdnik
Wysłany: Nie 21 Sie, 2005   [ DLA POCZĄTKUJĄCYCH ] Jak rozpocząć przygodę z grami.

Jesteś nowy, chcesz zaczać przygodę z planszówkami, a chciałbyś siedzieć jak to wygląda? Zanim zadasz pytanie przeczytaj poniższy tekst.
Być może udzieli Ci on odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.




Grono strategów planszowych sukcesywnie się powiększa.
Jedni wracają do starej pasji po latach przerwy, inni są wprowadzani w tajniki sztuki wojennej w wydaniu papierowym przez starsze rodzeństwo, kuzynów, kolegów. Są tacy, którzy uwiedzeni w sklepie kolorową okładką gry, czy czasopisma przedstawiającą scenę batalistyczną sięgnęli po towar spod znaku planszowych gier wojennych. Wreszcie są też i inni, którzy trafili na to forum surfując po morzu internetowywm ;)

Najłatwiej mają osoby, które już się kiedyś zetknęły z tym rodzajem rozrywki, oraz ci którzy poznają ten świat pod czułym okiem starszego stażem gracza. Co jednak mają począć ludzie, którzy nie widzieli naszych gier na oczy, lub znają je tylko z nowo zakupionego numeru Taktyki i Strategii (TiS), w której jak wiemy są wydawana rozszerzenia do już istniejących gier (systemów) i z tego oraz innych powodów nie ma w TiSie instrukcji.

Część osób przychodzi i śmiało zadaje pytania na forum, na które chętnie odpowiadają inni, bardziej doświadczeni gracze, włącznie z twórcą wielu gier Wojtkiem Zalewskim ( kryptonim operacyjny "Ojciec Redaktor" ;) ).
Często takie pytanie i odpowiedzi przeradzają się w dłuższe dyskusje z których kolejnemu nowicjuszowi może być ciężko wyłowić interesujące go informacje.
Dlatego postaram się zawrzeć w poniższym tekście najistotniejsze informacje, począwszy od szeregu podstawowych pojęć pojawiających się w i przy grach. Spróbuję też zebrać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Zaznaczam jednak, że nie jest celem tego tekstu wykładanie zasad, a przedstawienie ogólnego szkicu.

Aby wszystko było poukładane wypadałoby chyba zacząć od definicji (wiem straszne słowo ;) ) gry strategicznej.
Uproszczonej definicji rzecz jasna. Do rzeczy.
Gra strategiczna ma umożliwić nam wcielenie się w dowódców wojskowych różnych wojsk, różnego szczebla, w zależności od gry.
Na drodze do zwycięstwa oprócz czynnika losowego, reprezentowanego najcześciej przez kości, decydującą rolę odgrywa umiejętność przewidywania, planowania i realizowania strategii walki.
Są różne rodzaje gier strategicznych tak jak wiele jest odmian jabłek. Gry o których traktuje ten tekst mają kilka cech wspólnych, a są to:
a) Plansza - przedstawia rzeczywisty lub fikcyjny obszar terenu o skali odpowiedniej do wielkości jednostek (o czym dalej). Dodatkowo dla ułatwienia ruchów wojsk na planszę naniesiona jest siatka heksagonalna - szereg sześciokątnych pól, z których każde styka się jedną krawędzią z innym polem. Bardzo to podobne do plastra miodu w przekroju. :)
b) Żetony wśród których rozróżniamy żetony jednostek bojowych, oraz żetony pomocnicze.
Żetony jednostek bojowych posiadają oznaczenia jednostek, najczęściej historyczne np. 150 Brygada Pancerna w Ardenach, czy 5 pułk strzelców konnych Krakowskiej Brygady Kawalerii.
Na żetonach znajdują się także informacje o ruchliwości i sile bojowej jednostek.
c) Sposób prowadzenia rozgrywki. W celu usystematyzowania rozgrywki każda gra podzielona jest na szereg tur, zwanych etapami, z których każdy odpowiada określonej jednostce czasu. Może to być zależnie od skali bitwy dzień, kilka godzin, kilkadziesiąt minut.
Każdy etap podzielony jest na szereg faz w których gracze wykonują odpowiednie działania.
Ogólny schemat przedstawia się następująco: ruch gracza A, walki gracza A, ruch gracza B, walki gracza B.
W wielu grach schemat ten poszerzony jest o dodatkowe fazy np. budowanie okopów, fazy kontrataków, desanty powietrzne, morskie, nawały artyleryjskie itp.
d) Kostki ;) W każdej grze używane są kości, najczęściej sześcienne. Przeważnie służą one znajdowaniu wyniku walk.


Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest. "Jaką grę polecacie na początek? Od czego zaczać?".
Głosy są podzielone w środowisku strategów, bo każdy ma swoje sympatie albo do epoki, albo do skali gry.
Najczęściej wszyscy zainteresowani są grami z okresu drugiej wojny światowej, a w tym okresie mamy do dyspozycji trzy systemy. System czyli zestaw przepisów dla określonej skali i określonego okresu działań bojowych, wykorzystywany w kilku grach. Czyli wiele bitew na tych samych zasadach.

I tak na przykład dla początkowego okresu wojny 1939 - 1940 przeznaczony jest system Września 39 (W-39).
Jest to system batalionowy z małymi wyjątkami.
Możemy w nim dysponowac takimi jednostkami jak piechota, artyleria, kawaleria, piechota zmotoryzowana, jednostki ckm, jednostki pancerne, sztaby. Większość jednostek występuje w skali batalionu (dywizjonu w artylerii). Podstawową jednostką w kawalerii jest pułk, a w wojskach pancernych kompania czołgów.
W grze występuje również lotnictwo, które działa na zasadach podobnych do wsparcia artyleryjskiego.
Przykładami gier z tego systemu są Bzura 1939, Piotrków 1939, Mława 1939, Wybrzeże 1939 i wiele innych.
Więcej o systemie można przeczytać w recenzji -> http://taktykaistrategia....ent=w39recenzja .
Niewątpliwym atutem tego systemu jest możliwość połączenia niemal wszystkich wydanych gier w jedną dużą grę i rozegranie całej Kampanii Wrześniowej 1939.
Próba takiej rozgrywki została podjęta na I Lubelskich Manewrach Strategów, gdzie zostały wykorzystane mapy i jednostki z 9 gier, wszystkich jakie do tej pory zostały wydane. Zdjęcia dostępne tutaj -> http://members.lycos.co.uk/lmstrateg/galeria.php .
System należy do systemów średnio trudnych. Opanowanie jego przepisów nie powinno nastręczać większych trudności.

Kolejnym systemem drugowojennym jest system Bitwy II Wojny Światowej (B-35)
Jest to system zgoła inny niż W-39, choć również jest systemem batalionowym.
Podstawową różnicą jest ilość typów jednostek.
Mamy tutaj prawdziwe bogactwo różnych typów jednostek. Oprócz piechoty, kawaleri, artylerii, mamy przerózne rodzaje sprzętu pancernego, jednostki powietrzno-desantowe, ckm, artylerię plot, ppanc, jednostki saperów, rozpoznawcze, kolumny pontonowo-mostowe, transportowe itp.
Dodatkowo mamy dosyć rozbudowane przepisy dotyczące jednostek lotniczych, a do dyspozycji są jednostki szturmowe, rozpoznawcze, transportowe, myśliwskie i bombowe.
System oferuje także podstawowe przepisy dotyczące jednostek morskich, kutrów torpedowych, transportowców, jednostek morskiego wsparcia artyleryjskiego, barek desantowych, a co za tym idzie i desantów morskich.
Mnogość sprzętu pociąga jednak za sobą odpowiednio skomplikowane przepisy, które nie są proste do opanowania, a w niektórych przypadkach nastręczają sporo trudności. Dlatego też wiele osób, w tym również ja, nie poleca tego systemu na pierwszą przygodę ze strategiami planszowymi. Mimo swoich trudnych i rozbudowanych przepisów system zapewnia dynamiczne i emocjonujące rozgrywki.
Przykładami gier tego systemu są: Arnhem 1944, El-Alamain 1942, Falaise 1944, Bitwy II Wojny Światowej i jest on przeznaczony przede wszystkim dla okresu 1942-45.

Trzecim systemem z okresu II-giej wojny światowej są Wielkie Bitwy (WB-95), najprostszy wśród tej trójki, co wcale nie oznacza, że najgorszy.
Dzięki prostym i niezbyt rozbudowanym zasadom, na przyswojenie których wystarczy jeden wieczór, system ten zapewnia szybką, łatwą i przyjemną rozgrywkę.
System wielkich bitew jest systemem pułkowym. (jednostki w skali pułku, rzadziej brygady lub batalionu)
Z racji tego, że system jest w większej skali niż B-35 posiada mniejszą ilość typów jednostek. Spotkamy tutaj piechotę, artylerię, kawalerię, jednostki szybkie i pancerne, sztaby oraz lotnictwo, które podobnie jak w W-39 działa na zasadach wsparcia artyleryjskiego.
Wielkie Bitwy (WB-95) są najprostszym systemem z prezentowanych i dlatego najczęściej polecanym na rozpoczęcie przygody z grami strategicznymi. W systemie tym ukazały się następujące bitwy: Ardeny 1944 (stara i nowa edycja), Charków 1942, Budapeszt 1945, Stalingrad 1942 oraz Bagration 1944 (bitwa na przedpolach Warszawy).

W wachlarzu gier strategicznych są także gry dotyczące innych okresów historycznych.
Na przestrzeni lat ukazały się takie bitwy jak Grunwald 1410, Wiedeń 1683, Waterloo 1815, Tannenberg 1914, Kircholom 1605 i wiele innych. Niestety w przeciwieństwie do gier drugowojennych, dostanie tych ze starszych epok coraz bardziej zaczyna graniczyć z cudem. Jeśli jednak ktoś chciałby zaczynać przygodę od wyzej wymienionych gier to na początek zdecydowanie nadają się Grunwald, Wiedeń i ewentualnie Tannenberg, które czasem można upolować na allegro.Waterloo i Kircholm są nieco trudniejszymi systemami, ale podobnie jak B-35 cenionymi przez wielu doświadczonych graczy, za bliższy realizm i wiele smaczków.

Niedługo (jesień 2005) też ukaże się nowy system (zbiór przepisów) dla bitew w skali taktycznej dla epoki napoleońskiej. Na pierwszy ogień pójdzie bitwa pod Ostrołęką 1831. Więcej o tym systemie napoleońskim będzie pewnie w stanie powiedzieć jego autor - Ryszard Kita (RK).

C.D.N.

Jeżeli jest coś o co chciałbyś jeszcze zapytać, pytaj
-> http://taktykaistrategia....opic.php?t=1200 .
Ktoś na pewno Ci pomoże.
_________________
RZut, RZucać a NIE żut, żucać :|
Żeton a NIE rzeton :|
Błagam !, nie profanujcie chociaż tych słów :)
...::: [ www.bykom-stop.avx.pl ] :::...
Ostatnio zmieniony przez preclo Pią 27 Sty, 2006, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Aetius
Kapitan



Dołączył: 13 Lip 2005
Posty: 1235
Skąd: Świdnik city
Wysłany: Pon 22 Sie, 2005   

widze że mój apel odniósł spodziewany skutek.i kto to zrobił? Preclo ziom ze stołecznego miasta świdnik ;)
_________________
Jakby nie brać to dziś wygramy......
------------------------------------


Aetius, Otis, Atieus, Ateius, Aietus, Iaietus, Bigos, Helikopter, Kotletius... co dalej? ;)
 
 
Umpapa
Plutonowy


Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 149
Wysłany: Nie 18 Gru, 2005   

Mam małe pytanie.
Chciałbym kupic starszemu bratu (35 lat) jedną z serii WB.
Niestety nie ma On czasu sklejać żetonów, etc.
Wzw z tym mam pytanie, czy sprzedajecie jakąkolwiek grę (nie tylko z WB), w której sztancowane żetony byłyby obustronnie wydrukowane?
Tak, co by tylko je wycisnąć z ramek i od razu grać.
Dodam że Braciszek niestety mieszka w innym mieście i nie za bardzo jak bym miał mus kleić żetony.
Prawdę rzekłszy nasze żetony skleja kumpel. :) Ja też nie mam czasu (drugi fakultet, doktorat, praca, córeczka).
Może być z dowolnej epoki histoycznej.
Jak takiego czegoś nie sprzedajecie wy, to może polecicie jakąś konkurencji? (optymanie morska)
Ze światecznymi pozdrowieniami.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 18 Gru, 2005   

Obecnie wszystkie gry są sztancowane
Ardeny, Stalingrad również
niesztancowane są jedynei: Suwalszczyzna i Falaiise i warszawa
 
 
 
Umpapa
Plutonowy


Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 149
Wysłany: Nie 18 Gru, 2005   

To, że są sztancowane to ja generalnie wiem.
Pytanie czy są od razu gotowe do zastosowania w grze BEZ JAKIEGOKOLWIEK KLEJENIA. :)

Dziękuję za szybką odpowiedź.
Podziwiam za podtrzymywanie łaczności z użytkownikami/klientami 24/7.

Dziękuję!
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 18 Gru, 2005   

w zasadzie w stalingradzie wszystko jest sztancowane i gotowe do gry
w Stalingradzie 10 żetonó trzeba skleić
w innych grach różnie - ale generalnie wszystko w 99 % jest gotowe do zagrania
Trzeba oczywiscie żetony wypchnąć z ramek :)
Ostatnio zmieniony przez Wojciech Zalewski Pon 19 Gru, 2005, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Razer
Chorąży



Dołączył: 02 Wrz 2004
Posty: 427
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pon 19 Gru, 2005   

Taaak przypadkiem tutaj trafiłem i pytam jakież to żetony należy skleić w (nowych) Ardenach, bo chyba tego nie zrobiłem, albo czegoś mi brak :? ?
Mam wydanie w pudełeczku i jak na razie nic mi nie brakło , choć grałem dopiero 1 scenariusz. A i dodam, że są bardzo ładnie graficznie, przepisy przyswajalne. Tak trzymać. Polecam Ardeny początkującym.
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 19 Gru, 2005   

W stalingradzie - przepraszam przepraszam
w Ardenach wszytko jest sztancowane
 
 
 
Gothmog
Szeregowy



Dołączył: 07 Lis 2005
Posty: 35
Skąd: Liegnitz / Breslau
Wysłany: Pon 19 Gru, 2005   

A żeton niemieckiego lotnictwa w Ardenach? Wydaje mi się że jego akurat trzeba skleić :? A poza tym to trochę za mało w Ardenach żetonów umocnień polowych - np. do zagrania scenariusza z TiSa 15
_________________
Tekst to tylko pretekst do podtekstu...
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 19 Gru, 2005   

no tak samoloty trzeba posklejać - zagpiłem się :)
 
 
 
m_kowal
Porucznik



Dołączył: 05 Lut 2005
Posty: 818
Wysłany: Wto 20 Gru, 2005   

co do umocnien to je trzeba kolekcjonowac ze wszystkich gier po kolei bo inaczej zawsze jest szansa ze zabraknie ich...

na poczatku moga byc problemy, ale potem dochodzi sie do chwili gdy umoceniniami mozna oblozyc 1/3 planszy a nawet wiecej
:D
 
 
 
Umpapa
Plutonowy


Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 149
Wysłany: Śro 21 Gru, 2005   

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Życzę wszystkim wesołych, radosnych, pogodnych i zdrowych Świąt Bożego Narodzenia.
Szczęśliwego Nowego Roku! :D
 
 
Łapisław
St. szeregowy


Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 55
Wysłany: Czw 26 Sty, 2006   

Dzięki za wyczerpującą odpwiedź o żetonach preclo
Wiele mi to rozjaśniło
 
 
 
Lomandor
Kadet


Dołączył: 09 Lip 2006
Posty: 1
Wysłany: Nie 09 Lip, 2006   

Witam, jestem tutaj nowy. Bardzo fajnie, że takie rzeczy jeszcze ludzi kręcą :)
Mam takie śmieszne pytanko-a graliście kiedyś samemu :?: :mrgreen:
Pozdrawiam
 
 
preclo
Kapitan



Dołączył: 17 Mar 2004
Posty: 1406
Skąd: 1-sza Eskadra Wiatraków, Świdnik
Wysłany: Nie 09 Lip, 2006   

Witaj.
Chyba każdy grał (lub nawet czasami gra) sam.
Zresztą zerknij tutaj -> http://www.taktykaistrate...wtopic.php?t=63
_________________
RZut, RZucać a NIE żut, żucać :|
Żeton a NIE rzeton :|
Błagam !, nie profanujcie chociaż tych słów :)
...::: [ www.bykom-stop.avx.pl ] :::...
 
 
 
historyk
Sierżant



Dołączył: 30 Mar 2006
Posty: 220
Skąd: Gorny Ślonsk
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2006   

Nabrałem trochę doświadczenia w systemie WB-39 i chciałbym spróbować swych sił w B-35. nie wiem jednak jaką grę wybrać. Wacham się pomiędzy:
1. El-Alamain
2. Falaise
3. Arnhem
i
4. Normandią
Czy któryś z doświadczonych graczy mógłby porównać te gry? Np. skład wojsk, trudność rozgrywki, grywalność (możliwość manewru). Z góry dziękuję i pozdrawiam. :)
_________________
Cognoscetis veritatem, et veritas liberabit vos.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 13 Wrz, 2006   

Zacznij od El-Alamein, zdecydowanie najmniej przepisów do nauczenia, a w ten sposób wejdziesz w temat niejako z rozbiegu
 
 
 
MMM
Plutonowy


Dołączył: 20 Sty 2005
Posty: 159
Skąd: Miastko
Wysłany: Wto 19 Lut, 2008   

historyk napisał/a:
Nabrałem trochę doświadczenia w systemie WB-39 i chciałbym spróbować swych sił w B-35. nie wiem jednak jaką grę wybrać. Wacham się pomiędzy:
1. El-Alamain
2. Falaise
3. Arnhem
i
4. Normandią



normandia to jednak inny system ;) więc nie polecam jeżeli chcesz pograć w B35
ale jak najbardziej polecam WB 95 jako system operacyjny i Normandię
_________________
:)
 
 
Paweł Sulich
Podporucznik



Dołączył: 26 Mar 2004
Posty: 627
Skąd: Józefów
Wysłany: Wto 19 Lut, 2008   

Normandia w systemie B35 była w 2, 3 i 4 numerze TiSa.
 
 
Wikitator
St. szeregowy


Dołączył: 18 Mar 2010
Posty: 42
Skąd: Toruń
Wysłany: Czw 18 Mar, 2010   

Witam. Mam pytanie, czy dobrą grą na sam początek byłaby Polska 1939 :?: Czytałem w TiS, że ma bardzo krótkie zasady do gry.
_________________
Nie chcemy sierpów ani młotów
i obrzydł nam germański wróg,
na pomstę mamy dziś ochotę
za Polskę spłacić krwawy dług.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 8