Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
ARDENY 1944-45
Autor Wiadomość
hofner
Kapitan


Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 1097
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Śro 09 Sty, 2013   

Tak myślę ,ze chodzi o przełamanie a na czym ono polega bo z tego co wiem to jednostka pancerna może zaatakować drugi raz z siła 1/2 PS ale to chyba nie jest cały przepis.I czy nadaje się on do przeniesienia do WB-95 by w jakimś stopniu zminimalizować slupki.?
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 09 Sty, 2013   

Nie da się przełożyć, gdyż w systemie WB-95 nie dzielimy oddziałów na mniejsze.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
hofner
Kapitan


Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 1097
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Śro 09 Sty, 2013   

Tak ale jeden heks to też ok 3000m tylko inna skala wojsk. Przymiarka do likwidacji słupków już była u Grohmanna ale moim zdaniem nie zdaje to egzaminu. Jedynie można założyć,ze jesli jednostka wycofa sie o 2 heksy przez oddział sojuszniczy to można zaatakować ten drugi odział.
Ze słupkami jest tak,ze powstrzymują sztucznie pościg.(chodź niektórzy mówią ,ze to jest druga linia umocniona.
W grach zagranicznych istnieje inny przepis mówiący o tym,ze jednostka zwycięska może wykonać pościg w jakimkolwiek kierunku o taka ilość jaka wycofała się jednostka co powoduje ,ze problemu słupków nie ma i gracz jeśli ma możliwość daje max sile obrony bo mniejsza sila powoduje u atakującego duże przełamanie. Skoro WB-95 to pewien uproszczony system to jestem zdania, ze już ustawienie całej dywizji na polu jest uproszczeniem wiec taka dywizja winna atakować cała dywizje ,,sztucznie skoncentrowana na jednym polu" a nie tworzenie słupka w którym słaby pułk piechoty 3 PS powstrzymuje cała dywizje pancerna..a później pułk piechoty powstrzymuje ta sama dywizje która dała bobu obrońcy a została zatrzymana przez równie slaby pulk.. to dobre dla B-35 gdy możemy rozwijać linie obronne ale za to mamy OR,walkę z marszu.WO itd.. i tam taki słupek byłby zaatakowany cały pierwsza lina i druga z ok 1/2 PS dywizji( robiłem test).
A odwołując się do systemu K2 skala dywizyjna a istnieje przepis mówiący o przełamaniu pancernym( strata 1 PS u odziału który pozostaje na miejscu przy ataku 12 PS(to 2/3 dywizji pancernej) w WB -95 brak takiego przepisu a kazdy inny system ma w tej lub innej formie.
 
 
kisiel1815
Sierżant


Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 215
Wysłany: Czw 10 Sty, 2013   

Dzielenie jednostek nie jest potrzebne do wprowadzenia zasady z punktami akcji. Jedyne co zostaje zmienione to możliwość przeprowadzenia kolejnego ataku w tej samej turze w zależności od uzyskanego wyniku w pierwszej walce.

B1 atakujący może tylko wejść w pościg
B2 może wejść w pościg o 1 pole i zaatakować bez prawa do pościgu w drugiej walce
B3 może wejść w pościg o 1 pole, zaatakować i wejść w pościg o 1 pole,
B4 może wejść w pościg o 1 pole, zaatakować, wejść w pościg maksymalnie 2 pola.
B5 może wejść w pościg o 1 pole, zaatakować, wejść w pościg maksymalnie 3 pola

Drugi atak wykonywany z 1/2 siły + możliwość wsparcia lotnictwem i artylerią.
Powyższy sposób przeprowadzenia pościgu byłby alternatywny i gracz atakujący miałby możliwość wyboru po walce którego rodzaju pościgu używa - standardowego czy alternatywnego.


Jedyne o co się obawiam to zburzenie równowagi rozgrywki, ale to wyjdzie w ewentualnych testach.
 
 
 
hofner
Kapitan


Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 1097
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Czw 10 Sty, 2013   

Jestem za podobnym rozwiązaniem jak podałeś i trzeba mieć nadzieje ,ze system WB-95 dorobi się swojej uproszczonej walki z marszu co wymaga analizy nad tym kolegi wydawcy :D
 
 
hofner
Kapitan


Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 1097
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013   

Czy ktoś z graczy posiada skład jednostek dla 30 DP w Ardenach wg mojej wiedzy:
117 pp
119 pp
120 pp
2 bat pancerne
1 bat n.cz
526 b.zmot
99 Norwegian(bat) .
Tak ogólnie piszę gdyż interesuje mnie jedynie czy i jakie bat pancerne,bataliony niszczycieli czołgów ,526b.zm i 99 Norwegian wchodziły w bitwie jako jednostki wchodzące w skład 30 DP?
Dzięki za odpowiedź.
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 12 Lut, 2013   

30 brozp.
740 bcz. od 19 do 29 XII 45
743 bcz. 1 III 44 do 23 VI 45
823 bncz. 3 VII 44 - 24 VII 45

były inne ale nie w bitwie w Ardenach
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
hofner
Kapitan


Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 1097
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Śro 13 Lut, 2013   

Wyczytałem gdzieś ,ze właśnie 526 b,zmot zatrzymał Peipera
 
 
Archanioł
Podpułkownik



Dołączył: 08 Sty 2005
Posty: 2065
Skąd: Płock
Wysłany: Sob 16 Lut, 2013   

Z 740 batalionu jedynie kompania "C" była przydzielona do 30 DP.
_________________
"Bogowie dają sztukę wojenną narodom, którym chcą zapewnić szczęście" - Sokrates
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

Witam (-:

Mam pytanie odnosnie scenariusza wacht am rhein polaczonego z ostatnim szachem.
Jak to jest z Brytyjczykami. Czy wszystkie ich wojska na zachod od Mozy nie moga przekraczac tej rzeki. Przy jednym z jej scenariuszy napisane jest, ze tylko dwa oddzialy moga to zrobic. Szkopul w tym, ze one juz sa ustawione na wschod od rzeki, wiec przepis jest martwy.

Dzieki za odp. Gram wlasnie pelna kampanie i jestem zachwycony (-; problem mamy z bratem wlasnie w przypadku tej zasady (-:
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014   

Wojpajek napisał/a:
Szkopuł w tym, ze one już są ustawione na wschód od rzeki, wiec przepis jest martwy.

A jak stracisz te oddziały, to możesz wprowadzić kolejne dwa itd
Nie pamiętam co jets napisane, ale jeśli zagrasz wprowadzisz 5 czy 10 oddziałów, to Twój przeciwnik zrobi to samo gdy będzie grał aliantami.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
okon
Kadet


Dołączył: 10 Gru 2014
Posty: 2
Skąd: Włocławek
Wysłany: Czw 18 Gru, 2014   

Witam mam pytanie .

Zaczynam swoja przygode z grami wojennymi właśnie od Arden

I naszła mnie mała wątpliwość w 1 scenariuszu jest napisane żeby umiescić zeton 18 bmr na heksie sztabu . Rozumiem przez to że kładziemy dwa żetony I/18bmr i II/18bmr w stosie|? .( przynajmniej tak mi pomógł to zinterpretować kolega )
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 18 Gru, 2014   

dokładnie tak
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Cichowski
Kadet


Dołączył: 22 Sty 2015
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

Witam wszystkich. To mój pierwszy post na forum. Odświeżyłem niedawno znajomość z planszówkami, którą rozpocząłem lata temu. Stanęło właśnie na Ardenach, więc na początku chciałbym podziękować za grę ;-) jest świetna, wciąga i daje dużo satysfakcji oraz efekt bolących pleców, który zwalczam piwem ;-)
Na razie pogrywam samodzielnie, ale niedługo dojdzie do bitwy z większą ilością osób. Może do tego czasu uda się komuś mi pomóc w rozwianiu kilku wątpliwości:
1. Koszt PR dla jednostek niezmotoryzowanych po drogach bocznych. W treści instrukcji napisane jest, że oddział wydaje 1PR (albo łącznie 5 PR jeśli cały swój ruch wykonuje po drodze, zakładając, że mówimy o oddziałe, który ma 4PR), jednak w tabeli wartość ta wynosi 1/2 PR, co w oczywisty sposób zwiększa mobilność. Którą wartość więc stosować?
2. Dalej o ruchu, jaki jest koszt poruszania się po drodze gruntowej dla jednostki zmotoryzowanej (niegąsienicowej)? W tabeli jest +1. Dla innych jednostek jest jasne: (1) gąsienicowe, 1 pozostałe, a dla zmotoryzowanych "na kołach" należałoby dodać 1 do kosztu terenu (?) po jakim biegnie droga? Wynikałoby z tego, że oddział taki musi zapłacić koszt dla danego terenu i dodatkowo "karę" za poruszanie się po drodze (gruntowej)? ;-)
3. Lotnictwo (nie, nie przeszkadza mi obecność wojsk ZSRR w instrukcji, mimo, że nie ma ich w Ardenach, ale mogliby być ;-) ) może wykonać jedną z kilku czynności, które sa wymienione po kolei w instrukcji. Później pojawia się punkt, mówiący, że lotnictwem można też zaopatrywać jednostki. Pytanie; czy można jednocześnie np. wspierać obronę i zaopatrywać wojaków?
4. Czy jeśli oddział atakujący ulegnie w wyniku walki dezorganizacji to może wykonać pościg (naturalnie, jeśli obrońca został zmuszony do ucieczki) i dopiero po wykonaniu pościgu uznaje się go za zdezorganizowany, czy pościg ma z głowy, bo żołnierze pogubili się w zawierusze wojny i nie są w stanie ścigac nikogo poza własnymi dowódcami, żeby dojść do ładu? ;-)
5. Ostatnie pytanie (dzięki za cierpliwość) z innej beczki. W wersji gry, którą dostałem mam dwie plansze (nie 2 połówki, tylko 2 jak najbardziej kompletne i ładne plansze) różniące się głównie czerwoną krechą przy wschodniej krawędzi (i rozwidlającej się na północy). Co to jest właściwie? Jakaś linia obrony dla innych scenariuszy czy może autostrada dla ruskich jak już się pojawią w Ardenach? ;-) ;-)
Liczę na Waszą wiedzę i doświadczenie, dzięki za pomoc.
Pozdrawiam.
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

witamy
1. te drogi boczne/gruntowe są na pograniczu (takie ciemno brązowe), zaś drogi o których mówi tabela to zwykłe drogi boczne
2. niegąsienicowej +1
3. albo albo
4. może ścigać
5. To taki bonus, preferujemy gre na liczniejszych Liniach Zygfyda
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

Odnośnie pkt 5 to ta "czerwona krecha" miała chyba umożliwiać ładne łączenie z umocnieniami na mapie "Holandii".
 
     
Cichowski
Kadet


Dołączył: 22 Sty 2015
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

Dzięki za (ekspresowe) odpowiedzi :-)

3-5 pełna jasność, dziękuję,

Ad.1 Nie mam - na szczęście - problemów z rozróżnieniem rodzaju drogi. Plansza, jak wspomniałem, jest bardzo fajna.
Chodzi o nieścisłość w treści instrukcji [4.32]: jednostka niezmot. poruszając się po drodze bocznej wydaje 1PR, bonusowy 1PR dostaje, jeśli cały ruch jest po drodze, to proste, ale wg tabeli ta sama jednostka ma wydać jedynie 1/2 PR za każde pole poruszając się po tejże drodze (cały czas mowa o bocznej). Uznałem to za zwykły bąk, mam też instrukcję do Kurska i tam w tabeli (w tym konkretnym wersie) jest już zawarta ta informacja. Stąd pytanie, czy może w Ardenach celowo została zwiększona mobilność jedn. niezmotoryzowanych (1/2 PR po drodze bocznej) czy stosujemy zasady ogólne dla WB-95: 4PR + 1PR bonusowy jeśli cały czas po drodze?

Ad.2 Może na przykładzie: koszt wejścia jedn. zmot. (niegąsienicowej) na heks zawierający wzgórza porośnięte lasem, przez który biegnie droga gruntowa wynosi: 1 +3 (wzgórza) +2 (las) +1 (droga gruntowa)=7PR, jeśli dobrze to rozumiem?
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

ad 2 Korzystając z drogi nie dolicza się już terenu po jakim ona biegnie bo to podważałoby sens istnienia dróg.
 
     
Cichowski
Kadet


Dołączył: 22 Sty 2015
Posty: 8
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

Co jest dla mnie zupełnie logiczne, dlatego wątpliwość wzbudziła wartość w tabeli "+1"
(nie grałem tak, przykład wymyśliłem na podstawie spotykanej sytuacji na planszy).
 
     
Dominik
Sierżant


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Kwi 2012
Posty: 209
Skąd: Wolsztyn
Wysłany: Czw 22 Sty, 2015   

Nie mam "Arden" więc mogę tylko zgadywać, że powinno się to liczyć jako 1 punkt ruchu za ruch i + 1 za tą konkretną drogę i to wszystko. Może to tez być po prostu błąd w tabeli.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 8