Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Tygrysy w śniegu
Autor Wiadomość
Pikador1
St. szeregowy


Dołączył: 14 Lis 2006
Posty: 63
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

ogólny rozkład sił przypomina mi Ardeny. Tutaj też Niemcy mają znaczną przewagę która po jakimś czasie się kurczy. Teren także nie sprzyja natarciu.


| ( jest jakaś nowsza procedura do WO w której jest tylko JEDNA tabelka ?) |
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

Jest tylko jedna tabela wg nowych zasad.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Pikador1
St. szeregowy


Dołączył: 14 Lis 2006
Posty: 63
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

gdzie można zdobyć nowe zasady ?
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

Poprzez zamówienie dowolnej gry w tym sysytmie lub same zasady nabyć w redakcji
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Łukasz
Szeregowy


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 29
Wysłany: Pon 19 Sty, 2009   

Miałem ostatnio troszkę czasu i w związku z przymiarkami do "pełnej rozgrywki" z kuzynem przeprowadziłem symulację pierwszych etapów gry w Tygrysy (rozgrywka w oparciu o III edycję przepisów). W związku z ich przebiegiem pojawiło się kilka pytań, na które nie udało mi się znaleźć odpowiedzi (a może je przeoczyłem wśród ogromnej już ilości postów). Oto one dot. tak kwestii formalnych (instrukcja) jak i merytorycznych (jak grać):

Kwestie formalne:

1) Jak porusza się batalion zmechanizowany z "AH", czy jak jednostka pancerna (ma gąsienice), czy jak jednostki zmotoryzowane? To ostatnie sugerują początkowe zapisy instrukcji, ale w takim wypadku w terenie czystym ten batalion poruszający się wszak na pojazdach gąsienicowych nie nadąży za poodziałami czołgów (ta sama liczba PR, ale większy koszt wejścia na teren czysty)! Ta sama kwestia dotyczy samobieżnej artylerii przeciwlotniczej w Dywizjach SS. Wydaje mi się, że te jednostki nie powinny mieć w terenie czystym ruchliwości mniejszej od oddziałów czołgów.

2) Jak poruszają się zmotoryzowana artyleria, według tabeli dla artylerii (jedyny bonus to większa liczba PR), czy też według tabeli dla jednostek zmotoryzowanych (obok większej liczby PR, także mniejszy koszt poruszania się po drogach, szczególnie istotne przy drogach brązowych)? Jeśli to ostatnie, to czy rzeczywiście te oddziały były aż tak mobilne? To samo pytanie dotyczy zmotoryzowanej artylerii przeciwpancernej (radzieckie brygady ppanc) oraz przeciwlotniczej (działa 88 mm)?

3) Kto do kogo strzela w WO w przypadku, gdy:

a) samotnie stojąca jednostka mogąca prowadzić WO ma prowadzić walkę ze stosem jednostek mogących prowadzić WO (np. A spotyka się z B, C i D)? Czy A może sobie wybrać z kim będzie prowadzić walkę? A co w przypadku gdy to dotyczy DSO i np. z tych jednostek B, C i D tylko C może prowadzić DSO, czy można strzelać do B lub D, czy trzeba nawiązać walkę z C?

b) spotkają się dwa stosy z jednostkami mogącymi prowadzić WO i w każdym stosie jest więcej niż jedna jednostka mogąca prowadzic WO, np. w stosie radz. są to jednostki A i B, a w stosie niemieckim C, D i E? Czy każdy strzela do kogo chce, np. A i B strzelają tylko do E (bo ma najsłabszy pancerz), a C do A, D i E do B bo tak sobie wybrał grający stroną niemiecką? Czy też należy przyjąć jakieś uporządkowanie, A strzela do C i odwrotnie, B strzela do D i odwrotnie, a E strzela dowolnie do A lub B?

c) czy na rozstrzygnięcie powyższych kwestii wpływa w jakiej i czyjej fazie dochodzi do WO? (np. w przypadku a) można A strzela dowolnie w BSO jeśli stroną atakującą /własna faza walki lub kontratak w cudzej/, a jeśli jest stroną broniącą to o kolejności decyduje grajacy B, C i D? Jeśli tak, to kto w takim razie jest stroną atakującą w DSO rozgrywanej w fazie ruchu? A jak to wszystko odnieść do sytuacji z litery b?)

Nie jestem w stanie rozstrzygnąć powyższych problemów w oparciu o instrukcję, a lektura forum też nie udzieliła mi jasnych odpowiedzi. Bardzo prosiłbym o odpowiedź porządkującą powyższe, przecież kluczowe dla WO kwestie.

4) Od jakiego momentu dodajemy po 1 PS za każdy dzień odpoczynku radzieckim korpusom pancernym (uzupełnienia specjalne) w przypadku scenariusza Charków? Czy od samego początku, czy też dopiero od dnia, który jest pierwszym dniem dla scenariusza Biełgorod? Wydaje mi się, że to drugie, bo przecież skoro gram w scenariusz rozpoczynający się wcześniej to nie oznacza to, że te korpusy pancerne wcześniej się uzupełnią (mam wszak dłuższą drogę do Biełgorodu)?

5) Czy zapis w instrukcji mówiący o możliwości stawiania min, gdy jednostki wroga nie bliżej niż 3 heksy od oddziału saperów dot. każdego przypadku minowania, czy też jedynie wtedy, gdy minowane jest pole, na którym stoi samotny oddział saperów?

6) Do czego służą rzetony "Punkt zaopatrzenia" dla strony niemieckiej?

Kwestie merytoryczne:

1) Jak uniknąć wysokiego poziomu strat, w szczególności po stronie niemieckiej? Podejście pod Charków (nie mówiąc już o jego zdobyciu) ze stratami na poziomie ze scenariusza Biełgorod wydaje mi się po prostu niemożliwe? W jednej z prób przełamania Dywizja AH straciła 11 PS (ściśle PW) w ciągu dwóch etapów, z "DR" nie było dużo lepiej. Już sama obecność dwóch brygad ppanc. na pierwszej linii frontu skutkuje urwaniem sporej liczby PS (siedem oddziałów na linii frontu, to około 5 ostrzałów w DSO oraz 5 w BSO w samej fazie ruchu i ataku niemców, co przy dobrej armacie i modyfikacji + 3 za umocnienia polowe czyni WO dość jednostronną)? Do tego tabelka strat po walkach powoduje, że nawet przy solidnej przewadze (stosunki 1:3, czy też 1:4) traci się 1 czy też 2 PS jeśli walczy się ze stosami z około 10 PS i wyżej, a przy tym umocnionymi i nierzadko w miejscowości lub za rzeką (a to wcale nie takie rzadkie, bo nawet jeśli pojedynczy zaatakowane zgrupowanie ma 4, 5, 6 PS to do tego dochodzi wsparcie artylerii dywizyjnej na kluczowych dla przełamania miejscach)? Czy tu jest jakiś sposób na organizowanie natarcia, aby tych strat było mniej? Podam tylko, że pierwszych etapach, dla wyzyskania wsparcia całej dostępnej artylerii unikałem organizowania walk z marszu, koncenturując Dywizje Panc. SS w trzy, cztery grupy bojowe w sile z reguły około 20 PS (często po maks. 24 PS) atakujące w kluczowych miejscach, nierzadko dwie na jedno zgrupowanie rosjan. Taka taktyka dawała mi przełamanie w drugim, najpóźniej trzecim etapie, ale ten poziom strat! Czy ktoś podpowie mi jak wypracować taktykę ataku mniej kosztowna dla strony niemieckiej?

2) A jaką strategię korzystniej w dłuższej perspektywie czasu przyjąć dla rosjan, bronić do upadłego przyjętej linii obrony nawet jeśli przeskrzydlona, czy też próbować wycofywać się na nowe linie obronne? Próbowałem i jednego i drugiego, ale ze względu na krótką perspektywę (do 3 etapów) trudno mi ocenić co lepsze? (przy czym i w jednej i drugiej sytuacji 160 DS kończyła marnie, podobnie jak 48 DPGw, której przy wariancie z probą odwrotu na drugą linię obrony nie można było wycofywać zbyt pospiesznie, bo odcinało się automatycznie drogę odwrotu 160 DS). Problem szczególnie widoczny na linii frontu naprzeciw 11 DPanc, czy utrzymywać solidną linię obrony, trudną do złamania przez 11 DPanc (miejscowość, rzeka, umocnienia i mała siła przebojowa 11 DPanc), czy też jednak wycofywać się wobec przełamania na sąsiednich odcinkach i zagrożenia wyjścia na tyły?

Z góry dziękuję za podpowiedzi
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 19 Sty, 2009   

1. Zmechanizowane poruszają się jak pancerne, czyli wszystko na podwoziu półgąsienicowym rusza się wg tabeli ruchu jedn. pancernych. Problem braku kategorii był znany - w IV edycji dodaliśmy tę kategorię, więc problem znika.

2. Artyleria z ciężarówką porusza się na zasadach ruchu oddziałów zmotoryzowanych.

3. Piszę jak jest w nowych przepisach (IV edycja):
-> W BSO wybierasz oddziały do WO, ale przynajmniej 1 więc, Twój A musi walczyć, a u przeciwnika będzie to dowolnie wybrany przez niego zestaw jednostek, ale minimum jedna z nich, jeżeli ją zabije musi wybrać inną(inne).
-> w DSO strzelasz do wybranych widocznych celów.

b) patrz wyżej - w BSO wybierasz którymi oddziałami będziesz prowadził ostrzał do wroga (i które oddziały będą obrywać) - u przeciwnika to samo. W DSO każdy oddział strzela do wybranego przez siebie celu (jeżeli jest widoczny)

c) zależy to tylko od tego czy WO jest w BSO, DSO i czy w DSO jest widoczność.

4. Jeżeli mnie pamięć nie myli to dodajesz 1 PW od początku pierwszego scenariusza.

5. Bliźej niż 3 heksy muszę sprawdzić. Powiem tylko, że to właśnie "Tygrysy" były powodem poważnych zmian w przepisach dot. minowania i saperów w IV edycji

6. Służą do oznaczania baz zaopatrzenia - kurcze nigdy nimi nie grałem :)

Taktyka:
-> poziom strat był dyskutowany wielokrotnie, Każdy chce zdobyć Charków szybko - szybko to zwykle oznacza 5-6 etapów. W skali gry wydaje się to dużo, tymczasem historycznie Niemcy zdobyli Charków po (piszę z pamięci) 5 dniach operacji = 15 etapów.

I to odpowiada na pytanie dot. strat. Rosjanie są silni, chcąc szybko się przełamywać będziesz ponosił straty. Ale im bardziej historycznie zagrasz tym te straty będą mniejsze.

Co do taktyki rosyjskiej to zależy ona od taktyki Niemieckiej i polega na zadawaniu maksymalnych strat Niemcom przy minimalnych stratach własnych - siłą Rosjan jest to, że wycofując się jest ich coraz więcej, więc w pewnym momencie obrona robi się coraz silniejsza.
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Łukasz
Szeregowy


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 29
Wysłany: Śro 21 Sty, 2009   

Cytat:
b) patrz wyżej - w BSO wybierasz którymi oddziałami będziesz prowadził ostrzał do wroga (i które oddziały będą obrywać) - u przeciwnika to samo. W DSO każdy oddział strzela do wybranego przez siebie celu (jeżeli jest widoczny)


I to do końca nie jest dla mnie jasne, wybieram dowolnie np. A i B i mówię, że strzelam do E, a druga strona wybiera dowolnie np. C i D i mówi, że strzela do B i jest OK, czy może tak, najpierw ja wybieram dowolnie, np. B, a druga strona też wybiera dowolnie np. E i strzelają one do siebie nawzajem, potem wybieram drugą jednostkę - pozostała A, a druga strona wybiera dowolną z pośród pozostałych C i D, i te wybrane w drugiej turze strzelają do siebie nawzajem, na koniec ostatnia, która u przeciwnika nie strzelała strzela sobie dowolnie do A lub B. A może jeszcze inaczej. A jak mam rozumieć to "że w DSO każdy oddział strzela do wybranego przez siebie celu, w szczególności w kontekście odpowiedzi na poprzedni przypadek, jeśli typuję do DSO oddział A, to strzelam dowolnei do C lub D lub E, czy też strzelam do oddziału wytypowanego przez drugą stronę do DSO, nawet jeśli nie może ona strzelać w DSO (byłby to zatem wybór, kto ma ewentualnie dostrać od ostrzału)? Przepraszam, że tak męczę, może to dla graczy ze sporym doświadczeniem żaden problem, ale mnie ciągle nurtują wątpliwości, a to przecież kwestia bardzo istotna, bo wiadomo, że z często chciałoby się wybrać pod ostrzał jednostkę z najsłabszym pancerzem, a druga strona wręcz przeciwnie chciałaby pod taki ostrzał wytypować jednostkę z pancerzem najsilnieszym.

Cytat:
4. Jeżeli mnie pamięć nie myli to dodajesz 1 PW od początku pierwszego scenariusza.


To w takim wypadku te korpusy pancerne uzyskiwałby pełną siłę w różnych datach, w zależności od scenariusza, a chyba "historycznie" powinno być tak, że niezależnie od scenariusza pełna wartość bojowa tych korpusów winna być osiągnieta w tej samej dacie. Ale może nie "historyczność" ale wymogi rozgrywki uzasadniają takie rozstrzygnięcie?

Cytat:
Taktyka:
-> poziom strat był dyskutowany wielokrotnie, Każdy chce zdobyć Charków szybko - szybko to zwykle oznacza 5-6 etapów. W skali gry wydaje się to dużo, tymczasem historycznie Niemcy zdobyli Charków po (piszę z pamięci) 5 dniach operacji = 15 etapów.

I to odpowiada na pytanie dot. strat. Rosjanie są silni, chcąc szybko się przełamywać będziesz ponosił straty. Ale im bardziej historycznie zagrasz tym te straty będą mniejsze.


To kwestia strategii, mnie bardziej chodziło o podpowiedzi dot. taktyki, czyli, czy artylerię raczej wykorzystywać do nawał ogniowych, czy do wpierania oddziałów w ataku, czy masowo stosować walkę z marszu, czy raczej nie, czy tworzyć zgrupowania po 20 i więcej PS, czy też mniejsze, ale wspólnie atakujące pojedyncze cele, jak sobie poradzić z tymi nieszczęsnymi dywizjonami ppanc i tp.
 
 
Kragdob
Major


Dołączył: 02 Kwi 2004
Posty: 1594
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 21 Sty, 2009   

Cytat:
b) patrz wyżej - w BSO wybierasz którymi oddziałami będziesz prowadził ostrzał do wroga (i które oddziały będą obrywać) - u przeciwnika to samo. W DSO każdy oddział strzela do wybranego przez siebie celu (jeżeli jest widoczny)


Gracz 1 dysponuje jednostkami A i B
Gracz 2 dysponuje jednostkimi C, D i E

na początku WO w BSO gracze wybierają które jednostki walczą.
Np.
Gracz 1 wybiera tylko jednostkę B, a gracz 2 jednostki C i E. Podczas WO jednostka B może strzelać tylko do jednostek C i E i analogicznie C i E tylko do B. A i D nie biorą udziału w W O

Gdyby gracz 1 dysponował tylko jedną jednostką to musiałby ją wystawić do WO. W każdym innym przypadku również. Jeżeli w powyższym przypadku C i E zniszczą B i mogą dalej strzelać to gracz 1 musi wystawić jednostkę A, która w tym momencie również może odpowiedzieć WO.

Cytat:
4. Jeżeli mnie pamięć nie myli to dodajesz 1 PW od początku pierwszego scenariusza.


Nie wiem jak to było historycznie. Gramy tak, że każdy żeton korpusu dostaje 1PW po zakończeniu dnia (3 etapów). Czyli najsilniejsze związki muszą czekać dość długo (mają 7PW/PS bodajże). Możesz oczywiście je ruszyć wcześniej, ale wtedy przestajesz otrzymywać PW.

Nie znam gry, która by dograła do uruchomienia tych korpusów - ale jakby co to nie jest tak, że jak np 4PS się już 'naładują' to muszą czekać - możesz je wysyłać na front, a reszta dalej się uzupełnia.

Cytat:
To kwestia strategii, mnie bardziej chodziło o podpowiedzi dot. taktyki, czyli, czy artylerię raczej wykorzystywać do nawał ogniowych, czy do wpierania oddziałów w ataku, czy masowo stosować walkę z marszu, czy raczej nie, czy tworzyć zgrupowania po 20 i więcej PS, czy też mniejsze, ale wspólnie atakujące pojedyncze cele, jak sobie poradzić z tymi nieszczęsnymi dywizjonami ppanc i tp.


Taktyka zależy od sytuacji, a ta może być różna. Masz narzędzia i wykorzystujesz je do osiągnięcia celu tak jak uważasz za najlepsze.
_________________
Czajnik był nieduży, ale odwagi mu nie brakowało
 
 
 
Pikador1
St. szeregowy


Dołączył: 14 Lis 2006
Posty: 63
Wysłany: Śro 28 Sty, 2009   

grając cały czas z instrukcją pojawia się coraz więcej błędów w moim rozumowaniu. Mam taką małą sugestię do wydawcy. Wiele gier planszowych posiada stronę w instrukcji która zawiera w pigułce najważniejsze informacje dotyczące rozgrywki. to by ułatwiło zdecydowanie pierwsze zmagania z systemem który nie jest prosty, można powiedzieć, że jest bardzo skomplikowany dla średnio zaawansowanych graczy. Chodzi mi o taką jakby ściągę w której będą napisane wskazówki krok po kroku bez języka czysto ,,instrukcjowego''. O czym należy pamiętać przy każdej fazie, za co są plusy przy ataku ( wszystkie wymienione po kolei w jednej tabelce, wszystkie sprawy związane z poruszaniem). zadam pytanie przy okazji tego postu: jeżeli wchodzę do miasta przez drogę a w mieście nie ma tej drogi tylko takie żółte miejskie drogi czy płace dodatkowy koszt za wejście do miasta czy traktuje miasto tak jakby miało drogę ?
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 28 Sty, 2009   

IV edycja, jest dokładnie tak podzielona jak sugerujesz.
I rozdział, to przepisy podstawowe
II - rozwinięcie
III - przepisy specjalne
 
 
 
Pikador1
St. szeregowy


Dołączył: 14 Lis 2006
Posty: 63
Wysłany: Czw 29 Sty, 2009   

nie o to mi chodzi. chodzi mi o jedną kartkę z tyłu instrukcji która by zawierała najważniejsze informacje potrzebne w pierwszych rozgrywkach które są najcięższe to zapamiętania.
 
 
 
Nietoperz
St. sierżant


Dołączył: 15 Gru 2006
Posty: 333
Wysłany: Nie 14 Lis, 2010   

Witam.
Biorąc przykład z kolegi Darengi postanowiłem i ja zamieścić małe sprawozdanie z działań wojennych.
Ponieważ ostatnio wreszcie znalazłem parę sekund na przesuwanie żetoników, postanowiłem rozłożyć sobie w swoim mikroskopijnym mieszkanku Tygrysy w śniegu. Mam nadzieję, że ta krótka relacja przyczyni się w pewnym stopniu do promocji tego hobby. Biorąc pod uwagę fakt, że jeden rysunek znaczy więcej niż tysiąc słów, postaram się również zamieszczać zdjęcia z krótkim komentarzem.
Kilka uwag.
Gram sam, a więc proszę się nie dziwić ogromnej sprawności wywiadów wojskowych. Żetony raz rozpoznane nie zostają ponownie zamaskowywane.
Dywizja pancerna "Tottenkopf" ma tylko trzy pola w swojej strefie rozstawienia (niestety wszystkie PS się nie mieszczą), a więc na posiedzeniu jednoosobowej komisji postanowiono, że pozostałe jednostki tej dywizji, będą wchodzić spoza planszy z pola 3434.
W pierwszym etapie wojska niemieckie mogą wykorzystać tylko połowę punktów ruchu.
Gra toczy się tylko w wersji podstawowej. Posiadam dodatek ale brak miejsca i czasu skłoniło mnie do rezygnacji z dodatków. Poza tym warto na tym przykładzie udowodnić, że jest to całkowicie samodzielna pozycja i nie trzeba zawsze mieć dodatków do gier TIS-owskich.
Gram na podłodze (jedyna większa płaszczyzna w mieszkaniu) dlatego czasem na planszy mogą znajdować się różne elementy nieodpowiadające tamtemu krajobrazowi (kobieta w domu)

8 Marca 1943 roku, front wschodni, pierwszy dzień niemieckiej ofensywy w celu zajęcia Charkowa.
Zdjęcie z pierwszych 8 godzin operacji, widok ogólny:

Jak widać największe postępy poczyniła DPanc SS "Tottenkopf" Przydzielone do ich zgrupowania uderzeniowego kampania Tygrysów porażała swym grubym pancerzem radzieckich wojaków. Ponieważ 160 Dywizja Strzelców została wsparta jednym batalionem dział przeciwpancernych z 1221 brygady przeciwpancernej, to dało to tylko tyle, że najpierw je zniszczono w walce ogniowej (były niestety bezskuteczne wobec pancerza Tygrysów) a okopaną piechotę wgnieciono w ziemię. Kolejny stos uderzeniowy zmusił do wycofania 1297pp w walce z marszu, a następnie kompletnie go rozbił w pościgu otaczając gros sił dywizji. Rosjanie chętnie by się wycofali, ale niestety planszy im zabrakło (prawdopodobnie tam wpadliby w łapki DPanc "Grossdeutschland") czego efektem stał się mały kocioł. Jednak sowieci zaczęli tworzyć kolejna przejściową linię obrony(zwracam uwagę na zagubiony dywizjon artylerii, którego ze względu na małą ruchliwość nie dało się dalej cofnąć), ale silniejszy opór zamierzają stawić dopiero na linii rzeki Mża opierając ją o miasto Wjałki. Dotarły tam właśnie pierwsze oddziały 1498 BP-panc.
Pomyślnie również rozwija się natarcie DPanc SS "Adolf Hitler" której kierunek uderzenia może się w każdej chwili zmienić ponieważ zajmuje pozycję środkową i jeśli Rosjanie nie będą przeszkadzać, to może elastycznie reagować na rozwój sytuacji. Teoretycznie powinna wspierać natarcie dywizji "Das Reich" na Nowaja Wodołaga i dalej najkrótszą drogą na Charków, lecz jeśli pancerniacy z Tottenkopfu zmarudzą, ma zwrócić się w kierunku Wjałek.
Tygrysy przydzielone do DPanc "DR" również przyjęły na klatę pierwsze walki ogniowe z okopanymi radzieckimi działami przeciwpancernymi, ale tutaj nie poszło już tak łatwo i kilka czołgów spłonęło na przedpolach Krasnej Plany. Niemcy podciągnęli kolejne bataliony i zasypali Rosjan lawiną stali zadając im spore straty. Udało im się jednak utrzymać ciągłość frontu. Na pomoc spieszy też 62DS z odwodów.
Na odcinku 11DPanc Niemcy nie uzyskali wiele poza rozpoznaniem radzieckiej obrony. Niemcy twierdzili, że ma ona za zadanie jedynie odwrócić uwagę Rosjan od głównego uderzenia, natomiast Rosjanie utrzymywali, że to gwardziści pogonili Wehrmachtowi kota. Nie rozsądzając tego należy stwierdzić, że dywizja odbiła się od sowieckich pozycji jak piłka i przełomu chwilowo nie widać.
 
 
Nietoperz
St. sierżant


Dołączył: 15 Gru 2006
Posty: 333
Wysłany: Wto 30 Lis, 2010   


Witam ponownie.
5 Marca. Sytuacja w godzinach popołudniowych.
Tym razem po nieco dłuższej przerwie udało mi się rozegrać kolejny etap (oczywiście po odgarnięciu kurzowych zasp :) )
Natarcie dywizji "T" przechodzi najśmielsze oczekiwania. W kotle dogorywają resztki 160DS (uratował się jeden pułk, w sile kompanii zresztą) Otoczono również 48DGw. Mimo to zdobycie Wjałek z marszu jest rzeczą raczej niemożliwą. SS-mani za bardzo się rozciągnęli w tej pogoni za sowietami. Ciekawa jest tutaj sytuacja niemieckich grenadierów którzy mieli zamknąć kocioł, a sami stali się ofiarą brygady T-34 próbujących wyrwać się okrążenia. Grenadierzy ponieśli znaczne straty, ale utrzymali pozycje.
Dywizje "AH" oraz "DR" odrzuciły Rosjan o kolejne kilka kilometrów. Poprzednie doświadczenia wskazują, że zdobycie Nowajej Wodołagi od czoła skończyłoby się kolejnymi poważnymi stratami od ostrzału przeciwpancernego niezliczonych radzieckich dział. Miasto ma być izolowane ze wszystkich stron i zdobyte jednym silnym szturmem. O ile wcześniej Rosjanie nie dadzą z niego nogi. Czas pokaże jak się sytuacja rozwinie. Nieciekawą perspektywą jest nadchodząca noc.
Pod Mielichowką Niemcy osiągnęli tyle, że mogą odholować kilka zniszczonych Pz IV, które padły ofiarą radzieckich dział przeciwpancernych podczas podchodzenia pod ich pozycje. Rosjanie spokojnie zwinęli manatki i przenieśli się na kolejną przejściową pozycję obronną.
11DPanc przy ogromnym zaangażowaniu sił i środków zdołała odepchnąć Rosjan o kilka kilometrów. Sukces nie był duży. Gwardziści cofają się, ponieważ sytuacja na innych odcinkach nie jest korzystna. Nie chcą by powtórzyła się historia 160DS.
 
 
skalord
St. szeregowy



Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 51
Skąd: Lonigo, Wlochy
Wysłany: Sob 12 Lut, 2011   

Gra jest swietna, myślę że najciekawsza z tych w moim posiadaniu. Mam dwa pytania

Cytat:
czy jednostki takie jak 64 poc.panc czy 2/81 Flak biorą udział wogóle w grze?


1)Możecie odpowiedzieć na to pytanie?
2)Jak korzystać z żetonow ze swastyką?
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Sob 12 Lut, 2011   

1)możemy
służa do scenariuszy alternatywnych
2)służą do oznaczania baz zaopatrzenia
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 26 Paź, 2011   

Bardzo mi przykro, ale to już definitywny koniec nakładu.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Kurt Meyer 12
Plutonowy



Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 157
Skąd: Białystok
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

a to jedno pole miejskie Bielgorodu na wsch. brzegu Donca liczymy jako duze miasto czy miejscowosc tak samo w Kursku ??
_________________
Same płotki! O poranku wrzucimy je z powrotem do morza!
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

duże miasto, jeśli nie ma różnic kolorystycznych (tła)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 24 Gru, 2012   

Top już na prawdę ostatnie gry, więc proponuję zastanowienie się nad zakupem
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

Została 1 gra
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,14 sekundy. Zapytań do SQL: 8