Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
[A] Empires in Arms / Empires in Harm
Autor Wiadomość
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Lut, 2005   [A] Empires in Arms / Empires in Harm

Empires in Arms / Empires in Harm

Jest to strategiczno-dyplomatyczna gra wydana przez Avalon Hill w 1986 roku. Gra przedstawia wydarzenia w Europie w latach 1805-1815. Gracze wcielają się w największe potęgi w Europie - Rosja, Prusy, Austria, Francja, Hiszpania, Turcja).

Żetony w grze przedstawiają korpusy, garnizony, floty i dowódców. Każdy punkt siły w korpusie, czy w garnioznie przedstawia 1000-2000 żołnierzy, a każdy okręt jest równy jednemu okrętowi lub kilku mniejszym jednostkom.

Mapa przedstawia calą Europę (bez Islandii) z północną Afryką i kawałkiem Azji. Podzielona jest na historyczne obszary (Wielkopolska, Tyrol, Ukraina itp.), są na niej zaznaczone lasy, bagna, miasta, góry. Każda tura w grze to jeden miesiąc.

Gracze podejmują decyzje polityczne konsultując się między sobą: wypowiedzenie wojny sobie lub małym państewkom, tworzenie sojuszu, zrywanie ich, podpisywanie pokojów (formalnych, nieformalnych). Gracze poruszają swoje floty, armie, zaoopatrują je, przydzielają dowódzców, rozgrywają bitwy i szturmują twierdze. Co trzy miesiące zbierają podatki i pobór ze swych prowincji, utrzymują obecną armię, rozbudowują nowe korpusy, pożyczają pieniądze, tworzą nowe królestwa, które są im posłuszne itd.

W skład sił lądowych wchodzą korpusy piechoty, kawaleri, gwardii i artylerii (dla Francji i Rosji). Występują również pospolite ruszenia, korpusy feudalne (dla Polski, Turcji, Rosji). Każdy rodzaj broni ma odpowiednie morale przy czym niektóre państwa mają je zwiększone.

Gdy dochodzi do bitew gracze wybierają taktykę, porównują siły, morale, dowódców. Starcia flot odbywają się tak samo, lecz nie ma taktyk Każdy kraj ma własnych historycznych dowódców, którzy posiadają odpowiednie zdolności taktyczne i strategiczne pozwalające dowodzić odpowiednią liczbą korpusów jak i przeprowadzać skuteczne ataki w danych taktykach. Oczywiście najlepszych ma Francja :) .

Gracze mogą podbijać mniejsze kraje i królestwa (wciela się w nie jeden z pozostałych graczy) siłą lub dyplomacją. Z podbitych terenów może tworzyć królestwa sprzymierzone i kontrolowane przez niego, które wystawiają własne korpusy.

W przypadku kapitulacji gracza jest kilkanaście opcji warunków pokoju. Można wprowadzić blokadę kontynentalną, zmusić pokonanego do wypożyczenia wojsk, oddania terytoriów itd. Państwo może uzyskać status "dominującego" jeśli zdobędzie odpowiednie ziemie - dostaje za to pewne bonusy, jednak skupia (negatywnie :>) na sobie uwagę innych graczy.

Każde państwo jest inne: Anglia ma ogromne zyski z handlu i potężną flote, jednak małą populacje i słabą, choć dobrze wyćwiczoną armię. Rosji niemal nie można podbić, Turcja ma darmowych żołnierzy (choć o bardzo niskim morale), Austria dwa korpusy gwardyjskie, Hiszpania ma wysoki poziom buntu w prowincjach w przypadku zdobycia ich przez przeciwnika, Francja ma szybsze korpusy (marszałek Berthier robił swoje) i wyższe morale. Każdy kraj ma swoich dowódców armii, którzy pojawiają się historycznie i tak samo znikają.

Najpięknięjsza cześcią gry jest niewątpliwie dyplomacja kilku żywych graczy, tego nigdy nie zasymuluje komputer.

Gra oferuje scenariusze - 1805, 1809, 1812, 1812-1813, wojnę na półwyspie 1808-1814, jak i całe kampanie - 1805-1807, 1812-1815 i 1813-1815. Odpowiednie zasady pozwalają grać mniejszą ilością graczy niż jest państw.

W latach 90-ych gra została rozbudowana przez grono zapalonych graczy i wypuszczona (w internecie) pod nazwa Empires in Harm. Główna mechanika gry nie zmieniła się, jednak pojawiło się wiele nowych zasad i możliwości. Nowa wersja obejmuje okres od 1788 do 1818 roku. Przybyła Polska oraz w wersjach rozszerzonych Persja, Szwecja i Stany Zjednoczone. Mapa została poprawiona, dodano nowe prowincje, nowe miasta. Pojawiły się rozszeżenia z Persją i Stanami Zjednoczonymi (Ameryka Płn i Środkowa). Pojawiła się pogoda, błoto, zima, sztormy na morzu. Pojawiła się możliwość działań dyplomatycznych na małych państwach i królestwach. Każde państwo ma teraz "karty armii", które przedstawiają jakie możliwości w wystawianiu korpusów i flot (i jak licznych) ma dane państwo. Co pewien czas możliwa jest reforma (historyczna), która pozwala polepszyć swą armię. Pojawiły się korpusy pospolitego ruszenia, islamska piechota, eskadry, transportowce, piraci. Statki zostały podzielona na ciężkie i lekkie. Przybyło wielu nowych dowódców. Pojawiły się taktyki morskie (5) oraz rozbudowano lądowe.

Rozwinięto warunki pokoju. W przypadku kapitulacji Austrii można rozwiązać "Święte Cesarstwo Rzymskie". W przypadku Hiszanii jako warunek Francja może wziąść osadzenie na tronie swego człowieka. Państwa takie jak Polska i Francja mają dodatkowo wydarzenia historyczne jak Sejm 4-letni i próba naprawienia kraju dla Polski i cała rewolucja francuska z odpowiednimi wydarzeniami (od szturmu na Bastylę do koronacji Cesarza). Rewolucja nie musi zakończyć sie objęciem władzy przez Napoleona - jest jeszcze Moerau i Hoche i to od gracza zależy, który z nich zdobędze władze i zostaniem nowym Cesarzem. Gracze, państwa ościenne mogą tez spróbować zdławić rewolucję i przywrócić Burbonów.

Zrezygnowano z scenariuszy, dodano za to nowe kampanie rozpoczynające się w 1788, 1792 i 1796 roku. Francja nie jest jeszcze taka groźna i gra staję zupełnie inna bez cienia Napoleona nad graczami :) .

Pojawiły się też zupełnie nowe kampanię (zarówna do EiA jak i EiH) - The Old Regime Arms - Wojna o Sukcesję Hiszpańską, Wojna Północna (połączone w mega kampanię 1702-1720) oraz - Nation Nascents (Narody się rodzą) - obejmująca lata 1859 - 1871.

Żeby zagrać całą kampanie potrzeba (około) grać w każdą niedzielę po 8 godzin przez 2 lata....:)

Gra jest po prostu super!!!

Empires in Harm do wydrukowania lub na Cyberboarda:
http://www.EmpiresinHarm.com
http://groups.yahoo.com/group/eih
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Lut, 2005   

Jak zdobyć cyberboarda do EiHa z yahoo lub skądkolwiek indziej. Wielokrotnie tam się chciałem zalogować ale jeszcze musiałem być jakimś członkiem czy czymś takim. Ogólnie gra musi być fajna.Ja sobie sam EiA zrobiłem ale jeszcze jakoś nigdy w to nie grałem- za dużo zasad. MOże ktoś z was zna coś w stylu EiA ale ze sproym uproszczeniem, dzięki czemu super się gra jako głowa państwa w epoce napoleońskiej.
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Lut, 2005   

Trzeba zalozyc sobie konto na YahooGroups :) , nic nie kosztuje.
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Lut, 2005   

Zapomniales dodac RK - "i o dziwo jak na Nico, nie jest to gra operacyjna" :wink:
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Lut, 2005   

No to się tam logowałem i nigdy nie mogłem znaleść tych katalogów z CB do EiHa.
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 21 Lut, 2005   

W dziale files:)
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
7TP
St. szeregowy



Dołączył: 12 Maj 2004
Posty: 43
Wysłany: Pią 25 Mar, 2005   

Dla tych, ktorzy chca sledzic rozgrywke w EiH v4 po polsku polecam link:

http://michal.mbsoftware.pl/eih-oppeln/
 
 
ozy
Plutonowy



Dołączył: 11 Mar 2005
Posty: 181
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2006   

Dla zainteresowanych grą Empires in Harm - zacząłem Action Report z rozgrywki w kampanię 1792 roku. Gramy w osiem osób (ludzie z całej Polski, także obecni na tym forum) już ponad rok czasu gry, ja kieruję Prusami. Na razie pierwsze dwa miesiące (z 12 które już rozegraliśmy), będę w miarę uzupełniania raportu o tym informował.

Zaproszam do czytania i komentowania!

http://rp.mbsoftware.pl/viewtopic.php?t=288

pozdrawiam
_________________
Banzai Nihon Kaigun!!
 
 
ozy
Plutonowy



Dołączył: 11 Mar 2005
Posty: 181
Wysłany: Pią 19 Maj, 2006   

Są dalsze odcinki relacji, dogoniłem już 'bieżący czas' gry - sierpień 1793r.

zapraszam i pozdrawiam :)
_________________
Banzai Nihon Kaigun!!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 8