Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
[A] Highway to the Kremlin 1812
Autor Wiadomość
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Sie, 2005   [A] Highway to the Kremlin 1812

Highway to the Kremlin 1812

Traktat w Tylży w 1807 roku, przyniósł na pięć lat pokój Europie. Jednak Rosjanie nie pragnęli pokoju, nie chcieli zgodzić się na dominację Francji w Europie, czy też odbudowanie Polski. Car Aleksander nie zapomniał upokorzeń, których zaznał od Napoleona. W 1810 złamał traktat z Tylży i otworzył swe porty dla okrętów angielskich a rok później zaczął koncentrować wojska nad granicą z Wielkim Księstwem Warszawskim. Jednocześnie poprzez Adama Czartoryskiego bezskutecznie próbował namówić Polaków do przejścia na jego stronę, mamiąc Polaków odbudową Polski, a Czartoryskiego - polską koroną.
Napoleonowi wojna nie była mu na rękę, gdyż w Hiszpanii francuskim marszałkom szło tak źle, że tylko osobista interwencja Cesarza mogła pomóc. Musiał jednak musiał pilnować Cara, który tylko czekał na to by Bonaparte poszedł za Pireneje. Dlatego musiał zabezpieczyć się od Wschodu. Zebrał armię jakiej nie widziała jeszcze nigdy Europa i ruszył na Rosję.


Highway to the Kremlin (Droga na Kreml) jest już szóstą grą operacyjną z czasów napoleońskich, wydaną przez Operational Studies Group. Twórcą gry jest Kevin Zucker, historyk i napoleonista, który od ponad 20 lat tworzy gry z epoki wojen napoleońskich.

Gra przedstawia całą wojnę 1812 roku, od 24 czerwca do 13 grudnia. Jest to początek nowej serii gier operacyjnych OSG 5X , gdzie skalą jednostek jest korpus, jeden heks - 10 mil, jedna tura - 5 dni, jeden punkt siły - 5,000 żołnierzy.

Gracze przemieszczają po planszy żetony dowódców, którym przyporządkowane są poszczególne dywizje (o nieznanej przeciwnikowi sile a ukazaną na oddzielnych kartach z portretami dowódców). Główną rolę odgrywa zaopatrzenie, linie komunikacyjne, sztab, dowodzenie i inicjatywa dowódców. Gracze otrzymuiją 'punkty administracyjne' - które symulują zebrane zaopatrzenie - i mogą wydawać je na aktywację jednostek będących w zasięgu sztabu. Mogą też próbować uruchamiać poszczególne korpusy dzięki inicjatywie ich dowódców.

W bitwie armia może przyjąć jedną z kilku taktyk: bitwa na wyczerpanie, wycofywanie się itp. Gracz posiadający odpowiednio skoncentrowaną artylerię może ostrzelać z niej przeciwnika. Można próbować kierować do bitwy oddziały maszerując na "huk dział". Zwycięzca może po bitwie wykonać pościg.

Gra jest szalenie manewrowa (tak jak była w tamtych czasach wojna). Przeciwnika trzeba zmusić do przyjęcia bitwy w niedogodnym terenie i tam go pokonać. Trzeba jednak pamiętać, że trakcie każdego marszu, pewna ilość żołnierzy opuści szeregi - z powodu chorób (pogoda), zmęczenia, dezercji itp. Im dłuższy marsz tym straty mogą być większe - szczególnie podczas złej pogody. Zbyt szybkie marsze i oddalanie się od swoich baz zaopatrzenia może doprowadzić do tego, że na pole bitwy przybędzie nie korpus, a dywizja (kilka a nie kilkanaście tysięcy ludzi).

Gra składa się z zasad podstawowych (dla serii o tej skali 5X - jak na razie jest to pierwsza) oraz zaawansowanych (są dla każdej gry z serii inne). Do rozegrania jest pięć scenariuszy: "Początkowe ruchy" - 24 VI - 24 VII, Smoleńsk - 4 - 19 VIII, Borodino - 24 VIII - 19 IX, "Odwrót" - 19 X - 14 XI, Berezyna - 19 XI - 4 XII oraz cała kampania - 24 VI-13 XII.

Ciekawie rozwiązano warunki zwycięstwa. Decyduje o nim morale. Punkty zdobywa/traci się za "decydujące" bitwy, porażkę Starej Gwardii, pochwycenie Napoleona lub innych ważnych osobistości (np. Murata - króla Neapolu, marszałka Davout, księcia Bagrationa). Główne cele dla gracza francuskiego to Smolensk, Kijów i Moskwa. Za zdobycie każdego z tych miasta można otrzymać lub stracić punkty. Za zdobycie miasta można otrzymać nawet dwa punkty jeśli zdobyło się je nietknięte. Gorzej, gdy miasto strawi pożar - tak jak to było historycznie z Moskwą - wtedy gracz traci punkt zwycięstwa. Niestety, prawdopodobieństwo zdobycia nienaruszonego miasta jest w sumie dość nikłe.

Jeśli graczowi francuskiemu uda się zdobyć Moskwę i mieć punkty na torze morale na poziomie zadowalającym, sprawdza się czy Car Aleksander podjął rozmowy pokojowe. Jeśli tak się stanie, gracz francuski wygrywa grę. Jeśli jednak to się nie uda (a im mniej punktów na torze, tym bardziej to prawdopodobne) to nie ma rozmów pokojowych, wojna toczy się dalej (tak jak to było historycznie) a gracz francuski przegrywa tą kampanię.

Natychmiast zaczyna sie jednak nowa! Trzeba teraz jak najszybciej wycofać wojska francuskie do Księstwa Warszawskiego lub Prus Wschodnich. Sprawny odwrót ma znaczenie, gdyż zwycięży ten z graczy, któremu pozostanie więcej żołnierzy (punktów siły) na koniec rozgrywki Nie trzeba tu chyba dodawać, że zima jest ostra i straty marszowe są przerażające - wojsko "pada jak muchy". Szybkie zajęcie Moskwy jest zatem kluczowe aby w przypadku niemożności doprowadzenia do rozmów pokojowych mieć jeszcze szansę ucieć przed zimą.

Na końcu anglojęzycznego podręcznika znajdziemy dokładny i obszerny rys historyczny na temat całej kampanii. Do odtworzenia historycznych pozycji jednostek w trakcie kampanii służą specjalne karty pomocnicze.

W pudełku, znajdziemy podręcznik podstawowy i zaawansowany, dwie mapy - część zachodnią i wschodnią, 280 żetonów sztancowanych, 14 kart pomocniczych (!). Żetony są ładne i czytelne, choć kolory poszczególnych wojsk dobrano moim zdaniem nieszczęśliwie. Mapy porządnie wykonane, papier z fakturą, dzięki czemu żetony nie przesuwają się same po planszy.

Opis gry, zdjęcia, wrażenia można znaleźć tutaj:
http://www.boardgamegeek.com/game/2920
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Pan P
St. szeregowy



Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 40
Skąd: Police kolo Szczecina
Wysłany: Pon 15 Sie, 2005   

Ale piekna mapa ! Zainteresowales mnie tym systemem. Los Diablos Polakos posiada ja na skladzie ? Ile trzeba zabulic ?
_________________
"Nie przebaczaj. Zaprawdę nie w twojej mocy jest przebaczać w imieniu tych, których zdradzono o świcie..."
 
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Sie, 2005   

prosze z takimi tylko na priv ;) ja tu moderatorem jestem...i chce miec dobre 'stosunki' z WZ i RK :)
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Pon 15 Sie, 2005   

dobre stosunki z WZ to podstawa :)
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Sie, 2005   

Mam tą gierkę 8) ... Ślicznie wykonana, mało żetonów, dwie duże mapy- czyli to co lubię- dużo miejsca na manewr. Jednak zasad jest dużooo i jeszcze mi się nie udało w to zagrać :?
Hehe oczywiście gierka od Nico :) - polecam lubiącym Napoleona :)
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Sie, 2005   

Jak sie chce odrazu super kampanie trzaskac to zasad jest sporo ;P.
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Sie, 2005   

Najpierw chciałem, ale potem stwierdziłem że może by fajnie było po kolei wszystkie scenariusze rozegrać :P ...
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
 
Silvershoot
Porucznik


Dołączył: 04 Lis 2004
Posty: 726
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 16 Sie, 2005   

No to powiedzmy że po przeczytaniu artykułu jestem zainteresowany. Gra wydaje sie interesujaca tym bardziej że daje możliwosć rozegrania całej kampanii a jest ona nie mała przecież. Wersja coprawda anglojęzyczna ale w Polsce chyba jescze sobie na taką pozycję poczekamy.
Mapa super no i oczywiście doskonałe tło historyczne.
_________________
"Gwardia umiera, ale się nie poddaje."
P. Cambronne
 
 
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 16 Sie, 2005   

Niko chyba będzie sponsorem reklam :) i prowizje mu skasuje jak nic :)
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 16 Sie, 2005   

Ja tą grę kupiłem ze względu na fakt że:
- jest to gra operacyjna
- bardzo mi się podobał 1806 Rosbach- co prawda inna skala ale oba systemy są w miarę do siebie zbliżone.
- mamy dwie kampanie- pierwsza to atak na Rosję- durga jest następstwem klęski w pierwszej- czyli Wielka Włóczęga Wielkiej Armii
- Poza tym uwielbiam Pana Tadeusza i Piotra Czajkowskiego utwór pt. Rok 1812 (polecam) a są to oba dzieła zbliżone do klimatu Gry.
- mapa jest naprawdę bardzo ładna i dobrej jakości, jak i pomocnicze karty- nic nie ma prawa się poprzemieszczać bez kontroli gracza.
O ile nie boję się zasad bo wiem że są conajmniej dobre, to zastanawia mnie dlugość gry- mam nadzieję że nie będzie zbyt długa cała kampania i w dwa wieczory góra da się ją rozegrać :)
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
 
Pan P
St. szeregowy



Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 40
Skąd: Police kolo Szczecina
Wysłany: Wto 16 Sie, 2005   

Mozesz Wojpajku przedstawic sprawozdanie z jednej rozgrywki w Rossbach ?
_________________
"Nie przebaczaj. Zaprawdę nie w twojej mocy jest przebaczać w imieniu tych, których zdradzono o świcie..."
 
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 16 Sie, 2005   

A jak mi WZ skasuje prowizje , to ja skasuje potem od innych :) . W przyrodzie nic nie ginie :) . Tak, wiec zostanmy przy komentowaniu artykułu...;)
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Pan P
St. szeregowy



Dołączył: 04 Sie 2005
Posty: 40
Skąd: Police kolo Szczecina
Wysłany: Śro 17 Sie, 2005   

A moze Ty Nico, opiszesz jakas rozgrywke w Rossbacha ?
_________________
"Nie przebaczaj. Zaprawdę nie w twojej mocy jest przebaczać w imieniu tych, których zdradzono o świcie..."
 
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Sie, 2005   

Gram obecnie z oficerem armii USA w 1806:Rossbach :) , tymczasowo gra zawieszona, gdyz 'wyskoczyl' na troche do Iraku.

Ja jestem Prusakami i Sasami przeciw Francuzom i Bawarom. Ustawilem linie obrony nad rzeka Saale. Od Saalfield przez Jene do Auerstadt. Obstawilem i spalilem mosty i czekalem. Pierwsze ataki odparlem, kiedy jednak nadciagnal gross sil z Napoleonem i przerzucili szybko most pontonowy obrona sie posypala. Ponioslem ciezkie straty, ale zdolalem sie oderwac i zorganizowac za rzeka Ilm, plynaca rownolegle do Saale. Teraz bede probowal bronic sie czescia sil pomiedzy Auerstadt a twierdza Naumburg. Reszte armii wycofac na polnoc i uratowac od zniszczenia.
Jak na razie jest ciezko, ale daleko od takiego pogromu jaki poniosla historycznie armia pruska ;P.

Jednak po tej grze juz widze, ze trzeba sie bronic odrazu na rzece Ilm, a lekka kawaleria i jednym korpusem opozniac marsz Francuzow. Gdyz gracz Pruski dostaje bonusowe pkt za uratowanie duzej czesci armii. Tak jak historycznie armia Pruska nie mogla wygrac i tutaj ciezko wygrac, grajac z porownywalnym graczem do siebie. Jednak mozna uratowac armie pruska za co sa dodatko pkt zwyciestwa. Gracz pruski nie moze dopuscic do pogromu swych wojsk i zadac jak najwieksze straty Francuzom. Symuluje to, ze uda mu sie uratowac czesc armii i polaczyc z Rosjanami idacymi ze wschodu.
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Sie, 2005   

Hehe Rossbach- dawno w to grałem. Postanowiłem rozegrać połączony scenariusz Jena-Auerstadt. Ponieważ to była pierwsza gra to dosyć szybko się skończyła ;) bo w drugim etapie- Francuzi zostali rozgromieni. Ale na swoje usprawiedliwienie mam argument, że nasłuchałem się od Nico tu na forum, jakie te siły Francuskie są dobre, jaki Davout był dobry i hehhe myślę sobie to zobaczymy na co ich stać w grze :] .
Chciałem z północy wykonać oskrzydlenie Davoutem, natomiast na południu atakował Napoleon z grosem sił. hihih Prusaki jak ruszyły tak chyba nie zauważyli że przeszli po jakiś żabojadach. Davout samotnie oskrzydlający zostałokrążony i całkowicie rozbity- zginął w bitwie :) ... Tam gdzie atakował Napoleon było już trochę trudniej ale też Francuzom spłyneło sporo krwi :) Tak więc w drugim etapie Napoleon oddał się w ręce jakiegoś dziedzica pruskiego.... Napoleon został po gentlemeńsku zabity podczas rozmów pokojowych, przez Pruskiego zamachowcę samobójcę, do ataku na ROsję nigdy nie doszło, ba nawet ten Francuz nie doszedł do Polski, tak więc Polacy w zasadzie wspominają epizodycznie do dziś bo w sumie nie pokonał Prusaków nawet, któych my kiedyś wgnietliśmy w ziemię pod Gruwaldem- tak by to było, po mojej grze ;)
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
Ostatnio zmieniony przez Wojpajek Śro 17 Sie, 2005, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Sie, 2005   

SamobÓjcę ;) ... i chociaz sie smialem na poczatku czytajac ten post, to potem sobie przypomnialem, ze w 1809 wlasnie podczas rozmow pokojowych, jeden Niemiec chcial zabic Napoleona. :? Pasqdne szwabska :evil:
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 21 Sie, 2005   

Wczoraj poraz 3 przeczytałe Zasady Serii i stwierdzam że poza walką nie są trudne...
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 07 Lis, 2005   

Dla zainteresowanych seria TUTAJ mozna sciagnac Zasady Podstawowe do gry w jezyku polskim.
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wojpajek
Major



Dołączył: 04 Maj 2004
Posty: 1978
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 08 Lis, 2005   

NIe zostały do końca przetłumaczone ... :D
_________________
Gdzie są kwiaty z dawnych lat?
[`] [`] [`]
 
 
Nico
Pułkownik



Dołączył: 08 Kwi 2004
Posty: 2515
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 08 Lis, 2005   

Heh nie ten plik wgralem...
_________________
Confederately yours,
PFC Nico, Brotherhood of Beer
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 9