Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Wrzesień 1939 w całości
Autor Wiadomość
Radosław Kotowski
Podporucznik



Dołączył: 27 Lut 2012
Posty: 697
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 03 Lut, 2018   

Było w Pomorzu, ale totalna porażka :)
 
     
Grisznak
Porucznik



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 748
Skąd: Włocławek
Wysłany: Sob 03 Lut, 2018   

Zgodzę się, że idea punktów za zdobycze terenowe ma w 1939 najwięcej sensu, bo idea walki na zniszczenie PS w przypadku takich gier jak Mława jest ździebko bez sensu, nie o to wszak tam szło. Punkty za straty mogą być dodatkami, tak by mogły wpłynąć na wynik, ale nie w sposób bezwzględny.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Michał Jakubik
Kapral


Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 107
Skąd: Aleks Kuj
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

W Studium planu strategicznego Polski przeciw Niemcom Kutrzeby i Mossora. wyraźnie autorzy stwierdził, że utrata na rzecz przeciwnika konkretnych obszarów kraju uniemożliwia długotrwałą obronę.
Dobór punktów zwycięstwa powinien mieć podobny charakter jak w pierwszym wydaniu Mławy.
 
     
Grisznak
Porucznik



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 748
Skąd: Włocławek
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

W pierwszym? Tym z Dragona? Tam były punkty zwycięstwa za zniszczone punkty siły.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Michał Jakubik
Kapral


Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 107
Skąd: Aleks Kuj
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Grisznak napisał/a:
idea punktów za zdobycze terenowe ma w 1939 najwięcej sensu

Zgodze się z kolegą
 
     
Komendant
Plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2007
Posty: 196
Skąd: Katowice
Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Znalazłem takie tabele:

 
 
     
dixie
St. sierżant


Dołączył: 18 Kwi 2008
Posty: 335
Skąd: Warszawa
  Wysłany: Nie 04 Lut, 2018   

Widzę, że stara Suwalszczyzna...
Scenariusz z Rosjanami jest hipotetyczny, gdyż zawierają ahistoryczny kierunek wejścia Rosjan (nie pamiętam jak z datami). W nowej wersji jest historyczne OdB w tym odwzorowanie luki operacyjnej między "wojskami sojuszniczymi".
 
     
Grisznak
Porucznik



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 748
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Jeszcze co do propozycji zmian zasad - atak na jednostkę zamaskowaną: -1 dla atakującego. To może się przydać, bo zauważmy, że większość zmian pomaga Niemcom, więc dajmy też jakiś bonus Polakom. No i odda to pewną historyczną rzeczywistość, w której faktycznie pierwsze niemieckie ataki na zamaskowane pozycje polskie były bolesne dla atakujących.

Jak już się tę zasady zbierze, to warto by je dodać do instrukcji, bo w ten sposób może uda sie stworzyć faktycznie nową edycję zasad tego systemu.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Komendant
Plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2007
Posty: 196
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Zasady staram się spisywać w odniesieniu do instrukcji z Kocka.

Jak już piszesz o rozpoznaniu to pomóż mi ustalić takie kwestie:

- rozpoznanie lotnicze, czy każda jednostka może wykonać jedno rozpoznanie na wskazanym polu i 6 otaczających czy np. każdej jednostce pozwolić zrobić dwa zwiady (lub poszerzyć obszar rozpoznania)?
- co podawać po rozpoznaniu? Ilość jednostek i ich rodzaj? Wielkość (kompania, batalion)?

Potrzebne będzie do rozgrywki testowej. Ilość jednostek lotnictwa rozpoznawczego wysłałem.

Co zrobić jak w czasie ruchu jednostka jadąc np. drogą trafi na zamaskowaną jednostkę wroga? Zatrzymanie jest pewne i tutaj ten modyfikator -1 w fazie ataku także będzie dobry. Tyle wystarczy? Bo chyba jedynie taka sytuacja będzie spełniała warunki do Twojego pomysłu modyfikatora -1.
 
 
     
Grisznak
Porucznik



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 748
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Ja bym dał to -1 przy ataku na każdą jednostkę, która jest na planszy ułożona stroną maskowania. Po odkryciu widzimy tylko jakie są tam żetony, nie znamy ich siły itd.
Co do jednostek lotniczych, to dałbym tak:
- automatyczne rozpoznanie heksu, na którym wykonuje misję
- rzut dla każdego sąsiedniego: 4,5,6 - rozpoznanie udane (w ten sposób nie można rozpoznawać pól w całości pokrytych lasem).
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Michał Jakubik
Kapral


Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 107
Skąd: Aleks Kuj
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Ustalił bym ilość jednostek rozpoznawczych np obszar mapy Mława 4 oddziały.
Każdy z oddziałów rozpoznaje na 4 heksy.
Widzi wszystkie odziały przeciwnika oraz ich ilość.
Odziały znajdujące się w terenie czystym i na wzgórzach ujawniają swoją siłę i czy są w fortyfikacjach polowych.
Odziały znajdujące się w lesie i mieście pozostają zamaskowane do początki fazy walki.
Jednostki rozpoznawcze i kawalerii mogą kosztem 2 PR dokonać rozpoznania(na odległość 3 pól) w fazie ruchu na tych samych zasadach co lotnictwo rozpoznawcze .
 
     
Komendant
Plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2007
Posty: 196
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Grisznak napisał/a:
Ja bym dał to -1 przy ataku na każdą jednostkę, która jest na planszy ułożona stroną maskowania. Po odkryciu widzimy tylko jakie są tam żetony, nie znamy ich siły itd.
Co do jednostek lotniczych, to dałbym tak:
- automatyczne rozpoznanie heksu, na którym wykonuje misję
- rzut dla każdego sąsiedniego: 4,5,6 - rozpoznanie udane (w ten sposób nie można rozpoznawać pól w całości pokrytych lasem).


Z tym -1 za każdą jednostkę to bym przemyślał ponieważ inaczej będzie przy żetonie pułku, a inaczej przy rozdzielonym na 3 bataliony (a ilość wojska ta sama).

Z tym czy jeden oddział lotniczy może rozpoznać więcej pól chodziło mi o to, że o ile ataki i bombardowania przeprowadzało się w grupie to rozpoznania niekoniecznie. Bo wg rozpiski co wysłałem na jeden korpus przypada jeden żeton rozpoznania.

Mechanikę rozpoznania przyjmę taką jak proponujesz czyli:
- automatyczne rozpoznanie heksu, na którym wykonuje misję
- rzut dla każdego sąsiedniego: 4,5,6 - rozpoznanie udane (w ten sposób nie można rozpoznawać pól w całości pokrytych lasem).

Tylko ile pól może rozpoznać jeden oddział lotniczy? Zostajemy przy jednym i sąsiednich czy rozszerzamy?

[ Dodano: Pon 05 Lut, 2018 ]
Michał Jakubik napisał/a:
Ustalił bym ilość jednostek rozpoznawczych np obszar mapy Mława 4 oddziały.
Każdy z oddziałów rozpoznaje na 4 heksy.
Widzi wszystkie odziały przeciwnika oraz ich ilość.
Odziały znajdujące się w terenie czystym i na wzgórzach ujawniają swoją siłę i czy są w fortyfikacjach polowych.
Odziały znajdujące się w lesie i mieście pozostają zamaskowane do początki fazy walki.
Jednostki rozpoznawcze i kawalerii mogą kosztem 2 PR dokonać rozpoznania(na odległość 3 pól) w fazie ruchu na tych samych zasadach co lotnictwo rozpoznawcze .


Dla 3 Armii masz:
3 Armia
3.(F)/10 Rozpoznawczy
I Korpus
2.(H)/10 Rozpoznawczy
XXI Korpus
1.(H)/10 Rozpoznawczy

Z tym podawaniem siły to już za daleko by szło, tym bardziej, że w zamyśle jako dowódcy nie macie się koncentrować na każdym PR czy PS. Tutaj bardziej podoba mi się pomysł Grisznaka, u Ciebie z kolei ciekawe podejście do rozpoznania przez jednostki lądowe.
Jak by to miało wyglądać w praktyce? Np. jednostka porusza się max o 1/2 PR i od pola gdzie się zatrzyma może rozpoznać jednostki w promieniu 2 pól?
 
 
     
Michał Jakubik
Kapral


Dołączył: 23 Cze 2015
Posty: 107
Skąd: Aleks Kuj
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Niemcy mieli ogromną przewagę w tym rodzaju broni i trochę dziwie się tak mały zasięg rozpoznania tylko heks i okolica, tego lotnictwa rozpoznawczego naprawdę musi być dużo.

Co do rozpoznania przez jednostki rozpoznawcze to 2 heksy i 2PR to powinno zaspokoić ciekawość Niemców.
 
     
Mlavius
Kapral


Dołączył: 26 Lis 2016
Posty: 119
Skąd: Mława
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Czy oprócz rozpoznania siły oddziału przeciwnika, będzie możliwość dowiedzenia się z jakiego zgrupowania pochodzi?
 
     
Komendant
Plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2007
Posty: 196
Skąd: Katowice
Wysłany: Pon 05 Lut, 2018   

Michał Jakubik napisał/a:
Niemcy mieli ogromną przewagę w tym rodzaju broni i trochę dziwie się tak mały zasięg rozpoznania tylko heks i okolica, tego lotnictwa rozpoznawczego naprawdę musi być dużo.

Co do rozpoznania przez jednostki rozpoznawcze to 2 heksy i 2PR to powinno zaspokoić ciekawość Niemców.


No właśnie z tego co znalazłem to z rozpoznawczym na obszarze testowym było w miarę po równo. Starych maszyn wykorzystywanych do tego celu mieliśmy sporo.

[ Dodano: Pon 05 Lut, 2018 ]
Mlavius napisał/a:
Czy oprócz rozpoznania siły oddziału przeciwnika, będzie możliwość dowiedzenia się z jakiego zgrupowania pochodzi?

Punktów siły nie będzie się rozpoznawać, tylko wielkość jednostki. Zgrupowanie będzie rozpoznawane w wyniku walki.

[ Dodano: Pon 05 Lut, 2018 ]
Dalej o lotnictwie bo czas leci:

Lotnictwo dzielimy na:
- myśliwce
- bombowce taktyczne
- bombowce nurkujące

Działania opóźniające.
- Działania opóźniające mogą prowadzić jedynie myśliwce oraz bombowce nurkujące (jedną jednostkę rozbija się na żetony z instrukcji)
- Zasięg jednostek wykonujących działania opóźniające jest redukowany o 1/3

Bombardowania.
- Bombardowanie mogą przeprowadzić jedynie jednostki bombowców taktycznych i nurkujących.
- Celem bombardowania mogą być miasta w których znajdują się jednostki wroga, linie kolejowe, drogi
- Lotnictwo szturmowe może atakować pociągi transportowe

Atak lotnictwa na jednostki
Jednostka atakowana przez lotnictwo posiada ½ PR w danym etapie

Maksymalnie mogą być 3 jednostki lotnicze na heksie.

Dezorganizacja atakowanych jednostek jak w instrukcji.

Stworzyłem tabelę pogodową dla każdej mapy.
Pogoda ma wpływ na działanie lotnictwa (dobra, pogorszona i zła). W pogorszonej jednostki mogą działać ale ich skuteczność jest mniejsza oraz wykonuje się rzut na straty:
Rzut 1k6 dla każdej jednostki startującej z lotniska w strefie pogorszonej pogody: 6 - misja nieudana, 1 misja nieudana oraz -1PS

Stworzyłem tabele walk lotniczych - jak spotkają się wrogie jednostki, których strefy kontroli się nachodzą to dochodzi do walki lotniczej. Zwycięzca zostaje na planszy.

Każda jednostka ma dwa punkty wytrzymałości, po ich stracie jest eliminowana.

Stworzyłem tabelę bombardowań (osobna dla bombowców taktycznych i nurkujących).

Ich skuteczność jest zależna od tonażu bomb:
He 111 H i P 2T
Do 17 E 0,5T
Do 17 M 1T
Do 17 Z 1T
Ju 87 0,5T Nurkowanie
Hs 123 0,2T Nurkowanie
Łoś 2T – lotnisko stałe, 0,7T lotnisko polowe, średnia 1T
Karaś – 0,5T

Bombardowane miasta i miejscowości mogą ulec zniszczeniu (zwiększa się koszt przejścia przez nie - żetony specjalne). Małe miejscowości +1 PR, duże miasto +1PR małe zniszczenia, +2PR duże zniszczenia.
 
 
     
Grisznak
Porucznik



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 748
Skąd: Włocławek
Wysłany: Wto 06 Lut, 2018   

Na moje oko wygląda całkiem nieźle.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
hofner
Kapitan


Dołączył: 05 Lut 2011
Posty: 1133
Skąd: Biała Podlaska
Wysłany: Wto 06 Lut, 2018   

Czy gra została rozpoczęta?
 
     
Komendant
Plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2007
Posty: 196
Skąd: Katowice
Wysłany: Wto 06 Lut, 2018   

Nie, gra nie została rozpoczęta ale trwają cały czas przygotowania. Dziś w temacie ze zgłoszeniami zamieszczę proponowany grafik rozgrywki testowej.

[ Dodano: Czw 08 Lut, 2018 ]
Jak patrzycie na tabele sił niemieckich wojsk pancernych to co myślicie na daniu im mnożnika przy ataku na jednostki nieumocnione w terenie czystym? (samym czołgom)

Druga sprawa to zapatrzenie niemieckich jednostek szybkich. Procedura ustalania PR w danym etapie wyglądać będzie tak:

1.W fazie zaopatrzenia wykonywany jest rzut 2k6(wynik mniejszy lub równy):

dni..........1 dzień.....2 dzień.....3 dzień.....4 dzień.....5 dzień
rzut2k6.......0...............5...............7.............10.............12
efekt..........-............1/2 PR........1/3 PR......1/4 PR........STOP

2. Dni liczone są od dnia ostatniego ograniczenia ruchu.

3. Ograniczenie wpisywane jest do tabeli
 
 
     
Grisznak
Porucznik



Pomógł: 4 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 748
Skąd: Włocławek
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018   

Podoba mi się, bo oryginalny patent z zaopatrzeniem jednostek szybkich niespecjalnie do mnie przemawiał.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Komendant
Plutonowy


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2007
Posty: 196
Skąd: Katowice
Wysłany: Sob 10 Lut, 2018   

Dzięki.

Ogarnąłem też ośrodki zapasowe:

[23.0] OŚRODKI ZAPASOWE
[23.1] Zasady szczegółowe
[23.11] Każdy ośrodek zapasowy w czasie gry mobilizuje jednostki od dnia wskazanego w harmonogramie OZ.
[23.12] W pierwszej kolejności mobilizowane są jednostki wskazane w harmonogramie OZ. W drugiej kolejności OZ formują oddziały marszowe.
[23.13] Oddziały marszowe zdejmowane są z planszy w momencie kiedy znajdą się w odległości 1 heksu od jednostki wroga lub jeśli wroga jednostka przejdzie przez pole zajmowane przez oddział marszowy.
[23.14] Ośrodki zapasowe zdejmowane są z planszy w momencie kiedy znajdą się w odległości 1 heksu od jednostki wroga lub jeśli wroga jednostka przejdzie przez pole zajmowane przez OZ.
[23.15] Ośrodki zapasowe mogą poruszać się jak piechota mając do dyspozycji 6 PR.
[23.2] Uzupełnianie strat jednostek
[23.21] Oddziały marszowe oraz bataliony marszowe mogą być wcielane do jednostek liniowych w postaci uzupełniania straconych PS.
[23.22] Nie można wzmacniać jednostek, które posiadają maksymalną ilość PS.
[23.23] Wzmocnieniu podlegają jedynie jednostki piechoty i kawalerii.
[23.24] Rozwiązując OZ można wzmocnić o 2 PS jednostkę stojącą na tym samym heksie.
[23.3] Formowanie nowych jednostek z oddziałów marszowych
[23.31] W celu sformowania batalionu piechoty (50 DPR, 60 DPR) konieczne jest zebranie na jednym polu 5 oddziałów marszowych piechoty oraz rozwiązanie Ośrodka Zapasowego.
[23.32] W celu sformowania pułku kawalerii (BK Wołkowysk) konieczne jest zebranie na jednym polu 5 oddziałów marszowych kawalerii oraz rozwiązanie Ośrodka Zapasowego.
[23.33] Do formowania batalionów piechoty mogą służyć bataliony marszowe oraz bataliony z rozbitych jednostek. Brakujące PS należy uzupełnić oddziałami marszowymi. Jeśli wcielany batalion ma siłę co najmniej 3 PS to do sformowania batalionu nie jest konieczne rozwiązywanie OZ.
[23.34] Batalionu piechoty lub pułki kawalerii można formować w miejscowościach, które mają nieprzerwane połączenie kolejowe z jednym z miast: Brześć, Warszawa, Poznań, Kraków, Przemyśl.

Może ktoś wie gdzie znajdowały się składy uzbrojenia?

[ Dodano: Nie 11 Lut, 2018 ]
Zapraszam do Części IV - Lotnictwo opisu zmian w systemie.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 8