Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: BB
Wto 02 Gru, 2014
Morza i Okręty
Autor Wiadomość
Bormac
Sierżant


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 245
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 09 Cze, 2015   

Zapoznaję się z instrukcją do Wojen okrętów i pojawiły mi się następujące wątpliwości:

a. Ruch. Koszt przemieszczenia się o jedno pole to 1PR? Zakładam tak patrząc na schemat przedstawiający ruch względem wiatru, ale sam koszt ruchu nigdzie w instrukcji nie pada.

b. Ruch cz. 2. Czy można wykonać zwrot okrętu na heksie, z którego rozpoczyna się ruch (i czy liczy się on wtedy do wymaganego wykorzystania minimum 1PR), czy trzeba wykonać ruch o minimum jedno pole i dopiero można przeprowadzić zwrot?

c. Walka. Na schemacie ostrzał przed dziób/za rufę określony jest jako "pole ostrzału armat=1". Czy oznacza to, że mogę tam wykonać jedynie jeden strzał dowolną siłą ognia jednostki, czy stosowną liczbę strzałów o sile 1, czy jeden ostrzał siłą 1?

d. Walka cz. 2 "Koszt walki to 1PR" - 1PR płacimy za walkę z jednym okrętem, czy z dowolną ich sąsiadującą z naszym żaglowcem liczbą? Nie znalazłem definicji, czy jako walkę traktuje się dowolną liczbę strzałów, czy każdy ostrzał traktowany jest jako zużycie osobnego PR (chociaż możliwość 5 salw z siłą 1 dla okrętów, które mają 3PR wskazuje raczej, że walka=dowolna liczba strzałów - pytanie jednak, czy można je dzielić na różne cele)?
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Wto 09 Cze, 2015   

a. nie do końca rozumiem.

b. Tak, tak, Nie

c. jeden ostrzał siłą 1?

d. walka=dowolna liczba strzałów - można je dzielić na różne cele)?
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 697
Skąd: Włocławek
Wysłany: Śro 10 Cze, 2015   

Muszę przyznać, że bardzo przyjemna rzecz - lekka, szybka i prosta. Zmieniłem w zasadach tylko jedną rzecz - podpalenie od płonącego okrętu sprawdza się tylko wtedy, jeśli drugi okręt stoi obok niego i wiatr wieje w jego kierunku.
Natomiast pomysł cenny, od razu przypomniała mi się seria Miniatur, drukowanych kiedyś przez Metagaming, a w Polsce przez Sferę (Potyczka, Kosmiczna Wojna, Polarna Wojna, W Cieniu Saturna). Liczę na coś więcej, może też fantasy albo sci-fi?
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Bormac
Sierżant


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 245
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 10 Cze, 2015   

Wojciech Zalewski napisał/a:
a. nie do końca rozumiem.

b. Tak, tak, Nie

c. jeden ostrzał siłą 1?

d. walka=dowolna liczba strzałów - można je dzielić na różne cele)?


ad. a Spróbuję inaczej sformułować pytanie. W instrukcji jest podany tylko koszt zwrotu (1PR). Czy koszt przemieszczenia okrętu o jedno pole również jest równy 1PR niezależnie od tego pod jakim kątem do kierunku wiatru porusza się okręt?

Wydaje mi się to mało logiczne w momencie, gdy naszymi jednostkami mogą być małe, jednomasztowe zwinne slupy wojenne płynące baksztagiem (wiatr skośnie od rufy), albo wielkie i powolne trzymasztowe okręty liniowe płynące bajdewindem (skośnie pod wiatr).

Rodzi to od razu pytanie czy liczba masztów (i zarazem żagli) zupełnie nie wpływa na prędkość jednostki?

Dodatkowo mam jeszcze kolejne wątpliwości:

e. "Płycizny (...) - wpłynięcie na nie oznacza stratę 1 punktu wytrzymałości okrętu (...)" - określenie "punkty wytrzymałości" nie pojawia się więcej w tekście. Jest ono równoznaczne cesze dalej opisywanej jako "załoga"? Czy okręty mają jeszcze jakiś parametr, który mi umknął?

f. Walka cz. 3 "W jednym etapie okręt może walczyć wielokrotnie maksymalną siłą armat lub kilka razy, dzieląc siłę na różne starcia."

Czy tu nie powinno być słowo "jednokrotnie"? Zwłaszcza, że jest ono w instrukcji jeszcze dla podkreślenia pogrubione.

g. Walka cz. 4 "Do walki dochodzi, gdy okręty znajdą się na sąsiednich polach (koszt walki to 1PR). W takim momencie, gracze wykonują równocześnie ostrzał z posiadanych dział (...).

1PR płaci tylko atakujący, czy również zaatakowany, gdy chce odpowiedzieć ogniem? Czy wykorzystany ogień w odpowiedzi na atak wlicza się w limit siły na dany etap, czy w swojej turze ostrzelany (i odpowiadający ogniem) okręt gracza B może wykonać normalnie ruch i ostrzał pełnią swych PR i siły armat?
 
     
dixie
St. sierżant


Dołączył: 18 Kwi 2008
Posty: 332
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

Bormac napisał/a:

Wydaje mi się to mało logiczne w momencie, gdy naszymi jednostkami mogą być małe, jednomasztowe zwinne slupy wojenne płynące baksztagiem (wiatr skośnie od rufy), albo wielkie i powolne trzymasztowe okręty liniowe płynące bajdewindem (skośnie pod wiatr).
Rodzi to od razu pytanie czy liczba masztów (i zarazem żagli) zupełnie nie wpływa na prędkość jednostki?

Mi to od początku wydawało się dziwne, bo te łajby jednak różniły się między sobą osiąganymi prędkościami, a gdy jeszcze to tego dołożyć cechy radzenia sobie z wiatrem, to mamy ciekawy zestaw w którym np. można zwiać silniejszemu-wolniejszemu lub go jeszcze obstukać na do_widzenia.
Rozgrywki by to jakoś mocno nie komplikowało, a dawało więcej możliwości zagrań taktycznych.

Bormac napisał/a:

e. "Płycizny (...) - wpłynięcie na nie oznacza stratę 1 punktu wytrzymałości okrętu (...)" - określenie "punkty wytrzymałości" nie pojawia się więcej w tekście. Jest ono równoznaczne cesze dalej opisywanej jako "załoga"? Czy okręty mają jeszcze jakiś parametr, który mi umknął?

O ile pamiętam, to te parametry były ze sobą sprzęgnięte. Trochę jak siła ognia i wytrzymałość jednostki w B-35, ale nie do końca. Chyba, że z liczbą armat pomyliłem.
We własnej "wersji wydarzeń" :mrgreen: nie mieszam tych dwóch rzeczy, bo uszkodzenie okrętu nie musi przecież pociągać strat w załodze.

Bormac napisał/a:

g. Walka cz. 4 "Do walki dochodzi, gdy okręty znajdą się na sąsiednich polach (koszt walki to 1PR). W takim momencie, gracze wykonują równocześnie ostrzał z posiadanych dział (...).
1PR płaci tylko atakujący, czy również zaatakowany, gdy chce odpowiedzieć ogniem? Czy wykorzystany ogień w odpowiedzi na atak wlicza się w limit siły na dany etap, czy w swojej turze ostrzelany (i odpowiadający ogniem) okręt gracza B może wykonać normalnie ruch i ostrzał pełnią swych PR i siły armat?

A mnie zastanawia, czemu naparzanie się armatami ma kosztować ruch. (Bo abordarz, to oczywiste.) To nie można przywalić na pełnej prędkości? To nie Hurricane IIb z hamulcem gazodynamicznym w postaci 12km'ów :roll:
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

Bormac napisał/a:

ad. a Spróbuję inaczej sformułować pytanie. W instrukcji jest podany tylko koszt zwrotu (1PR). Czy koszt przemieszczenia okrętu o jedno pole również jest równy 1PR niezależnie od tego pod jakim kątem do kierunku wiatru porusza się okręt?
Wydaje mi się to mało logiczne w momencie, gdy naszymi jednostkami mogą być małe, jednomasztowe zwinne slupy wojenne płynące baksztagiem (wiatr skośnie od rufy), albo wielkie i powolne trzymasztowe okręty liniowe płynące bajdewindem (skośnie pod wiatr).

Odsyłam do rodziału "Ruch" tam w jednym zdaniu napisąłem jak można sie poruszac pod wiatr i z wiatram, dodam, że nie jest to to samo

Bormac napisał/a:

Rodzi to od razu pytanie czy liczba masztów (i zarazem żagli) zupełnie nie wpływa na prędkość jednostki?

W tej grze nie, zasosowałem na swój użytek stosunek wielkości żagla do kadłuba. Czasmi małe sttaki i okręty potrafiły płynąć bardzo szybko a przytymo wiele zwrotniej.

Bormac napisał/a:

e. "Płycizny (...) - wpłynięcie na nie oznacza stratę 1 punktu wytrzymałości okrętu (...)" - określenie "punkty wytrzymałości" nie pojawia się więcej w tekście. Jest ono równoznaczne cesze dalej opisywanej jako "załoga"? Czy okręty mają jeszcze jakiś parametr, który mi umknął?

Załoga = punkty wytrzymałości

Bormac napisał/a:

f. Walka cz. 3 "W jednym etapie okręt może walczyć wielokrotnie maksymalną siłą armat lub kilka razy, dzieląc siłę na różne starcia."

tak

Bormac napisał/a:

Czy tu nie powinno być słowo "jednokrotnie"? Zwłaszcza, że jest ono w instrukcji jeszcze dla podkreślenia pogrubione.

a jakbym tak napisał, to od razu padłoby pytanie aczemu nie wolno dzielić ostrzałów na różne okręty. Chodzi o to, że okręt może walczyć z kilkoma przeciwnikami na jednym polu rozdzieljąc swoją siłę

Bormac napisał/a:

g. Walka cz. 4 "Do walki dochodzi, gdy okręty znajdą się na sąsiednich polach (koszt walki to 1PR). W takim momencie, gracze wykonują równocześnie ostrzał z posiadanych dział (...).

tak

Bormac napisał/a:

1PR płaci tylko atakujący, czy również zaatakowany, gdy chce odpowiedzieć ogniem? Czy wykorzystany ogień w odpowiedzi na atak wlicza się w limit siły na dany etap, czy w swojej turze ostrzelany (i odpowiadający ogniem) okręt gracza B może wykonać normalnie ruch i ostrzał pełnią swych PR i siły armat?

tylko ten, który poruszał okręty

To jest prosta przyjemna szybka gra. Nie warto jej komplikować w nieskończoność bo zabrniemy w ślepy zaułek.
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 697
Skąd: Włocławek
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

Cytat:
A mnie zastanawia, czemu naparzanie się armatami ma kosztować ruch.

Tu by można wprowadzić zmianę, że okręt strzelający w ruchu ma -1 do rzutu kostką, a okręt wydający punkt ruchu na ostrzał nie ma tego minusa.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Bormac
Sierżant


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 245
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi. Wątpliwości nadal pozostają. Wiem, że podczas rozmowy na żywo wszystko wyjaśnilibyśmy pewnie w 5 minut, ale pozwolę sobie kontynuować dyskusję poprzez forum.

Od razu jeszcze powiem, że moim celem nie jest jakieś czepialstwo, czy coś w tym stylu, a doprecyzowanie kwestii, które wg mnie w instrukcji są sformułowane mylnie (lub błędnie) i mogą wprowadzić w błąd młodych adeptów planszówek, dla których m.in. jak rozumiem gra była przewidywana.

Wojciech Zalewski napisał/a:
Bormac napisał/a:

ad. a Spróbuję inaczej sformułować pytanie. W instrukcji jest podany tylko koszt zwrotu (1PR). Czy koszt przemieszczenia okrętu o jedno pole również jest równy 1PR niezależnie od tego pod jakim kątem do kierunku wiatru porusza się okręt?
Wydaje mi się to mało logiczne w momencie, gdy naszymi jednostkami mogą być małe, jednomasztowe zwinne slupy wojenne płynące baksztagiem (wiatr skośnie od rufy), albo wielkie i powolne trzymasztowe okręty liniowe płynące bajdewindem (skośnie pod wiatr).

Odsyłam do rodziału "Ruch" tam w jednym zdaniu napisąłem jak można sie poruszac pod wiatr i z wiatram, dodam, że nie jest to to samo


W pełni zdaję sobie sprawę, że pływanie pod wiatr i z wiatrem to nie to samo. Wydaje mi się, że przytaczając żeglarskie nazwy kierunków z których względem jachtu wieje wiatr pozorny wskazałem, że jakąś tam wiedzę mam. ;)

W instrukcji stoi, że "Płynąc skośnie pod wiatr można wykorzystać maksymalnie 2PR". Czy jednak ten pozostały nam trzeci PR mogę dalej wykorzystać na walkę? Instrukcja tego nie zabrania, ale w takim wypadku mogę przecież popłynąć z wiatrem 2 pola i strzelić co jest równoznaczne z przepłynięciem dwóch pól z wiatrem i również strzeleniem - nie ma tu przy takiej interpretacji żadnej różnicy dla poruszania się pod/z wiatrem.

Dla jasności pytania - płynąc pod wiatr mogę wykorzystać pozostały trzeci PR na walkę?

No i trzeci raz zapytam o to samo, bo odpowiedzi nie było.

Ruch o 1 pole = 1PR, niezależnie od wielkości statku? W zasadach gry nie jest to podane.


Wojciech Zalewski napisał/a:

Bormac napisał/a:

Rodzi to od razu pytanie czy liczba masztów (i zarazem żagli) zupełnie nie wpływa na prędkość jednostki?

W tej grze nie, zasosowałem na swój użytek stosunek wielkości żagla do kadłuba. Czasmi małe sttaki i okręty potrafiły płynąć bardzo szybko a przytymo wiele zwrotniej.


Pisałem przecież o tym, że wg zasad wielkie, nieruchawe okręty mają identyczną liczbę PR, jak małe, zwinne statki. Nie jest to nadmierne uproszczenie?

Wojciech Zalewski napisał/a:

Bormac napisał/a:

f. Walka cz. 3 "W jednym etapie okręt może walczyć wielokrotnie maksymalną siłą armat lub kilka razy, dzieląc siłę na różne starcia."

tak

Bormac napisał/a:

Czy tu nie powinno być słowo "jednokrotnie"? Zwłaszcza, że jest ono w instrukcji jeszcze dla podkreślenia pogrubione.

a jakbym tak napisał, to od razu padłoby pytanie aczemu nie wolno dzielić ostrzałów na różne okręty. Chodzi o to, że okręt może walczyć z kilkoma przeciwnikami na jednym polu rozdzieljąc swoją siłę


Powtórzę cytat z instrukcji: "W jednym etapie okręt może walczyć wielokrotnie maksymalną siłą armat" - Pan i ja rozumiemy to tak samo (że można strzelić raz całą siłą, albo rozdzielić siłę na kilka strzałów), ale czytając i stosując instrukcję literalnie mogę strzelać wielokrotnie maksymalną siłą armat. Przecież to jest ewidentnie złe słowo i zaklinanie rzeczywistości tego nie zmieni. ;)

Wojciech Zalewski napisał/a:

Bormac napisał/a:

1PR płaci tylko atakujący, czy również zaatakowany, gdy chce odpowiedzieć ogniem? Czy wykorzystany ogień w odpowiedzi na atak wlicza się w limit siły na dany etap, czy w swojej turze ostrzelany (i odpowiadający ogniem) okręt gracza B może wykonać normalnie ruch i ostrzał pełnią swych PR i siły armat?

tylko ten, który poruszał okręty


Nadal pozostaje pytanie o wykorzystanie siły ognia - czy wykorzystane punkty siły w odpowiedzi na atak (w obronie) liczą się do limitu na cały etap? Dla zobrazowania - zaatakowano mój okręt o sile 5. Mogę bronić się siłą 5, a w swojej turze poruszyć i ponownie strzelić siłą 5? Czy muszę zaplanować podział siły na ostrzał obronny i następnie atak?

Wojciech Zalewski napisał/a:

To jest prosta przyjemna szybka gra. Nie warto jej komplikować w nieskończoność bo zabrniemy w ślepy zaułek.


W pełni zgadzam się, żeby gra pozostała szybka i przyjemna (a zwłaszcza przyjemna :) ). Jednak poza kwestią rozróżnienia prędkości okrętów (tu wiadomo, że jest pole do popisu dla home rules - chociażby można przyjąć, że małe okręty mogą poruszyć się o jedno pole więcej jeżeli nie strzelają) pozostałe pytania dotyczą wprost interpretacji sformułowań z instrukcji. Moim celem jest pomoc w takim jej sformułowaniu, żeby pozbyć się potencjalnych możliwości złego rozumienia zasad.

Co złego to nie ja. :)
 
     
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 697
Skąd: Włocławek
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

Moja propozycja na przyszłość: może najlepiej dołączać grafiki, np. fotki z planszy z konkretną sytuacją? Wówczas to zawsze jaśniej wygląda.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

błagam o którkie pytania, ja kończe prace po 24.00 :)
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

2PR wraz z oddaniem ognia
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wojciech Zalewski
Generał (wydawca)


Pomógł: 5 razy
Dołączył: 15 Mar 2004
Posty: 14485
Skąd: warszawa
Wysłany: Czw 11 Cze, 2015   

za każdym razem 5
_________________
https://www.facebook.com/...?ref=ts&fref=ts
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9