Taktyka i Strategia - Forum Strona GłównaTaktyka i Strategia - Forum Strona Główna

To forum wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji.
Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej.
Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload


Poprzedni temat «» Następny temat
Krwawe Stepy Krymu
Autor Wiadomość
Grisznak
Podporucznik



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 695
Skąd: Włocławek
Wysłany: Pon 16 Lut, 2015   Krwawe Stepy Krymu

Choć wojna krymska to nie moja para kaloszy, postanowiłem dać wreszcie temu wydawnictwu szansę i kupić jakąś jego grę. Wybór padł na "Krwawe Stepy Krymu" - bitwy kościuszkowskie już mam z TiSu, więc nie było sensu dublować. Poza tym, mamy aż trzy bitwy w jednej grze - lubię takie zestawy.

Na razie kilka słów o wyglądzie zewnętrznym - pudełko jest świetne, choć pytanie, jak taka metoda otwierania (w formie wieka, a nie dwóch osobnych części) przetrwa próbę czasu. Elegancka, choć może nazbyt "pusta" okładka, za to tył dobrze zrobiony, ze wszystkimi istotnymi informacjami, jak w grach wojennych wydawanych w wielkim świecie - czyli to, czego TiSowi wciąż brakuje. Ciekawostką są biogramy dowódców zamieszczone na dłuższych bokach pudełka. Ogólnie - na plus, dałbym cztery z plusem.

Żetony - jest ich w cholerę (niemal 650), za to wszystkie sztancowane, łącznie z pomocniczymi. Graficznie jest to może poziom ciut niższy od tych z TiSu, bardziej komiksowy, za to cieszą fotki dowódców na prezentujących ich żetonach. Na żetonach jest całkiem dużo oznaczeń, wszystko to przywodzi mi na myśl to, co widzieliśmy w "Waterloo 1815" Dragona. Tak na czwórkę z minusem, w moim odczuciu.

Plansze - są dwie, w tym jedna dwustronna, za to obie wydrukowane w całości, bez konieczności składania połówek - zatem na plus. Jeśli chodzi o ich oprawę graficzną, to znowu tak o jeden może stopień niżej niż w TiS, ale wcale nie znaczy to, że źle - wszystko jest czytelne. Jedne, co może ciut szwankuje, to czcionka zastosowana przy napisach - moim zdaniem nazbyt ozdobna i bajerancka. Tak na trzy z plusem, cztery z minusem, w zależności do gustu.

Instrukcja - tej na razie nie podejmę się oceniać, choć widzę, że jest gruba - 25 stron na grubym papierze. Jakość druku mogłaby być chyba nieco lepsza, bo w przypadku grafik prezentujących rodzaje żetonów, jest nieco niewyraźnie. Na plus - wstawki o dowódcach. Trochę szkoda, że nie dołączono jakiegoś, choćby skrótowego, opisu samej wojny, która w Polsce zbyt dobrze znana nie jest.

Książeczki ze scenariuszami - są trzy, dość gęsto wypełnione informacjami, co zwiastuje, że łatwo nie będzie. Z pewnym rozczarowaniem zauważyłem za to tabelki z punktami siły do odkreślania - miałem nadzieję, że może w tej grze zostanie mi to darowane. Jakość druku w kilku miejscach wydaje się lekko szwankować, ale to znowu kwestie estetyczne, a nie wpływające, jak sądzę, na samą grę.

Do tego wydrukowane podwójnie dwie dwustronne karty z tabelkami pomocniczymi - rozwiązanie wygodne, bo każdy gracz dostaje swój zestaw. Tabelek sporo, więc widzę, że nauka i rozkminianie zajmą niemało czasu.

To tyle, jeśli chodzi o pierwsze wrażenie po wyjęciu z pudełka. Jak widać, nie jest źle, ale najważniejsze, czyli sama mechanika, zasady, grywalność - dopiero przede mną. Zobaczymy, jak tu będzie.

Przykładowe grafiki z gry do obejrzenia tutaj: https://boardgamegeek.com/images/boardgame/67272/bloody-steppes-crimea-alma-balaclava-inkerman-1854

[ Dodano: Wto 17 Lut, 2015 ]
Niestety, głębsze zapoznanie się z przepisami i pierwsza rozgrywka psują dobre wrażenie. Nie widziałem jeszcze u nas tak niesamowicie udziwnionej i skomplikowanej gry. Ma ona sporo fajnych rozwiązań (losowa aktywacja jednostek, system dowodzenia, mechanika ostrzału), ale cierpi na przerost zasad i tabel - rozgrywka toczy się niesamowicie powoli, co chwila trzeba czegoś szukać w zasadach, każdy ruch żetonu konsultować z tabelami, właściwie to nawet każde przesunięcie... System dowodzenia jest doprowadzony do perfekcji i obłędu zarazem, bo straszliwie spowalnia rozgrywkę. Trochę szkoda, że wydawca nie pomyślał o np. udostępnieniu na Youtube filmiku przedstawiającego mechanikę rozgrywki - to bardzo pomaga przy grach o tak skomplikowanych zasadach.

Szkoda mi trochę, bo jakość wydania była zacna i zapowiadała się naprawdę przyjemna gra, ale jednak obawiam się, że to rzecz, której przepisy trzeba by częściowo napisać od nowa. Nie wyobrażam sobie np. gry z kimś innym i tłumaczenia mu wszystkich zasad - bo zajęłoby pewnie więcej czasu niż sama gra. Wydaje mi się, że można było pójść wzorem pewnych zachodnich wydawców i dołączyć dwa rodzaje zasad - prostsze, wprowadzające część z nich, które nauczyłyby gracza podstaw i zaawansowane, wprowadzające już całość.

Z drugiej strony, jeśli ktoś szczególnie ceni sobie realizm - to gra stworzona po prostu dla niego. Ale zaznaczam, pamięć trzeba mieć tu fenomenalną.
_________________

The super-dreadnought fitted with Western technology at Vickers in England, Kongou has arrived!
Even in the Pacific Theatre, I'll use the power of my speed to be of great use! Look forward to it!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 8