To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Taktyka i Strategia - Forum

System 'Wielka Wojna' - Kraśnik 1914

Wojciech Zalewski - Sob 11 Gru, 2010

to tam zdezerterował? :) a szulkali go po całym magazynie - cwaniak jeden :)
Wojciech Zalewski - Sob 26 Lut, 2011

Uwaga uwaga: odzyskałem paczkę 12 Krasników, rozsyłam wg kolejności zgłoszeń.
Prosze pisac napriv lub mailem (lub w sklepie zamawiać)

Kościuszkowiec - Sob 26 Lut, 2011

A skąd Pan Generał ją odzyskał? :)
Wojciech Zalewski - Sob 26 Lut, 2011

skątowni :)
Master Yoda - Wto 11 Lut, 2014

Witam.

To mój pierwszy tekst na forum, więc w razie czego proszę o wyrozumiałość.

Mam kilka pytań dotyczących zasad jednej z moich ulubionych gier, tj. Kraśnika 1914. Dotyczą różnych kwestii, dlatego wolałem zebrać je w jednym miejscu, a nie rozbijać osobno na poszczególne tematy. Dodam jeszcze, że szukałem odpowiedzi na forum odnośnie interesujących mnie przepisów, ale nie znalazłem.

1. Czy dopuszczalne jest przesuwanie oddziału w strefie kontroli oddziału przeciwnika po polach, na których znajdują się inne własne oddziały (innymi słowy czy dopuszczalne jest poruszanie oddziału po swoich oddziałach stojących we wrogich strefach kontroli)? Instrukcja do gry tego nie precyzuje. Jest napisane w punkcie V.7. "Przejście przez strefę kontroli w trakcie ruchu, przesuwanie się po heksach strefy kontroli bądź przechodzenie ze strefy kontroli w strefę kontroli zarówno w fazie ruchu jak i w fazie walki jest niedopuszczalne". Czy ten przepis dotyczy tylko pustych pól, czy wszystkich bez względu na zajęcie ich przez własne oddziały?

2. Pytanie nawiązujące do poprzedniego. Jeżeli ruch po własnych oddziałach stojących we wrogich strefach kontroli jest możliwy, to czy można użyć punktów saperskich do zmniejszenia kosztów ruchu po tych polach, jeżeli jest to teren inny niż zwykły (zgodnie z zasadą opisaną w punkcie VII.1.b)? Czy w ogóle można użyć punktów saperskich na polach leżących w strefie kontroli przeciwnika?

3. Procedura "walki bezpośredniej" z artylerią stojącą samotnie na polu wymaga kosztu 1 punktu ruchu za każdą niszczoną jednostkę artylerii (punkt IX.10.e). Co w przypadku, gdy na polu stoi więcej niż jedna jednostka artylerii i zabraknie mi punktów ruchu do zniszczenia wszystkich? Czy mogę zniszczyć tyle na ile wystarczy mi punktów ruchu (np. zostały mi 2 punkty ruchu, to niszczę 2 jednostki artylerii, a reszta zostaje niezniszczona), czy nie mogę zniszczyć ani jednej? Gdzie kończy się ruch mojego żetonu w tej sytuacji?

W temacie jest cicho już dłuższy czas, ale mam nadzieję, że znajdzie się ktoś kto mi odpowie. Fajnie byłoby też zagrać w nową grę z systemu. W tym roku 100-lecie wybuchu I Wojny Światowej. Może na 100-lecie którejś z bitew? Łuck 1916 - 2016?

Wojciech Zalewski - Śro 12 Lut, 2014

1. nie

2. nie

3. nie można na raty tak niszczyć

Zamierzamy wydać Tannenberg, dyskutujemy jeszcze o tym temacie

Master Yoda - Czw 13 Lut, 2014

Domyślam się, że będzie to gra w mniejszej skali niż stary Tannenberg z Dragona, a dotyczyć będzie rozbicia armii Samsonowa, czyż tak? W scenariuszu historycznym Rosjanie będą chyba poruszać się co drugi etap, żeby oddać realia :) Choć patrząc na plany wydawnicze (Kłuszyn, Polska 1920, Berlin 1945, Monte-Cassino, Kock) tej gry pewnie nieprędko można się spodziewać.
Wojciech Zalewski - Pią 14 Lut, 2014

Przyznam, że gracze mnie czasem zaskakują "informacjami" :)
Nie zgadza sie dokładnie nic z postu poprzednika... Ale co ja tam wiem hihi
Gra obejmuje całość działań, day by day
Wydanie gry (jej termin) uzależniamy od skuteczności rozmów z naszym sponsorem
jak szybko to szybko
jak wolniej to wolnie
:)

Master Yoda - Pią 14 Lut, 2014

He he, to były tylko spekulacje z mojej strony :) No, bo patrząc na całość bitwy pod Tannenbergiem obejmującą zarówno armię Rennekampfa jak i Samsonowa, a za początek działań biorąc początek sierpnia 1914 roku, to obszar na mapie musiałby być 2x większy niż w przypadku Kraśnika, a już mapa do tej gry była standardowych wymiarów 100x70cm. Dlatego myślałem, że całość działań obszarowo będzie zbyt duża. Chyba, że początek gry będzie np. 20 sierpnia, a mapa ułożona "południkowo" z Królewcem na północnym krańcu i powiedzmy Nidzicą na południowym. Wtedy może udałoby się to zmieścić w standardzie 70x100cm. Z tym, że to również spekulacje, które mogą nie mieć pokrycia w rzeczywistości :)
Wojciech Zalewski - Pią 14 Lut, 2014

Dedukcja poszła w dobrą stronę, tylko zapomniała o zmianie systemu :)
My robimy Tannenberg w skali brygadowo-dywizyjnej, czasem pułkowej. w systemie K-1

Master Yoda - Nie 16 Lut, 2014

Ta informacja sporo wyjaśnia.

Gdyby tak jeszcze dało się zamienić wizerunki wąsatych, jednakowych dowódców na sztabach na symbole, np. godła plus stopień i nazwisko dowódcy, to byłoby super. Gram teraz scenariusz "Kraśnickie wzgórza" i po początkowym rozstawieniu wygląda to na atak klonów (tytuł skądinąd znajomy :) ). Stosiki dywizji rosyjskich stoją jeden koło drugiego, a na wierzchu taki sam wąsacz wszędzie. A jak się popatrzy na rewersy żetonów z gry, to godła prezentują się wspaniale.

No i jeszcze żetony "most" i "most zniszczony". Widnieje na nim rzeka jak Wisła pod Grudziądzem, a trzeba kłaść go na "smródkach", które można przeskoczyć (wiem z własnego doświadczenia). Gdyby zastąpić te rysunki też prostymi i czytelnymi symbolami wzorowanymi na oznaczeniach mostów na mapach. Coś a la mosty w Bitwach II Wojny Światowej. Wiadomo, że w systemie K-1 tych żetonów nie będzie, ale w innych grach.

Takie tam marzenia :)

Wojciech Zalewski - Nie 16 Lut, 2014

Teraz staramy zdobywać facjaty oryginalnych dowódców. W Polsce 1939 tak już jest u Polaków. Być może i tu się uda taki zabieg.
Wojciech Zalewski - Pią 11 Kwi, 2014

To już ostatnie egzemplarze gry...
pablo8019 - Czw 24 Kwi, 2014

Wojciech Zalewski napisał/a:
Teraz staramy zdobywać facjaty oryginalnych dowódców. W Polsce 1939 tak już jest u Polaków. Być może i tu się uda taki zabieg.

Z rosyjskimi dowódcami nie powinno być chyba problemu - internetowe archiwa mają dość zasobne.

Master Yoda - Pon 05 Maj, 2014

Jeszcze pomęczę w sprawie interpretacji przepisów gry :oops:

1. Czy artyleria wycofuje się po walce? Chodzi mi o sytuację gdy na jednym polu stoi artyleria i jednostka nieartyleryjska (np. pp) i taki stos zostanie zaatakowany i w wyniku starcia wychodzi, że musi się wycofać to czy wycofują się oba oddziały, czy artyleria zostaje na miejscu i przeprowadza się procedurę "rozdeptania" przez ścigające oddziały, które atakowały?

2. Czy artyleria może uczestniczyć w pościgu? Analogiczna sytuacja jak powyżej, tylko stos z artylerią atakuje.

3. Ile punktów ruchu mają sztaby? Traktuje się je w tabeli ruchu jak artylerię z tym, że artyleria "konna" ma 12 PR, a dywizji piechoty 6 PR.

4. Czy artyleria, która wykonywała ruch w danej turze, może w tej samej turze wspierać walczące oddziały? W instrukcji nie ma takiego ograniczenia, pytanie na bazie doświadczenia z innymi grami :)

5. I jeszcze ogólne pytanie odnośnie PR jednostek artylerii. Skąd zróżnicowanie w PR artylerii DP/BP a DK/BK? Wszystkie artylerie z okresu I wojny światowej miały "ciąg konny". Rozumiem, że uwzględniona została mobilność artylerii, ale czy ona aż tak się różniła między jednostkami artylerii przydzielonym kawalerii a przydzielonym dywizjom piechoty? W grze bardzo często dochodzi do sytuacji, w której pp po drogach śmigają po 12 pól na turę (ruch ciągły po drodze), a artyleria tej samej dywizji w tym czasie pokona 5 pól (haubice).

Dziękuję za odpowiedzi.

Wojciech Zalewski - Śro 22 Paź, 2014

Nakład gry zbliża się nieuchronnie do wyczerpania. Delikatnie informuję.
Wojciech Zalewski - Czw 05 Sty, 2017

Została mi 1 gra...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group