Ta strona wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji. Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej. Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
| Aktualności | Sklep | Księgarnia | Punkty sprzedaży | Wydane gry | Archiwum | Errata | Scenariusze |
| Komentarze do gier | Armagedon | Redakcja | Linki | Pliki do pobrania |
| Forum (english) |
Zamówienia można składać telefonicznie pod numerem 22 867 65 64 lub 502 05 37 36
Scenariusze
Gry systemowe:
WrzesieÄ 1939 (W39)
Wybrzeýe 1939
Pomorze 1939
M¸awa 1939
Suwalszczyzna 1939
Bzura 1939
 
W tym systemie także:
Wo¸omin 1920
 
Bitwy II wojny ćwiatowej (B35)
Bitwy II wojny ćwiatowej
Szczury Pustyni
Burza Zimowa 1942
Kasserine 1943
Ancona 1944
Arnhem 1944
Bostogne 1944 (Ardeny)
Malmedy 1944 (Ardeny)
Normandia 1944 - Bradley
Normandia 1944 - Montgomery
Odra 1945
Culdron
 
Front wschodni 1940-45 (WB95)
Chark—w 1942
SmoleÄsk 1941
Bagration 1944
Budapeszt 1945
 

Bitwy II wojny światowej

3. Overlord
Czerwiec 1944 roku był miesiącem przełomowym w całej wojnie. Rozpoczęła się bowiem największa operacja desantowa, jaką, widział nowożytny świat. W ciągu dziesięciu dni na obszar okupowanej przez Niemców Francji i Belgii przerzucono z Wielkiej Brytanii ponad milion żo1nierzy, 1500 czołgów i setki ton zaopatrzenia. Rozpoczął się nowy rozdzial w dziejach II wojny światowej.
Z dnia na dzień wojska alianckie wgryzały się w pozycje niemieckie spychając nieprzyjaciela w głąb kontynentu, obydwie strony ponosiły poważne straty. Zarówno Niemcy, jak i alianci chcieli na trwałe przejąć inicjatywę działań. W przypadku wojsk 6 Armii niemieckiej było to jednak o tyle trudne, że w pierwszych dniach kampanii nie dysponowała ona ani jednym czołgiem, a jej jedyną, siłą bojową były dywizje spadochronowe i jednostki piechoty.
Przyjrzyjmy się fragmentowi operacji OVERLORD, przebiegającej w północnej Belgii, gdzie starły się ze sobą polska I Armia i niemiecki I Korpus armijny wsparty następnie przez XXI V Korpus Pancemy (6 Armia).
1 czerwca na wybrzeżach północnej Belgii wylądowały pododdziaty polskiego I KPanc. (1 i 2 DPanc.), II polskiego KA (3 i 5 DP) oraz jednostki z amerykańskiego VIII KA (9 UP, 2 i 3 DPanc.). Jednostki te stanowiły ogromną siłę i w walce na płaskich terenach Belgii mogły okazać się wyjątkowo groźne. Jednak w operacji desantowej na tym odcinku zaistniał jeden acz dość znaczący problem. Otóż na trzy desantowane korpusy przypadały tylko cztery Grupy Desantowe. Było to o wiele za mało w stosunku do potrzeb i dowódca 1 polskiej armii miał nie lada orzech do zgryzienia (w tym scenariuszu to właśnie Wam w udziale przypadnie decyzja, komu i gdzie przydzielić środki desantowe tak, by jak najlepiej wykonać zadanie). Ostatecznie postanowiono przydzielić barki desantowe w następujący sposób - korpusy polskie po jednej grupie desantowej, - korpus amerykański dwie grupy desantowe. Z tym, że amerykański VIII KA otrzymał poszerzony pas desantowania (od Portsmuth do Horngun).
Operacja rozpoczęta o świcie 6 czerwca początkowo przebiegała bez większych przeszkód ze strony nieprzyjaciela, lokalny opór likwidowano przy wsparciu lotnictwa lub artylerii okrętowej. Z godziny na godzinę zyskiwano teren. Jednak pod koniec pierwszego dnia walk tempo natarcia spadło, związano to było ze zbyt powolnym napływaniem uzupełnień oraz koniecznością, opanowania pozostawionych na wybrzeżu pojedynczych niemieckich punktów oporu. Obawiano się również nocnego kontrataku niemieckich wojsk pancernych, które wykorzystując niemożność wsparcia lotniczego aliantów mogły dokonać nie lada zamieszania.
Gdy nastał świt 2 czerwca i żaden kontratak nie nastąpił rozpoczęto kontynuowanie walk, powolnie acz bardzo metodycznie zdobywano poszczególne punkty oporu. Wieczorem tego dnia pierwsze jednostki polskie i amerykańskie podeszły pod umocnienia twierdzy Ulden i gdy nie udało się jej zajać z marszu, postanowiono obejść ją od południa, izo1ować ze wszystkich stron i dopiero wtedy przeprowadzić szturm po uprzednim przygotowaniu lotniczyrn i artyleryjskim.
Czy Wam uda się szybko opanować twierdzę Ulden oraz uchwycić jak największy przyczółek na belgijskim wybrzeżu, a może potraficie zepchnąć aliantów do morza? Wszystko jest w Waszych rękach i głowach.
Hollandia
Ten neutralny kraj o równinnej powierzchni i dużej i1ości jezior może okazać się kluczem do skutecznego wykonania operacji desantowej. Na mocy porozumień holendersko-niemieckich na jego terenie nie stacjonuje ani jeden żołnierz niemiecki, również Hollandia nie posiada wojska. Tak więc wydawać by się mogło, że wystarczy wykonać desant na jej wybrzeżu, obejść pozycje niemieckie w Belgii i sprawa okaże się zakończona. Otóż nie wygląda to tak prosto. Z chwilą, gdy pierwszy żolnierz aliancki postawi stopę na ziemi holenderskiej, na jej południowej granicy pojawi się regiment pancemy (2 PzR) i jeden regiment grenadierów pancemych (64 PGR) z 16 niemieckiej DPanc. Te cztery jednostki mogą skutecznie zablokowaé ruch w całej Hollandii.

Warunki zwycięstwa
Niemcy:
- Za każdy zniszczony punkt siły wojsk alianckich - 1 PZ
- Za każdy utrzymant do końca gry fort twierdzy Ulden - 10 PZ
- Za każde posiadane 12 czerwca miasto - 5 PZ (za każde pole)
Alianci:
- Zwycięstwo automatyczne, gdy cały Berlin zostanie opanowany przez wojska lądowe.
- Za każdy zniszczony punkt siły wojsk niemieckich - 1 PZ
- Za niużycie w walce 1 DPD - 40 PZ
- Za każde posiadane 12 czerwca miasto - 5 PZ (za każde pole)

Uwagi
1. W momencie wykonania desantu w Hollandii jeszcze w fazie desantu alianckiego na granicy Belgii i Holadii rozsatawiane są: 2 PzR i 64 PGR z niemieckiej 16 DPanc.
2. Gdy tylko wykonany zostanie desant 1 DPD do gry wchodzi, z południowej krawędzi planszy 9 DPanc. SS.

Inicjatywa
Alianci

Czas trwania
1 czerwca, 1 etap - 12 czerwca, 3 etap

Rozstawienie wojsk
Alianci:
Wojska polskie i amerykańskie desantowane są z morza w dowolnych miejscach wybrzeża (oczywiście na plażach, poza oddziałami komandosów). Alianci mogą też wykonać desant powietrzny brytyjską 1 Dywizją Powietrzno-Desantową, muszą się jednak liczyć z natychmiastową przeciwakcją niemieckiej 9 DPanc. SS.
Niemcy:
2 DSpad, 1 Flak - dowolnie między wschodnią krawędzią planszy, a rzeką Donau
3 DP, 2 Flak - dowolnie między zachodnią krawędzią planszy, a rzeką Donau
8 DFort, 3 Flak - dowolnie w twierdzy Ulden
10, 11 SAR, 61, 62 sap. - Berlin
Jednostki XXIV KPanc. wchodzą do walki, z dowolnej belgijskiej lub germańskiej części krawędzi planszy, 3 czerwca lub szybciej, gdy zostanie opanowane choć jedno pole miasta Ulden.