Ta strona wykorzystuje pliki cookies do zapamiętywania spersonalizowanych preferencji. Ustawienia dotyczace plików cookies można zmienić samodzielnie w przegladarce internetowej. Szczegóły na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
| Aktualności | Sklep | Księgarnia | Punkty sprzedaży | Wydane gry | Archiwum | Errata | Scenariusze |
| Komentarze do gier | Armagedon | Redakcja | Linki | Pliki do pobrania |
| Forum (english) |
Zamówienia można składać telefonicznie pod numerem 22 867 65 64 lub 502 05 37 36
Scenariusze
Gry systemowe:
WrzesieÄ 1939 (W39)
Wybrzeýe 1939
Pomorze 1939
M¸awa 1939
Suwalszczyzna 1939
Bzura 1939
 
W tym systemie także:
Wo¸omin 1920
 
Bitwy II wojny ćwiatowej (B35)
Bitwy II wojny ćwiatowej
Szczury Pustyni
Burza Zimowa 1942
Kasserine 1943
Ancona 1944
Arnhem 1944
Bostogne 1944 (Ardeny)
Malmedy 1944 (Ardeny)
Normandia 1944 - Bradley
Normandia 1944 - Montgomery
Odra 1945
Culdron
 
Front wschodni 1940-45 (WB95)
Chark—w 1942
SmoleÄsk 1941
Bagration 1944
Budapeszt 1945
 

Bagration 1944

2. Bagration II
Wydana swego czasu gra "Bagration 1944" zawierała szereg błędów rzeczowych (brak żetonów, nieprawidłowe rozstawienie oddziałów itd.), które wprawdzie nie uniemożliwimy toczenia rozgrywki, ale sprawiały, że nie miała ona wiele wspólnego z rzeczywistym przebiegiem bitwy stoczonej na przedpolach Warszawy latem 1944 roku. W poniższym tekście postaramy się skorygowaó te wcześniejsze błędy. Mamy nadzieję, że te poprawki zachęcą Was do ponownego sięgnięcia po "Bagrationa 1944".
Brakujące jednostki:
Wszystkie brakujące oddziały zostały wydane w formie suplementu, dołączonego do "Dragona" 3/99. Znalazły się tam również poprawione żetony wydrukowane błędnie na arkuszach dołączonych do gry "Bagration 1944".
Na przykiad niemiecka grupa taktyczna "E" była w rzeczywistości oddziałem piechoty, a nie pancernym. Podobnie grupy Reinefartha i Stahela (a nie Schirmera) z Warszawy. Dywizja 203 była dywizją ochrony, słabszą od normalnej dywizji piechoty. Podobnie było ze 174 Dywizją Rezerwową. Niemiecka 5 dywizja to jednostka strzelecka, złożona tylko z dwóch pułków, za to silniejszych od klasycznych puików piechoty, itd.
Niektóre błędy w edycji jednostek, dotyczące tylko numeracji, a nie majace wptywu na rzeczywistą silę oddziałów nie zostały już uwzględnione (np. na interesującym nas obszarze walczył 507 a nie 503 batalion czołgów ciężkich; zamiast 1 i 2 BK walczyły 3 i 4 BK, podobnie jest z numeracją niektórych batalionów dział szturmowych). Przepraszamy, ale na poprawienie tych usterek zabrakło już nam miejsca. Jak już wspomniałem, nie mają one znaczenia dla przebiegu gry, ucierpiała w tym momencie jedynie prawda historyczna.
W grze nie biorą udziału żetony: niemieckiego III K SS (w rzeczywistości IV KPanc SS - zastąpiliśmy go odpowiednimi żetonem), 14 i 24 DP.
Grupa Konno-Zmechanizowana Kriukawa:
Sztab radzieckiej grupy szybkiej gen. Kriukowa ("K") może wspierać walkę wszystkich radzieckich oddziałów kawalerii, zmotoryzowanych i pancernych na normalnych zasadach.
Koncentracja oddziałów:
Przepis 12.1 dotyczy również oddziałów z radzieckiego I KZmech. i IX KPanc.
Wyjście jednostek poza planszę:
Oddziały obu graczy zmuszone do ucieczki poza planszę, mogą na nią powrócić w następnym etapie, w odległości maksymalnie 4 heksów od pola, z którego opuściły planszę (odnośny fragment paragrafu 7.37 uważa się za nieaktualny): jeśi heksy te są zajęte przez jednostki przeciwnika (bądź znajdują się we wrogich strefach kontroli), to dana jednostka opóźniając swoje wejście o kolejny etap, może zostać wprowadzona na planszę kolejne 4 pola dalej, itd. Taką sarną procedurę stosujemy, gdy oddziały przeciwnika blokują wejście na planszę uzupełnień.
Tabela walki:
W niniejszym scenariuszu zalecamy wykorzystanie tabeli "Rezultaty walki" dołączonej do gry "Budapeszt 1945", z niewielką modyfikacją: kropka oznacza, że atakujący traci jeden poziom sprawności bojowej tylko w przypadku wyrzucenia 6 oczek.

Warunki zwycięstwa
Za każdy, niżej podany, kontrolowany heks na kopcu ostatniego etapu gry, gracze otrzymują jeden punkt:
Wyszków, Wołomin, Radzymin, Otwock, Sulejówek, Siedlce, Góra Kalwaria.
Za wyeliminowanie wrogiej jednostki gracze otrzymują:
2 pz. - za każdy wyeliminowany oddział pancerny, artylerii samobieżnej i dowództwo;
1 pz. - za pozostate rodzaje oddziałów.
W tym wypadku przepisy dotyczące warunków zwycięstwa zamieszczone w grze "Bagration" nie obowiązują.

Uwagi
Paragraf 16.11 nie obowiązuje. Pozostałe paragrafy - bez zmian.
W grze nie biorą udziału: 1 BK, 29 DE Oddziały 5 DRez należy zastąpić żetonami Dywizji Rezerwowej (R).
Procedurę opuszczenia planszy przez jednostki węgierskie rozpoczyna się od 7, a nie 6 sierpnia.

Inicjatywa
Jak w grze Bagration 1944

Czas trwania
Jak w grze Bagration 1944

Zaoptarzenie
Jak w grze Bagration 1944

Rozstawienie wojsk
Niemcy:
7 DP - A38,B48 (2)
102 DP - Siedlce (2)
237 BDzSzt, 211 DP, sztab VIII KA - Kałuszyn (2)
5 DStrzel. - A26,B37 (1)
IV KPanc SS - A18,B45
3 DPanc SS - A19,B42
5 DPanc SS - A14,B41
19 DPanc, sztab XXXIX KPanc - Radzymin (2)
DPanc. "HG", 73 DP - Praga (2)
SzkBDzSzt, 1132 BGren. - Piaseczno (1)
174 DRez i 17 DP - dowolnie na poludnie od Piaseczna, wzdłuż zachodniego brzegu Wisły.
177 b.dz.szt, 1028 b.dz.szt. - Mińsk Maz.
1367 b.dz.szt. - Węgrów
185 BDzSzt, 209 BDzSzt - Wyszków
Rozmieszczenie pozostałych oddziałów obu stron - bez zmian.
Uzupełnienia:
27 lipiec
1 BK, 1129 b.dz.szt. - A36,B51 (1)
29 lipiec
1131 BGren. - A10,B28
203 DOchr. i GT "E" - A36,B51 (1)
31 lipiec
XXIII KA (35 DP 292 DP 541 DGLud) - A22,B58
1 sierpień
I KKaw (4 DPanc, 129 DP 2 BK, 503 b.cz.cięż, 904 BDzSzt) - A4,B67
5 sierpień
45 DGren - A27,B19 (2)
24, 14 DP i K.G. "Schrimmer" nie biorą udziału w grze.
Oddziały z niemieckich: XX, XXIII KA i I KKaw po wejściu na planszę muszą w ciągu tego i najbliższego etapu oddalić się od wschodniej krawędzi mapy na minimum 4 beksy, tak aby umożliwić wejście wojsk radzieckich.
Węgrzy:
1 sierpień:
II KRez (5,12,23 DRez, 1 DK) - północna krawędź mapy, od B32 do B52

Rosjanie:
III i VIII KPanc. - A43,B20 (2)
XVI KPanc, Sztab 2 APanc. - A52,B17 (1)
II KKaw - Łuków
Uzupełnienia:
Rosjanie:
27 lipiec:
IV, VII KKaw i sztab ("K") - Międzyrzec
1 sierpień
28 A, I KZmech, IX KPanc. - A36,B51 (2)
2 sierpień
65 A - A22,B58 (2)
3 sierpień
48 A - A4,B67 (2)
47 i 70 A wchodzą do gry według instrukcji